Huizen/woningmarkttopic #3

Heb je niet ergens een pagina met historische reacties? Als ik daar op klik krijg ik dit:

Als ik tussen mijn historische reacties kijk gaan de woningen bijna altijd wel naar plek 1 tm 5, dus denk dat het per regio nog best verschilt. In de woonplaats waar ik op reageer komen per week überhaupt vaak maar 2 woningen beschikbaar.

Edit: oh misschien heb ik je bericht verkeerd gelezen. Ik zie inderdaad ook alleen woningen waar ik zelf op gereageerd heb.

5 likes

Hier staan ze dus bij onlangs verhuurd. En dan dus echt een lijst met ook dingen die er niet eens op hebben gestaan.

Wel chill op zich, alleen jammer dat je niet altijd meer terug kan vinden wat voor soort woning het is. Bij ouderen of juist 3 slaapkamers heb ik vaak t idee dat er minder tijd nodig is dan bij de 1 of 2 slaapkamers.

1 like

Bij SVNK maak je zéker kans als je in de top 30 staat! (dit is dus ook mijn woningbouw :wink: )
Ook voor huizen met twee slaapkamers, al zijn die wel iets gewilder.

2 likes

ik heb na bijna 10 maanden zoeken een appartement gevonden :pray:t2: echt zo ongelofelijk blij mee! uiteindelijk toch viavia, via een collega van m’n vader. 1 juni krijg ik de sleutel al dus het gaat heel snel al! zo grappig ook dat alle ‘officiele’ huurbedrijven alles van je willen weten, hoeveel je verdient etc 3,5x de huur moet verdienen en deze man niks nodig heeft. hebben elkaar nog tijdens de bezichtiging de hand geschud en de dag erna heb ik het huurcontract al ondertekend :sweat_smile: ga gelijk alle betaalde sites opzeggen, scheelt me een hoop geld elke maand.

38 likes

Nee ik heb dus enkel ‘aan iemand aangeboden’ er staan. Ik kan er ook geen screenshot van maken want de site is op de schop op dit moment ha. Maar nee staat hier écht niet bij, ook niet waar ik op gereageerd heb. Wel heel interessant!

1 like

Volgens mij is “gewoon” dakloos in mijn regio ook geen reden voor urgentie, alleen als je bijv. kinderen hebt, of als je uit een gevaarlijke situatie rond je huis komt of medische issues hebt. En dan heb je nog “maatwerk” in de zin van dat je voorrang kan opbouwen voor sommige jongeren en seniorenwoningen, maar dan moet je nog steeds ook wachttijd opbouwen.

2 likes

Hier ook niet hoor. Super klote en lullig maar voor iedereen die in de huidige markt ‘gewoon dakloos’ is hebben ze echt veel te weinig woningen

2 likes

Met als toevoeging dat als je kind ook maar enig percentage bij de andere ouder woont je kind daar volledig kan gaan wonen en jij dus als ouder geen urgentie krijgt (en dus geen huis hebt).

3 likes

Ja daarom antwoord ik ook met voor wie maatwerk (in mijn regio) wel is :sweat_smile:

Bijvoorbeeld mensen die uit een instelling weg verhuizen (jongeren, psychiatrisch, uit de daklozenopvang etc) krijgen voorrang! Vaak gaat een bepaald percentage per gemeente van de sociale huurwoningen naar dit soort doelgroepen.

2 likes

Sloop krijgt trouwens ook urgentie. Dat is hier in de drechtsteden ook nog best wel veel.

1 like

Ja ik ben ook verhuist met stadsvernieuwing urgentie en op dat/dit momet waren er zoveel renovatie/sloop projecten dat ze ook zeiden dat het komende jaren echt moeilijk wordt om aan een huis te komen zonder urgentie!

Bij ons geven ze aan het einde van het jaar ook een samenvatting waar alle huizen heen zijn gegaan!

1 like

Toen ik uit de jeugdzorg kwam was er ook geen urgentie mogelijk, voor anderen ook niet. Alleen voor een meisje die wees was. Terwijl je op je 18e gewoon op straat wordt gegooid en iedereen zijn handen van je aftrekt :woman_shrugging:

3 likes

Ik werk in die sector en ik weet hoe moeilijk die regels zijn, maar ‘formeel’ heb je er wel recht op. Vind het echt kut om te horen dat dit je is overkomen. Er is de laatste jaren (laatste drie ofzo) gelukkig wel meer oog voor jongeren die 18 worden binnen de jeugdzorg, maar dat doet niets af aan hoe bizar het is dat iedereen met diens 18e verjaardag maar voor zichzelf moet gaan zorgen.

Hmm ik hoop dat er wat verbeterd is. Je verdient nu ook wat meer als jongere gelukkig. Als ik fulltime werkte had ik aan het eind nog geen 600 euro. Dat was toen ook al niet veel voor een dak boven je hoofd, rekeningen en eten.

2 likes

Heb je al iets gehoord over één van deze huizen? Super spannend!

Nee nog niet. Uiteindelijk geëindigd op nr 7, 8 en 5. Morgenochtend de bezichtigingen, en inmiddels ben ik al wel gestegen naar 5, 7 en 5. Ben heel erg benieuwd of het gaat lukken, ik hoop het zo :sweat_smile:

25 likes

Vind het altijd heel spannend als iemand bijna een huis krijgt via zo’n systeem. Alsof het dan tóch iemand gelukt is om de code te kraken ofzo en wij allemaal aan staan te moedigen haha.

9 likes

Kunnen het zelf nog niet geloven maar we hebben een huis gekocht :scream: van oude bekenden zonder makelaar. Ughhhh zoveel geluk!!! :four_leaf_clover:
Op de perfecte locatie, beetje kleiner dan we zochten maar groot genoeg voor ons tweeën en eventuele gezinsuitbreiding én voor een degelijke prijs (natuurlijk nog steeds ver boven de geschatte vraagprijs en taxatiewaarde maar wel betaalbaar). Instapklaar, in oktober de sleutel dus nog even een paar maanden sparen.
Nu de financiering en alle administratieve en juridische zaken regelen, ook spannend.

Mijn social media bericht over onze huizenzoektocht is echt mega vaak gedeeld en ik heb maar 1 nuttige reactie gekregen en 50 zinloze fundalinkjes enzo, maar 1 was genoeg!
Dus ik raad iedereen aan om toch zoveel mogelijk mensen te informeren over je zoektocht.

Kan niet wachten op de tuin en de vaatwasser haha :pray:t3:

85 likes

Gefeliciteerd!!

4 likes