Huizen/woningmarkttopic #3

Oh heerlijk gefeliciteerd! Wij hebben onze woning op dezelfde manier verkocht, alleen maar omdat m’nvriend op z’n werk vertelde dat we gingen vethuizen. Scheelde ons zo veel gedoe met makelaars en bezichtigingen, was echt fijn!

1 like

Mag ik vragen wie er in zo’n geval het koopcontract opstelt, gezien dat gebruikelijk de taak is van de makelaar?

Volgens mij gebruikt de NVM gewoon een standaard format. Kun je gewoon online vinden!

1 like

Zoals @Camem.Bert zegt, kun je het model dat veel makelaars gebruiken online vinden en zelf invullen. Een alternatief is dat er alsnog een makelaar wordt inschakeld voor het contract. Zo ging dat toen mijn ex en ik via via een huis kochten. De verkoper heeft toen alsnog een makelaar ingeschakeld voor de schriftelijke vastlegging.

4 likes

Dat hebben we wel door een makelaar laten doen, de administratieve handelingen zeg maar heeft hij gedaan. We zijn voor de goedkoopste gegaan en waren voor 350 euro klaar

Kan ook door een notaris gedaan worden, althans dat zag ik heel sporadisch voorbij komen.

1 like

Heel laagdrempelig! Als het druk is kun je zo in en uit zonder iemand die het merkt haha. Meestal willen ze wel graag wat informatie weg geven of even peilen of je terug gebeld wilt worden of zo.

Ik ben weer in een moedeloze bui want de vraagprijzen worden steeds hoger hier. Zo hoog dat we eigenlijk nog amper gaan kijken omdat we elke keer onder zouden bieden en ze alsnog voor 10% meer weg gaan.

Hoe is dit nog afgelopen? :slight_smile: Heb je al ergens mogen kijken?

1 like

Ik weet maandag a.s. meer! Kom ik op terug :blush:

2 likes

Ik mocht 1,5 week geleden de drie woningen bekijken. Ze waren alle drie vergelijkbaar en ook op loopafstand van elkaar in dezelfde wijk, dus ik had niet echt een voorkeur. Woning 1 was prima, zat wel het meeste kluswerk in qua schilderen en er was geen vliering. Woning 2 was wat groter dan woning 1 en 3, maar wel echt een armoedige tuin; helemaal betegeld, maar met allemaal losliggende tegels. En nog erger: allemaal verschillende schuttingdelen met overal gaten erin. Toen ik vanaf de slaapkamer boven naar de tuin keek, zag ik dat de buren ook niet echt een opgeruimde tuin hadden, dus daar had ik niet zo’n fijn gevoel bij. Woning 3 was qua indeling hetzelfde als woning 1, maar in een betere staat en wel met een vliering, ook geïsoleerd. Maar dan: de tuin… Die was echt geweldig. 18 meter diep, met een achterom, bij het huis een stukje terras en verder helemaal gras. Aan de zijkanten allemaal planten en een prachtige rododendron.

Woning 3 had dus wel mijn voorkeur, woning 1 zou ik ook nog wel doen, en woning 2 zou ik heel erg over twijfelen.

Na de bezichtigingen was het afwachten, want ik stond daarvoor nog steeds nr 4, 6 en 5. Eerst schuif je natuurlijk op als mensen voor je niet zijn gekomen (want bezichtigen is verplicht), en dan is het hopen dat mensen 'm afwijzen. Bij woning 1 stond ik als snel op nr 2, maar die werd geaccepteerd door de nr 1. Je ziet dan bij de advertentie “deze woning is geaccepteerd door een kandidaat voor je”. Zolang dat er niet staat, moeten mensen voor je nog hun reactie doorgeven. Bij woning 2 en 3 bleef ik op plek 4 en 3 hangen volgens mij. Je hebt dan tot de volgende dag 12:00 uur om je reactie door te geven, en ik bleef die advertenties maar herladen, maar die melding “is al geaccepteerd” kwam maar niet.

En ja hoor; de volgende dag om 12:01 kreeg ik een automatisch mailtje dat ik bij woning 3 de nr.1 was geworden :tada:

Afgelopen week een uittreksel bij de gemeente gehaald, alle documenten ingeleverd en vandaag ben ik gebeld om die door te nemen en alles was goed. Nu moet ik nog een mailtje krijgen met het huurcontract en dan durf ik het echt 100% te geloven. Zo zo blij :blush:

TLDR; ik heb gewoon een fucking woning!!!

172 likes

Waaaaah wat goed!! En wat goed ook dat je gewoon bij 3 tegelijk kon kijken en kans maakte!
Ik ben bij mijn huidige woning ook verliefd geworden op de tuin (die ook bijna zo groot is als die van jou, wel vol met tegels maar gelukkig nog wel wat planten en een grote sering) dus ik snap je gevoel helemaal :slight_smile:
Alvast heel veel klusplezier gewenst! Heb je al een Pinterestboard aangemaakt? :wink:

3 likes

Dankjewel :heart:

De grap is dat ik een half jaar geleden m’n “Home” Pinterest bord had verwijderd, omdat ik er zo verdrietig van werd en dacht, dat gaat toch nooit lukken… Dus ik ben nu wel opnieuw aan het zoeken, nu kan het natuurlijk ook wat gerichter nu ik de indeling weet van de woning.

Enige kutte blijft toch wel die typische woningbouw keuken…

2 likes

I feel you! Ik denk dat wij echt een beetje hetzelfde huis hebben (mijne is wel oud en die van jou klinkt wat moderner haha, maar ook 3 slaapkamers, grote tuin met achterom) en mijn keuken is ook een beetje onhandig. Hier zit wel een aansluiting bij voor elektrisch koken dus mijn vader heeft het aanrechtblad verlengd met een blad van de Gamma wat bijna identiek is, met een inbouwkookplaat er op. Is mooi geworden! (Afgezien van de verkeerde kleur kit maar ok :stuck_out_tongue: )

Ik worstel zelf alleen nog met een plek voor mijn koelkast. En wil eigenlijk ook een vaatwasser, maar ja, dan moet je dat zelf ook gaan regelen en in het keukenblok zagen :sweat_smile:

1 like

Aah gefeliciteerd! Wat super fijn, ook dat je een mooie tuin hebt.

Wat je keuken betreft: is het zo’n basic witte keuken? Ongevraagd advies dit, maar misschien helpt het om de keukenkastjes te wrappen en andere knopjes erop te doen?

3 likes

Ik had hier ook geen zin in, dus ik heb een mini vaatwasser van Klarstein gekocht die gewoon op het aanrecht staat. Die heeft ook geen wateraansluiting nodig, je moet het reservoir voor iedere wasbeurt even vullen. Je levert wel wat werkruimte in maar ik had zo’n hekel aan de afwas dat ik dat er met liefde voor over heb. Echt grote pannen passen er niet in maar verder echt prima!

2 likes

Ah bedankt voor de tip! Ik ken ze wel en eerlijk, het lijkt me niks voor mij. Maar fijn dat het voor jou zo goed werkt :smiley:

ik zag op de site ook een inbouwmodel dat in een normale keukenkast moet passen die misschien wel iets is?

Hebben er hier mensen ervaring met het verkopen van hun huis voordat ze een nieuw huis kopen en hierdoor tijdelijk in een vakantiehuis oid hebben gewoond? Met klein kind.

Wij zijn voornemens om naar de andere kant van het land te verhuizen, en wonen momenteel in een huis wat misschien wel enige tijd zal duren om te verkopen (zeer uniek). We denken er daarom aan om ons huis EERST te koop te zetten voor we iets anders kopen. Het zou dan echter wel kunnen dat we al uit dit huis moeten voor we iets nieuws hebben. We willen die tijd dan overbruggen door tijdelijk iets te huren. Waarsch in onze nieuwe (gewenste) woonplaats. We hebben een dochter van 2.

Zijn er nadelen aan dit plan waardoor iemand dit echt zou afraden? Of waar moeten we aan denken?

• spullen kunnen tijdelijk in opslag
  • ik ga mijn baan sowieso opzeggen als we verhuizen, en ik zou financieel een paar maanden werkloos kunnen zijn
  • mijn salaris/vaste aanstelling is niet noodzakelijk voor het aanvragen van de nieuwe hypotheek. Mijn vriend behoudt wel zijn baan en dat salaris is voldoende voor de hoogte van de hypotheek die we in gedachten hebben.
  • mijn vriend kan vanuit beide woonplaatsen gemakkelijk zijn huidige werk voortzetten
  • als ik geen werk heb, kan ik onze dochter opvangen. We kunnen natuurlijk nog geen nieuwe opvang regelen, omdat we niet precies weten waar ons nieuwe koophuis zal staan
  • het lijkt mij ook voordelig om al in de buurt van ons nieuwe huis te wonen, omdat ik dan al gemakkelijker nieuw werk kan zoeken en bijv ook gemakkelijker bezichtigingen kan doen.
1 like

Zelf geen ervaring, maar kan me voorstellen dat dit wel nadelig kan zijn als je een hypotheek voor het nieuwe huis wilt afsluiten.

2 likes

O ja goeie, ik zal dat nog even toevoegen aan de post hierboven. Mijn salaris is niet noodzakelijk voor de hoogte van de hypotheek die we in gedachten hebben.

1 like