Waarom zou dat niet mogen? Er zijn wel tig redenen te bedenken waarom ze iets lager gaan zitten, dat mag en kan gewoon. Grote kans dat ze bijvoorbeeld wat lager in zetten om veel geïnteresseerden aan te trekken of veel bieden en overbieden uit te lokken.
Bij mijn appartement was de vraagprijs ruim 15% lager dan de WOZ. Dat was puur een verkooptruc om meer mensen te lokken (gaf de verkoopmakelaar ook toe), want uiteindelijk heb ik het voor iets meer dan de WOZ-waarde gekocht en de andere biedingen zaten ook rond die koers
Zolang er geen familieband is doet de belastingdienst niet moeilijk. Bij ouder/kind transacties wordt idd wel het verschil tussen woz-waarde en koopprijs gezien als schenking als de koopprijs lager ligt dan de woz.
Onze laatste WOZ waarde is ook wat hoger dan de prijs waar we ons huis voor te koop gaan zetten. Maar de WOZ waarde is van pijldatum 1 jan ‘23 dus al bijna 2 jaar geleden. Daarnaast vonden wij het destijds ook wel hoog en snapten we niet zo goed waarom. Inmiddels gaan gelijke huizen in de omgeving wel voor meer weg, alleen hebben wij sinds kort nog hogere VVEkosten waardoor onze verkoopprijs niet zo hoog kan zijn. Daar houdt een WOZ geen rekening mee. Een taxatie of verkoopprijs vaak wel!
Ik vind het zo fucking verwarrend als je meerdere offertes aanvraagt en de een heel wat anders zegt dan de ander. De ene wil het hele bitumen dak vervangen en de dakpannen laten liggen, en de ander vindt dat er niks aan hoeft te gebeuren en alleen alle dakpannen moeten worden vervangen.
Ja, en je moet er eigenlijk echt een beetje verstand van hebben om te zien of een klus goed gedaan gaat worden. Wij zijn bezig met dakkapel + verbouwing zolder. Gelukkig kan mijn vriend veel zelf. Maar nu kwamen er buren advies vragen omdat zij alles lieten doen en verschillende offertes hadden. Ook een aannemer die draagbalken weg wilde halen… waarop mijn vriend zei, dat gaat niet hè dan stort straks je dakappel in.
Soms proberen ze je ook gewoon een grote (en dus dure) klus aan te smeren hoor. Wij hadden een jaar of anderhalf geleden lekkage op zolder, onder de dakkapel. Bedrijf dat we hadden laten komen wilde het gehele dak vervangen voor 20k. Bedrijf 2 zei: oh bij het isoleren van de zolder hebben ze per ongeluk door het afwateringsgootje gespijkerd met hun spijkerpistool waardoor er nu een gaatje zit. Gootje laten vervangen voor €1500 en sindsdien was de lekkage voorbij. Zelfs met de dramatische herfst, winter en voorjaar geen druppeltje in huis gehad.
Tldr: laat je niet zomaar iets aansmeren omdat je er minder verstand van hebt dan een klusbedrijf!
Ja dit lijkt me logisch, daarom vraag ik ook twee offertes aan, maar die zeggen dus allebei wat anders. Die alle dakpannen wil vervangen geloof ik wel meer + betere reviews, maar ik ga nog wel een derde offerte laten maken. Die misschien wel zegt dat er helemaal niks hoeft te gebeuren :’)
En ze zeiken allemaal over elkaars werk. Oh dit is raar, dat had ik nooit zo gedaan, wat slecht blabla. Dat geeft ook altijd lekker stress
Haha dit is zo waar ![]()
Wij hadden in ons vorige huis veel problemen met een leiding, meerdere keren loodgieter langs geweest. Hij was vergeten dat ie paar maanden eerder werk had verricht. Zat ie te klagen over het slechte werk van een “ander” ![]()
En nu zolderverbouwing. Klusjesman klaagt over het werk van de dakkappelman, vloerenlegger klaagt over de klusjesman, en de klusjesman op zijn beurt weer over de vloerenlegger.
Ja daarom zou ik nooit verbouwen zonder aannemer of bedrijf dat alles kan uitvoeren.
Anders gaan ze inderdaad elkaar de schuld geven en zit jij met de gebakken peren.
Tenzij je zelf heel handig bent of erg veel tijd hebt/eraan wil besteden.
Zeker wat grotere dingen waarbij je ook leidingwerk en elektriciteit etc moet aanpasssn
Dus als jij lekkage krijgt oid dan bel je een aannemer ipv loodgieter? Soms gaan er toch ook gewoon dingen kapot zonder dat je in een verbouwing zit
er staat toch letterlijk dat ik nooit zou verbouwen zonder
ik snap dat dingen stuk kunnen gaan zonder verbouwing maar daar gaat precies mijn post niet over
Uhuh maar dat vind je tegenwoordig bijna niet. Allemaal vol, of kunnen dit en dat niet
Bedankt nog voor jullie ervaringen betreft de hogere WOZ waarde.
Wij gaan morgen op het huis bieden, heel spannend! Er waren zeer veel bezichtigingen, dus we willen niet te veel hopen. Maar niet geschoten is altijd mis…
Wij zijn ook een beetje aan het kijken naar een koophuis (we huren nu, en we wonen in de Randstad, dus good luck with that sowieso), en we zouden vanmiddag bij een tof huis in de buurt gaan kijken maar de bezichtig is geannuleerd omdat er al een bod is geaccepteerd
and so it goes
We hebben zo ontzettend veel geluk. We zijn net begonnen met rondkijken voor een huis. Vorige week ingeschreven als reservekandidaat bij een nieuwbouwproject, maar zonder enkele verwachting omdat we al voorbij de inschrijfperiode waren en de eerste kopers al bezig zijn met keukens uitzoeken … zij we dag na de inschrijving al gebeld voor het huis wat wij willen! En vandaag het gesprek gehad met de makelaar. Het is een project wat in fasen gebouwd wordt en ik heb mij blijkbaar 4 jaar geleden aangemeld en zij kijken heel strikt naar de “oudste” kandidaat. Ze doen niet aan loten.
We moeten wel binnen een week beslissen. We hopen dat we de financiering rondkrijgen. Ondanks een goede baan wat ik nu heb, hebben wij beide geen zakgeld mee wat we kunnen gebruiken. Wel een enorme studieschuld en 2 kinderen met KDV. Dat is wel pittig. Hoop dat het lukt.
Wat superfijn! En na de beslistermijn van een week, wat zijn dan nog opties om er onderuit te komen? Ga voor jullie duimen dat het lukt!
Een nieuwbouwhuis is zo comfortabel wonen. Is het in de buurt van je werk ook?
Thanks! Binnen een week moeten we een contract tekenen en dan binnen 8 weken de financiën rondkrijgen. Het huis wordt een wijk verderop gebouwd. Niet in de buurt van mijn werk, want ik werk in de bible belt en daar pas ik echt niet tussen. Om te werken is het prima.