Ik heb een appartement gekocht waar ik niet verliefd op ben maar ‘gewoon prima’ vind. Ik heb er ook wel praktisch naar gekeken hoor want je moet nou eenmaal ergens wonen en zo groot is de keus niet, zeker niet met een klein budget. Ik zocht in de goedkoopste categorie, de kans dat je daar een droomwoning vindt waar niet van alles mee aan de hand is is natuurlijk heel klein.
Dus binnen mijn mogelijkheden en de huidige woningmarkt is dit voor nu echt een prima woning en heel eerlijk gezegd ben ik al lang blij dat ik iets heb. Als je veel te besteden hebt is dat misschien een ander verhaal, ik kan me voorstellen dat je dan langer door zoekt. Maar ik vind het al een heel voorrecht dat ik überhaupt iets heb kunnen kopen.
Dus ik sta er hetzelfde in als jij. Succes met je bod, hopen dat je hem krijgt!
Ik heb sept vorig jaar mijn appartement gekocht, verbouwd (en eigenlijk nog bezig, bijna klaar), maar ga samenwonen met m’n vriend in België dus volgende maand verkoop ik m’n appartement (we hebben samen grond gekocht en willen zelf een huisje bouwen, dus wil hem ook niet aanhouden). Het is gek om aan de andere kant van de lijn te staan, ik voel me dan bijna schuldig voor wat er waarschijnlijk gevraagd en geboden gaat worden, maar wil er ook geen verlies op. Best een (onbedoelde) fundaflip uiteindelijk geworden.
Tussen verlies en ziek-veel-winst zit een hoop
Haha ja daar heb je gelijk in.
Ik zou me daar verder sowieso niet schuldig om voelen. Genoeg mensen die de overwaarde broodnodig hebben om de nieuwe woning te kunnen bekostigen.
Ik denk dat het voor de meeste mensen inderdaad een beetje onrealistisch is om alleen te bieden als je echt verliefd bent. Ik zou wel voorzichtig zijn met (heel erg) overbieden op een huis dat het “objectief” niet waard is en wat je subjectief ook niet helemaal geweldig vindt/waar je lang kan en wil wonen. Omdat ik dan bang zou zijn er weg te willen maar er onverhoopt niet vanaf te komen. Mijn partner en ik hebben uiteindelijk een nieuwbouwwoning kunnen komen dat echt niet ons volledige droomhuis is, we hebben flink concessies gedaan (o.a. op locatie), maar het voelde toch veilig en goed doordat het nieuwbouw is en we dus niet hoefde te overbieden en je ook gewoon m2 en een goed geïsoleerd, modern huis krijgt voor je geld. En het klaar is voor een eventuele toekomst met kinderen.
Andere huizen waar we keken waren we én niet verliefd op én voelde als een risico omdat het huizen met weinig m2 waren in een slechte staat voor heel hoge prijs (op wel een goeie locatie). Ik denk dat ik daar waarschijnlijk wel spijt en/of stress van zou krijgen haha. Als je dan verliefd bent op zo’n huis kan je er waarschijnlijk alsnog lang blijven wonen/zorg je wel dat het werkt/krijg je waarschijnlijk geen spijt.
Maar goed uiteindelijk heb je het waarschijnlijk gewoon echt niet voor het kiezen dus ja
Hoeft niet per sé wat mis mee te zijn. Mijn huis stond al twee jaar te koop en hebben we helemaal gestript en veel zelf gedaan. Niet iedereen heeft daar zin in of het verbouwen kost te veel geld.
Ik heb toen trouwens wel een bevriende aankoopmakelaar ingeschakeld die een bouwkundig rapport geeft opgemaakt.
In mijn omgeving krijg ik het advies om een hypotheek af te sluiten zonder adviseur, maar hier op het forum lees ik vooral wel een adviseur te nemen.
Ik heb best wat voorwerk gedaan, een oriënterend gesprek gehad en verder een redelijk overzichtelijke situatie (vast contract, geen max hypotheek, veel eigen geld). Ik weet welke voorwaarden voor mij belangrijk zijn. Zou zo’n onafhankelijk adviseur dan echt zijn geld nog terugverdienen? Het is niet dat ik overal op wil beknibbelen, maar bijv. vrienden en mijn ouders zeggen dat het allemaal best simpel is en dat je het dus ook zonder kan.
Ik heb overigens nog geen geaccepteerd bod, met deze voorbereiding hoop ik het te manifesteren
Dat kan toch helemaal niet eens zonder adviseur? Vond de meerwaarde nihil maar zonder adviseur krijg je dat contact helemaal niet met een bank.
Ik vond het heel fijn om met een (onafhankelijk) adviseur te werken. Hij heeft ons goed geadviseerd, allerlei zaken uitgezocht waar wij niet aan gedacht hadden. Ook mbt verzekeringen. Die hadden we zelf ooit afgesloten en bleken veel voordeliger te kunnen. In ons geval echt de moeite waard.
Ja, ik neig zelf ook naar wel een adviseur nemen, hoor. Ik vind het veel te spannend en ben echt een leek op dit gebied, maar kreeg een beetje het idee dat ik dit ook zelf zou moeten kunnen.
Ik zou dit nooit zonder adviseur doen en ben er eigenlijk ook wel van overtuigd dat we nu goedkoper uit zijn dan zonder advies. De adviseur kwam met constructies waar we zelf niet aan gedacht hadden, met verschillende looptijden en rentepercentages. Ik denk dat we hierdoor de advieskosten al lang bespaard hebben op de te betalen rente. En zeker zoals @Rozevarken al zegt, als je er geen verstand van hebt lijkt me dit niet iets om alsnog zelf te proberen, dan snij je jezelf echt in de vingers.
Ik zou ook zeker aanraden om een adviseur in te schakelen. Vooral bij de aanvraag van ons nieuwe huis, stelde de verstrekker zo ingewikkelde vragen en hadden we ook echt tijdsdruk, dat we het nooit zonder adviseur hadden gered. Ik durf wel te zeggen dat ik mij echt goed had ingelezen maar ik bleef natuurlijk ook gewoon een leek, ook al was het onze tweede keer en waren onze omstandigheden niet heel ingewikkeld (wel nieuwbouw, maar beide gewoon vast contract in loondienst). Het kost wat, maar is het zeker waard! Denk dat wij geen nieuw huis hadden gehad zonder.
Ik moet er echt niet aan denken om dit allemaal zonder adviseur te moeten doen
Waarom krijg je dit advies dan?
Het is een beetje, achteraf kan je misschien denken van ja dit hadden we zeker zelf gekund, maar van te voren weet je niet wat er op je pad komt.
Wij wilden een duurzame bank dus we wisten al dat het ASN of Triodos zou worden, heel veel advies hadden we verder niet nodig en ook het aanleveren van de documenten was vrij eenvoudig. Als het daarbij was gebleven hadden we het zelf gekund.
Alleen uiteindelijk gingen er allemaal dingen mis bij de aannemer van ons nieuwbouwhuis waardoor het tekenen van het koopcontract steeds werd uitgesteld en we verlenging van het renteaanbod nodig hadden. Toen heeft onze hypotheekadviseur wel echt z’n best gedaan en hebben we flink coulance gekregen (waardoor we een rente van 2.6 hebben ipv 3.5 waarmee we het huis ook niet hadden kunnen kopen).
Ik kan frits heel erg aanraden! Allemaal online en een stuk goedkoper daardoor, maar goeie kwaliteit in mijn ervaring
Oh ik had zo’n oriënterend gesprek met Frits, maar ik vond die vrouw echt heel matig. Haar uitleg was onduidelijker dan wat ik zelf al online had gelezen en ze kwam echt heel ongeïnteresseerd over. Ik las ook dat ze investeert in vastgoed (aka huisjesmelker) en toen wilde ik al gelijk niet meer met haar verder Maar het zal misschien erg veel verschillen tussen de adviseurs.
Bij mijn eerste koophuis (alleen gekocht, vast contract in loondienst) heb ik ook execution only gedaan via Lloyds bank. Was geloof ik iets van €300. Moest vooraf een soort quiz invullen om te checken of ik het product goed genoeg begreep en verder stelde het weinig voor vond ik. Maar in heb zelf wel een financiële achtergrond. Ik kon Lloyds ook bellen bij vragen over bijvoorbeeld de stukken die ik moest aanleveren, kreeg ik goed antwoord op. De rente was destijds overigens ook mega laag dus daarin had ik weinig advies nodig: lang vastzetten.
Als het je eerste koophuis is/geen bijzonderheden verder dan kan het wel, maar niet bij iedere geldverstrekker. Toch denk ik dat een adviseur wel het geld waard is.
Wij hebben dit wel voor een hypotheek adviseur gekozen omdat we doorstromers zijn met een deel oude hypotheek. Vond het vooral super fijn dat onze adviseur korte lijnen had met de bank waardoor onze hypotheek woensdag aangevraagd werd en vrijdag rond was omdat we ook zeker wisten dat alle documenten conpleet waren.
Voor de meeste mensen is de eerste hypotheekaanvraag vaak de gemakkelijkste, in de zin van minder variabelen om rekening mee te houden. Maar wat je hierboven zegt is de belangrijkste reden waarom het in jouw geval misschien juist wel fijn is om een adviseur in te schakelen. En ja je betaalt extra, maar kan ook weer een deel van de belasting aftrekken, dus het verschil valt mee.
Mijn eerste hypotheekaanvraag heb ik execution only afgesloten via Lloyds, maar dat kon goed omdat we ruim onder onze max zaten, de rente extreem laag was, hypotheekadviseur niet anders adviseerde dan wij al dachten (was zo’n eerste gratis adviesgesprek) en mijn ex een financiële achtergrond en ik een juridische achtergrond heb.
De hypotheek die ik daarna sloot, had ik zonder adviseur niet kunnen afsluiten. Ik moest daar echt een maximale lening uithalen en dan gaan bijzondere constructies ineens een rol spelen. Daarnaast heeft hij de overgang van een hypotheek samen met mijn ex naar een hypotheek alleen goed kunnen begeleiden (het was nogal een hel met termijnen die goed op elkaar moesten aansluiten en waar hij verschillende afdelingen bij de hypotheekverstrekker bij elkaar heeft kunnen brengen).
Heel de bedenktijd ben ik prima doorgekomen en nu in de laatste 3 uur ineens ZIEKE PANIEK haha. Terwijl er echt geen reden is om terug te trekken.