Huizen/woningmarkttopic #3

Als je het kunt uitzitten in huidige woning met baby erbij heb je minder tijdsdruk om te kiezen nu, kan je de inschrijving doen en evt ook verder zoeken.
Wij hebben een huis gekozen op het idee waar kunnen we lange termijn in blijven wonen qua ruimte en voorzieningen en is op korte termijn beschikbaar ivm bevalling.

1 like

Wij zijn in een klein dorp gaan wonen (nieuwbouw) toen we nog geen kinderen hadden. Er zijn wel wat winkels, maar de basisschool is voor ons te christelijk, dus eenmaal zwanger hadden we al wel bedacht dat we voor de basisschool leeftijd gaan verhuizen. We verhuizen nu naar een groter dorp met meerdere basisscholen en voorzieningen, zodat we ook niet altijd afhankelijk zijn van de auto, en vriendjes ook in hetzelfde dorp wonen.
Ik denk dat het wel handig is dat jullie voor jezelf zouden moeten bedenken hoe lang je er zou willen blijven wonen, en of alle voor- en nadelen dan ook nog gelden.

Wij hebben het huis gekocht toen ik pril zwanger was en uiteindelijk de sleutel gekregen toen onze jongste 4 weken was. De verbouwing laten we doen, maar alsnog is het een drukke periode nu. Als ik mocht kiezen dan het liefst voor een bevalling te verhuizen of als het kind ouder dan 6 maanden is.

3 likes

Ik zou voor optie 2 of 3 gaan & dan bij 3 inschrijven maar wel nog rondkijken. Optie 1 zou ik niet voor settelen, klinkt alsof het niet echt bij jullie past. Een baby heeft toch nog niet zoveel ruimte nodig dus wie weet komt er binnen een jaar nog een ander huis voorbij!

1 like

Ik zou het wel heel erg belangrijk vinden om op een plek te wonen waar je voorzieningen voor je kindje in de buurt hebt. Wij hebben vorig jaar ook overwogen om in een gehucht te gaan wonen, waar kdv/school/winkels/ander entertainment dan natuur allemaal echt flink fietsen was of met de auto zou moeten. Ik ben echt blij dat we dat niet gedaan hebben nu mijn kinderen peuters zijn. Optie 2 zou voor mij daarom afvallen.

Wij zijn uiteindelijk gegaan voor een groot huis met veel ruimte rondom, in een plaats die mij zelf niet heel erg aansprak maar die wel alles heeft qua voorzieningen. En ik ben zo ontzettend blij! Met kinderen vind ik veel ruimte in en rond huis zoveel belangrijker. En ik vind het fijn dat ze straks zelf naar school kunnen lopen/fietsen, en dat jk zelf nu niet veel tijd kwijt ben met ze naar het kdv te brengen. De plaats zelf begin ik ook te waarderen, juist omdat het alles biedt wat we nodig hebben.
Ik zou zelf optie 1 nog niet meteen afschrijven (misschien van het weekend nog eens doorheen fietsen en kijken hoe het leeft en voelt), optie 2 laten varen en je inschrijven voor optie 3.

3 likes

Ik las hier (zweden) gisteren een artikel dat de makelaars verwachten dat de prijzen flink gaan dalen, zo’n 10-15 %. Dat je al kon zien dat er minder overboden wordt, ook weer vaker onder of precies op de vraagprijs en dat alles langer te koop staat. En ook dat verkopers er nog niet klaar voor zijn, die hebben die overspannen markt nog in hun hoofd. Maar dat kopers de hoge prijzen gewoon niet meer op kunnen brengen door de stijgende rente.
Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

2 likes

Als iemand die vorig jaar een (klein) huis heeft gekocht denk ik echt; oooh neee! Maar realistisch gezien is het voor doorgroeiers ook beter. Wel minder/geen eigen geld door overwaarde, maar de duurdere huizen worden dan wellicht ook een keer betaalbaar(der). €600.000 (voor een simpel rijtjeshuis) kan ik echt niet betalen. Maar toch klinkt het wel eng als je zelf met veel overbieden wat hebt gekocht.

1 like

Ja snap ik! Ongeveer twee jaar nadat ik mijn appartement had gekocht (met overbieden) stortte de markt in. Dat was echt slikken. Aan de andere kant: als je kunt wachten komt het uiteindelijk weer goed en mocht je toch met verlies verkopen dan kun je ook goedkoper weer iets nieuws kopen.

De huizenmarkt is gewoon stuk

3 likes

Hypotheekvraag. De rente stijgt nu of gaat iig stijgen. Toen ik mijn huis kocht kon ik het financieel niet meteen voor 30 jaar vastzetten, heb het toen voor 10 jaar vastgezet. Inmiddels woon ik er een jaar of 5.

Is het mogelijk om die periode nu te verlengen op dezelfde rentestand?

En stel, we gaan binnen 5 jaar verhuizen en dit huis verkopen, hoe zit dat dan als je het wel kan verlengen? Mag je die rente dan meenemen in de nieuwe hypotheek?

Ik begrijp er bar weinig van.

Huis staat alleen op mijn naam (toen alleen gekocht) inmiddels woon ik samen maar vanwege studieschuld vriend denken we niet dat het slim is om het huis ook op zijn naam te zetten?

3 likes

Ik lees een heleboel verschillende vragen. Misschien is het slim om een keer met een hypotheekadviseur of financieel adviseur te praten wat er kan? Ook omdat je het hebt over inkopen in jouw huis, dat zijn allemaal niet echt lichtzinnige beslissingen die je met alleen wat informatie van een forum moet nemen.

10 likes

Ik ben t met @Merel eens, denk dat je dit allemaal met een hypotheek- of financieel adviseur moet bespreken voor de volledige, juiste informatie in jouw situatie. Het klinkt me wel alsof je hypotheek oversluiten, en dan met je partner erin opgenomen, een optie voor je zou zijn maar daar betaal je volgensmij wel weer boete voor. Dus de adviseur kn voor je berekenen of het dan rendabel is/blijft. Succes!

2 likes

Bereken je dit verschil inclusief lasten? Een nieuwbouwhuis is duurder in hypotheeklast, maar ik neem aan ook duurzamer en onderhoudsvrijer dan het jaren 90 huis waar je naar kijkt.

3 likes

Haha, my bad, toen ik aan het typen was kwamen er meer vragen naar boven. Maar m’n hoofdvraag is of het mogelijk is om je rentevaste periode te verlengen voordat die afgelopen is. Ik was sowieso wel van plan om een afspraak te maken bij de adviseur, maar dacht, misschien heeft iemand hier al eerder zoiets gedaan en dan weet ik iig of het een ja of nee is.

2 likes

Bij mijn hypotheek (ASR) kan dat wel, maar betaal je een vergoeding voor de rente die zij dan niet krijgen (geen idee hoe je dit berekend) en 200 euro administratiekosten. Dus ook dat is weer een kosten-baten analyse.

1 like

Hoe zouden jullie t liefst benaderd willen worden door de kopers van jullie huis? Wij krijgen in oktober pas de sleutel maar zijn druk aan t voorbereiden qua zonnepanelen ect. Nu wil ik graag vragen of ze een foto van de stoppenkast hebben en of ze weten of t 1 of 3 fasisch is, en nog wat van dit soort vragen.

• Via de mail
  • Via whatsapp
  • Een telefoontje
  • Fysiek langskomen (onaangekondigd aanbellen dus)
  • Via de verkopend makelaar

0 stemmers

1 like

Wij hebben onze vragen via onze makelaar gesteld (die ze weer doorzette naar hun makelaar), vond ik het netste

2 likes

Net andersom, maar de verkopend makelaar had onze aankoopmakelaar gevraagd of de verkoopster ons mocht benaderen per mail/whatsapp en wat wij dan het fijnst vonden. Ik vond dat wel een nette oplossing.

9 likes

Wij stelden vragen eerst via de verkopop makelaar, totdat de verkopers zeiden dat we ze wel konden appen.

1 like

Ik begrijp uit je vraag dat je hun telefoonnummer dus al hebt. Stond die in het koopcontract of heeft de makelaar je die gegeven? Als de makelaar/de verkopers je die gegeven heeft zou ik gewoon even appen of bellen, dat is toch het snelst/makkelijkste.

Zoals al gezegd, ga eens langs bij hyp adviseur, die weet het precies, ook specifiek per bank.

Als je je rentevastperiode openbreekt en opnieuw vastzet is dat tegen de huidge rente. Maar was rente 5 jaar terug niet vergelijkbaar met nu? Heb je NHG? Zo nee, dan kun je vanwege stijging woningwaarde misschien wel in een lagere risico klasse dus lagere rente.

Wat betreft lening meenemen naar nieuwe woning, dat kan idd wel bij sommige banken, maar geen idee of dat gunstig is. Als ie ZEKER weet dat je binnen nu en paar jaar gaat verkopen is het denk ik niet rendabel om opnieuw te gaan vastzetten.

Als je partner zicht in wil kopen in je huis, moet jij de helft van je huis aan hem verkopen voor de huidige waarde (dus de helft van de huidige waarde van de gehelw woning).

2 likes

Er zijn al goede adviezen gegeven (de beste tip is in ieder geval ga in gesprek met je/een hypotheekadviseur) maar je hebt het ook over je huis ook op naam van je vriend zetten. Bedenk wel dat mochten jullie ooit uit elkaar gaan (ik hoop het niet voor je, maar stel dat) je je partner weer moet uitkopen wanneer je je huis wilt houden (andersom kan ook natuurlijk) Ik heb letterlijk in de situatie van jouw partner gezeten, ook ik heb mij ooit ingekocht in het huis van mijn toen partner. Uiteindelijk gingen wij na een aantal jaar uit elkaar. Door gewijzigde werksituatie en een gestegen woningprijs kon ex geen hypotheek krijgen en ik wel waardoor ik dus uiteindelijk het huis kon kopen en hij daardoor noodgedwongen terug naar zijn ouders moest.

3 likes