Huizen/woningmarkttopic #3

Ja en dat ontkent ze toch ook niet? Welk punt wil je hier nou mee maken? Dat ze net iets minder verdrietig mag zijn over de dood van haar ouder(s)?

5 likes

Yes we zijn rond met de koop.
Dinsdag komt de fotograaf en dan gaat mn huis in de verkoop. Makelaar zegt dat t binnen een maand weg is en dat oplevering ook snel zal zijn dus ik hoop dat hij gelijk heeft en de vakantie geen slechte invloed heeft.

10 likes

Precies het punt dat ik in het bericht maak. Dat begrijp je of begrijp je niet.

8 likes

Ik heb volgende week een bezichtiging van een woning waar ik best blij van word. Ik zie alleen dat de vraagprijs VER onder de WOZ-waarde van 2023 ligt. Ik denk dat ze hem sowieso wat lager in de markt hebben gezet, maar zou het puur een verkooptruc zijn of moet ik op zoek naar de adder onder het gras? :thinking: Ik ga dit ook aan mijn makelaar vragen, maar vroeg me af of mensen hier dat al eens hebben meegemaakt.

Nee huh maar dat was toch niet het punt van dit hele gesprek? Er zijn zoveel mensen die een ouder verliezen en geen erfenis hebben. Maar je bent wel financieel bevoorrecht en de ander niet. Dat is toch een feit? Zonder oordeel. Nee natuurlijk wil je je ouder liever terug, maar in deze situatie, waar het gesprek over ging, is dat simpelweg zo: dat je financieel bevoorrecht bent ten opzichte van een ander, omdat je geld erft. Ik ben een ouder verloren en er is geen cent erfenis. Ook ik zou liever m’n ouder terug willen.

23 likes

Haha deze bedragen :exploding_head:

1 like

Maar als iemand (ik) dan zegt dat het wel een beetje cru voelt om dat zo op 1 hoop te horen met schenkingen/jubeltonnen, is het toch vrij lomp om dat ‘typisch’ te noemen en te benadrukken dat ik toch zeker wel financieel bevoorrecht ben? Ik geef gewoon aan hoe iets voor mij voelt, vind het onnodig om daar dan op deze manier een punt van te willen maken.

7 likes

Ja sorry nee dat begrijp ik eigenlijk niet zo nee. Juist jouw opmerking ook niet, “niet de bevoorrechte situatie die je bedoelt” nou ja… wel? Het is gewoon meer geld tov een ander. Zonder oordeel. Is gewoon een feit toch? Iedereen verdriet. Niemand oordeelt over iemands verdriet, haha?
Heb even geen energie om dit nu helemaal uit te typen, maar ik vind het ook andersom niet echt nodig (geen idee welk woord geschikt is) om zo’n opmerking te maken in een gesprek zoals deze. Kan er niet precies de vinger op leggen, ja het is voor iedereen kut en verdrietig om een ouder te verliezen maar ook ja, je bent wel financieel bevoorrecht. Dus beetje onnodig om het verdriet te benoemen, die voelt iedereen toch, daar ging het gevoelige gesprek (met dus de verschillen tussen kopers) niet over. Moet je de bedragen hierboven bijv zien. Kan niet precies uitleggen maar zoiets.

27 likes

Het kan toch gewoon cru voelen om dat bevoorrecht te noemen? Waarom moet dat helemaal platgeslagen worden? Maak het niet zo ingewikkeld

4 likes

Maar hoe moet dat dan voelen voor de mensen die helemaal niks erven maar ook hun ouder verliezen?

8 likes

Ik denk dat jij het vooral ingewikkeld maakte door je gevoel hierbij te betrekken terwijl het in feite een hele objectieve poll was.

24 likes

ja dit dus. Juist dat maak je zelf zo onnodig ingewikkeld

4 likes

Ik weet natuurlijk niet wat ‘ver onder de WOZ waarde’ is in jouw geval, maar wij gaan ons appartement binnenkort verkopen en zocht dus laatst weer WOZ waarde op en die is ook echt wel hoger dan de waarschijnlijke vraagprijs, en wij zetten hem niet extra laag in de markt. Denk dat de WOZ waarde gewoon hoog is. Bij ons speelt denk ik ook mee dat we hoge VVE kosten hebben, wat invloed heeft op de verkoopprijs, ik weet ook niet of de WOZ waarde daar rekening mee houdt bv. Daarnaast is de pijldatum alweer 1,5 jaar geleden en kan er in die tussentijd natuurlijk veeel veranderen. Wat doen gelijke huizen in de omgeving?

1 like

Bijna 20% hoger dan de vraagprijs. De vierkante meterprijs is ook lager dan bij vergelijkbare appartementen. Een deel van het verschil kan ik verklaren doordat het niet luxe is afgewerkt: je ziet aan veel dingen nog dat het een voormalige sociale huurwoning is. Maar het verklaart niet alles. Tot nu toe is me niet opgevallen dat hoge vve-kosten invloed hadden op de prijs van een woning. Die kosten zijn bij dit appartement overigens ook weer opmerkelijk laag.

Succes met de verkoop!

2 likes

Maar er werd gereageerd op een eerdere opmerking over dat opmerkingen over schenkingen/erfenissen irritant zijn. Kan me wel voorstellen dat daar een gevoel bij zit, zeker wanneer het over een erfenis gaat.

Vind deze discussie wel wat ver gaan, lijkt bijna alsof iemand zich moet verantwoorden over dingen die gevoelig liggen wat betreft het verliezen van een ouder, en dat mag je dan vooral niet uitspreken want andere mensen zijn ook niet zo bevoorrecht. De wereld is nou eenmaal niet eerlijk, feit blijft dat het ontzettend kut is als je vader of moeder dood is, of er nou een erfenis aanhangt of niet.

12 likes

Het is maar welke lezing je aanhoudt. De opmerking was niet ‘het is irritant’. De opmerking was dat het advies dat af te wachten irritant is omdat het voor veel mensen gewoon niet gaat komen. Dat je dan zelfs nadat een forummer beschrijft dat zij ook een ouder verloren is en echt geen erfenis had schrijft dat ‘het leven nou eenmaal oneerlijk is’ (is trouwens in dit geval niet nou eenmaal zo, ik wacht met smart op 100% erfbelasting) gaat mij echt de pet te boven.

4 likes

Nou, nee. Het ging hierom:

Je kan dan ook gewoon zeggen: begrijpelijk. En het daarbij laten.

7 likes

Dit is echt een heilloze weg. Ik vind het sneu dat je je vader bent verloren, kinderen horen hun ouders niet vroeg te verliezen. Ik vind het echter ook jammer dat je niet ziet dat dit niet de plek is om die emotie in te brengen. Daar laat ik het bij.

10 likes

Wellicht juist omdat het een voormalige huurwoning is geweest? En daarmee dus ook die hele clausule dat de huidige eigenaar niet aansprakelijk is voor eventuele (verborgen) gebreken omdat deze er niet gewoond heeft?
Energielabel lager dan vergelijkbare appartementen?

2 likes

Kijk in dat geval ook even naar de WOZ-waarde van omliggende woningen (die geen sociale huurwoning zijn). Het kan ook zo zijn dat hier gewoon nooit bezwaar op de WOZ-waarde is gemaakt en bij andere huizen wel en dat deze dus ongewoon hoog uitvalt tov de rest.

Een andere factor voor een lage vraagprijs kan zijn dat er weinig reserves in de VvE zitten (of zelfs tekorten), terwijl er wel veel onderhoudskosten te verwachten zijn. Dan kan jet dat de VvE-bijdrage laag is, maar dat dat toch geen positief punt is. Het is dus ook goed om de VvE stukken op te vragen en te bekijken.

2 likes