Huizen/woningmarkttopic #3

Jezus wat veel. Hebben jullie ook andere offertes opgevraagd? Hier vorig jaar alle deuren in de pui eruit en vervangen door openslaande deuren en drie kozijnen (met raam van plafond naar grond) en daarnaast in de woonkamer 3 grote ramen vervangen met triple glas. Voor rond 22.000 (kapot veel ook, haha🫠)
Maar het zal wel oa aan jullie voordeur liggen (die zijn tering duur!). En of jullie voor hout of kunststof zijn gegaan (hier kunststof).

2 likes

Ja we gaan nu ook nog bij andere bedrijven opvragen, hoorde al bij mensen uit de wijk dat ze goedkopere opties hadden. We willen inderdaad voor kunststof. En die voordeur alleen al is de hoofdprijs.

Edit: en levering over 36 wekenšŸ˜‚

4 likes

Ja zo reageerde ik ook :smiling_face_with_tear: maar het gaat om het kozijn + het kozijn/deurpost waar de voordeur in zit (weet niet hoe zoiets heet). Dat is bij onze woning 2 geheel zeg maar.

De oorzaak is niet gevonden maar ze willen wel alles gaan vervangen? Hoe zou het dan het probleem oplossen? Straks hebben die bewoners nog steeds wateroverlast.

1 like

Ja ze hebben bij een aantal woningen al een nieuwe voordeur geplaatst, nieuwe dorpel, kit aangebracht (geloof ik), tochtstrips geplaatst maar het werkt allemaal niet. Het probleem zit wel ergens in het kozijn bij de voordeur omdat het water daar doorheen/onderdoor bij de voordeur komt. Dus ik denk dat ze hopen met vervanging van dat hele ding dat het dan opgelost moet zijn. Ze gaan het nu wel eerst bij 1 woning doen want idd als het nou niet werkt is het een heel grote investering voor saus :weary:.

2 likes

Weet niet of dit het juiste topic is. Ik denk eraan om de overwaarde op onze woning op te nemen om een vakantiehuisje (niet voor verhuur) te kopen.
Iemand ervaring met een kopen van een vakantiehuisje?

Jennie

7 likes

Denk niet dat dit het juiste forum is voor deze vraag :sweat_smile:

5 likes

Geen ervaring, maar een aantal dingen waar ik direct aan denk:

  • 10,4% overdrachtsbelasting
  • geen 100% hypotheek mogelijk (verschilt volgens mij per hypotheekverstrekker hoeveel hypotheek je kunt krijgen en of ze eventueel aanvullende voorwaarden stellen)
  • hypotheekrente niet aftrekbaar
4 likes

Denk aan het feit dat je wss wel doorlopende kosten hebt voor zo’n huisje, als het op een park ligt er vaak 102837474 regels zijn, die overwaarde die je opneemt als box 3 hypotheek terugkomt (vaak hogere rente, niet aftrekbaar, mss ook wel invloed op de rest van je hypotheekrente omdat je dan weer een hogere loan to value hebt), dat zulke huisjes niet altijd even courant zijn als je er weer van af wil en als je het niet volledig met die overwaarde kan financieren is een hypotheek niet heel eenvoudig te krijgen.

5 likes

Ik las laatst een artikel in een tijdschrift van mensen die al hun geld in een vakantiehuisje hadden gestoken (niet voor erbij, maar ze woonden dan permanent op zo’n park en hadden het helemaal naar hun wensen verbouwd en verduurzaamd e.d.). En dat die camping dan verkocht werd aan een magnaat die je er dan af flikkert om er dure huisjes voor de verhuur op te zetten. Ook als de huidige eigenaar had beloofd het nooooit te zullen verkopen. Zou dit echt nooit durven.

5 likes

Het gaat mij niet om een huisje om te verhuren. Ik ervaar nogal veel stress en wil voor mijzelf een huisje in de natuur.

2 likes

Als je nu al veel stress ervaart zou ik geen vakantiehuisje gaan kopen met je overwaarde…

4 likes

Ik zou vooral erop letten - als je in NL wil kopen - of de grond ook van jezelf wordt. Als je de grond pacht, dan ben je de sjaak op het moment dat bijv. park ander concept gaat krijgen / het verkocht wordt.

4 likes

Daar gaat het niet om hoor, maar dit forum is nou eenmaal niet de plek waar veel mensen zitten die de luxe hebben om, als ze al een koophuis hebben, daarnaast nog een vakantiehuis te kunnen kopen.

1 like

Ik denk echt dat je je daar enorm in vergist eerlijk gezegd, en denk dat het met het jaar schever wordt in verhouding hier.

57 likes

Zelf geen ervaring mee, maar money influencer Porterenee op Instagram (en volgens mij meer kanalen) heeft wel vaak adviezen gepost over hun vakantiehuisje kopen, verkopen, etc van de overwaarde

3 likes

Nou ik heb juist het idee dat als er ergens een groep zit die het financieel heel erg goed heeft, het hier wel is.

8 likes

Ik vind niet dat ik luxe leef. Zoek een chalet of houten vakantiehuisje. Ik besteeds mijn overwaarde daaraan ipv dat kies om de keuken of badkamer van 20 jaar oud te vernieuwen. Of een nieuwe auto to kopen/leasen.

3 likes

Zeg dit maar niet tegen de mensen die geen winterjas voor hun kind kunnen betalen, niet naar de tandarts kunnen of waar het water/elektra wordt afgesloten. Tuurlijk is dit luxe.

9 likes