Huizen/woningmarkttopic #3

Het is jaren geleden een huurwoning geweest, maar al 2x eerder verkocht. Het heeft ook een beter energielabel dan de meeste vergelijkbare appartementen.

Ik houd het dan toch maar op de basic afwerking. Dat boeit me gelukkig toch niet zo.

Edit: @1103 Thanks! Het staat inderdaad wel in een dure wijk, dus dat zal de reden zijn. Ik huur zelf al jaren, dus wist niet dat de WOZ ook wordt bepaald op basis van andere woningen.
De VVE lijkt aardig in orde te zijn, bedankt voor je advies!

Dat was niet mijn boodschap voor de forummer die haar frustratie deelde. Ik wilde alleen maal zeggen ā€˜over 5 jaar kan de wereld er heel anders uitzien’ met een aantal voorbeelden die voor verandering kunnen zorgen.

9 likes

Shit wat is het toch mega een spannend proces om een huis te kopen :face_with_spiral_eyes: ga zo een bod uitbrengen en ben meeeega onrustig al de hele dag, bah!

8 likes

Succes! Heb je ook de mogelijkheid tot overbieden? Dat er niet iemand met een tonnetje het even voor je wegkaapt

3 likes

Ik heb onder geboden :open_mouth: en zit in de luxe positie dat het niet erg is als het niet doorgaat. Ik ben in ieder geval niet bereid om de vraagprijs of hoger te betalen voor dit huis haha. Begreep van de makelaar dat er weinig animo voor was en ik vind de prijsstelling echt enorm hoog, boven de vrijstelling van overdrachtsbelasting.

3 likes

Waar in NL kun je nog onderbieden? :open_mouth:

Succes! Hopelijk krijg je het :blush:

2 likes

Assendelft schijnbaar (heeft een vriend van mij recentelijk gedaan en is gelukt).

6 likes

Ehm vertel liever niet de exacte plaats, maar denk in het rijtje Apeldoorn, Deventer, Zwolle, Zutphen etc. Hier gaat normaal ook alles drie keer over de kop, maar bepaalde specificaties van het huis zorgen ervoor dat de vraagprijs (imo) te hoog is, ze zijn ook al in prijs gezakt dus dat zegt wel iets. Ik heb wel echt een lowball bod gedaan dua hoop dat ze wel willen onderhandelen en het niet direct afkappen :joy:

3 likes

Vaker dan je denkt, las laatst dat (over heel NL) ongeveer 50/50 is. Ik heb recent een huis gekocht in een populaire stad en ook onder de vraagprijs. Mega geluk gehad denk ik.

1 like

Merk ook aan mensen om me heen die hun huis te koop zetten dat, juist door de absurde markt, zij de vraagprijs echt idioot hoog maken in de hoop lekker veel geld/overwaarde te vangen. Het is echt wat de gek ervoor geeft wat dat betreft. Dus je zou er zeker onder kunnen gaan zitten qua bod en dat nog geaccepteerd krijgen ook, omdat een lager bod dus meer in de buurt komt van de daadwerkelijke waarde van de woning. Mensen willen echt een slaatje slaan uit de oververhitte markt nu.

1 like

Oh wauw, dat wist ik niet! Ik zoek helaas in een vijver waar 10-15% overbieden de norm is :sob:

Wat fijn dat je zo’n geluk had!

Wij hebben ons huis ook gekocht onder de vraagprijs, maar wij vonden de vraagprijs ook gewoon te hoog en het stond al best een tijdje te koop dus blijkbaar waren mensen het daar mee eens. Het is later wel voor veel meer getaxeerd dus we zijn erg tevreden.

Ik denk dat er zeker nog wel huizen zijn waar je kan onderbieden of iig niet over hoeft te bieden. Ons huis was binnen 2 dagen verkocht maar wij zijn direct akkoord gegaan met de eerste beste die de vraagprijs bood. We hadden wel kunnen wachten op overbieden maar omdat we al gekocht hadden wilden we het huis gewoon snel kwijt hebben en ik gunde het die mensen eigenlijk ook gewoon wel.
En bijkomend voordeel dat ik niet weer alles hoefde op te ruimen en te poetsen.

1 like

Hahahahah nou direct afgekapt :joy: nu bedenken of ik bereid ben toch iets hoger te gaan. Denk het niet.

1 like

Ja dit zie ik ook veel. Ik woon in het centrum van een redelijk grote stad en mijn appartement had een vraagprijs ver onder de waarde, waardoor er veel mensen op af kwamen en ik ook heb overgeboden. Maar mijn buren hebben hun appartement voor een belachelijke hoge prijs te koop gezet en die krijgen niet eens kijkers. Inmiddels zijn ze al wat gezakt want het staat dus al maanden te koop.
En ik zie hier de laatste tijd zo veel (kleine) appartementen die echt voor hele hoge prijzen te koop komen (en dan ook nog met energielabel F maar wel leuke nieuwe zwarte keuken erin) en die staan vaak ook maanden te koop. Alsof iedereen denkt even mee te kunnen surfen op de recordprijzen van de woningcrisis.

3 likes

Ah shit zeg. Ook geen tegenbod dus? Heb je een makelaar die je kan adviseren?

Yessss ons bod is geaccepteerd! Zo blij!!
We hadden niet eens het hoogste bod, maar wel betere voorwaarden en de gunfactor (had op aanraden van onze makelaar een handgeschreven kaartje in de bus gedaan waarom waarom we het zo’n leuk huis vonden etc)
Was nog erg aan het twijfelen of dat misschien juist niet tegen ons zou werken, maar dus goed gegokt! :grin::grin:

31 likes

Nope geen tegenbod, ik denk dat ze niet nu al een ander bedrag dan de verkoopprijs willen noemen want vandaag was de eerste bezichtiging dag (wel van de 2e verkoop ronde). Nee ik heb geen makelaar omdat ik eigenlijk niet opzoek ben naar een ander huis :sweat_smile: maar dit leek toch een mooie kans ineens. Heb nu voor mezelf nog een strategie bedacht voor een bod om volgende week uit te brengen, nadat de bezichtigingen zijn geweest (als dan nog niet iemand me voor is). Kijken of ze daar op happen en anders is het helaas pindakaas.

1 like

Oja dan zit je in ieder geval in de luxepositie dat het ook niet erg is als het niet lukt. Gewoon proberen toch, wie weet lukt het. Kan me ook voorstellen dat ze nog even willen afwachten of er nog andere mensen komen.

1 like

Ons bod op een huis is geaccepteerd maar onder voorwaarde van bouwtechnische keuring. De verkoop makelaar is aan het pushen op het tekenen van het koop contract maar de keuring kan pas maandag plaatsvinden en dan zijn de 3 dagen bedenktijd al afgelopen, dus ik ga niet tekenen.
Waren ze geĆÆrriteerd, zegt ze dat ze het dan moet overleggen met de eigenaren en ā€˜er zijn nog meer biedingen’. Ja okĆ© maar hierdoor ga ik nog niet tekenen. Ik kan er niets aan doen dat de keuring ā€˜pas’ maandag kan en de uitkomst dan dinsdag.
Je zou er bijna achterdochtig van worden…

1 like

Maar als die keuring niet goed is, heb je toch juist een reden om eronderuit te kunnen?
Ik dacht juist dat je dan al tekent en als resultaat keuring er is en er komt iets uit dan kun je je terugtrekken?

24 likes