Huizen/woningmarkttopic #3

Ja dat kan inderdaad @colalight, dus je hoeft niet te wachten. In het voorlopig koopcontract nemen ze dan op tot wanneer je de tijd hebt om met de uitslag van de keuring onder de koop uit te kunnen. Bij ons was dat eerst 5 dagen, maar we hebben daar uiteindelijk een datum ruim een week verder van kunnen maken. Het bouwkundig rapport hadden we binnen 24 uur na de keuring, dus dat zou in jouw geval dinsdag zijn. Als je die week dan kunt opnemen in het contract, dan kun je gewoon tekenen.

Er moet ook een bedrag bij staan in het koopcontract, bijvoorbeeld dat je onder de koop uit kunt als uit de bouwkundige keuring komt dat er meer dan €… (zelf in te vullen) aan noodzakelijk onderhoud gedaan moet worden.

7 likes

Dat laatste is in dit geval niet zo omdat ik bij het bieden niet een bedrag heb aangegeven maar alleen binnen de 3 dagen bedenktijd keuring. Dus geen maximaal bedrag.
Dat had ik juist beter wel kunnen doen ipv die 3 dagen.
Dus zij willen ook die 3 dagen in het koop contract opnemen.
Ook van mijn kant niet slim maar zat blijkbaar niet goed op te letten met bieden.
Ze reageren nu ook al de hele dag niet meer en bellen niet terug terwijl ze normaal heel snel reageerden dus ik vind dat ook irritant.

Dit is de regel dan:
Kies je ervoor de bouwkundige keuring te laten uitvoeren in de wettelijke 3 dagen bedenktijd, dan is het vooraf afspreken van een maximum herstelbedrag niet nodig. Je hebt binnen de 3 dagen bedenktijd namelijk het recht om de koop te ontbinden wanneer je vindt dat de keuring aanleiding geeft om af te zien van de koop. Je hoeft niet te onderbouwen waarom er wordt afgezien van de koop

Oh dat wist ik niet. Dan snap ik dat je niet wil tekenen.

2 likes

Dat betekent dan concreet toch dat partijen het zo moeten regelen met elkaar dat je of vandaag tekent en bouwkundige keuring hebt binnen de drie dagen of dat je de bouwkundige keuring plant en vervolgens de voorlopige koopovk zo plant dat de keuring in de drie dagen valt. Zou voor de verkopend makelaar geen verrassing moeten zijn dan dat je niet nu wilt tekenen. Het is een wat onhandig geformuleerd voorbehoud maar wel waarmee de verkopers akkoord zijn gegaan.

En wat je citeert/aanhaalt als regel is eigenlijk onzin. Ook als je geen bouwkundige keuring uitvoert in die drie dagen, kan je zonder reden afzien van de koop. Het is daarom.niet nodig om die bouwkundige keuring als voorwaarde op te nemen op de manier die je noemt. Dat doe je alleen met een bedrag (zonder bedrag zou ik als verkoper iig niet mee akkoord gaan want dan kan de koper er ook zomaar onderuit als de bouwkundige keuring prima is en sta je met niets) zodat je buiten de bedenktijd om er zonder boete onderuit kan.

@colalight is het weekend wel een probleem?

Duur bedenktijd koopwoning

• De bedenktijd duurt meestal 3 dagen.
  • Eindigt de bedenktijd op een zaterdag, zondag of feestdag? Dan duurt de bedenktijd tot de eerstvolgende werkdag.
  • Vallen 2 of 3 dagen op een zaterdag, zondag of feestdag, dan is de bedenktijd langer.
1 like

Klopt, ik wil ook alleen tekenen als de laatste 3e dag na de keuring is. En dat wil ik dan opnemen in het contract maar zij willen deze week al tekenen en ze reageren niet op mijn voorstel
De keuring is maandag, kan helaas niet eerder.

Dat laatste deel klopt inderdaad alleen dat is de voorwaarde waarmee het bod geaccepteerd is. Die 3 dagen zijn sowieso bedenktijd en in die tijd moet ik dus de keuring plaats laten vinden.

1 like

Nouja jij hebt met deze voorwaarde geboden, dus dan is het ook aan jou om die keuring zsm te laten plaatsvinden. Dat dat niet kan, is uiteindelijk niet hun probleem. Dus snap wel dat de verkoopmakelaar geïrriteerd is.

9 likes

Maar ook niet iets waar ik wat aan kan doen. Vakantie tijd dus minder mensen aan het werk.
Kunnen zij wel geïrriteerd doen maar daar gaat de tijd niet sneller door.

1 like

Nja vgm had je dan al iemand moeten regelen voordat je dat bod zo hebt uitgebracht. Zodat die gelijk van start kan gaan.

2 likes

Nee, want zij nemen contact op met de verkoop makelaar en die gaat nog niets plannen als zij nog geen bod geaccepteerd hebben.

1 like

De kopers zijn akkoord gegaan met een keuring in de bedenktijd. Tenzij zij de komende drie dagen niet kunnen, is het niet hun probleem als jij niet eerder een keuring geregeld krijgt. Dit is echt zo’n biedconstructie die je eigenlijk alleen moet doen als je een goede aankoopmakelaar hebt die direct een bevriend keurder heeft die bij wijze van spreken morgen de keuring doet. Ik snap de irritatie dus ook wel want je wil als verkoper niet na een geaccepteerd bod nog dagen gaan wachten met tekenen.

@colalight ik snap dat je er geïrriteerd over bent, maar het is wel jouw fout en niet die van hen. Waarschijnlijk zijn het loze dreigementen, maar ik zou wel even nagaan of je bereid bent het huis hierop te verliezen.

21 likes

Ja ik snap de irritatie ook. Want alle andere biedingen moeten nu afgebeld worden terwijl het pas over een week zeker is of je het koopt.

2 likes

Dat ben ik wel, want het is een oud huis waarbij die keuring (voor mij) noodzakelijk is.
Ik snap ook dat het voor hen irritant is, maar ik kan er ook niks aan doen.

1 like

Ik zit door jouw reactie nog even na te denken over mijn interpretatie van de gestelde voorwaarde maar die interpretatie is inderdaad zo niet gangbaar dat je het dan of heel zorgvuldig moet formuleren met kleine kans dat kopers akkoord gaan met het uitstellen van het tekenen tot er een bouwkundige keuring is geregeld, of dat het terecht tot de gangbare interpretatie leidt en daarmee irritatie als het tekenen van de ovk wordt uitgesteld.

1 like

Nee jouw interpretatie klopt. Als je een bouwtechnsiche keuring binnen de 3 dagen bedenktijd wil laten uitvoeren, dan moet je eigenlijk al 100% zeker weten dat dat lukt.

2 likes

Weet je bij wat voor uitslag je het huis niet zou nemen? Je zou kunnen overwegen het gesprek aan te gaan en toch een bedrag te benoemen. Niet geheel zonder risico, maar wachten is dat ook niet.

2 likes

Mijn huis is net op funda online gekomen, zo spannend!

21 likes

@colalight kun je niet alsnog het koopcontract laten aanpassen en dan wel een bedrag erin laten zetten? Bij mij was dingen aan laten passen geen probleem

Dat kan prima, wel moet koopovereenkomst zijn getekend en bedenktijd voorbij. Maar dan kan het prima. Via de makelaar vragen, voor de eerste keer is wel verstandig. In dat contract kun je afspreken of en hoe je de verkoper kan bereiken.

4 likes

Gefeliciteerd! En kan prima inderdaad. Ik ben ook een keer terug gegaan samen met de makelaar omdat de schilder wilde komen kijken en meten.

Ik krijg zelf over 2 weken de sleutel! Zo spannend. Het is echt super snel gegaan allemaal. Zelfs de hypotheek was binnen 3 werkdagen rond. Hoop dat het klussen en de verhuizing zelf net zo soepel gaat :sweat_smile:

9 likes

Gefeliciteerd! Hier mocht ik ook nog een keer langskomen nadat m’n bod geaccepteerd was. Aannemer is toen gelijk meegeweest. Was heel fijn want op de dag dat er getekend werd konden we gelijk aan de slag!

1 like