Maar dat is helaas toch wel een beetje de situatie van hoe bijna iedereen nu hun eerste huis koopt, in de randstad en zonder steun uit familiegeld. Dit riepen we in 2016 ook al en kijk nu.
@Geranium Ik vind 900 euro leefgeld best wel ruim! Zou nog even berekenen wat je hypotheekrente aftrek is.
Ik ben een jaar geleden in een huis komen wonen waar ik na aftrek van woonlasten, boodschappen, zorgverzekering en uitgaven voor mijn kat zo’n €1250 per maand overhield voor alleen mijzelf. Ik heb dit het afgelopen jaar als krap ervaren, om 2 redenen: naast mijn persoonlijke uitgaven en reiskosten moest ik nog een volledige inboedel hebben en is de binnenkant van de woning over het algemeen nog 60 jaar oud. Er is dus ook nogal wat te klussen en een klusbudget zat niet meer in mijn financiële mogelijkheden (net als dat budget voor een inboedel).
Hoe meer mijn inboedel compleet is met items die mij een thuisgevoel geven, hoe meer ik kan spenderen aan de eerste klussen: nieuwe groepenkast en inductiekookplaat bijvoorbeeld. De keuken is nog functioneel en heb ik met een verfje een nieuwe look gegeven. Badkamer en berging zijn wel echt onpraktische ruimtes en mijn openslaande ramen zijn ook aan vervanging toe (daarvoor loopt nog een geschil met de verkoper). Ik weet dat ik dat soort grote verbouwingen pas na jaren sparen bij elkaar heb.
Er zijn twee redenen waarom ik dit heb aangedurfd:
mijn ouders kunnen mij bij financiële moeilijkheden en evt voor een gedeelte van de verbouwing geld lenen. Daardoor ervaar ik niet de financiële stress die ik zou ervaren als ik financieel volledig op mijzelf aangewezen zou zijn.
ik prijs mijzelf iedere dag gelukkig dat ik mijn eigen plekje heb. Het alternatief (huren) zou qua woonlasten duurder zijn geweest, en bovendien na iedere huurverhoging nog weer duurder worden. Dat ik voldoende geld had om nog net in de koopmarkt te blijven, geeft mij het gevoel van zelfstandigheid en mijzelf kunnen redden. Na jaren van struggles op allerlei vlakken, word ik daar persoonlijk heel blij van.
Je moet je bedenken dat €1500 vrij te besteden geld per maand niet veel is met 3 personen als je daar iedere maand ook nog wat klusjes, afwerkingen, onderhoud of vervanging van inboedel van moet betalen. Ieder klein ding kost geld en een buffer opbouwen gaat veel langzamer. Dat is vooral goed te behappen als daar wat tegenover staat: dus is dit die ultieme kans die nooit meer haalbaar gaat zijn als je nu niet toehapt, zijn er oplossingen voor tijdelijke financiële nood, verwacht je ruim over te houden van het verbouwingsbudget of kan het in tussenstappen, woon je er dan voor je gevoel ook nog prettig? En wat is het alternatief? Is dat niet houdbaar of werkt jullie huidige woonsituatie ook goed voor jullie?
Ik vind 1500e overhouden na al je vaste lasten eraf helemaal niet heel krap lijken? Maar dat is enorm subjectief natuurlijk… genoeg mensen die niet eens maandelijks, structureel kunnen sparen.
Discomfort lijkt me overdreven als de keuken niet jouw stijl is, of de badkamer nog zichtbare leiding heeft, of er nog of elektra gekookt moet worden, afbladderende verf op kozijnen en alleen natuurlijke ventilatie aanwezig is.
Het valt mij op dat veel (jonge) kopers rigoureus door een woning heen gaan, terwijl het vaak esthetische aanpak is ter vergroting van het woongenot ipv. noodzaak.
Vandaar mijn vraag wat de noodzaak van de verbouwing. Mocht het een gat in het dak betreffen wat de draagconstructie heeft aangetast of een verzakkende fundering lijkt het me niet slim om dan zo’n torenhoge hypotheek aan te gaan of überhaupt zo’n huis te kopen wetende dat je tot de nek in schulden komt, maar dat zal vast niet het geval hier zijn.
Ik denk dat overhouden in dit geval niet helemaal het goede woord is. Als er nog veel klusjes liggen en onderhoud gedaan moet worden is dat geld zo weg. Dan heb je dat dus ook eigenlijk niet ‘over’ maar heeft het alweer een nieuw doel en wordt het op korte termijn ook alweer uitgegeven. En dan blijft er weinig ruimte over.
Is ook een verschil of dit perse moet of dat het keuzes zijn om te maken & per wanneer het dan moet, ik zou ook tig dingen kunnen bedenken in mijn huis die ik graag zou willen aanpakken of anders zou willen etc. Dat hoeft alleen niet perse allemaal nu.
Heel erg bedankt voor alle reacties, ik heb er echt heel veel aan en ik ben blij met de uiteenlopende denkwijzen en vragen! Ik zal proberen alle vragen te beantwoorden.
Qua woonlasten zouden we van 1435 naar circa 2450 in de maand gaan. Beide bedragen zijn inclusief energie, water, verzekeringen voor de woning, gemeentelijke lasten enz. In het geval van de nieuwe woning is de hypotheekrenteaftrek al per maand van de woonlasten afgetrokken. Ik reken dus al met het netto bedrag. We zouden voor een annuïtaire hypotheek gaan omdat de maandlasten bij lineair niet te doen zijn op dit moment.
Wat er zoal te verbouwen valt
De nieuwe woning is een groot huis met een aantal zwakke plekken vanwege achterstallig onderhoud (dak, ramen, kozijnen) en een keuken uit de jaren zeventig met kapotte apparatuur. Dat zijn de dingen die minimaal moeten worden aangepakt, en de CV-ketel moet worden vervangen voor het einde van het jaar. Daarnaast is de (heel kleine maar wel functionele) badkamer niet goed toegankelijk door een heel breed wasmeubel en moet daar dus een andere wastafel in. We zouden ook graag het plafond van de keuken (verlaagd en met schrootjes) willen laten vervangen, isoleren en stuken. Dat alles bij elkaar is ongeveer €40.000.
Daarnaast liggen er plavuizen op de begane grond. Daar kun je eventueel pvc overheen leggen maar we hebben nu begroot op een nieuwe vloer met isolatie en vloerverwarming om de boel toekomstbestendig en duurzaam te maken. Dat is minder noodzakelijk want je kunt eventueel pvc over de plavuizen laten leggen, maar wel iets wat je niet meer zo gauw doet als je er eenmaal woont. Op dat moment zouden we ook graag de open haard en de ombouw daarvan willen laten verwijderen voor meer ruimte. Gas en elektra moeten ook worden gecontroleerd en we zouden graag spouwmuurisolatie willen (maar dat kan eventueel wachten). Dit is samen ook ruim €25.000.
Dan zijn er nog de meer cosmetische dingen: een deel van de muren laten stuken (zit nu spachtelputz op of is erg slecht afgewerkt), nieuw laminaat leggen op de eerste verdieping (wat er nu ligt is versleten), en de ‘gewone verhuisdingen’: schilderen, gordijnen, dat soort dingen. Daar zit de laatste €10.000 van het verbouwbudget in. Alles bij elkaar dus zo’n €75.000 die we zouden meefinancieren in de hypotheek.
Wat er dan op de verlanglijst staat voor later is isoleren van de vliering, een ruit vervangen op de tweede verdieping, de schuur zo inrichten dat ie bruikbaarder wordt (tussenwandjes eruit en zo), buitendeuren vervangen en eventueel de badkamer verplaatsen.
Dat is dus al met al best wel veel en we kunnen hiervan eigenlijk weinig zelf: alleen het schilderwerk en het verwijderen van vloerbedekking en laminaat zouden we voor onze rekening kunnen nemen.
Spaargeld dat we overhouden voor onvoorziene omstandigheden en om extra af te lossen als het daar niet voor nodig is, is ruim €45.000. Als we dat grotendeels zouden gebruiken om extra af te lossen zouden de netto maandlasten zo’n €140 dalen, dat is nog wel substantieel vind ik.
We hebben wel ruim begroot, inclusief 10% onvoorzien. De wensenlijst gaat dus vooral over noodzakelijke vervangingen. We financieren niet de hele woningwaarde. We hoeven niet te verhuizen: we wonen nu prima, maar het wordt wel wat krap en we zouden graag wat eigen buitenruimte willen.
In de nieuwe situatie zouden we in totaal €600 sparen denk ik: de helft (300) voor het huis en dan nog ieder een kwart (150) voor onszelf/andere doelen. Kinderbijslag komt er nog bij. Kind gaat nog twee jaar de opvang.
Dat zijn voor ons ook de voornaamste trekpleisters inderdaad. De buurt is echt heel fijn en het huis heeft veel potentie.
Ja, dat is een goede vraag. We hebben geen luxe levensstijl maar we kunnen niet terugvallen op onze ouders.
Dit is inderdaad één van mijn voornaamste zorgen, dat we onszelf volledig klem zetten. De maandlasten die we nu hebben gaan we nooit meer terugkrijgen als we weggaan uit ons huidige huis, en die zouden we i.c.m. alle andere vaste lasten haast op één inkomen kunnen dragen.
Daar zit ik inderdaad ook mee. Hoeveel kun je nog sparen voor andere zaken (studie kind, rijles (voor onszelf haha), vakantie enz) als alles eigenlijk richting het huis “moet”?
Deze komt ook wel even binnen inderdaad. Dank daarvoor.
Maar als ik de lijst “noodzakelijke” aanpassingen lees, denk ik ook wel: is alles nu noodzakelijk? Het plafond in de keuken, het wastafelmeubel, misschien kun je sommige dingen naar 2026 uitstellen en het wat meer uitsmeren? Zodat je meer de (financiële) ruimte voelt? En zo per klus kijken, en dan rekenen hoeveel dit scheelt in meefinancieren?
Zelf heb ik ook een huis uit de jaren 70 en we pakken ieder jaar iets aan, sparen steeds voor het volgende stuk(je). Dat kan soms frustrerend zijn (want ik zou het ook liever allemaal nu af hebben), maar dat is ook nou eenmaal de situatie. Ik merk dat ik me er beter bij kan neerleggen dan verwacht haha.
Als ik jouw verhaal lees over de dingen die aangepakt moeten worden nog naast wat leuk zou zijn vind ik het budget dat je noemt niet heel ruim ogen . Misschien heb ik er een vertekend beeld erbij maar je komt bij achterstallig onderhoud eigenlijk áltijd wel extra gedoe tegen. Dan is 10% direct weg.
Voor mij zou het zwaarder wegen dat je in essentie een stuk financiële stabiliteit verliest als je gaat verhuizen. Wat je zegt: nu zou je worst case alles op 1 salaris kunnen dragen. Ik zou me daar persoonlijk onprettig bij voelen, zeker omdat er buiten je eigen spaargeld geen vangnet is.
Wat je zou kunnen doen is kijken naar een woonlastenverzekering (geen arbeidsongeschiktheidsverzekering dus!) die bijv. uitkeert bij arbeidsongeschiktheid of in bepaalde andere gevallen. Geen heeel bekend product en ik weet niet of het nog bestaat maar een fatsoenlijk hypotheekadviseur moet dat weten.
Zijn deze bedragen al gebaseerd op daadwerkelijke offertes of op bedragen die je online gevonden hebt ter referentie? Ik merkte al snel dat de bedragen waar aannemers mee komen echt wel wat hoger liggen dan wat ik zelf had gevonden (en dan hadden wij een bekende als aannemer die echt geen smerig spelletje met ons speelde). Ik vind vooral die €25000 voor vloer e.d. niet erg ruim. Overigens geef ik je wel gelijk om dat echt nu te doen, want zo’n vloer laten uitgraven, isoleren en vloerverwarming moet je echt niet meer willen doen als je er eenmaal woont.
Altijd slim om te bekijken, maar ik vraag me in deze situatie af of dat echt zin heeft. Als €45.000 aflossen een netto verlaging van maandlasten van €140 oplevert, dan ben je lang aan het sparen voordat je weer iets kunt oppakken. Dat red je dan niet in 2026, en mogelijk ook niet in 2027. En daarna ben je nog 20 jaar aan het sparen voor al die andere dingen die ook wel een keer aan vervanging toe zijn.
Soms speelt er bovendien meer mee dan luxe of estethische overwegingen (heeft de keuken bijv. een plat dak of is er veel geluidsoverdracht vanuit boven?). Hierboven werd elektrisch koken nog als voorbeeld genoemd van iets dat prima is om te behouden. Maar dat wordt alweer een iets ander verhaal als koken op die elektrische kookplaat ervoor zorgt dat er schimmels op je kozijnen ontstaan (combinatie van temperatuur lastig te regelen, daardoor vaker de deksel van de pan, een kleine ruimte en aluminium kozijnen zonder isolatie). Verder is dit helemaal geen eigen voorbeeld hoor, wil alleen nog graag zeggen dat je raam veel open moeten doen met 10 graden toch wel veel stookkosten geeft Er kunnen iig zoveel overwegingen zijn om iets wel of niet noodzakelijk te vinden. Die krijgen wij in de voorbeelden van Geranium natuurlijk niet allemaal mee.
Snap ik, in dit geval is het een keuze & is het de vraag of je ervoor wil kiezen. Mensen zijn gemiddeld gezien volgens mij nu 55% van hun salaris kwijt aan vaste woonlasten, veel vind ik.
Het kan toch dat je inkomen negatief veranderd of bv door de veel hogere energierekening en duurdere boodschappen de afgelopen jaren? Of de dure kinderopvang waar mensen misschien geen rekening mee hebben gehouden toen ze nog kinderloos een huis kochten. Wij hadden het zelf al ongeveer uitgerekend maar de hypotheekadviseur heeft ons er bv niet expliciet op gewezen en het is nogal een hap uit het budget. Ik noem maar wat.
Ik vind trouwens €1500 overhouden naast je boodschappen wel echt veel geld. Vooral als je daarnaast ook nog kinderbijslag krijgt. Vooral als je kijkt naar de lasten en dat je ook nog een kindje op de opvang hebt. Dan heb je een erg goed inkomen lijkt me. Tuurlijk is het zo op als je veel in je huis wilt doen. Zou idd dan kijken of het wat meer gespreid kan als het niet NU noodzakelijk is.
Ik vraag me ook vooral af; kan je met jullie budget ‘makkelijk’ een ander huis kopen of is dit een buitenkansje ondanks de hoge verbouwingskosten? Als je zegt; voor hetzelfde geld kunnen we ook een huis kopen die ook aan de eisen voldoet, maar wel meer af is (en dus minder verbouwingskosten) zou ik het toch nog even goed overwegen. Verbouwen is altijd duurder dan je denkt.
@Geranium waarom wil je eigenlijk die €45000 gebruiken om je hypotheek ‘vervroegd af te lossen’, dan kun je het toch beter meteen inbrengen als eigen geld zodat je een andere hypotheek krijgt of mis ik nu wat?
Ik vind je verbouwbudget van 40K voor een keuken, dak, kozijnen en glas eerlijk gezegd echt niet realistisch klinken. Hoe ben je aan die cijfers gekomen?