zogestoord dat jullie letterlijk een motivatiebrief moetn schrijven om een huis te kunnen kopen
Je kunt het beste aan de verkopend makelaar vragen wat voor de verkopers het belangrijkste is nu. Bijv. veel geld of juist een snelle overdracht? Daar kan je je persoonlijke stukje en je voorwaarden op aanpassen.
Maar eerlijk bij mij lag het aan dat mijn aankoopmakelaar goed ging met hun kantoor waardoor ik het ben geworden
Ja zot eh? Ik las wel in de standaard dat dit meer en meer gedaan wordt voor huurwoningen in BE.
Ja, is toch met veel: gebeurt eerst in Nederland en dan zakt het af naar Belgiƫ.
Ik heb steeds een motivatiebrief gestuurd waarin ik kort vertelde wie ik was, mijn beroep, waarom ik op zoek was, waarom ik de woning zo leuk vond en juist daar wilde wonen. Bij 2 woningen was er een babykamer en speelhoek, dus een beetje slijmen over hoe leuk die kamer was en hoe ik voor me zag dat mijn kindje daar ook zo fijn zou gaan spelen. Ik hoopte in te spelen op hun emoties, maar dat mocht niet baten, want de verkopers gingen (logisch) voor het hoogste bod
Bij de woning die ik nu gekocht heb, had ik het hoogste bod en heeft de brief ook geen rol gespeeld zeiden de verkopers.
Zelf geen brief geschreven, maar we hadden het enige bod geplaatst, dus tja. Ik ken een stel wat door hun brief wel het huis hebben gekregen, ondanks dat ze niet het hoogste bod hadden.
alles behalve degelijke ruimtelijke planning
Oja, ik zou er altijd een brief bij doen, want het zou maar net wel de doorslag geven! Wilde alleen aangeven dat vaak het bod toch wel belangrijker is.
Ik was nu een van de 15+ bieders, dus het had best gekund dat de brief wel invloed zou hebben.
Morgen ga ik bij een huis kijken, vind het zo spannend. Het huis lijkt alles te hebben wat we zoeken (genoeg kamers, enorme tuin, werkruimte aan huis, veel scholen om de hoek) maarrr het ligt in een woonplaats waar we niemand kennen en dus helemaal opnieuw beginnen. Dat vind ik wel lastig, ik heb eindelijk geweldige vriendinnen waar ik nu in een kwartiertje naartoe fiets en dat zal bij een verhuizing 45 minuten met de auto zijn
Ik zou er ook altijd een brief bij doen, maar je wel bewust van zijn dat je het noodzakelijke moet vermelden en niet veel meer dan dat. Het kan de doorslag geven, het kan ook net tegen je werken. Ligt maar net aan hoe de verkopers bepaalde zaken lezen.
En die mensen die het proberen te verkopen zich maar afvragen waarom er zo weinig belangstelling isā¦
Ik zou in staat zijn een briefje in de bus te doen: we zijn geĆÆnteresseerd in deze woning maar de makelaar wil geen afspraak maken voor een bezichtiging. De verkopers weten waarschijnlijk niet dat hun makelaar er met de pet naar gooit, lijkt me echt vervelend
Ahh, dat maakt het extra sneu eigenlijk. Dan zou ik zeker eens een keer langs gaan als de makelaar niks meer laat horen
Wat een rare reactie van die makelaar. Weet je ook wat het bestemmingsplan is en komt dat overeen met het bedrijf van je vriend? Soms zit daar het addertje onder het gras, waardoor je er niet kan gaan wonen en het lang te koop blijft staan.
Hou er wel even rekening mee dat over de waarde van het bedrijfsgedeelte van het pand waarschijnlijk 10,4% overdrachtsbelasting betaald moet worden ipv startersvrijstelling/2%
Een kennis van mij heeft in de stad Utrecht 10k overboden. Moet wel eea gebeuren aan het huis, dus niet instapklaar. Ik was wel verbaasd (en ook erg blij dat ik niet tienduizenden euroās over de balk heb gesmeten).
Is een aankoopmakelaar handig in deze situatie: 1e bezichtiging bij huis gehad. We willen nu een 2e keer kijken met bouwkundige voor inschatting moderniseringskosten zodat we kunnen beslissen of we een bod willen doen. Huis staat 4 maanden te koop, is 10k gezakt in vraagprijs. 1x een bod gedaan (ik weet niet hoe veel, maar was te laag voor verkoper). Als dit huis het niet word hebben we niet direct plannen om verder te kijken naar andere huizen. Is een aankoopmakelaar handig voor alle regelshit die bij een eventuele koop komt kijken of niet? Of is het voor alleen dat te veel geld
Ik zou zeggen van niet. Aankoopmakelaar is m.i. vooral handig in gebieden waar je er zonder amper tot niet tussen komt en voor het bepalen van de hoogte van een bod icm voorwaarden. Verkopend makelaar stelt koopcontract op dus daar heb je geen aankoopmakelaar voor nodig. Wij hebben koopcontract wel nog doorgesproken met aankoopmakelaar maar is m.i. geen must. Verder hebben wij meer gehad aan het netwerk van de financieel adviseur voor de regeldingen (taxatie, notaris). Bouwkundige keuring kun je ook via vereniging eigen huis regelen bijv. Mocht je wel een aankoopmakelaar willen kun je ook vaak afspreken dat diegene je alleen helpt met bepalen bod/aankoopstrategie op dit huis
Thanks! Die keuring gaan we idd via VEH doen. Ik denk zelf dat we ook wek zonder kunnen, maar vind het wel spannend. We zouden dit huis echt wel graag willen hebben en ben dan toch bang iets fout te doen zonder makelaar.
Mijn aankoopmakelaar vond een aantal grote fouten in het koopcontract die ik zelf niet had gezien. Zaken die ook mis waren gegaan toen de verkopers hun woning destijds kochten en waar hun notaris over heen had gekeken. Ben blij dat hij zo zorgvuldig was.
Dus los van het regelen van bezichtigingen en meedenken over het bod, vond ik hem hiervoor heel erg handig! Maar ik heb ook 0 kaas gegeten van dit soort onderwerpen.