Weer veel dank voor alle reacties! Ik krijg zo een steeds beter beeld. Weer even wat antwoorden: ik baseer de begroting op de inschatting van de aankoopmakelaar en mijn eigen internetresearch. Binnenkort is de bouwkundige keuring, dan krijgen we hopelijk nog een gedetailleerder beeld.
Die ruim 40.000 voor keuken is gebaseerd op 16.000 keuken (schatting van Vereniging Eigen Huis), 5000 dak (ruime schatting aankoopmakelaar) en 20.000 voor kozijnen en glas (schatting aankoopmakelaar). Kozijnen en glas gaat maar om ƩƩn kant van het huis.
Goed om hier zo naar te kijken inderdaad! Plafond in de keuken zou idd kunnen wachten (tenzij dat niet handig is met het plaatsen van de nieuwe keuken, dat kan ik niet goed inschatten), wastafelmeubel moet wel echt want je kunt de badkamer nu niet rechtdoor binnenlopen, je moet je er schuin langs wringen. Met een normale wastafel erin (het meest basic type) is dat probleem opgelost en dat kost een paar honderd euro. Dat lijkt me een investering die zich in ieder geval in woongenot vrij snel terugbetaalt.
Dankjewel. Dit weegt voor mij ook erg zwaar. Financiƫle stabiliteit is vrijheid, in mijn ogen. Mijn hypotheekadviseur biedt trouwens inderdaad bemiddeling bij het afsluiten van een woonlastenverzekering aan, dank voor de tip.
Hier zitten we inderdaad ook mee: of we niet vooral kleine beetjes aan het sparen zijn voor enorme klussen en daarmee jarenlang vooral tijd en geld in het huis steken.
@NurseBetty dank voor de tip! We zouden met de hoge woonlasten van de nieuwe woning op 72% aan āneedsā zitten
Een vriendin tipte al het NIBUD-artikel waar in jouw link ook naar verwezen wordt. Daar rekenen ze de boodschappen niet mee en zeggen ze dat het vanaf 60% zorgelijk wordt, wij zitten op 59% in het nieuwe scenario.