Huizen/woningmarkttopic #3

Ik woon in Rotterdam Noord met dezelfde “problemen”. Maar fijn dat het herstel al uitgevoerd is, ik vermoed dat je in de VvE stukken wellicht wel informatie kan vinden over of het gemonitord wordt, dat is bij ons namelijk wel een vast agendapunt (maar ook geen herstel geweest nog).

2 likes

Mag ik je een pb sturen?

4 likes

Tuurlijk!

4 likes

Wij hebben recent een huis in Rotterdam west gekocht waar ook veel funderingsproblematiek is.
Wij hebben in onze zoektocht vaak de kaart van de site duikinjefundering.nl gebruikt, daar kan je van veel plekken opzoeken hoe groot de kans op problemen is en ook beschikbare rapporten van specifieke stukken als die er zijn.

Dit is de kaart:
https://rotterdam.maps.arcgis.com/apps/instant/sidebar/index.html?appid=c91a1275e1e64f5cbc50cdf0308a42fc

3 likes

Wisten jullie voor de koop al van de problemen? Ook specifiek problemen bij jullie huis?

Thanks, ben idd bekend met de site! In de straat zijn er bij meerdere woningen helaas funderingsproblemen bekend, bij sommige woningen ook juist positieve rapporten. Maar het huis waar ik in geïnteresseerd ben is, behalve een rapport uit 1989, niets bekend helaas.

Vandaag gaan we een bod uitbrengen iig! Wel lager dan we in eerste instantie van plan waren.

Heeft iemand misschien advies voor het volgende? :

Ik twijfel enorm of ik contact moet opnemen met mijn woningbouwvereniging om het volgende te bespreken: Ik woon momenteel op 80m2, wat ik eigenlijk veel te groot vind voor iemand die alleen woont. Ik gebruik vooral mijn slaapkamer en ervaar de rest van mijn huis als ongezellig. Het liefst zou ik willen verhuizen naar een kleinere woning en zat ik eraan te denken dit aan te geven, omdat er misschien wel een gezin is met een tegenovergesteld probleem, dat juist meer ruimte nodig heeft. Toch twijfel ik, omdat de woningnood al groot is en ik niet de zoveelste wil zijn met een “verhaaltje” om snel aan een ander huis te komen oid. Vind het echt zo lastig! Wat zouden jullie doen?

De woningbouwvereniging waar wij van huren, doet aan woningruil. Er is een aparte categorie voor op de website. Ik zou gewoon informeren naar de mogelijkheden. Denk dat het je eerder in dank wordt afgenomen, dan dat het een last voor ze is.

14 likes

Gewoon informeren indd! Bij mijn moeders woningstichting hadden ze een speciale lijst voor mensen die kleiner willen gaan wonen en dan ga je ook niet veel meer betalen voor de kleinere woning door die regeling. Ze zijn heel blij als er grotere woningen vrij komen dus gewoon informeren. Mijn moeder is ook verhuisd door die regeling en ging er daardoor niet op achteruit qua huur.

6 likes

Thanks! Dan ga ik deze week even informeren! :grin:

2 likes

Ik ga binnenkort een woning bezichtigen. Dat is een koopwoning en in de stukken staat wat de bewoner nu kwijt is aan gas, elektriciteit en water. Op dit moment woon ik in een gasloze huurwoning met stadsverwarming (en heb ik dus kosten voor elektriciteit, water en stadsverwarming). Even voor de zekerheid: behalve gwl hoef ik aan kosten voor energie in de andere woning niets te verwachten toch? Er zit een gasgestookte cv-ketel in, een elektrische boiler en vloerverwarming met warm water.

2 likes

Klopt, je betaalt gewoon maandelijks voor je gasvebruik. Wel wordt het aangeraden om je cv ketel jaarlijks te laten controleren.

4 likes

Je kan miss in jouw regio in aanmerking komen voor doorstromen. Er zijn woningen speciaal voor doorstromers: mensen die nu in een huis wonen die kleiner willen wonen en andersom.

Woningruil zou ik persoonlijk niet aanraden. Dat is echt gedoe en je moet de woning dan accepteren zoals de huurder waarmee je ruilt hem achterlaat.

3 likes

In Amsterdam is dit een project en dat heet van Groot naar Beter. Je krijgt ook een subsidie om te verhuizen dan. Misschien kun je daar nog op zoeken of die naam laten vallen bij jouw woningbouwvereniging

5 likes

We zijn op zoek naar een nieuw huis en hebben nu iets moois op het oog. Echter is de vraagprijs 10% lager dan de WOZ waarde van 2022 en 2023 die we hebben kunnen opvragen. Kan/mag dit zomaar? En zijn er nog zaken waar we dan rekening mee moeten houden? Naast hogere belastingen.

Ik heb altijd begrepen dat je bijv geen huis aan je kinderen mag verkopen voor een te lage prijs omdat het dan een gift is.
Nu in dit geen familie-kwestie, maar wil geen kat in de zak kopen. Verkopend makelaar geeft geen duidelijk antwoord bij navraag waarom vraagprijs lager is dan WOZ.

Waarom zou dat niet mogen? Er zijn wel tig redenen te bedenken waarom ze iets lager gaan zitten, dat mag en kan gewoon. Grote kans dat ze bijvoorbeeld wat lager in zetten om veel geïnteresseerden aan te trekken of veel bieden en overbieden uit te lokken.

7 likes

Bij mijn appartement was de vraagprijs ruim 15% lager dan de WOZ. Dat was puur een verkooptruc om meer mensen te lokken (gaf de verkoopmakelaar ook toe), want uiteindelijk heb ik het voor iets meer dan de WOZ-waarde gekocht en de andere biedingen zaten ook rond die koers

2 likes

Zolang er geen familieband is doet de belastingdienst niet moeilijk. Bij ouder/kind transacties wordt idd wel het verschil tussen woz-waarde en koopprijs gezien als schenking als de koopprijs lager ligt dan de woz.

1 like

Onze laatste WOZ waarde is ook wat hoger dan de prijs waar we ons huis voor te koop gaan zetten. Maar de WOZ waarde is van pijldatum 1 jan ‘23 dus al bijna 2 jaar geleden. Daarnaast vonden wij het destijds ook wel hoog en snapten we niet zo goed waarom. Inmiddels gaan gelijke huizen in de omgeving wel voor meer weg, alleen hebben wij sinds kort nog hogere VVEkosten waardoor onze verkoopprijs niet zo hoog kan zijn. Daar houdt een WOZ geen rekening mee. Een taxatie of verkoopprijs vaak wel!

3 likes

Ik vind het zo fucking verwarrend als je meerdere offertes aanvraagt en de een heel wat anders zegt dan de ander. De ene wil het hele bitumen dak vervangen en de dakpannen laten liggen, en de ander vindt dat er niks aan hoeft te gebeuren en alleen alle dakpannen moeten worden vervangen.

5 likes

Ja, en je moet er eigenlijk echt een beetje verstand van hebben om te zien of een klus goed gedaan gaat worden. Wij zijn bezig met dakkapel + verbouwing zolder. Gelukkig kan mijn vriend veel zelf. Maar nu kwamen er buren advies vragen omdat zij alles lieten doen en verschillende offertes hadden. Ook een aannemer die draagbalken weg wilde halen… waarop mijn vriend zei, dat gaat niet hè dan stort straks je dakappel in.

4 likes