Huizen/woningmarkttopic #3

Ja hier hetzelfde en binnen 3 jaar moesten we het dak vervangen :sweat_smile: hij keek er met een verrekijker naar vanaf 1 kant (wat achteraf de ‘goede’ kant bleek).

4 likes

Update: is een gesloten inschrijving geworden, dus ik ben aan het bedenken hoe hoog ik wil gaan. Gelukkig is de duur van de inschrijving kort, dus de knoop wordt snel doorgehakt en dan kan ik verder kijken (of een hypotheek aanvragen :crossed_fingers:)

Als toevoeging: een onafhankelijk adviseur, die kan je advies geven over alle soorten hypotheekverstrekkers. Op hun website staat als het goed is ook altijd ergens een prijslijst voor hypotheekadvies, maar het eerste oriënterende gesprek is vaak gratis!

3 likes

Ik zou eens bij een (gewoon bij je eigen) bank op de website de hypotheektool doorlopen. Op zich is je situatie heel basic dus dan zijn de tools wel betrouwbaar. Dan weet je een beetje wat je kunt lenen. Als je wil kan je dan een afspraak maken bij de bank voor wat meer zekerheid en wat extra uitleg.
Een (onafhankelijke) hypotheekadviseur kan ook maar dat heeft voor ons geen meerwaarde gehad.
Als je dan het bedrag weet kun je gaan zoeken. Als

2 likes

Ik vond de hypotheker een prima startpunt! Weet je even hoeveel spaargeld je moet hebben, wat je maandbedrag zou kunnen worden en of je voor NHG of geen NHG gaat.

3 likes

Vraag een gesprek aan bij Vereniging Eigen Huis. Ik heb daar prettige ervaringen gehad en het orientatiegesprek is gratis.

2 likes

Via via, beetje rondvragen bij mensen in jouw stad/regio die de laatste jaren iets gekocht hebben.

Die van ons hoefden we pas te betalen als we daadwerkelijk een hypotheek gingen afsluiten, dan kan gewoon een eerste (gratis) oriëntatiegesprek dus ook geen kwaad.

1 like

Ik heb een gratis gesprek gehad bij de Rabobank (top) en de Hypotheker (niet top). Dat is een goed startpunt. Aan de hand van die gesprekken kwam ik al snel tot de conclusie dat ik niets kan kopen in de omgeving waar ik nu woon :sweat_smile:

1 like

Vraag om ervaringen bij de mensen om je heen en ga dan naar een van hun tips. Er is per regio ook zoveel keus

Heel eerlijk. Als je starter bent met een simpel loondienstcontract en studieschuld: vul online bijv. bij de rabobank eens zo’n rekentool in. Want dat is het, als daar een bedrag uitkomt waar je niks mee kan kopen verandert een gesprek daar niks aan.

18 likes

De man van de Rabobank nam de tijd om me dingen uit te leggen en mee te denken. Het was persoonlijker. Bij de Hypotheker had ik het idee dat ik gewoon een nummertje was op zijn lijst, maar het zal wel per persoon verschillen

Een hypotheekadviseur gaat hier niet over. Wel over wat je kan lenen en hoeveel eigen geld je nodig hebt bij de koop (zoals kosten koper). Maar precies dit komt naar voren bij het invullen van een tool op de website. Jij zoekt volgens mij meer wat tegenwoordig in Gouda normaal is qua bieden. En als je moet overbieden, hoe dat werkt? (Wat je overbiedt, kan niet meegefinancierd worden in een hypotheek.)

1 like

Behalve als het huis hoger getaxeerd wordt dan de vraagprijs, dan kun je het (deels) meefinancieren.

6 likes

@Sedana wellicht heb je iets aan een betaald account van WalterLiving of een tijdje transactieprijzen in de gaten houden van woningen die je interessant zou vinden? Op die manier (zowel via WalterLiving als transactieprijzen via bijv Kadaster) krijg je wel meer gevoel bij of er veel overboden wordt in jouw regio. Of gaan praten met een aankoopmakelaar.

Klopt, ik ga mijn huis verkopen en de vraagprijs wordt ‘strategisch’ ingezet omdat mensen nog een deel overbieden incalculeren, dus als ze hem te hoog inzetten verlies je bieders. Veel dat op Funda staat is dus eigenlijk te laag ingezet om het maximale eruit te halen. Goed om daar rekening mee te houden bij het invoeren van je maximale vraagprijs, anders wordt het heel teleurstellend. Al zal dat ook nog wel wat verschillen per locatie, ik woon wel in een grote stad.

4 likes

Ja! Veel om aan te denken

2 likes

Ik zou echt gewoon als eerste stap een afspraak maken met een hypotheekadviseur. Ik was heel erg blij met ikbenfrits! Online, dus je videobelt met je adviseur en ze hebben een heel fijne online omgeving waarin heel duidelijk is wat de stappen zijn en wat je moet aanleveren en wat gecontroleerd is etc etc als je idd via hun een hypotheek afsluit. Ik ben heel persoonlijk en fijn geholpen, en ze hebben zich ook met succes ingezet om flink verlenging te krijgen van een hypotheekofferte waardoor het allemaal door kon gaan.

En omdat het allemaal online is, is het een stukje goedkoper dan (de meeste?) andere partijen.

Als je weet wat je kan lenen en met wat voor kosten te maken hebt etc etc dan weet je wat je kan bieden en of en hoeveel je kan overbieden. En je kan het dan misschien ook gewoon eens proberen? Vriendin van mij heeft net in Rotterdam een appartement gekocht, zelf gaan kijken, klein beetje overboden maar niet extreem veel en ze heeft het gekregen. Was ook niet op inschrijving, die mensen gingen akkoord met haar bod en hebben de andere bezichtigingen afgezegd. Ging heel snel. Ik bedoel: afhankelijk van de omgeving is het misschien niet meer zó’n gekkenhuis. En los dat het wel heel spannend is, is je eerste huis kopen ook niet extreem ingewikkeld als je een goede adviseur hebt.

Misschien raar om het te tippen aan een onbekende maar mijn tante is zelfstandighypotheekadviseur, en werkt in jouw regio. Ik raad haar aan iedereen aan in mijn omgeving omdat ze juist weg is gegaan bij de grote instellingen om zelf mensen beter en eerlijker te helpen. En ze is gewoon lief. Als je wil kan ik haar website sturen.

Maar wat de rest zegt; met een online rekentool kan je globaal zien wat je ongeveer kan lenen. En een fijne hypotheekadviseur helpt je verder met de details en regelingen, zodat er waarschijnlijk meer kan dan je denkt.

5 likes

@Sedana ik kreeg deze tip van een vriendin: op de website mijnwaardecheck.nl kun je zien voor hoeveel de huizen in de omgeving zijn verkocht. Je kunt achteraf terugkijken voor hoeveel een huis is verkocht als je een ander huis in de omgeving opzoekt en scrollt naar dat ene huis dat je op het oog had.

Daarnaast stond dit laatst in het parool: https://www.parool.nl/amsterdam/wie-wil-weten-wat-de-concurrent-heeft-geboden-op-een-koophuis-kan-dat-zien-alleen-weet-bijna-niemand-dat~b0efd9f3/ Als je eenmaal op een huis hebt geboden, maar je bod is niet geaccepteerd, heb je er recht op om van een makelaar te horen wat de concurrent heeft geboden

1 like

Maar voor hypotheek/financieel rond krijgen heb je de hypotheekadviseur. Die kan ook aan je bank verbonden zijn óf je kan het zelf zijn als je online je hypotheek afsluit. Dat spaart je paar duizend euro volgens mij.

Voor bieden/biedstrategie/onderhandelen/huizen vinden/bezichtigingsafspraken/kennis van huizenprijzen heb je de makelaar. Je kunt ook zonder makelaar, spaart je ook weer wat geld. Máár met is wel makkelijker want een makelaar kent de markt en sommige makelaars hebben onderling ook wel eens wat loyaliteit naar elkaar. Een makelaar kan er ook voor zorgen dat je wat serieuzer over komt maar, dat hoeft niet zo te zijn.

Als je een krap budget hebt qua hypotheekbedrag en net net uitkomt met eigen geld dan kan het soms niet om een makelaar en hypotheekadviseur te hebben omdat dat ook wel weer gewoon geld kost. Hadden wij bij ons eerste huis ook niet. Dat was dan ook wel een opknapper die al bijna een half jaar te koop stond in 2019. Misschien wilden die mensen er op een keer ook wel gewoon van af waardoor ze ons bod accepteerden.

1 like