Dan ben je opgelicht
dat is ook waarom ik het zeg, want je kan dit aan elke makelaar vragen. Is een algemeen systeem.
Haha ja dan zijn de makelaars in onze regio oplichters, hebben ze een afspraak onderling om geen toegang te geven zonder dat je hun diensten afneemt. Een vriendin van me heeft het bij meerdere makelaars gevraagd en die gaven allemaal aan dat je alleen via hun toegang tot Copaan kunt krijgen. Maarja voor mij niet meer van toepassing, hebben ons huis al gekocht en heel tevreden met de begeleiding van de makelaar.
Ik kreeg hier toegang toe via mijn hypotheekadviseur, hij heeft ook gebeld met een makelaar die hij goed kent over een huis wat te koop stond om te vragen wat de stand van zaken was. Die man doet het werk al 40 jaar. Dit was overigens allemaal gratis tijdens een hypotheek adviesgesprek.
Bedankt voor de reacties allemaal! Stof tot nadenken ![]()
Mijn onafhankelijke hypotheekadviseur dacht hier ook over mee. Hij had ook goede connecties met de makelaars, want het zijn er gewoon niet zo veel in de regio en hij wist veel over de gemiddelde prijzen, biedingen etc. Maar er was geen los extra bedrag voor, wie weet zat het in zn “pakket”. Ik heb me er niet onprettig bij gevoeld en vond het fijn, want wij hadden ook geen aankoopmakelaar. We hebben wel op meerdere huizen geboden en daar heeft hij ook in meegedacht.
Zouden jullie als verkoper in deze tijd meedoen aan de NVM open huizen dag, en als potentiele koper zo’n dag bezoeken?
Ik zit in verkoopproces en kreeg de vraag van de makelaar of ik hier aan mee wil doen.
De bezichtigingen worden op vrijdag en maandag gepland, en de Open huizendag is toevallig op die zaterdag er tussen.
Je moet dan zelf van 11.00 tot 15.00 mensen rondleiden in je eigen huis… Zit daar ook niet perse op te wachten.
M.a.w.; zou het in deze woningmartkt nog een meerwaarde zijn?
Nee ik zou niet meedoen. In onze markt raak je je huis roch wel kwijt. Vind het de moeite en het gedoe absoluut niet waard.
Ja in 2023 zo’n dag bezocht en vanuit daar dit huis gekocht. Die anders noooit op de bezichtingenlijst zou komen haha
Voordelen vanuit (evt) koper > voelt heel laagdrempelig, de flexibiliteit, paar huizen meteen achter elkaar (dus ook de twijfels, zoals in mijn geval) weekenddag(!) etc.
2023 was ook gewoon in deze gekke huizenmarkttijd
1,5 jaar geleden wezen kijken bij een huis op nvm open dag en dat is nu ons huis. We hadden ook wel een afspraak voor bezichtiging kunnen maken maar onze makelaar was op vakantie dus was indd laagdrempelig om dan zelf te gaan kijken op de open dag. Ze hadden het best druk volgens mij en ook veel hoge biedingen.
Ik zou zeggen dat het geen kwaad kan maar als je er geen zin in hebt dan moet je het gewoon niet doen.
Bij de verkoop van ons eigen huis zou ik het niet gedaan hebben maar daar stonden al veel bezittingen gepland en ik denk dat mijn makelaar veel beter is in rondleiden.
Ja ik kan me ook voorstellen dat het voor potentiële kopers fijn is om gewoon op zaterdag te kunnen gaan ipv vrij te moeten nemen.
Maar ik neignu meer naar niet meedoen. Ik denk dat ik mijn huis ook wel snel kwijt ben inderdaad. Starterswoning voor 225. Er staat op dit moment maar 1 huis in die prijsklasse te koop hier in de stad (twente).
Meid ga lekker genieten vd zon morgen
zo’n huis ben je zo kwijt
Ben benieuwd of hier iemand zit die een huis heeft overgekocht van familie? Niet van ouders maar van familie die wat verder weg staat.
Ik heb het wel gedaan en kreeg daaruit 3 biedingen.
Nee maar ik zou wel heel hard zijn in dat het een koper-verkoper relatie is. Mochten er verborgen verbreken e.d komen. Gedoe vanuit verkoperkant zien te voorkomen. ‘maar we hebben je dit huis toch gegund dus wat zeur je’.
Helaas is ons droomhuis verkocht aan iemand anders onder voorbehoud. Heeft iemand nog een succesverhaal waarbij het alsnog naar de nummer 2 ging?
Ja, oma van vriend. Is eigenlijk heel soepel gegaan maar wel met begeleiding hypotheekadviseur en ik ben zelf jurist dus wij wilden ook gewoon echt alles goed en netjes geregeld met rest familie (geen scheve gezichten of erfenis gezeik). Oma had vooral haar vriendinnen die zeiden dat ze het niet moest doen maar oprecht is alles in goed en open overleg gegaan. Mocht je vragen hebben, laat maar weten.
Ja, bij mij! Wel alweer jaren geleden. Maar de initiële kopers hadden een hoger bod maar de taxatie viel lager uit. Daardoor moesten zij meer eigen geld inbrengen, waardoor het niet doorging
Wij hadden een iets lager bod, maar konden wel het deel eigen geld inleggen. Oooh ik was zo gelukkig toen ze mij belden dat het huis toch voor ons was.
Ik duim mee voor jullie
!
Ik hou (een klein beetje) hoop ![]()
We gaan bieden op een ander huis. We zijn realistisch en denken dat we er met 25k overheen niet gaan komen. Omliggende huizen zijn voor aanzienlijk meer verkocht, maar we zijn echt verliefd. 🥹
wij gaan voor het eerst bieden op een huis (!!!) maar het is zo lastig om te bepalen wat we gaan overbieden. onze hypotheekadviseur zegt: vanaf 10% boven de vraagprijs doe je een beetje mee.
we willen het huis echt heel graag, het voldoet aan al onze wensen. maar ja, wat bied je dan? we hebben financieel best wat ruimte, maar we willen onszelf ook niet vastzetten met superhoge maandlasten.
snap dat het lastig is om hier iets zinnigs over te zeggen, het is ook gewoon gokken eigenlijk. we hebben de verkoopprijzen van omliggende straten al opgevraagd in het kadaster. die prijzen liggen zo uiteen dat we daar ook weinig aan hebben. en ik begrijp dat we er in deze markt gewoon rekening mee moeten houden dat de kans héél groot is dat je wordt overboden.
maar goed. hoe hebben jullie dat aangepakt? hoe bepaal je wat je een huis waard vindt? en hoeveel financiële rek gun je jezelf?
en ja, ik weet dat we in een ontzettend bevoorrechte positie zitten dat we dit überhaupt kunnen overwegen. iets om niet uit het oog te verliezen.