Huizen/woningmarkttopic #3

In onze wijk in een grote stad, gaat het blijkbaar ook mega snel met de huizen. Veel bezichtigingen, hoge prijzen… Wij hebben sinds een paar dagen ons huis te koop staan voor een, in vergelijking met de verkoopprijzen van andere huizen, heel redelijk bedrag. Maar we hebben gewoon nauwelijks bezichtigingen? Had dat echt niet verwacht want hoorden juist dat het gekkenhuis was met bezichtigingen bij gelijke woningen. We hebben geen klushuis ofzo en het staat echt in een populaire wijk en huis naast ons is pas nog mega snel verkocht voor veel meer dan onze vraagprijs. Nu hopen dat er toch een goed bod komt.

4 likes

Misschien denken mensen dat er iets mis mee is als de prijs te laag is? Of is je inrichting excentriek en kunnen ze daar niet doorheen kijken? En is het instapklaar, of moet er nog veel aan gebeuren, als je er objectief naar kijkt?

3 likes

Hoe is het afwerkingsniveau van jouw huis tov de andere huizen die verkocht zijn? En een vergelijkbaar energielabel? Wat zegt de makelaar er van? Valt het echt tegen of is het wel prima maar had je meer gehoopt?

Mijn huis komt over 2 weken op Funda. Ben heel benieuwd wat het gaat doen. Er zijn in de wijk nog geen vergelijkbare huizen verkocht

En @itakepictures De makelaar adverteert met modern en instapklaar, en ik denk dat dat het ook wel is. Nette (maar neutrale) vloer, nette keuken (maar ook niet heel trendgevoelig ofzo). Badkamer is prima en zeker gewoon bruikbaar maar wel een specifieke stijl, dat was ook niet onze smaak maar toen wij het kochten zat het er ook al in dus en waren er ook veel biedingen dus zou je verwachten dat mensen daar wel door heen kunnen kijken. Bij sommige andere huizen die recent verkocht zijn, zag het er ouder uit. Verder is ons huis qua inrichting best saai en neutraal. Energielabel is niet zo hoog, maar van vergelijkbare huizen net zo, eigenlijk. Zijn allemaal wat oudere appartementencomplexen.

VVE prijs helpt denk ik niet mee (vandaar de wat lagere prijs), maar voor het huis van de buren geldt dat natuurlijk net zo en die hebben dus erg goed verkocht.

Makelaar verwacht geloof ik dat er nog wel wat bij komt, maar hij is er een beetje vaag over. Het blijft afwachten denk ik en hopen op een goed bod. Spannend dat jouw huis ook binnenkort in de verkoop komt! @itakepictures

3 likes

Dat klinkt niet heel afwijkend dan. Vind je dat het goed gefotografeerd is? En is de makelaar dezelfde als bij huis vd buren?

5 likes

Ja, vind de foto’s wel goed! En makelaar is inderdaad hetzelfde. Dus daarom vind ik het ook zo gekkig. Maargoed, hopelijk komen er nog wat mensen bij en anders hou ik mezelf voor dat je maar 1 goed bod nodig hebt. Was vooral verbaast en denk dat mijn verwachtingen wellicht wat te hoog waren dan. Zelf paar jaar terug gekocht met veeeel overbieden in een tijd waar we een uur nadat het op Funda was gekomen eigenlijk niet meer konden bezichtigen. Dus dan zijn een handjevol bezichtigingen in 4 dagen weinig, vooral dus omdat makelaar aangaf dat het nog steeds gekkenhuis is. Maargoed, je weet het nooit. Nu afwachten tot na de bezichtigingen wat mensen gaan doen.

3 likes

De tijd van het jaar kan ook meespelen, voorjaar en september staan bekend om gekkenhuis. Aan het eind van het jaar kakt dat vaak in.

6 likes

En? Weet je al wat meer?

We zitten middenin het traject om de hypotheek rond te krijgen. Er komt zoveel bij kijken… mijn partner heeft naast zn full time werk een heel klein B.V. en dat levert nu best veel gedoe op. Hij verdient er nauwelijks wat aan. Hoop dat het lukt, anders voor het volgende project inschrijven.

1 like

Mijn huis staat te koop, er komen tot zover 14 kijkers volgende week. Lijkt mij een prima score? :smile:

11 likes

Prima aantal! Ons appartement staat ook in de verkoop en wij zitten nu op 11 kijkers.

2 likes

Ben zo klaar met de woningmarkt en het ontzettende overbieden van iedereen met gigantische bedragen :rage::sob:

Ja ik ook. Ik hoorde gisteren van iemand dat ze gekeken hadden bij een huis van 790.000, er waren 30 andere bezichtigingen en het huis is voor meer dan 900.000 euro verkocht. Dit is in de randstad maar niet in een stad.

1 like

Goh, wat erg. Dit zijn wel de groepen die die wooncrisis het hardst raakt ja

29 likes

Ik ben ook verbaasd dat een huis uit die prijsklasse zo populair is, kunnen dan zoveel mensen een huis kopen van bijna 8 ton?

8 likes

Oh ja dat verbaast me dan weer niet

2 likes

Ik heb dit laatst aan een makelaar gevraagd en die legde het uit als dat het waarschijnlijk doorstromers zijn, bijv een stel dat allebei een eigen huis heeft met veel overwaarde die al meerdere keren het niet is geworden met een bieding. En dan bij de zoveelste bezichtiging besluit: dit huis willen we, we gaan all in.
En dan kom je op deze mate van overbieden.

4 likes

Ja ik snap wel dat het vaak geen starters zijn, maar met alleen overwaarde kom je er niet toch, al heb je 3,5 ton overwaarde dan moet je alsnog ook een zeer goed inkomen hebben

En 30 bezichtigingen wajo, in mijn omgeving was 15 écht de max. Vraag me dus af of die 30 dan ook allemaal serieus geschikt waren

1 like

Als je 2-3 ton overwaarde hebt heb je 4-5 ton hypotheek nodig. Zo zeldzaam is dat toch niet? Vergeet niet dat de doorstromer ook een hypotheek van 1-2% meeneemt.

De huizenmarkt is gewoon een plek waar mensen met veel geld samenkomen. Geeft sowieso een vrij vertekend beeld.

5 likes

Ja ik ging uit van een hypotheek van minimaal 5 ton, dan verdien je toch ruim boven modaal (als koppel). Blijkbaar is dat tegenwoordig heel normaal ja, maar ben toch altijd ff in shock als ik het lees en denk dan damn wie zijn deze mensen

5 likes