Huizen/woningmarkttopic #3

Ik heb wel NHG (en een ton overwaarde).
Van dat inkopen wist ik niet, wauw dat gaan we dus niet doen met die overwaarde.

@McApple bedankt voor het delen van je ervaring. Dat is wel echt worst case scenario, goed om bij stil te staan. Wij verdienen nu ongeveer even veel dus dat zou nu niet aan de orde zijn. Maar voor de toekomst weet je het maar nooit. Het hypotheekbedrag is maandelijks echt wel goed te doen, ook op 1 loon.

2 likes

Graag gedaan. Ik zie in mijn omgeving dat mensen weleens vergeten na te denken over een worst case scenario. Voor mij persoonlijk heeft het goed uitgepakt maar als je het mijn ex zou vragen zou je vermoed ik een totaal ander antwoord krijgen. Toen wij gingen samenwonen zaten we beide redelijk gelijk qua salaris maar in een aantal jaar kan een hoop veranderen. Ik heb er in ieder geval van geleerd dat ik niemand zal laten inkopen in mijn woning. Samenwonen is geen probleem maar een gezamenlijk bezit van een woning die al van mij is (of wanneer ik zou intrekken bij een partner met een eigen woning) zal ik dus niet meer doen. Inprincipe kan ik mijn huis prima in mijn eentje betalen dus in het inkopen zitten voor mij vooral heel veel nadelen. En samenwonen kan ook prima zonder gezamenlijk bezit en je kan natuurlijk wel dingen laten vastleggen bijvoorbeeld over wat er met je huis gebeurd mocht je onverhoopt komen te overlijden (nog erger worst case scenario)

4 likes

Klopt helemaal, we willen vanwege het laatste ook graag een samenlevingscontract nog laten opstellen, zodat in het ergste geval hij niet uit het huis hoeft. Man wat zou dat erg zijn, ben je en je partner en je woonplek 1 in klap kwijt.

2 likes

Ik app met de koper van mijn huis. De makelaar gaf na het tekenen aan dat de koper nog eens langs wilde komen met familie, toen heb ik aangegeven dat hij wel mocht bellen of appen. Nu appt hij af en toe als hij iets wil weten. Dus misschien kun je het bij de makelaar vragen, dan kan die vragen wat de verkopers het fijnst vinden.

Ja over worst case scenario’s en samenlevingscontracten gesproken… Ik dacht voorheen altijd oh wauw samenlevingscontract echt iets romantisch om samen aan te gaan. Maar het gaat eigenlijk alleen maar over dood en verderf en je moet ineens aan alle situaties denken waar je nooit bij stil wil staan. Goed om te hebben hoor, maar weinig romantisch aan :joy:

10 likes

Er zijn zoveel opties…
Wij hebben hetzelfde ongeveer laatst besproken.
Wat ik van onze adviseur begreep:

Hypotheek meenemen met een looptijd <10jr kan, maar dan rekenen ze met de rekenrente van 5% waardoor je veel minder kan lenen dus vaak niet waard. En bij ons was het zo dat je dan wel bij die bank moest blijven ook met de andere lening delen, dat is niet altijd het voordeligst.

Hypotheek rente verlengen kan vaak niet. Soms willen ze wel middelen.
Dus de huidige rente is 3% jij hebt 1% dan verleng je voor 2% voor langere tijd.
Onze bank deed volgens mij dat niet maar sommige wel.

Door de overwaarde kan je misschien verlengen èn in een lagere klasse komen qua verhouding hypotheek / woningwaarde. Als ze niet willen middelen kan die 700€ voor een taxatie rapport het opzich dan waard zijn om zo toch een iets lagere rente te krijgen bij verlengen.

1 like

Ik vond dat bij de testamenten nog erger, ‘als ik dan straks dood ben, dan krijg jij dit en dit, totdat jij er van doorgaat met een nieuwe scharrel, dan moet je het weer inleveren, en dan wel specifiek bij deze persoon’ ‘als we allebei tegelijk doodgaan met ons nog ongeboren kind dan krijgt die dit en die dat, maar als jij blijft leven en ik en het kind wel dood zijn dan verdelen we het weer anders’ ‘als jij later dood bent en de baby is wel levend ter wereld gekomen, maar daar heb ik slaande ruzie mee, dan kan ik nog op deze manier voorkomen dat de baby mij m’n huis uitzet’
Wat een drama scenario’s krijg je dan ineens te horen :sweat_smile:

13 likes

En dan komt de uitvoering en heb je het zooo goed opgeschreven en toch is het gezeik :sunglasses::see_no_evil:

2 likes

Hahaha scheelt dat ik dan dood ben :innocent:

2 likes

Zojuist voor de eerste keer een bod gedaan. Ik denk dat 9% overbieden voor deze woning echt te weinig is, maar mijn vriend wil echt niet hoger, ondanks dat we het makkelijk kunnen. Pff ik ben echt niet gemaakt voor deze spanning.

5 likes

Je wil laten vastleggen dat je partner die niet op je koopcontract staat jouw huis niet uit hoeft als de relatie over is?

Ik denk dat ze bedoelt dat haar partner het huis niet uit hoeft als zij komt te overlijden. Zoiets hadden wij ook opgenomen in ons samenlevingscontract toen we nog niet elkaars erfgenamen waren.

2 likes

Nee, ik wil laten vastleggen dat hij mijn huis niet uithoeft als ik doodga

Anders gaat het huis geloof ik automatisch naar mijn ouders en dan moet hij het weer van hun kopen, nouja, gedoe wat je dan niet wilt.

1 like

Ah zo, dat is wel heel slim inderdaad.

1 like

Het huis naast het huis dat wij afgelopen maart hebben gekocht staat te koop! We krijgen dus nieuwe buren zodra we daar eenmaal wonen. Vind het wel leuk geloof ik, er wonen nu oudere mensen en hoop dat t een gezellig jong stel wordt waar we mee kunnen bbq’en en de hypothetische kindjes op ten duur lekker kunnen samenspelen ect

Maargoed kan ook vervelend worden maar dat weet je natuurlijk nooit

10 likes

Ik maak kans op een sociale huurwoning via loting (wow), maar hij heeft helaas wel energielabel D, is er bij sociale huurwoningen een manier om dit te verbeteren? Is een flat. Mag je zomaar gaan isoleren etc. Vast niet hè?
Vind dat wel jammer en kost ook veel geld, maar ja anders sta ik straks nóg eens 6 jaar ingeschreven zonder woning.

Staat waarschijnlijk wel iets over in het contract. Wij mogen wel verbouwen, in overleg en op eigen kosten en daarna gaat de huurprijs omhoog ivm puntensysteem :sweat_smile:
Je kan de coöperatie vragen of ze een plan hebben voor het energiezuiniger maken van hun woningen.

Energielabel D valt nog best mee hoor, mijn koopwoning is label E maar is best prima geïsoleerd. Heb geen absurd hoge stookkosten, vrijwel overal dubbel glas (1 klein raampje in de badkamer niet), vloerverwarming. Dus zo’n label zegt ook niet alles.

3 likes

Je zou kunnen vragen naar het jaarlijks verbruik van de huidige bewoner (wel rekening houden dat dit nog wel persoonlijk is en kijken naar het effectieve verbruik en niet naar wat er betaald is, gezien de prijsstijgingen). Ik weet niet hoe dat met sociale verhuur werkt, maar dan heb je wel een idee. Want EPC zegt inderdaad niet altijd alles.

1 like

stuur de link dan kan iemand van hier het kopen :wink:

3 likes