Huizen/woningmarkttopic #3

Ja in 2023 zo’n dag bezocht en vanuit daar dit huis gekocht. Die anders noooit op de bezichtingenlijst zou komen haha
Voordelen vanuit (evt) koper > voelt heel laagdrempelig, de flexibiliteit, paar huizen meteen achter elkaar (dus ook de twijfels, zoals in mijn geval) weekenddag(!) etc.

2023 was ook gewoon in deze gekke huizenmarkttijd

3 likes

1,5 jaar geleden wezen kijken bij een huis op nvm open dag en dat is nu ons huis. We hadden ook wel een afspraak voor bezichtiging kunnen maken maar onze makelaar was op vakantie dus was indd laagdrempelig om dan zelf te gaan kijken op de open dag. Ze hadden het best druk volgens mij en ook veel hoge biedingen.
Ik zou zeggen dat het geen kwaad kan maar als je er geen zin in hebt dan moet je het gewoon niet doen.

Bij de verkoop van ons eigen huis zou ik het niet gedaan hebben maar daar stonden al veel bezittingen gepland en ik denk dat mijn makelaar veel beter is in rondleiden.

1 like

Ja ik kan me ook voorstellen dat het voor potentiële kopers fijn is om gewoon op zaterdag te kunnen gaan ipv vrij te moeten nemen.

Maar ik neignu meer naar niet meedoen. Ik denk dat ik mijn huis ook wel snel kwijt ben inderdaad. Starterswoning voor 225. Er staat op dit moment maar 1 huis in die prijsklasse te koop hier in de stad (twente).

2 likes

Meid ga lekker genieten vd zon morgen :grin: zo’n huis ben je zo kwijt

7 likes

Ben benieuwd of hier iemand zit die een huis heeft overgekocht van familie? Niet van ouders maar van familie die wat verder weg staat.

2 likes

Ik heb het wel gedaan en kreeg daaruit 3 biedingen.

1 like

Nee maar ik zou wel heel hard zijn in dat het een koper-verkoper relatie is. Mochten er verborgen verbreken e.d komen. Gedoe vanuit verkoperkant zien te voorkomen. ‘maar we hebben je dit huis toch gegund dus wat zeur je’.

2 likes

Helaas is ons droomhuis verkocht aan iemand anders onder voorbehoud. Heeft iemand nog een succesverhaal waarbij het alsnog naar de nummer 2 ging?

3 likes

Ja, oma van vriend. Is eigenlijk heel soepel gegaan maar wel met begeleiding hypotheekadviseur en ik ben zelf jurist dus wij wilden ook gewoon echt alles goed en netjes geregeld met rest familie (geen scheve gezichten of erfenis gezeik). Oma had vooral haar vriendinnen die zeiden dat ze het niet moest doen maar oprecht is alles in goed en open overleg gegaan. Mocht je vragen hebben, laat maar weten.

2 likes

Ja, bij mij! Wel alweer jaren geleden. Maar de initiële kopers hadden een hoger bod maar de taxatie viel lager uit. Daardoor moesten zij meer eigen geld inbrengen, waardoor het niet doorging

Wij hadden een iets lager bod, maar konden wel het deel eigen geld inleggen. Oooh ik was zo gelukkig toen ze mij belden dat het huis toch voor ons was.

Ik duim mee voor jullie :crossed_fingers:t3:!

5 likes

Ik hou (een klein beetje) hoop :crossed_fingers:t2:

1 like

We gaan bieden op een ander huis. We zijn realistisch en denken dat we er met 25k overheen niet gaan komen. Omliggende huizen zijn voor aanzienlijk meer verkocht, maar we zijn echt verliefd. 🥹

1 like

wij gaan voor het eerst bieden op een huis (!!!) maar het is zo lastig om te bepalen wat we gaan overbieden. onze hypotheekadviseur zegt: vanaf 10% boven de vraagprijs doe je een beetje mee.

we willen het huis echt heel graag, het voldoet aan al onze wensen. maar ja, wat bied je dan? we hebben financieel best wat ruimte, maar we willen onszelf ook niet vastzetten met superhoge maandlasten.

snap dat het lastig is om hier iets zinnigs over te zeggen, het is ook gewoon gokken eigenlijk. we hebben de verkoopprijzen van omliggende straten al opgevraagd in het kadaster. die prijzen liggen zo uiteen dat we daar ook weinig aan hebben. en ik begrijp dat we er in deze markt gewoon rekening mee moeten houden dat de kans héél groot is dat je wordt overboden.

maar goed. hoe hebben jullie dat aangepakt? hoe bepaal je wat je een huis waard vindt? en hoeveel financiële rek gun je jezelf?

en ja, ik weet dat we in een ontzettend bevoorrechte positie zitten dat we dit überhaupt kunnen overwegen. iets om niet uit het oog te verliezen.

ja, dat is precies het spanningsveld: we willen het huis héél graag, maar we proberen wel rationeel te blijven en niet vanuit emotie een totaal over-the-top bod te doen. een beetje zoeken naar die balans tussen ‘we willen dit echt’ en ‘dit blijft financieel verantwoord’.

ben vooral benieuwd hoe anderen die afweging hebben gemaakt.

3 likes

Het ligt er ook een beetje aan waar het huis staat waar je op biedt. In onze regio wordt rond de 5% overboden en soms zelfs nog onderboden… kijk ook hoeveel van dit soort huizen op de markt zijn en hoe veel aanbod er in de afgelopen tijd is geweest.
Het blijft altijd wat je het waard vindt.

2 likes

Wij hebben een aankoopmakelaar die ons hierin advies geeft. Verder kun je als de verkoopprijzen heb opgevraagd zien wat er bij andere huizen is overboden. Ik zou vooral zelf uitrekenen hoeveel je ervoor uit wilt geven. Hou ook rekening met de verbouwingskosten, deze zijn tegenwoordig erg hoog.

Als je geboden hebt en je bent het niet geworden, kun je altijd bij de makelaar het biedlog opvragen. Dan kun je zien wat andere hebben geboden, deze info kun je dan weer gebruiken bij een volgend huis.

Ik vind 10% wel erg veel klinken. Ik weet natuurlijk niet welke prijscategorie je zoekt. Wij hebben begin dit jaar 20.000 overboden, er werd toen door de makelaar gezegd dat we geen schijn van kans maakte dus gingen ervanuit dat er heel veel biedingen waren. Uiteindelijk bleek dat er maar 4 biedingen waren, 2 hadden de vraagprijs geboden en de hoogste was 70.000 boven de vraagprijs.

3 likes

Dat lijkt me zo naar, dat als je het huis dan krijgt met 70.000 euro overbieden en dan later blijkt dat je het met 45.000 euro minder ook had kunnen krijgen. Ik weet dat je dat dan van je af moet zetten maar ik zou dat echt slecht kunnen. Weet dus ook niet of ik in dat biedingsregister zou gaan kijken als ik het huis gekregen had uit angst voor zo’n situatie.

7 likes

Wij waren helemaal verliefd op het huis en wilden 50k overbieden omdat we eerder naar een huis hadden gekeken dat het bedrag van het huis + 50k was dus in ons hoofd “waren we dat al kwijt” maar de makelaar had gepraat met hun makelaar en de verkopers hadden helemaal niet als doel om zo veel mogelijk geld eruit te halen, ze wilden precies de verkoopprijs en verder waren andere zaken zoals goed contact met de kopers, lange opleverdatum, dat wij de tuin niet zouden betegelen etc veel belangrijker.
Dus de makelaar heeft ons 50k bespaard. Ik zou dus altijd vooral een goede makelaar aanraden om je hierin te adviseren.

19 likes

Ja makelaars maken het soms mooier dan het is, dus daar zou ik ook voor uitkijken als je zelf geen aankoopmakelaar hebt.
Wij zijn een paar maanden geleden naar een huis gaan kijken met de vraagprijs 725.000 en we raakten toen aan de praat met de verkoopmakelaar. Die deed ook voorkomen alsof er al tig biedingen waren en zei dat als we überhaupt kans wilden maken we moesten denken aan een bedrag beginnend met 8…. Nou 3 maanden later staat dat huis nog steeds te koop en is zelfs in vraagprijs gezakt.

Het huis staat op een plek waar wij niet willen wonen (en veel anderen blijkbaar ook niet) dus een bod doen is voor ons niet aan de orde, maar vond het wel opvallend.

7 likes

Eens met @Shaaar. Ik heb in totaal op 4 huizen geboden en bij elk bod zei de aankoopmakelaar dat hij het (te) veel vond en we zijn drie keer (flink) overboden. Bij een bod hadden we heel veel spijt dat we niet 15k meer hadden geboden. Bij ons huidige huis hadden we achteraf het “perfecte” bod, maar dat was puur geluk.

4 likes