Huizen/woningmarkttopic #3

Het MJOP is een inschatting van te verwachten kosten over de komende 5 tot 10 jaar. Het is een middel om je begroting beter te maken, dus om eerder te sparen voor grote uitgaven die te voorzien zijn. Grote onvoorziene kosten zitten daar niet in, maar als je een gezonde VVE hebt, dan wordt er wel voor gespaard.

Als in de VVE vergadering de meerderheid heeft gestemd voor de vervanging van de kozijnen, en er is geld in kas, dan wordt de rekening door de VVE betaald. Soms is dat geld niet in kas, maar dan moet in de VVE vergadering duidelijk worden gemaakt dat er een eenmalige dotatie per lid van de VVE moet worden gedaan. Ook al gaat het dan om de bovenste appartementen, iedereen moet dan mee betalen. Omdat kozijnen, en lekkage van buitenaf vallen onder onderhoud door de VVE, zijn dat nooit kosten voor eigen rekening.

Wat niet duidelijk wordt uit je verhaal is of er al een beslissing in de vergadering is gevallen? Want er moet wel met een meerderheid van stemmen hiervoor gekozen worden. En weet je of er genoeg geld in kas is? Dat laatste kun je opvragen bij je VVE beheerder.

5 likes

Duidelijk, thanks :smiling_face:! Ja er is wel genoeg geld in kas zag ik. Alleen ik geloof dat er niet specifiek gestemd is tijdens de laatste vve voor het vervangen omdat toen nog onderzoek gedaan moest worden naar de oorzaak. Dus dan vermoed ik dat het de aankomende vergadering weer ter sprake komt.

1 like

15-20k voor het vervangen van een kozijn en deur???🫨

2 likes

Wij hebben net een offerte binnen, voor 8 ramen, voor- en achterdeur: 40.000 euro :sweat_smile:

1 like

Dit soort berichten moet ik eigenlijk inlijsten als troost voor het feit dat ik geen huis kan kopen :pray:

16 likes

Jezus wat veel. Hebben jullie ook andere offertes opgevraagd? Hier vorig jaar alle deuren in de pui eruit en vervangen door openslaande deuren en drie kozijnen (met raam van plafond naar grond) en daarnaast in de woonkamer 3 grote ramen vervangen met triple glas. Voor rond 22.000 (kapot veel ook, haha🫠)
Maar het zal wel oa aan jullie voordeur liggen (die zijn tering duur!). En of jullie voor hout of kunststof zijn gegaan (hier kunststof).

2 likes

Ja we gaan nu ook nog bij andere bedrijven opvragen, hoorde al bij mensen uit de wijk dat ze goedkopere opties hadden. We willen inderdaad voor kunststof. En die voordeur alleen al is de hoofdprijs.

Edit: en levering over 36 weken😂

4 likes

Ja zo reageerde ik ook :smiling_face_with_tear: maar het gaat om het kozijn + het kozijn/deurpost waar de voordeur in zit (weet niet hoe zoiets heet). Dat is bij onze woning 2 geheel zeg maar.

De oorzaak is niet gevonden maar ze willen wel alles gaan vervangen? Hoe zou het dan het probleem oplossen? Straks hebben die bewoners nog steeds wateroverlast.

1 like

Ja ze hebben bij een aantal woningen al een nieuwe voordeur geplaatst, nieuwe dorpel, kit aangebracht (geloof ik), tochtstrips geplaatst maar het werkt allemaal niet. Het probleem zit wel ergens in het kozijn bij de voordeur omdat het water daar doorheen/onderdoor bij de voordeur komt. Dus ik denk dat ze hopen met vervanging van dat hele ding dat het dan opgelost moet zijn. Ze gaan het nu wel eerst bij 1 woning doen want idd als het nou niet werkt is het een heel grote investering voor saus :weary:.

2 likes

Weet niet of dit het juiste topic is. Ik denk eraan om de overwaarde op onze woning op te nemen om een vakantiehuisje (niet voor verhuur) te kopen.
Iemand ervaring met een kopen van een vakantiehuisje?

Jennie

7 likes

Denk niet dat dit het juiste forum is voor deze vraag :sweat_smile:

5 likes

Geen ervaring, maar een aantal dingen waar ik direct aan denk:

• 10,4% overdrachtsbelasting
  • geen 100% hypotheek mogelijk (verschilt volgens mij per hypotheekverstrekker hoeveel hypotheek je kunt krijgen en of ze eventueel aanvullende voorwaarden stellen)
  • hypotheekrente niet aftrekbaar
4 likes

Denk aan het feit dat je wss wel doorlopende kosten hebt voor zo’n huisje, als het op een park ligt er vaak 102837474 regels zijn, die overwaarde die je opneemt als box 3 hypotheek terugkomt (vaak hogere rente, niet aftrekbaar, mss ook wel invloed op de rest van je hypotheekrente omdat je dan weer een hogere loan to value hebt), dat zulke huisjes niet altijd even courant zijn als je er weer van af wil en als je het niet volledig met die overwaarde kan financieren is een hypotheek niet heel eenvoudig te krijgen.

5 likes

Ik las laatst een artikel in een tijdschrift van mensen die al hun geld in een vakantiehuisje hadden gestoken (niet voor erbij, maar ze woonden dan permanent op zo’n park en hadden het helemaal naar hun wensen verbouwd en verduurzaamd e.d.). En dat die camping dan verkocht werd aan een magnaat die je er dan af flikkert om er dure huisjes voor de verhuur op te zetten. Ook als de huidige eigenaar had beloofd het nooooit te zullen verkopen. Zou dit echt nooit durven.

5 likes

Het gaat mij niet om een huisje om te verhuren. Ik ervaar nogal veel stress en wil voor mijzelf een huisje in de natuur.

2 likes

Als je nu al veel stress ervaart zou ik geen vakantiehuisje gaan kopen met je overwaarde…

4 likes

Ik zou vooral erop letten - als je in NL wil kopen - of de grond ook van jezelf wordt. Als je de grond pacht, dan ben je de sjaak op het moment dat bijv. park ander concept gaat krijgen / het verkocht wordt.

4 likes

Daar gaat het niet om hoor, maar dit forum is nou eenmaal niet de plek waar veel mensen zitten die de luxe hebben om, als ze al een koophuis hebben, daarnaast nog een vakantiehuis te kunnen kopen.

1 like