Huizen/woningmarkttopic #3

Ja pfoe dat is echt een proces. Ik denk dat je ook moet bepalen welke prijs jij het huis waard vindt. Dat als ze bellen dat jullie het hebben gekregen dat je dan ook echt blij bent.

De eerste keer dat wij een bod uitbrachten zaten we net iets boven de vraagprijs. Toen bleek dat er één iemand een hoger bod had (die het uiteindelijk ook kreeg) en 2 mensen zelfs onder de vraagprijs hadden geboden. Toen heb ik wel flink gebaald dat we niet meer hadden geboden.

Het gevolg er van was dat we bij onze volgende bieding way too much hadden geboden. We hebben ons toen echt laten mee slepen. Toen ze belden dat wij het hadden gekregen voelde het ook helemaal niet goed en hebben we het koopcontract uiteindelijk niet getekend.

Bij het huis dat we uiteindelijk hebben gekocht hebben we ons bod aantrekkelijk geprobeerd te maken door aan te bieden dat de verkoper (vrouw van 90) al haar spullen mocht laten staans en door de bouwkundige keuring tijdens de bedenktijd te doen (dus niet als voorbehoud op te nemen). Misschien kun je ook nog zulke dingen bedenken om je bod aantrekkelijker te maken?

8 likes

10% is echt heel veel en zou ik me niet comfortabel bij voelen. Mensen maken sowieso al dikke winst door de overwaarde. Denk ook aan dat je misschien meer wilt lenen dan de verkoopprijs voor aanpassingen in huis.

Wij hadden niet het hoogste bod, maar wel de beste voorwaarden (geen voorbehoud financiën of verkoop eigen woning) spannend maar op goed advies. En we gingen mee in hun gewenste opleverdatum. Zoveel mogelijk meebewegen met de verkopers en zo snel mogelijk kunnen afhandelen is denk ik key.

Als mijn huis straks in de verkoop gaat heb ik ook liever een bod waarvan ik zeker weet dat het lukt en snel is dan dat ik €5000 meer krijg maar het onzeker is of dat wel lukt.

Niet iedereen gaat voor het hoogste bod, wij moeten de verkopers nog ontmoeten (net gekocht) maar zij vonden het bijvoorbeeld erg leuk dat we hun huis mede graag wilden omdat mijn vriend in die plaats opgegroeid is en de hoofdreden is om dichter bij zijn familie te gaan wonen.

Wij hebben allebei los van elkaar een bedrag opgeschreven waar we ons goed bij voelden en hebben dat gemiddeld. Als iemand 10% had geboden hadden we ook gedacht, jammer maar veel plezier ermee. (Wij zaten op 4,1%)

4 likes

Hier kun je toch niks algemeens over zeggen? In sommige gebieden wordt de vraagprijs bewust onder de marktwaarde gezet om extra animo te trekken en omdat iedereen weet dat er toch flink overboden wordt. Dus dan kan jij 10% overbieden te veel vinden, maar dan is er ook gewoon rekening mee gehouden in de vraagprijs en vis jij achter het net

11 likes

Het ligt er ook heel erg aan waar je zoekt, bij de huizen waar ik de laatste tijd op geboden heb is 10% tot 20% overbieden heel normaal, dus daar houden wij ook rekening mee in onze zoektocht. Bij het kadaster kan je gegevens van eerder verkochte huizen in de buurt opvragen. Ik zoek eerst vergelijkbare huizen op funda op die het afgelopen jaar zijn verkocht en probeer zo een goed bod te bepalen. Ik probeer daar ook wel in mee te nemen tot welk bedrag ik zou balen als we overboden worden, waarbij ik nog zou denken dat we dat zelf ook hadden kunnen bieden.

5 likes

Ik zeg ook niks algemeens, ik zeg dat ik het persoonlijk veel vind als je ervan uitgaat dat de vraagprijs al flinke overwaarde betekend en ik me daar niet comfortabel bij zou voelen. (Dit is in mijn regio zo). Als iemand anders het oke vind om veel te bieden zodat ze het huis zeker hebben, lekker doen. Mijn advies is eigenlijk alleen om te doen wat goed voelt en flexibel te zijn in voorwaarden als dat kan.

Verschilt per regio, verschilt per huis in de straat. Ik weet dat er hier in de straat verschillen zitten van €7000 tot €21000 op nagenoeg dezelfde huizen. Het is wat de gek er voor geeft.

2 likes

Maar zo kom je nooit aan een huis met die instelling. Althans hier niet. Kan ik heel principieel gaan zeggen dat ik het teveel vind maar als dat de marktwaarde is is dat de markt.

Ik vind dit ook wel erg zwart wit. Je weet niet wat de situatie is van de verkopers. Voor het zelfde geld hebben ze het net gekocjt gaan ze uit elkaar of zitten ze zwaar in de schulden. Wat een voorganger heeft betaald is zo niet relevant in het biedproces.

15 likes

Daar heb je gelijk in hoor. Ik zeg dat eerste natuurlijk ook vanuit de regio hier waar dat nog niet zo erg speelt als in het westen. (Een jaar geleden werd hier nog onderboden).

Het laatste klopt helemaal. Dat weet je ook niet, maar speelde voor mij persoonlijk gevoelsmatig ook wel een mee (ik zocht langer dan een jaar en in die periode is het al zo flink gestegen).

1 like

Je denkt daarin wel erg vanuit je eigen kader en de regio waar jij woont. Op de meeste plekken in NL is overbieden al jaren heel normaal.

Als de hypotheekadviseur van @Fukaeri het heeft over ‘met 10% overbieden doe je een beetje mee’, zal ze niet in een zelfde regio als jij wonen.

En schrik niet; ik heb mijn woning kunnen kopen door 20% over te bieden. Dat is teringveel geld, maar er waren 15 andere biedingen, dus dat was blijkbaar nodig om dit appartement te krijgen.

7 likes

Same. Ook ongeveer 20% overboden. Er zit ook echt verschil per regio en soort woning dat je zoekt.

Ik kan deze reactie ook geven. Jij kijkt vanuit jouw regio en ervaring. Ik geef haar verder toch alleen de tips om ook mee te nemen in het bepalen van je bod of je wilt verbouwen of niet, dat het niet altijd om het hoogste bod gaat, maar dat de voorwaarden ook belangrijk zijn en dat zij en haar partner allebei kunnen nadenken over hun max en dat kunnen gebruiken bij het rekenen. Nu word er alleen naar de percentages gekeken.

De percentages die ik noem zijn natuurlijk vanuit mijn eigen ervaring en regio want dat is mijn persoonlijke ervaring en iedereen hier kan alleen zijn persoonlijke ervaring delen. Ik koop ook niet dagelijks huizen op :person_shrugging:

Sorry dat jouw ervaring in jouw regio is dat je zoveel geld moest betalen. We zouden waarschijnlijk nooit in elkaars stad willen wonen.

4 likes

Er is toch nooit een vaste richtlijn op te plakken, het ligt alleen al enorm aan de vraagprijs/strategie van de verkopers. Een collega van mij heeft bijna 25% (€121000) overboden op een huis, maar in hetzelfde rijtje was een maand ervoor een huis verkocht voor hetzelfde bedrag, maar daarop hoefde ‘maar’ 1% overboden te worden omdat de vraagprijs zoveel hoger was.

12 likes

thanks allemaal voor jullie antwoorden. we hebben net gehoord dat ons bod is geaccepteerd!!! in een keer raak, zo blij!

64 likes

Je had gelijk! Tweede bezichtiging heeft een bod gedaan van 11% boven de vraagprijs, wat hier in de regio echt wel redelijk bizar is. Dus verkocht!
Mega blij dat ik niet mee heb gedaan aan die open huizen dag.

6 likes

Gefeliciteerd!!

1 like

In mijn regio blijven we overbiedingen ook echt de norm momenteel; vriendin had bod gedaan op een rijtjeshuis deze week, niet geworden want ging weg voor 50k boven de vraagprijs.

Wat zouden jullie bieden bij een appartement wat in prijs verlaagd is, maar waar door de open huizen dag wel weer interesse in is gekomen? Het stond al 2 maanden te koop voor 390 000 en nu net voor de open huizen dag verlaagd naar 350 000. We weten alleen dat er wel meerdere geïnteresseerden zijn. Ik vind het zo lastig in te schatten hoe dicht je dan bij het oude bedrag gaat zitten.

Wat jij er voor kwijt wil… hoe graag wil je het? Wat kan je bieden? Wat voelt goed?

Niemand kan dat voor je invullen helaas. Met name wat je kan én wil betalen is super belangrijk en heel persoonlijk.

1 like

Als er meerdere geïnteresseerden zijn (Is dat echt zo? Laat het checken door je makelaar als je die hebt), dan denkt iedereen aan een prijs net onder de oude vraagprijs. Als je richting zekerheid hebben wilt gaan, biedt je mogelijk 395.000? Maar aan jou de afweging hoe graag je dit wil en of je die oude prijs reëel vindt?

1 like

Ja, het is ook wat je er zelf aan kwijt wil/ en kan. Het is bijna onmogelijk om te voorspellen wat anderen gaan doen. Wel zou je kunnen kijken in het kadaster wat een realistische prijs is als er recent vergelijkbare woningen zijn verkocht. Dat geeft ook inzicht in wat een beetje een realistische prijs is (en zelfs dan kan iemand natuurlijk gigantisch overbieden).

1 like

Ja zo bieden wij normaal inderdaad ook, maar nu vraag ik me vooral af in hoeverre mwnsen rekening houden met de prijs waar het dus eerder niet voor verkocht werd. Het voelt voor mij gek om daarboven te gaan zitten.

1 like