Ik ben 27 jaar, enig kind en single. Ik woon nog thuis, maar wil graag het ouderlijk huis verlaten.
Ik besef dat ik een bevoorrechte financiële situatie heb, maar wil geen verkeerde keuzes maken.
Ik heb een afbetaald appartement door erfenis. Het appartement is 11 jaar oud, 80 m2 groot en heeft 2 slaapkamers. Momenteel is dit verhuurd. Ik kan een opzeg doen van 6 maanden om huurder eruit te zetten, maar dan moet ik er zelf nadien 2 jaar in wonen. Helaas is het gelegen op 30 minuten rijden enkel van mijn ouderlijk huis. Ik ken ook niemand in deze stad en ken er ook niets.
De gezondheid van mijn ouders is helaas niet zo goed. Daardoor zou ik meermaals per week willen langsgaan naast mijn voltijdse job. Bv. 2x 's avonds na het werk en minimaal 1 weekenddag.
Ik woon nu (ouderlijk huis) op 10 minuten enkel van het werk. Als ik zou verhuizen naar het afbetaalde appartement zal dat 35-40 minuten worden enkel.
Daarnaast heb ik nog een andere optie. Mijn ouders hebben een nieuwbouw appartement gekocht op 5 minuten rijden van mijn werk en 15 minuten van mijn ouders. Ik zou dit van hen kunnen huren aan gewone marktconforme huurprijs. Met mijn inkomen + huurinkomsten zou dit normaal moeten lukken
Uiteraard kan ik het afbetaalde appartement ook verkopen en hier in de buurt iets kopen mits bijlenen, maar aangezien ik nog nooit ergens anders heb gewoond en zelf ben opgegroeid in een groot huis met tuin vind ik dit wat riskant.
Ergens lijkt de tweede optie mij het beste. Kort bij mijn ouders en werk, maar het is dan wel niet van mezelf natuurlijk.
Wat is jullie advies hierin?