Huizen/woningmarkttopic #3

Zo bijzonder hoe er op dit forum altijd van alles wordt ingevuld door de moraalridders. Ze stelt een normale vraag en er worden alweer aannames gedaan en haar de les gelezen, terwijl niemand haar persoonlijke situatie kent.

8 likes

Er zijn echt veel inhoudelijke reacties gegeven en haar eigen reactie is alleen dat ze niet luxe leeft?? Er is letterlijk niemand die dat in eerste instantie zegt

2 likes

Ik ben samen met mn vriend aan het rondkijken voor ons volgende huis, nu hebben we een leuk huis gezien en bezichtigd. Vervolgens hebben we er even over gedacht omdat het wel echt wat anders was qua stijl dan dat we zochten. Uiteindelijk bleef het toch in m’n hoofd hangen en gaan we nog een keer kijken (met een aankoopmakelaar). Maar dat kan pas volgende week en zaterdag is nog open huizen dag. Nu krijg ik opeens een opgejaagd gevoel, vind het helemaal spannend en hoop ik dat we niet te laat of te langzaam zijn…

En ben ook verbaasd dat er weer huizen zijn die niet na de eerste bezichtiging direct verkocht zijn. En dat vind ik dan weer mega spannend omdat ons huidige huis ook verkocht zou moeten worden, spannend allemaal

3 likes

Ik geloof dat wij een huis aan het kopen zijn :grimacing: ik had van m’n levensdagen niet verwacht dat dat zou lukken op deze plek waar we graag willen wonen. Het is wel een huis waar erg veel aan moet gebeuren en we zijn zelf niet heel handig, maar we hebben goed gespaard en hopen een deel van de verbouwing ook mee te kunnen financieren. Aan de andere kant is verbouwen en verhuizen natuurlijk taffesduur dus we gaan ook een heleboel niet meteen aanpakken, maar dat kan als het goed is ook wel even wachten. Bouwkundige keuring moet nog, maar de aankoopmakelaar verwachtte dat daar niet veel uit zou komen wat we nog niet zelf gezien hebben.

Het was een beetje zo’n verhaal als bij jou @crazyvibes - we zijn meerdere keren gaan kijken omdat het niet verkocht werd en vanwege de locatie toch in ons hoofd bleef zitten. Hoe is het bij jullie afgelopen?

Ik vind het wel superspannend allemaal, we hebben altijd gehuurd dus dit is een enorme stap. Is het normaal dat je heen en weer gaat tussen “yes we gaan daar wonen en er iets moois van maken” en “oh mijn god waar ben ik aan begonnen, ik wil gewoon op mijn vertrouwde plek blijven”? :sweat_smile:

13 likes

Haha nou daar gaan wij ook voor :joy: het lijkt inderdaad in de basis solide, maar het ging hier ook snel en onverwacht!

1 like

Ja heel normaal, hadden wij ook allebei. We wonen er nu bijna een half jaar en mijn man heeft dit nog steeds regelmatig :sweat_smile:

3 likes

Haha oh jee, is hij wel blij met de verhuizing? Zijn jullie nog veel aan het klussen?

1 like

We zijn nu niet meer met hele grote klussen bezig, maar nog wel aan het wachten op een paar afrondende dingen. Daardoor voelt het ook nog niet compleet als thuis en daar is hij meer gevoelig voor dan ik. En er moet ook nog veel gebeuren, maar wij zijn zelf ook niet zo handig en dan kan ook gewoon niet alles meteen aangepakt worden. Ik kan me daar wat beter bij neerleggen.
Als jullie je daar ook allebei bewust van zijn en dat prima vinden, hoeft het echt geen probleem te zijn! Maar vergis je niet in hoeveel tijd en energie (en geld) erin gaat zitten.

4 likes

Hier uiteindelijk wel nog gaan kijken met de aankoopmakelaar, maar toch teveel twijfels over de locatie en zaten wat dingen in het huis/buurt waardoor we een beetje gek onderbuikgevoel hadden (huis van buren in korte tijd voor 3e keer te koop gezet etc. Kan natuurlijk, maar alles bij elkaar opgeteld toch geen goed gevoel).

Maar super spannend, hopelijk pakt het bij jullie goed uit! Succes!

2 likes

Oh ja dit klinkt wel als een vergelijkbare situatie, veel te doen en niet alles kan snel. Ik ben daar ook wel gevoeliger voor dan mijn man. Goed om dat ook mee te nemen in mijn verwachtingspatroon. Dank voor het goede advies!

@crazyvibes oh dat klinkt inderdaad als beter van niet! Is het inmiddels verkocht? Succes met de zoektocht!

1 like

Net in de ‘wondere wereld’ van de koopwoningen gestapt en ik snap iets niet mbt aankoopmakelaars. In het gebied waar wij graag willen wonen lijkt het alsof 1 makelaar alles verkoopt. Is het nou handig om deze makelaar als aankoopmakelaar te kiezen of juist niet? Kent de wijk daar dus goed, maar als zij iets in de verkoop hebben mogen ze het dan aan mij aanbieden? Ik kom er niet uit…

1 like

Ivm belangenverstrengeling mag dit volgens mij helemaal niet. De makelaar die de verkopende partij bij staat heeft natuurlijk andere belangen dan de partij die het huis wil aankopen.

Ik heb destijds in mijn omgeving rond gevraagd naar ervaringen met een aankoopmakelaar, is dat een optie voor je?

Ze mogen niet kopen en verkopen. Wel kunnen ze je helpen met vinden van een huis en eventueel een andere makelaar aanbevelen die als aankoopmakelaar kan dienen.

Wij hebben uiteindelijk bij de aankoop via onze aankoopmakelaar, die toen de verkoopmakelaar was, een collega aangewezen gekregen binnen onze overeenkomst. Dat werkte juist best in ons voordeel geloof ik.

2 likes

@Takkie @Nox dank voor jullie reacties. Ja ik dacht ook aan de belangenverstrengeling inderdaad. Ik heb aan deze makelaar om tips gevraagd voor aankoopmakelaar, dus daar kunnen we wel wat mee.

1 like

Hebben jullie enig idee hoelang het gemiddeld duurt voordat makelaars bezichtigingen inplannen (voor huurwoningen)? Ik heb vrijdagmiddag ergens op gereageerd en de status blijft hangen op ‘ingeschreven’. De volgende fase is ‘bezichtigingen’ dus het lijkt alsof die nog niet zijn gepland. Maaar ik ben ongeduldig haha

1 like

Ik zou er achteraan bellen, je hebt best kans dat er al bezichtigd gaat worden maar jij het niet bent geworden

3 likes

Ik heb me het hele weekend sufgerekend en lig toch wel een beetje wakker van de maandlasten. Na zes kilometer Excelsheets kom ik tot deze korte samenvatting, en ik ben benieuwd of jullie zeggen: dit is gekkenwerk, of: dit is normaal in deze woningmarkt in de Randstad.

We hebben de vraagprijs geboden op een huis en dat bod is geaccepteerd. Er moet erg veel aan het huis gebeuren, dat gaan we op advies van de hypotheekadviseur deels meefinancieren in de hypotheek. Een ander deel van de verbouwing betalen we uit spaargeld. Een deel van het spaargeld houden we achter de hand voor onvoorziene omstandigheden, en als die niet optreden kunnen we hopelijk direct extra aflossen op de hypotheek zodat onze maandlasten wat zakken.

Als we voor het voorgestelde hypotheekbedrag kiezen gaan we 1000 euro meer per maand betalen :scream: Na aftrek van al onze vaste lasten, boodschappen en sparen voor ons kind zouden we dan 600 euro overhouden om te sparen (helft voor huis, helft individueel) en zo’n 900 euro voor al het andere. Daarvan zou dan alles moeten: persoonlijke verzorging (vooral voor mij een grote post vanwege m’n moeilijke huid), reiskosten, kleding en schoenen voor onszelf en kind (hoewel we ook kinderbijslag krijgen), leuke dingen van koffie buiten de deur tot een dagje weg, onvoorziene dingen als bv. een tandartsrekening, een kapot apparaat, een jaarafrekening energie of zo, extra boodschappen rond bv. verjaardagen en feestdagen en nog vele tientallen dingen die ik nu niet kan bedenken.

We hebben over het algemeen geen dure levensstijl, hebben geen auto en gaan zelden op vakantie, maar we zijn nu wel gewend dat binnen onze wensen het meeste geen probleem is. Daarnaast is het niet helemaal uitgesloten dat we nog een tweede kind krijgen, we zitten beide aan het einde van onze salarisschaal en werken in een sector waarin veel bezuinigd gaat worden èn mijn inkomen gaat straks nog een klein beetje achteruit omdat mijn gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof afloopt. Met alles wat we gaan verbouwen vanuit hypotheek/spaargeld houden we alsnog een flinke verbouwingswensenlijst over (van zo’n 50.000 euro), waarvoor het sparen dan natuurlijk in een slakkengang zal gaan.

Wat denken jullie als je dit zo leest?

Heb je concreet beeld bij wat er nu uitgegeven wordt aan wat je straks uit die 900 euro moet doen? Dan weet je zelf of dat voldoende is of dat je je huidige leefstijl helemaal om moet gaan gooien. Zou daarin ook gewoon even doorrekenen wat je aan kosten verwacht bij een eventueel tweede kind. Loon aanpassen ivm je ouderschapsverlof etc.
Op basis van wat je nu schetst ga je horen: onmogelijk tot wij leven van de helft dus daar ga je helemaal niks mee kunnen in je besluitvorming.

7 likes

Ik vind het niet ruim aanzien. Zeker omdat je schrijft dat er eigenlijk geen groei qua inkomen meer in zit (eerder minder inkomen) en van die 1500 euro moet je dus ook sparen voor toekomstig onderhoud van de woning?

Het is heel subjectief natuurlijk en ik kan mijn eigen situatie onmogelijk met die van jou vergelijken maar ik zou het daar wel wat warm van krijgen denk ik.

6 likes