Huizen/woningmarkttopic #3

Als ik jouw verhaal lees over de dingen die aangepakt moeten worden nog naast wat leuk zou zijn vind ik het budget dat je noemt niet heel ruim ogen :speak_no_evil:. Misschien heb ik er een vertekend beeld erbij maar je komt bij achterstallig onderhoud eigenlijk Ɣltijd wel extra gedoe tegen. Dan is 10% direct weg.

Voor mij zou het zwaarder wegen dat je in essentie een stuk financiƫle stabiliteit verliest als je gaat verhuizen. Wat je zegt: nu zou je worst case alles op 1 salaris kunnen dragen. Ik zou me daar persoonlijk onprettig bij voelen, zeker omdat er buiten je eigen spaargeld geen vangnet is.

Wat je zou kunnen doen is kijken naar een woonlastenverzekering (geen arbeidsongeschiktheidsverzekering dus!) die bijv. uitkeert bij arbeidsongeschiktheid of in bepaalde andere gevallen. Geen heeel bekend product en ik weet niet of het nog bestaat maar een fatsoenlijk hypotheekadviseur moet dat weten.

9 likes

Zijn deze bedragen al gebaseerd op daadwerkelijke offertes of op bedragen die je online gevonden hebt ter referentie? Ik merkte al snel dat de bedragen waar aannemers mee komen echt wel wat hoger liggen dan wat ik zelf had gevonden (en dan hadden wij een bekende als aannemer die echt geen smerig spelletje met ons speelde). Ik vind vooral die €25000 voor vloer e.d. niet erg ruim. Overigens geef ik je wel gelijk om dat echt nu te doen, want zo’n vloer laten uitgraven, isoleren en vloerverwarming moet je echt niet meer willen doen als je er eenmaal woont.

7 likes

Altijd slim om te bekijken, maar ik vraag me in deze situatie af of dat echt zin heeft. Als €45.000 aflossen een netto verlaging van maandlasten van €140 oplevert, dan ben je lang aan het sparen voordat je weer iets kunt oppakken. Dat red je dan niet in 2026, en mogelijk ook niet in 2027. En daarna ben je nog 20 jaar aan het sparen voor al die andere dingen die ook wel een keer aan vervanging toe zijn.

Soms speelt er bovendien meer mee dan luxe of estethische overwegingen (heeft de keuken bijv. een plat dak of is er veel geluidsoverdracht vanuit boven?). Hierboven werd elektrisch koken nog als voorbeeld genoemd van iets dat prima is om te behouden. Maar dat wordt alweer een iets ander verhaal als koken op die elektrische kookplaat ervoor zorgt dat er schimmels op je kozijnen ontstaan (combinatie van temperatuur lastig te regelen, daardoor vaker de deksel van de pan, een kleine ruimte en aluminium kozijnen zonder isolatie). Verder is dit helemaal geen eigen voorbeeld hoor, wil alleen nog graag zeggen dat je raam veel open moeten doen met 10 graden toch wel veel stookkosten geeft :upside_down_face: Er kunnen iig zoveel overwegingen zijn om iets wel of niet noodzakelijk te vinden. Die krijgen wij in de voorbeelden van Geranium natuurlijk niet allemaal mee.

2 likes

Ik hoop dat die niet in die situatie kwamen door een vrijwillige verhuizing naar een duurder koophuis :sweat_smile:

9 likes

Snap ik, in dit geval is het een keuze & is het de vraag of je ervoor wil kiezen. Mensen zijn gemiddeld gezien volgens mij nu 55% van hun salaris kwijt aan vaste woonlasten, veel vind ik.

1 like

Het kan toch dat je inkomen negatief veranderd of bv door de veel hogere energierekening en duurdere boodschappen de afgelopen jaren? Of de dure kinderopvang waar mensen misschien geen rekening mee hebben gehouden toen ze nog kinderloos een huis kochten. Wij hadden het zelf al ongeveer uitgerekend maar de hypotheekadviseur heeft ons er bv niet expliciet op gewezen en het is nogal een hap uit het budget. Ik noem maar wat.

Ik vind trouwens €1500 overhouden naast je boodschappen wel echt veel geld. Vooral als je daarnaast ook nog kinderbijslag krijgt. Vooral als je kijkt naar de lasten en dat je ook nog een kindje op de opvang hebt. Dan heb je een erg goed inkomen lijkt me. Tuurlijk is het zo op als je veel in je huis wilt doen. Zou idd dan kijken of het wat meer gespreid kan als het niet NU noodzakelijk is.

Ik vraag me ook vooral af; kan je met jullie budget ā€˜makkelijk’ een ander huis kopen of is dit een buitenkansje ondanks de hoge verbouwingskosten? Als je zegt; voor hetzelfde geld kunnen we ook een huis kopen die ook aan de eisen voldoet, maar wel meer af is (en dus minder verbouwingskosten) zou ik het toch nog even goed overwegen. Verbouwen is altijd duurder dan je denkt.

2 likes

Je zou nog kunnen kijken naar de bekende 50/30/20 regel over hoe je inkomsten verdeeld zouden ā€œmoetenā€ zijn.
Ik vermoed dat je woonlasten hoog zijn zeker als het niet tijdelijk is en je salaris meer gaat groeien en je ook nog een auto moet regelen (bijv voor als je elders gaat werken).
https://new.brandnewday.nl/blog/budgeteren-50-30-20-regel/#:~:text=Dat%20klinkt%20meteen%20heel%20Amerikaans,later)%20(ā€˜savings’)
Uitleg geen spon :wink:

3 likes

Aan de vaste lasten in totaal en dat is bijvoorbeeld incl. kinderopvang. Dat is wel net iets anders.

@Geranium waarom wil je eigenlijk die €45000 gebruiken om je hypotheek ā€˜vervroegd af te lossen’, dan kun je het toch beter meteen inbrengen als eigen geld zodat je een andere hypotheek krijgt of mis ik nu wat?

Ze wil het eerst achter de hand houden als de verbouwing tegen zit en als het daar niet voor nodig is geweest eventueel extra aflossen.

3 likes

Ik vind je verbouwbudget van 40K voor een keuken, dak, kozijnen en glas eerlijk gezegd echt niet realistisch klinken. Hoe ben je aan die cijfers gekomen?

15 likes

Ahh zo dat had ik niet begrepen. Ook wel logisch ja

3 likes

Inderdaad. Kozijnen en glas kan al alleen dat bedrag zijn :tired_face:

3 likes

En zo saai ook om zo veel geld aan uit te geven :grimacing: ik ga ook een jaren 70 huis verbouwen (vooral verduurzamen) en er gaat zo veel geld in nuttige maar oersaaie zaken als mechanische ventilatie en ondervloerisolatie :sleeping:

Ik begrijp echt de noodzaak hoor want wil graag comfortabel wonen.maar ik zoek liever een keuken of vloer uit van dat geld :upside_down_face:

5 likes

Ik moet ook altijd huilen als ik denk aan de waarde van isolatie in mijn huis, 62.000 euro. Had daar veel leukere dingen mee willen doen.

5 likes

Ik heb een afspraak vastgelegd met de hypotheekadviseur om een budget te bepalen. Spannend!

De aanleiding: ik had laatst een reünie met een aantal vriendinnen en we deelden updates en ik zei dat ik graag terug dichter bij de stad wil wonen. Dat vonden ze grappig want dat heb ik blijkbaar vorig jaar ook gezegd :grimacing:

En een van mijn goede voornemens is om minder afwachtend/passief te zijn en meer actie te ondernemen, dus bij deze! :smiling_face:

22 likes

Ga zeker bij verschillende banken langs, er zit veel verschil op het aanbod van de rente en hun eisen. En de meeste banken zijn coulanter voor 100% lenen als je jonger bent dan 35, ook al zeggen ze dat dit niet kan.

Succes met de zoektocht!

3 likes

Het hangt natuurlijk af van je budget etc, maar kan ook de moeite zijn om naar een vlaamse woonlening te kijken, zeker als je alleen zou kopen! Geen idee of een hypotheekadviseur dat ook meeneemt in de opties.

Succes!

3 likes

Weer veel dank voor alle reacties! Ik krijg zo een steeds beter beeld. Weer even wat antwoorden: ik baseer de begroting op de inschatting van de aankoopmakelaar en mijn eigen internetresearch. Binnenkort is de bouwkundige keuring, dan krijgen we hopelijk nog een gedetailleerder beeld.

Die ruim 40.000 voor keuken is gebaseerd op 16.000 keuken (schatting van Vereniging Eigen Huis), 5000 dak (ruime schatting aankoopmakelaar) en 20.000 voor kozijnen en glas (schatting aankoopmakelaar). Kozijnen en glas gaat maar om ƩƩn kant van het huis.

Goed om hier zo naar te kijken inderdaad! Plafond in de keuken zou idd kunnen wachten (tenzij dat niet handig is met het plaatsen van de nieuwe keuken, dat kan ik niet goed inschatten), wastafelmeubel moet wel echt want je kunt de badkamer nu niet rechtdoor binnenlopen, je moet je er schuin langs wringen. Met een normale wastafel erin (het meest basic type) is dat probleem opgelost en dat kost een paar honderd euro. Dat lijkt me een investering die zich in ieder geval in woongenot vrij snel terugbetaalt.

Dankjewel. Dit weegt voor mij ook erg zwaar. Financiƫle stabiliteit is vrijheid, in mijn ogen. Mijn hypotheekadviseur biedt trouwens inderdaad bemiddeling bij het afsluiten van een woonlastenverzekering aan, dank voor de tip.

Hier zitten we inderdaad ook mee: of we niet vooral kleine beetjes aan het sparen zijn voor enorme klussen en daarmee jarenlang vooral tijd en geld in het huis steken.

@NurseBetty dank voor de tip! We zouden met de hoge woonlasten van de nieuwe woning op 72% aan ā€˜needs’ zitten :expressionless: Een vriendin tipte al het NIBUD-artikel waar in jouw link ook naar verwezen wordt. Daar rekenen ze de boodschappen niet mee en zeggen ze dat het vanaf 60% zorgelijk wordt, wij zitten op 59% in het nieuwe scenario.

3 likes

Ik zou me vooral gaan afvragen wat juist dit huis nou extra heeft. Waarom wilden jullie in eerste instantie graag verhuizen? Welke dingen zijn ā€˜harde eisen’. Wat heeft dit huis wat een ander huis niet heeft? En of dat opweegt tegen zoveel extra vaste lasten en kosten die je nu nog niet kunt inschatten. Kun je de extras niet ook vinden in een andere woning? Of vanwege deze mega verbouw kosten, zou je je huidige woningen niet wat kunnen aanpassen om in de wensen te voorzien? Is dit echt een uniek pand/ droomstulpje waardoor alle sores het waard is? Of is het vooral een dit komt nu toevallig op ons pad, dus laten we dit maar doen? Is het echt geen jaar meer extra uit te houden waar je nu woont om nog even verder te zoeken naar een betaalbare optie? Ik krijg al vlekken in mn nek als ik dit lees haha

7 likes