Huizen/woningmarkttopic #3

Verhuren aan toeristen is blijkbaar inderdaad een ander type verhuur! Met andere regels en die verschillen per gemeente begrijp ik: Woning verhuren aan toeristen | Woning verhuren | Rijksoverheid.nl

Hier staat dus dat het in principe (onder voorwaarden) mag, maar ik geloof dat het van de bank inderdaad officieel evengoed niet mag als je je hypotheek nog niet hebt afbetaald.

3 likes

Ja ik heb geen idee hoor haha, weet alleen dat wij dat zelf wel eens gedaan hebben als huurders. Maar weet natuurlijk niet hoe dat aan die andere kant is geregeld

2 likes

Ik weet wel iemand die het onofficieel verhuurde en daarbij veroorzaakten de huurders overlast dus kwam de bank er wel achter en nu heeft ze een groot probleem. Zij het het contract geschonden (dit heet vast anders) maar ik weet niet meer zeker wat de consequentie is. Bank verkoopt het huis en/of de hypotheek in 1 keer ophoesten.

4 likes

Diplomatenclausule bestaat nog wel, dit zijn de huidige regels: Welke verschillende soorten huurcontracten zijn er voor een woning? | Rijksoverheid.nl.
@Hihalarisch @1103

3 likes

Vakantieverhuur (naar zijn aard van korte duur heet dat) valt daar niet onder!

@Hihalarisch verder eens met wat de rest zegt, altijd even de hypotheekverstrekker contacten. Let ook op dat er daarnaast vanuit de gemeente regels kunnen zijn obv het bestemmingsplan/huisvestingsverordening/mgevingswet. Kan allemaal behoorlijk veel gedoe opleveren als je de regels overtreedt

1 like

Ik zoek een huis in de woonplaats waar mijn vriend is opgegroeid en waar zijn hele familie ook nog woont. Nu heb ik, na een jaar echt een perfect huis gezien dat aan al onze wensen voldoet en nagenoeg instapklaar is.
Maar het ligt in een buitenwijk waar hij niet wil wonen. Mij maakt het niet uit waar het huis staat, maar hij heeft natuurlijk meer binding met de plek. Zo lastig.

Ik heb elk huis wat voorbij is gekomen op funda en in de makelaars app bekeken en echt overal moet verder nog zoveel gebeuren. We hebben 2 huizen bezichtigd die ook erg tegen vielen. Ik ben bang dat zoiets niet meer op ons pad komt, of weer over een jaar ofzo misschien.

Jullie kunnen er verder niks mee, maar wel benieuwd hoe anderen met dat soort verschillen zijn omgegaan.
We wonen nu prima en kunnen de tijd ook wel nemen, maar ik wil gewoon dit huis.

3 likes

Ik woon echt liever in een huis waar ik nog dingen aan moet doen dan in een af huis in een wijk waar ik liever niet zit. Wij vonden wijk echt heel belangrijk. Aan het uiterlijk van he huis kan je over de tijd alles veranderen maar niet aan de plek waar het staat.

17 likes

Ik snap hem heel goed hoor, aan het huis zelf kun je van alles doen maar aan de plek niet. Dan zou ik ook liever langer doorzoeken dan nu maar gaan voor een locatie waar je gewoon niet blij van wordt. Jullie hebben geen haast dus zou vanuit daar ook rustig doorzoeken naar iets waar jullie allebei blij van worden. Als jij ongelukkig wordt van het idee ergens te moeten gaan wonen hoop je andersom ook dat de ander daar begrip voor heeft en dan zegt; prima, we zoeken rustig aan verder.

3 likes

Ligt een beetje aan waarom hij er niet wilt wonen. Ik heb zelf vrij weinig geduld voor allerlei argumenten over hoe het zogenaamd zou zijn om in wijk x te wonen van mensen die er amper geweest zijn, dus ik zou daar wel een goed gesprek over willen, maar ik zou het wel begrijpen als het om dicht bij vrienden en familie wonen zou gaan. Zeker als je tijd hebt en pas twee huizen gezien hebt.

Aan het eind van de dag zul je er toch samen uit moeten komen dus als hij er absoluut niet wilt wonen heeft het ook weinig zin om vast te blijven houden aan dat huis.

1 like

De wijk ligt verder af van het centrum, maar ligt alsnog binnen 10 en 15 minuten rijden van familie. Het is denk ik puur een gevoelsding. Zijn zus zou er ook niet willen wonen omdat het wat verder van alles af is en wat meer ‘ons kent ons’ is. Tuurlijk is locatie ook belangrijk en natuurlijk gaan we dit niet doen als hij niet wil jongens. Ik dwing de man niet in ergens te wonen waar hij niet wil haha. Ik wil gewoon alleen wel bezichtigen en hij niet. En ja we hebben pas 2 huizen gezien maar dat is wel in een tijdsbestek van meer dan een jaar. En tuurlijk ik wil best dingen aanpassen aan een huis het ging hier om complete verbouwingen vanwege ouderdom, daar zitten we allebei niet op te wachten

9 likes

Zou hem dan gewoon meeslepen, kijken kan sowieso nooit kwaad toch, is ook wel minste wat hij kan doen als jij naar zijn plek verhuist.

17 likes

Het klinkt alsof met name jij hier veel energie in steekt terwijl hij er het meeste baat bij lijkt te hebben in die specifieke wijk te wonen? Ik zou het wel vermoeiend vinden als ik de enige van de twee was die er moeite voor doet, komt hij zelf ook met voorstellen?

2 likes

Wij zijn uiteindelijk verliefd geworden op een huis in een andere plaats dan waar we zochten, was echt een beetje “shit”. Want ja zo’n mooi huis waren we nooit eerder tegengekomen… maar we wilden daar eigenlijk niet gaan wonen.
maar toch gekocht en echt zo’n goede beslissing geweest. Ook veel vrienden in de buurt gemaakt, andere dingen qua locatie die heel fijn zijn, familie wel ook nog steeds dichtbij.
Echt helemaal top.
Voor mij is huis, directe omgeving (buren, straat, uitzicht) en afstand tot familie het belangrijkst.
Afstand tot voorzieningen en vrienden wat minder belangrijk want die zie je toch wel.
Als het gewoon aan jullie eisen voldoet moet je het niet laten gaan vanwege de wijk denk ik. De concessieklok tikt door zou Alex zeggen.

3 likes

Ik herken dit wel… vind zelf de plek ook heel belangrijk ivp het huis. Woon in een stad waar ik ben opgegroeid & zou in sommige wijken echt niet willen wonen bijv de wijk waar mijn schoonouders wonen terwijl dat realistisch gezien 10-15 min weg is. Maar dat is een hele typische wijk waar iedereen alles over elkaar weet en kent, elk kind naar dezelfde basisschool gaat en alles aan die wijk vind ik vreselijk. Terwijl voor mensen die de stad niet goed kennen, het objectief best een prima wijk is.

Ik zou zelf de straal van 10 minuten rondom mijn schoonouders huis vetoen juist :sweat_smile:

10 likes

Wij hebben een leuk huis gezien, maar nu geeft de makelaar aan dat er een ouderdomsclause in het koopcontract zal staan. Het huis is 30 jaar oud en heeft best wat achterstallig onderhoud. In mijn ogen is dit een makkelijke manier om alle aansprakelijkheid voor de verkoper af te dekken. Iemand die deze situatie ook heeft gehad?

1 like

Dat is wel vrij standaard hoor, ons huis was 40 jaar oud en is ook met die clausule verkocht (modelcontract van NVM).

3 likes

Ik geloof dat ons huis dit ook had (wel appartement met VVE dus wel nog anders denk ik maar wel met veel achterstallig onderhoud waar we pas later achterkwamen). Maar ik zag het eigenlijk bij elk huis die we destijds bekeken want dat waren allemaal wat oudere (en ‘goedkopere’) huizen. Ik zou goed kijken welk onderhoud het is en ruim nemen hoeveel je dat gaat kosten en op basis daarvan bedenken of je dat wilt. Het is iniedergeval niet heel uitzonderlijk.

3 likes

In 9 van de 10 koopovereenkomsten (die ik op mijn werk (notariaat) tegen kom) staat een ouderdomsclausule. Ben m zelfs tegen gekomen in een koopovereenkomst van een woning dat in 2014 gebouwd was.

2 likes

Volgens mij idd vrij standaard en ook een niet-bewoningsclausule zag ik vaak voorbij komen. Wij hebben het er niet om gelaten ons huis te kopen.

3 likes