Huizen/woningmarkttopic #3

Jep ons huis had dit ook. Volgens mij inderdaad wel gebruikelijk. Ik snap echter wel dat het je afschrikt.

1 like

Bezuinig vooral niet op een goede bouwkundige keuring! Daarmee sluit je ook heel veel dingen al uit

8 likes

Bedankt voor jullie reacties. Blijkbaar toch wel normaal dus, ja een niet-bewonersclause staat ook in het contract.
Het huis is niet echt populair omdat er best veel aan gedaan moet worden, dus we denken er nog even goed over na.

1 like

Ik ben net begonnen met mijn huizenjacht en ga deze week mijn eerste bod uitbrengen op een droomhuis. Ik zit nog erg te twijfelen over bieden met of zonder voorbehoud op financiering. Ik kan via mijn hypotheekadviseur een biedcertificaat krijgen en ik krijg via verschillende rekentools een bedrag waardoor ik de vraagprijs zou kunnen betalen inclusief eigen geld. Kan eventueel ook aanspraak doen op een starterslening.

Wat zouden jullie doen? De kans is ook aanwezig dat er een gesloten inschrijving komt, waarbij ik overweeg een hoger bod onder voorbehoud te doen (want zo’n hoog bedrag vind ik het wel heel spannend).

Mijn hypotheekadviseur zei dat het wel een voordeel opleverde, maar voor volledige afdekking van het risico kon ik een verzekering afsluiten.

Mijn neiging op dit moment is ook om het uiterste bod met voorbehoud te doen, en te hopen dat ik het hoogste bod heb indien het een gesloten inschrijving gaat worden.

Ik zou vooral vertrouwen op je gevoel… ik ben zelf geen fan van bieden zonder voorbehoud ook al weet je wat je kan lenen. Wij hebben geen biedcertificaat vij gedaan maar wel andere verzachtende omstandigheden. Zo konden wij waar maken dat de financiering binnen 2 weken rond zou zijn.

1 like

Tuurlijk gaan ze met 50.000 euro verschil voor het hoogste bod. Je kunt echter ook een verschil van 2.500 of 5.000 hebben en dat kan wel/geen voorbehoud echt wel verschil maken. En ook als je een uiterst bod doet kun je dat met een lager voorbehoud doen, helpt altijd om te weten dat een koper geen 100% financiering nodig heeft.

11 likes

Zo heb ik inderdaad uiteindelijk geformuleerd!

Dank voor de hulp iedereen! Vind het zo lastig en heb niemand in de directe omgeving die op dit moment aan het kopen is, dus dat maakt het extra spannend.

2 likes

En check van tevoren waar zo’n bouwkundige naar kijkt. Wij hadden onze keuring geregeld via onze hypotheekadviseur, maar die bouwkundkige heeft bijvoorbeeld niet naar het dak gekeken. Blijkbaar is dat heel gebruikelijk bij zo’n keuring, omdat ze slechts op zicht kijken. Achteraf had ik dus liever zelf even rond gebeld om een goede bouwkundige te vinden die ook naar het dak keek.

7 likes

Ja hier hetzelfde en binnen 3 jaar moesten we het dak vervangen :sweat_smile: hij keek er met een verrekijker naar vanaf 1 kant (wat achteraf de ā€˜goede’ kant bleek).

4 likes

Update: is een gesloten inschrijving geworden, dus ik ben aan het bedenken hoe hoog ik wil gaan. Gelukkig is de duur van de inschrijving kort, dus de knoop wordt snel doorgehakt en dan kan ik verder kijken (of een hypotheek aanvragen :crossed_fingers:)

Ga naar een goede hypotheekadviseur, dan weet je wat je zou kunnen financieren en of het zin heeft om een zoektocht te starten. Die houdt ook rekening met starterslening, kosten koper vrijstelling etc.

En daarnaast: bijna elke bank heeft wel eens soort start hier pagina met een beschrijving van de belangrijkste zaken.

8 likes

Als toevoeging: een onafhankelijk adviseur, die kan je advies geven over alle soorten hypotheekverstrekkers. Op hun website staat als het goed is ook altijd ergens een prijslijst voor hypotheekadvies, maar het eerste oriƫnterende gesprek is vaak gratis!

3 likes

Ik zou eens bij een (gewoon bij je eigen) bank op de website de hypotheektool doorlopen. Op zich is je situatie heel basic dus dan zijn de tools wel betrouwbaar. Dan weet je een beetje wat je kunt lenen. Als je wil kan je dan een afspraak maken bij de bank voor wat meer zekerheid en wat extra uitleg.
Een (onafhankelijke) hypotheekadviseur kan ook maar dat heeft voor ons geen meerwaarde gehad.
Als je dan het bedrag weet kun je gaan zoeken. Als

2 likes

Ik vond de hypotheker een prima startpunt! Weet je even hoeveel spaargeld je moet hebben, wat je maandbedrag zou kunnen worden en of je voor NHG of geen NHG gaat.

3 likes

Afspraak maken en ervaren. Die hypotheek afsluiten is zo moeilijk niet, dat kunnen ze allemaal. Vooral opletten of ze ook aan jou kunnen uitleggen hoe het werkt en welke opties er zijn.

3 likes

Vraag een gesprek aan bij Vereniging Eigen Huis. Ik heb daar prettige ervaringen gehad en het orientatiegesprek is gratis.

2 likes

Via via, beetje rondvragen bij mensen in jouw stad/regio die de laatste jaren iets gekocht hebben.

Die van ons hoefden we pas te betalen als we daadwerkelijk een hypotheek gingen afsluiten, dan kan gewoon een eerste (gratis) oriƫntatiegesprek dus ook geen kwaad.

1 like

Ik heb een gratis gesprek gehad bij de Rabobank (top) en de Hypotheker (niet top). Dat is een goed startpunt. Aan de hand van die gesprekken kwam ik al snel tot de conclusie dat ik niets kan kopen in de omgeving waar ik nu woon :sweat_smile:

1 like

Vraag om ervaringen bij de mensen om je heen en ga dan naar een van hun tips. Er is per regio ook zoveel keus