Kan iemand mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen bieden onder voorbehoud voor het verkrijgen van een financiering koopsom of onder voorbehoud van het verkrijgen van een financiering vraagprijs. Ik denk dat ik het grotendeels snap maar wat zouden precies de risico’s zijn van het tweede als koper?
De koopsom is het bedrag waar jij het huis voor koopt, dus wat jij geboden hebt. Dit kan hoger of lager zijn dan de vraagprijs, maar nu meestal hoger.
De vraagprijs is het bedrag waarvoor de verkoper het huis te koop heeft gezet.
Stel de vraagprijs is 250 en jij koopt het voor 300 , dan betekent het voorbehoud financiering koopsom dat het alleen doorgaat als jij 300 gefinancierd krijgt. En voorbehoud financiering vraagprijs als je 250 gefinancierd krijgt.
Het risico als koper is dat je de rest financiering niet rond krijgt als de vraagprijs lager is dan je bod. Ik heb vrienden die meer dan een ton overboden hebben op de vraagprijs en ervanuit gingen dat ze dat wel getaxeerd zouden krijgen en dus gefinancierd. In zo’n geval zou ik zelf niet snel bieden ovv vraagprijs, tenzij ik die +1 ton zelf al op de plank heb liggen.
Edit - dit is er dus wel vanuitgaande dat een huis redelijk op de markt is gezet en ten minste dichtbij de vraagprijs wordt getaxeerd.
Aaah dankjewel! Het gaat dus een groot gedeelte om die taxatiewaarde?
Ik schets even de situatie nu met fictieve bedragen. Huis staat te koop voor 370, 390 geboden. We kunnen een hypotheek krijgen van rond de 345 en hebben 55.000 aan eigen middelen. Dan zou er voor ons geen risico aan zitten toch? Omdat de hypotheek toch maar tot 345 gaat en de taxatiewaarde sowieso hoger is dan dat bedrag.
Ik heb morgen ook een gesprek met de hypotheekadviseur hoor, die alles kan uiteraard uitleggen. Maar ik ben zo’n stresskip en ik zie nu al allemaal problemen die er nog niet zijn haha. Een huis kopen is gewoon stressvol
Er zit wel een risico aan voor zover dat je in dit scenario het haasje bent als er iets gebeurt waardoor je toch die 345 niet kan krijgen als hypotheek. Bijv. omdat er nog een bkr registratie op een telefoonabbo zit waar je niet van wist, vanwege een creditcard of omdat de rente stijgt en je daardoor die 345 niet rond kan krijgen. Dan kun je waarschijnlijk wel tot de vraagprijs financieren dmv eigen geld, maar de koopsom red je dan misschien niet meer. En dan kun je er niet zonder 10 procent van de koopsom te betalen meer onderuit door je op je voorbehoud van financiering te beroepen. En als je financiering op koopsom zet wel. Maar ja, je bod wordt er wel minder aantrekkelijk door voor verkoper dus goed dat je naar de hypotheekadviseur gaat
Nouja je weet niet wat de taxatiewaarde gaat zijn. Het kan prima zijn dat de vraagprijs 370 is en het getaxeerd wordt op 350.
Met een voorbehoud van financiering / vraagprijs zeg je eigenlijk: ik mag de voorlopige koopovereenkomst ontbinden als ik niet minimaal 370 gefinancierd krijg. Dat kan zijn omdat het huis veel lager getaxeerd wordt waardoor je onvoldoende hypotheek krijgt. Maar dat kan ook zijn door andere redenen, bv een schuld die je eerder niet vermeld hebt, verkeerde berekening van wat je zou kunnen krijgen etc.
Wat je na zou moeten vragen, is of je alleen maar kan ontbinden obv de hypotheek die je krijgt of dat ze daarin ook eigen vermogen meenemen. Dus dat ze niet zeggen: ja, de hypotheek is 350 maar je kan zelf nog minstens 20K bijleggen dus daarmee kom je ook op de vraagprijs. Geen idee hoe ze dat controleren verder. Wat dat betreft is financiering tot koopsom echt minder risico.
Edit - wat @tostibrood dus zegt
In dit hypothetische geval heb je dus 45.000 eigen geld nodig voor alleen het huis, en heb je dus nog 10.000 euro over aan eigen middelen.
Heel eerlijk: dat zou ik wel tricky vinden, heb je rekening gehouden met de kosten koper? Reken op ongeveer 5-6% van de verkoopprijs hiervoor. Of laat je je eigen middelen die je hiervoor gereserveerd hebt dan buiten beschouwing?
Mijn vriend en ik zitten echt in dubio of we gaan afwachten tot het verder zakt (wat niet perse hoeft te gebeuren) of nu wel gelijk toeslaan als we een huis zien wat aan onze eisen voldoet.
Nu we besloten hebben wel voor een koopwoning te willen gaan samen gaat onze huurwoning ook steeds meer irriteren Wat dat betreft gaat er dus wel een spannende tijd komen.
Duidelijk! Dankjewel. Ook @Tostibrood!
@Kookwekker De eigen middelen die we gereserveerd hebben voor kosten koper, notaris etc. heb ik daarbuiten gelaten. Dit is echt het geld dat we kunnen gebruiken om de financiering rond te krijgen, voor alleen het huis.
Aan de ene kant denk ik dat we het wel moeten kunnen redden door de eigen middelen die we hebben. Maargoed, zeker morgen even goed met de hypotheekadviseur overleggen of dit slim is om op in te gaan
Uiteraard zijn we het niet geworden. Nu stel ik voor om een half jaar te wachten: sparen, rente afwachten en mogelijk zal ik een bijbaan of een grotere baan moeten zoeken. Met 0,5 fte in het onderwijs kom je niet ver.
Mijn vriend en ik hebben net een huis gekocht. Met al die berichten over afkoeling van de woningmarkt, word ik wel een beetje bang dat we net op de piek hebben gekocht. Hebben ook nog geen offerte voor de hypotheek en de rente stijgt opeens zo hard Al met al vooral blij dat we iets hebben kunnen kopen (met veel geluk) en als de prijzen dalen dan zullen ze op een dag wel weer een keer gaan stijgen.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar het voelt toch zuur om net op een eventuele piek te kopen. Niet eens het aankoopbedrag, maar combinatie hoog aankoopbedrag en een hoge rente vind ik wel wat zuur. Gelukkig hoef ik me verder geen zorgen over te maken; we lenen niet op onze max. Alleen 2/3 maanden eerder hypotheek afsluiten was wel wat gunstiger geweest.
Snap dat het zuur voelt, maar de rente gaat nu alleen maar verder stijgen en de prijzen stagneren hooguit. Nu snel een zware daling is ook niet de verwachting (niet in NL. Kan me voorstellen dat het bericht over DK hierboven in je hoofd gaat zitten). Dus wat dat betreft komt de piek qua rente er echt nog wel aan.
Volgens mij al rond de 4.
Dat snap ik, maar misschien stijgt de rente wel door en ben je volgend jaar blij met je lage rente. Ik wilde het aangeven zodat @Annie het misschien een beetje kan relativeren want je weet niet wat het in de toekomst gaat doen.
Wat ik jammer vindt aan dit soort vergelijkingen is dat de huisprijzen niet meegenomen worden. Want ja, de rentes zijn nog steeds niet zo hoog als 10 jaar geleden, maar de huizen zijn wel echt bizar veel duurder. Uiteindelijk ben je met de rentes rond 4% alsnog wel duurder uit dan vroeger toen dat soort rentes gebruikelijker waren. Dus snap heel goed dat mensen die nu kopen balen dat én de rentes hoger zijn én de huizen duurder.
Maar huizen worden historisch gezien toch nooit echt goedkoper? Ja soms een tijdelijke dip, maar de huizenprijzen over jaren genomen stijgt altijd door toch?
Ik ben dus 1e geworden bij een lotingwoning met 2500 reacties (echt bizar), sta samen met mijn vriend ingeschreven op woningnet en het is ook een woning waarbij je voorrang krijgt als je met zijn 2en bent. Ik vraag me af: hoe zit dat als je na een tijdje uit elkaar zou gaan? Laten we zeggen als we zouden samenwonen en het werkt gewoon niet en je kapt er na 2 mnd al mee, moet je dan je huis uit omdat het eigenlijk bestemd is voor 2 mensen?
Ik denk bij voorrang niet? Alleen als er echt staat minimaal 2 personen in de omschrijving.
En gefeliciteerd!
Dank!
Ja er staat:
Spelregels
Wij sorteren de kandidaten die op deze woning reageren op basis van de volgende kenmerken:
- Uw huishouden bestaat uit minimaal 2 personen
Maar ja wat als het samenwonen toch niet werkt? We zijn al jaren samen maar wil wel gewoon alle situaties uitdenken. Kan ik daar dan nog alleen wonen als we hem uitschrijven? Of moet ik dan ook weg?