Hoe zou je je voelen als een ander dat over de top bod doet op dit huis? Als je nu denkt: dan had ik het alsnog gewild heb je je antwoord.
Het ligt er ook een beetje aan waar het huis staat waar je op biedt. In onze regio wordt rond de 5% overboden en soms zelfs nog onderboden… kijk ook hoeveel van dit soort huizen op de markt zijn en hoe veel aanbod er in de afgelopen tijd is geweest.
Het blijft altijd wat je het waard vindt.
Wij hebben een aankoopmakelaar die ons hierin advies geeft. Verder kun je als de verkoopprijzen heb opgevraagd zien wat er bij andere huizen is overboden. Ik zou vooral zelf uitrekenen hoeveel je ervoor uit wilt geven. Hou ook rekening met de verbouwingskosten, deze zijn tegenwoordig erg hoog.
Als je geboden hebt en je bent het niet geworden, kun je altijd bij de makelaar het biedlog opvragen. Dan kun je zien wat andere hebben geboden, deze info kun je dan weer gebruiken bij een volgend huis.
Ik vind 10% wel erg veel klinken. Ik weet natuurlijk niet welke prijscategorie je zoekt. Wij hebben begin dit jaar 20.000 overboden, er werd toen door de makelaar gezegd dat we geen schijn van kans maakte dus gingen ervanuit dat er heel veel biedingen waren. Uiteindelijk bleek dat er maar 4 biedingen waren, 2 hadden de vraagprijs geboden en de hoogste was 70.000 boven de vraagprijs.
Dat lijkt me zo naar, dat als je het huis dan krijgt met 70.000 euro overbieden en dan later blijkt dat je het met 45.000 euro minder ook had kunnen krijgen. Ik weet dat je dat dan van je af moet zetten maar ik zou dat echt slecht kunnen. Weet dus ook niet of ik in dat biedingsregister zou gaan kijken als ik het huis gekregen had uit angst voor zo’n situatie.
Wij waren helemaal verliefd op het huis en wilden 50k overbieden omdat we eerder naar een huis hadden gekeken dat het bedrag van het huis + 50k was dus in ons hoofd “waren we dat al kwijt” maar de makelaar had gepraat met hun makelaar en de verkopers hadden helemaal niet als doel om zo veel mogelijk geld eruit te halen, ze wilden precies de verkoopprijs en verder waren andere zaken zoals goed contact met de kopers, lange opleverdatum, dat wij de tuin niet zouden betegelen etc veel belangrijker.
Dus de makelaar heeft ons 50k bespaard. Ik zou dus altijd vooral een goede makelaar aanraden om je hierin te adviseren.
Ja makelaars maken het soms mooier dan het is, dus daar zou ik ook voor uitkijken als je zelf geen aankoopmakelaar hebt.
Wij zijn een paar maanden geleden naar een huis gaan kijken met de vraagprijs 725.000 en we raakten toen aan de praat met de verkoopmakelaar. Die deed ook voorkomen alsof er al tig biedingen waren en zei dat als we überhaupt kans wilden maken we moesten denken aan een bedrag beginnend met 8…. Nou 3 maanden later staat dat huis nog steeds te koop en is zelfs in vraagprijs gezakt.
Het huis staat op een plek waar wij niet willen wonen (en veel anderen blijkbaar ook niet) dus een bod doen is voor ons niet aan de orde, maar vond het wel opvallend.
Eens met @Shaaar. Ik heb in totaal op 4 huizen geboden en bij elk bod zei de aankoopmakelaar dat hij het (te) veel vond en we zijn drie keer (flink) overboden. Bij een bod hadden we heel veel spijt dat we niet 15k meer hadden geboden. Bij ons huidige huis hadden we achteraf het “perfecte” bod, maar dat was puur geluk.
Ja pfoe dat is echt een proces. Ik denk dat je ook moet bepalen welke prijs jij het huis waard vindt. Dat als ze bellen dat jullie het hebben gekregen dat je dan ook echt blij bent.
De eerste keer dat wij een bod uitbrachten zaten we net iets boven de vraagprijs. Toen bleek dat er één iemand een hoger bod had (die het uiteindelijk ook kreeg) en 2 mensen zelfs onder de vraagprijs hadden geboden. Toen heb ik wel flink gebaald dat we niet meer hadden geboden.
Het gevolg er van was dat we bij onze volgende bieding way too much hadden geboden. We hebben ons toen echt laten mee slepen. Toen ze belden dat wij het hadden gekregen voelde het ook helemaal niet goed en hebben we het koopcontract uiteindelijk niet getekend.
Bij het huis dat we uiteindelijk hebben gekocht hebben we ons bod aantrekkelijk geprobeerd te maken door aan te bieden dat de verkoper (vrouw van 90) al haar spullen mocht laten staans en door de bouwkundige keuring tijdens de bedenktijd te doen (dus niet als voorbehoud op te nemen). Misschien kun je ook nog zulke dingen bedenken om je bod aantrekkelijker te maken?
10% is echt heel veel en zou ik me niet comfortabel bij voelen. Mensen maken sowieso al dikke winst door de overwaarde. Denk ook aan dat je misschien meer wilt lenen dan de verkoopprijs voor aanpassingen in huis.
Wij hadden niet het hoogste bod, maar wel de beste voorwaarden (geen voorbehoud financiën of verkoop eigen woning) spannend maar op goed advies. En we gingen mee in hun gewenste opleverdatum. Zoveel mogelijk meebewegen met de verkopers en zo snel mogelijk kunnen afhandelen is denk ik key.
Als mijn huis straks in de verkoop gaat heb ik ook liever een bod waarvan ik zeker weet dat het lukt en snel is dan dat ik €5000 meer krijg maar het onzeker is of dat wel lukt.
Niet iedereen gaat voor het hoogste bod, wij moeten de verkopers nog ontmoeten (net gekocht) maar zij vonden het bijvoorbeeld erg leuk dat we hun huis mede graag wilden omdat mijn vriend in die plaats opgegroeid is en de hoofdreden is om dichter bij zijn familie te gaan wonen.
Wij hebben allebei los van elkaar een bedrag opgeschreven waar we ons goed bij voelden en hebben dat gemiddeld. Als iemand 10% had geboden hadden we ook gedacht, jammer maar veel plezier ermee. (Wij zaten op 4,1%)
Hier kun je toch niks algemeens over zeggen? In sommige gebieden wordt de vraagprijs bewust onder de marktwaarde gezet om extra animo te trekken en omdat iedereen weet dat er toch flink overboden wordt. Dus dan kan jij 10% overbieden te veel vinden, maar dan is er ook gewoon rekening mee gehouden in de vraagprijs en vis jij achter het net
Het ligt er ook heel erg aan waar je zoekt, bij de huizen waar ik de laatste tijd op geboden heb is 10% tot 20% overbieden heel normaal, dus daar houden wij ook rekening mee in onze zoektocht. Bij het kadaster kan je gegevens van eerder verkochte huizen in de buurt opvragen. Ik zoek eerst vergelijkbare huizen op funda op die het afgelopen jaar zijn verkocht en probeer zo een goed bod te bepalen. Ik probeer daar ook wel in mee te nemen tot welk bedrag ik zou balen als we overboden worden, waarbij ik nog zou denken dat we dat zelf ook hadden kunnen bieden.
Ik zeg ook niks algemeens, ik zeg dat ik het persoonlijk veel vind als je ervan uitgaat dat de vraagprijs al flinke overwaarde betekend en ik me daar niet comfortabel bij zou voelen. (Dit is in mijn regio zo). Als iemand anders het oke vind om veel te bieden zodat ze het huis zeker hebben, lekker doen. Mijn advies is eigenlijk alleen om te doen wat goed voelt en flexibel te zijn in voorwaarden als dat kan.
Verschilt per regio, verschilt per huis in de straat. Ik weet dat er hier in de straat verschillen zitten van €7000 tot €21000 op nagenoeg dezelfde huizen. Het is wat de gek er voor geeft.
Maar zo kom je nooit aan een huis met die instelling. Althans hier niet. Kan ik heel principieel gaan zeggen dat ik het teveel vind maar als dat de marktwaarde is is dat de markt.
Ik vind dit ook wel erg zwart wit. Je weet niet wat de situatie is van de verkopers. Voor het zelfde geld hebben ze het net gekocjt gaan ze uit elkaar of zitten ze zwaar in de schulden. Wat een voorganger heeft betaald is zo niet relevant in het biedproces.
Daar heb je gelijk in hoor. Ik zeg dat eerste natuurlijk ook vanuit de regio hier waar dat nog niet zo erg speelt als in het westen. (Een jaar geleden werd hier nog onderboden).
Het laatste klopt helemaal. Dat weet je ook niet, maar speelde voor mij persoonlijk gevoelsmatig ook wel een mee (ik zocht langer dan een jaar en in die periode is het al zo flink gestegen).
Je denkt daarin wel erg vanuit je eigen kader en de regio waar jij woont. Op de meeste plekken in NL is overbieden al jaren heel normaal.
Als de hypotheekadviseur van @Fukaeri het heeft over ‘met 10% overbieden doe je een beetje mee’, zal ze niet in een zelfde regio als jij wonen.
En schrik niet; ik heb mijn woning kunnen kopen door 20% over te bieden. Dat is teringveel geld, maar er waren 15 andere biedingen, dus dat was blijkbaar nodig om dit appartement te krijgen.
Same. Ook ongeveer 20% overboden. Er zit ook echt verschil per regio en soort woning dat je zoekt.
Ik kan deze reactie ook geven. Jij kijkt vanuit jouw regio en ervaring. Ik geef haar verder toch alleen de tips om ook mee te nemen in het bepalen van je bod of je wilt verbouwen of niet, dat het niet altijd om het hoogste bod gaat, maar dat de voorwaarden ook belangrijk zijn en dat zij en haar partner allebei kunnen nadenken over hun max en dat kunnen gebruiken bij het rekenen. Nu word er alleen naar de percentages gekeken.
De percentages die ik noem zijn natuurlijk vanuit mijn eigen ervaring en regio want dat is mijn persoonlijke ervaring en iedereen hier kan alleen zijn persoonlijke ervaring delen. Ik koop ook niet dagelijks huizen op
Sorry dat jouw ervaring in jouw regio is dat je zoveel geld moest betalen. We zouden waarschijnlijk nooit in elkaars stad willen wonen.
Er is toch nooit een vaste richtlijn op te plakken, het ligt alleen al enorm aan de vraagprijs/strategie van de verkopers. Een collega van mij heeft bijna 25% (€121000) overboden op een huis, maar in hetzelfde rijtje was een maand ervoor een huis verkocht voor hetzelfde bedrag, maar daarop hoefde ‘maar’ 1% overboden te worden omdat de vraagprijs zoveel hoger was.
thanks allemaal voor jullie antwoorden. we hebben net gehoord dat ons bod is geaccepteerd!!! in een keer raak, zo blij!
Je had gelijk! Tweede bezichtiging heeft een bod gedaan van 11% boven de vraagprijs, wat hier in de regio echt wel redelijk bizar is. Dus verkocht!
Mega blij dat ik niet mee heb gedaan aan die open huizen dag.