Gefeliciteerd!!
In mijn regio blijven we overbiedingen ook echt de norm momenteel; vriendin had bod gedaan op een rijtjeshuis deze week, niet geworden want ging weg voor 50k boven de vraagprijs.
Wat zouden jullie bieden bij een appartement wat in prijs verlaagd is, maar waar door de open huizen dag wel weer interesse in is gekomen? Het stond al 2 maanden te koop voor 390 000 en nu net voor de open huizen dag verlaagd naar 350 000. We weten alleen dat er wel meerdere geĆÆnteresseerden zijn. Ik vind het zo lastig in te schatten hoe dicht je dan bij het oude bedrag gaat zitten.
Wat jij er voor kwijt wil⦠hoe graag wil je het? Wat kan je bieden? Wat voelt goed?
Niemand kan dat voor je invullen helaas. Met name wat je kan Ʃn wil betalen is super belangrijk en heel persoonlijk.
Als er meerdere geïnteresseerden zijn (Is dat echt zo? Laat het checken door je makelaar als je die hebt), dan denkt iedereen aan een prijs net onder de oude vraagprijs. Als je richting zekerheid hebben wilt gaan, biedt je mogelijk 395.000? Maar aan jou de afweging hoe graag je dit wil en of je die oude prijs reëel vindt?
Ja, het is ook wat je er zelf aan kwijt wil/ en kan. Het is bijna onmogelijk om te voorspellen wat anderen gaan doen. Wel zou je kunnen kijken in het kadaster wat een realistische prijs is als er recent vergelijkbare woningen zijn verkocht. Dat geeft ook inzicht in wat een beetje een realistische prijs is (en zelfs dan kan iemand natuurlijk gigantisch overbieden).
Ja zo bieden wij normaal inderdaad ook, maar nu vraag ik me vooral af in hoeverre mwnsen rekening houden met de prijs waar het dus eerder niet voor verkocht werd. Het voelt voor mij gek om daarboven te gaan zitten.
Ja, dat zou voor mij ook raar voelen. Maar ik moet zeggen dat ik ook wel weer verhalen heb gehoord van makelaars dat de reden dat ze soms ālagereā prijzen noemen is dat mensen vooraf soms al berekenen van nou daar moet nog 10-20% bovenop qua overbieden en dan komen ze dus niet.
Misschien hopen ze wel op dat bedrag nu ze lager hebben ingezet, dat is echt onmogelijk om te weten eigenlijk. Het blijft gokken (wat ergens zo bizar voelt als het om zoveel geld/ zo een grote aankoop gaat). Je moet geen spijt hebben van een te hoog bedrag bieden, maar ook geen spijt hebben als je denkt o, had ik maar 10 k meer geboden want dit is mijn droomhuis.
Dat is inderdaad rottig, als het na een prijsverlaging wel veel kijkers trekt. Hoe graag willen jullie het? Is er veel werk aan te doen? En zijn de andere kijkers serieus of gebruikt de makelaar de interesse om de prijs weer omhoog te duwen?
Hoe is dit afgelopen, hebben jullie nog geboden?
Ja, ons bod is geaccepteerd! We zijn uiteindelijk tussen de oorspronkelijke prijs en de nieuwe prijs in gaan zitten als openingsbod. De makelaar wilde de geplande bezichtigingen afwachten, maar belde ons daarna vrij snel dat het openingsbod akkoord was! Het is wel een huis waar veel aan moet gebeuren, dus er komt een goede verbouwing aan.
Ik ben 27 jaar, enig kind en single. Ik woon nog thuis, maar wil graag het ouderlijk huis verlaten.
Ik besef dat ik een bevoorrechte financiƫle situatie heb, maar wil geen verkeerde keuzes maken.
Ik heb een afbetaald appartement door erfenis. Het appartement is 11 jaar oud, 80 m2 groot en heeft 2 slaapkamers. Momenteel is dit verhuurd. Ik kan een opzeg doen van 6 maanden om huurder eruit te zetten, maar dan moet ik er zelf nadien 2 jaar in wonen. Helaas is het gelegen op 30 minuten rijden enkel van mijn ouderlijk huis. Ik ken ook niemand in deze stad en ken er ook niets.
De gezondheid van mijn ouders is helaas niet zo goed. Daardoor zou ik meermaals per week willen langsgaan naast mijn voltijdse job. Bv. 2x 's avonds na het werk en minimaal 1 weekenddag.
Ik woon nu (ouderlijk huis) op 10 minuten enkel van het werk. Als ik zou verhuizen naar het afbetaalde appartement zal dat 35-40 minuten worden enkel.
Daarnaast heb ik nog een andere optie. Mijn ouders hebben een nieuwbouw appartement gekocht op 5 minuten rijden van mijn werk en 15 minuten van mijn ouders. Ik zou dit van hen kunnen huren aan gewone marktconforme huurprijs. Met mijn inkomen + huurinkomsten zou dit normaal moeten lukken
Uiteraard kan ik het afbetaalde appartement ook verkopen en hier in de buurt iets kopen mits bijlenen, maar aangezien ik nog nooit ergens anders heb gewoond en zelf ben opgegroeid in een groot huis met tuin vind ik dit wat riskant.
Ergens lijkt de tweede optie mij het beste. Kort bij mijn ouders en werk, maar het is dan wel niet van mezelf natuurlijk.
Wat is jullie advies hierin?
Ik begrijp niet zo goed wat je er riskant aan vindt? Je kent die buurt dan toch? Of wil je meteen in een groot huis met tuin? Want je huurt anders toch ook gewoon dat appartement? En wat vind je het nadeel van dat appartement huren?
Want wat kleiner is niet goed genoeg ofzo? Ik snap het risico niet.
Uit huis gaan en leren leven, je gaat echt niet dood van kleiner wonen. Of nog beter, een appartement zoeken waarbij je niet vast zit aan je ouders, lijkt me nog fijner. Je hebt zo te horen geld genoeg dus daar zie ik geen nadeel in.
Wat is precies het risico?
Het nadeel aan het appartement van mijn ouders huren vind ik dat ik het huur en dus niet koop. Om nu het afbetaalde appartement te verkopen en hier in mijn buurt iets te kopen vind ik riskant omdat ik niet weet hoe mijn leven gaat lopen. Stel dat ik binnen 2 jaar een partner vind, dan is de kans groot dat ik opnieuw moet verhuizen. En dat is wel snel nadat je iets gekocht hebt in vergelijking met huren wat toch flexibeler is
Je hebt een volledig afbetaald appartement, wat boeit het of je woning wel/geen eigendom is. Of of je twee jaar na een koop weer moet verkopen? Je kunt het lijden. Zou gewoon voor de optie gaan waarin jij nu het fijnst woont en een beetje los kan komen van je ouders.
Huh dit is letterlijk exact hetzelfde verhaal dat iemand al vijf keer op bouwinfo heeft gepost.
Ik heb dit verhaal ook al eens ergens anders gelezen? Volgens mij op het viva forum?
Btw wat een luxe probleem, ga gewoon ergens wonen.