Ja heb ik gehad! Geen idee of het verplicht is maar daarmee kunnen zij een berekening maken. Ik moest al deze dingen ook aanleveren en het gesprek was gewoon gratis
Ja wij moesten ook zulke dingen hebben bij het oriënterende gesprek, anders kunnen ze geen goed advies geven denk ik
Dit doet elke verstrekker. Is niet verplicht, maar zonder cijfers kunnen ze je niet adviseren.
Ja ik snap dat ze cijfers nodig hebben dus heb wel alle cijfers al ingevuld. Jaarinkomen, vast contract, schulden etc. Alleen dus geen bewijzen of officiële documenten aangeleverd maar daar vragen ze nu dus wel om dus vroeg me af of ze dat ook echt nodig hebben voor zo’n oriënterend gesprek.
Nodig weet ik niet, maar ik weet niet beter dan dat een hypotheekadviseur vooraf al probeert een zo compleet mogelijk dossier te krijgen en daar geen kosten voor gerekend worden. Zal mij ook niet verbazen als wat mensen invullen en wat er op papier staat nog wel eens uit elkaar loopt, dus denk dat het ook vooral praktisch is.
Ze willen gewoon goed adviseren. Sommige mensen krijgen bijvoorbeeld een ikb of bonussen. Die moeten wel goed verwerkt worden in je jaarinkomen. Andere voorwaarden kunnen ook meespelen zoals type contract en werkgever.
Het is natuurlijk niet verplicht maar dan kun je net zo goed de online tool op de website gebruiken.
Ik ben daarom naar een andere hypotheekadviseur gegaan (consumentenbond), ook omdat ik daar meer opties kon zien. Bij mij was het toen nog onzeker of ik überhaupt kon kopen, dus ik wilde niet alleen voor niets (laten) verzamelen.
Ik heb nu twee keer een eerste gesprek bij een hypotheekadviseur gehad en eigenlijk was het in beide gevallen niet nodig om al deze documenten aan te leveren. Het tweede eerste gesprek was toevallig deze week en daar heb ik het wel voor gedaan omdat ik een stuk serieuzer ben nu.
Overigens is een werkgeversverklaring bij de meeste werkgevers echt zo gedaan! En in mijn geval stond er ook een lager bedrag op dan ik had verwacht, dus dat was ook even een tegenvaller.
Oke grapje, de factuur van de courtage van €5000 kwam er vandaag nog overheen hahaha… dus die 1985 waren alleen de opstart/promotie kosten.
Betaal je nu 5.000/7.000 euro voor de verkoop van een woning onder de 300.000 euro?
En wat zou ze dan rekenen als dit de prijs mét korting is
Ik vind dit allemaal lage bedragen hoor, ik was (vorig jaar) zo’n 9000 kwijt (incl fotos, dat pakket was 890,-). Niet in de randstad.
Maar is dat niet omdat jij extreem veel kwijt was? Ik heb nooit meer dan de helft betaald in Utrecht. Incl. Foto’s, video’s, zo’n doorklikplattegrond en magazine
Ja heb alles even nagevraagd. De korting is 995 euro.
Achja, de tweede bezichtiger heeft het huis direct gekocht, waardoor de tweede dag met bezichtigingen niet door ging. Alles was picobello geregeld dus ik vind het helemaal prima. En de factuur wordt bij de overdracht verrekenen bij de notaris dus die voel ik nu gelukkig ook niet, schrok er alleen wel even van.
Blijkbaar?
Ik had laatst een gesprek en had die mail gemist en alles pas op de dag zelf ingeleverd dus die vrouw had het niet meer gezien.
Ik kon toen via scherm delen alsnog al mijn papieren laten zien en toen berekende ze het gewoon ter plekke. Maar ik ben wel single dus maar 1 inkomen.
Dat is richting de 3% van het verkoopbedrag. Ben toch echt bang dat je een poot is uitgedraaid…
Zijn er hier mensen die hun huurhuis hebben gekocht? En hoe heb je dat aangepakt? Wij wonen in een huurhuis in Amsterdam en weten dat ze ook al een tijdje bezig zijn om het pand te splitsen. Daarom vermoed ik dat ze wellicht van plan zijn om zodra de huurders eruit gaan de appartementen te verkopen. Ik weet dus alleen niet of ze wachten tot iedereen eruit gaat of dat ze gaan proberen om ons eruit te krijgen met een premie of ons gaan aanbieden om het te kopen. Wij zouden wellicht interesse hebben om het te kopen, afhankelijk van de prijs natuurlijk. Kijken momenteel namelijk ook een beetje om ons heen voor evt. een koophuis. Ik twijfel alleen wat nou wijsheid is. We zouden natuurlijk zelf de verhuurder kunnen benaderen om onze interesse kenbaar te maken, alleen ik twijfel of dat verstandig is voor onze onderhandelingspositie. Aan de andere kant, misschien zijn ze helemaal niet voornemens om op afzienbare tijd uit zichzelf met ons in onderhandeling te gaan als wij onze interesse niet kenbaar maken. Vandaar dat ik benieuwd ben of mensen hun huurhuis hebben gekocht en hoe dit toen verlopen is.
Ja ik snap wat je zegt, maar het stond wel duidelijk in de voorwaarden. Heb niet goed gelezen, mijn fout… Maar het voelt niet alsof mij een poot is uitgedraaid met een overwaarde van 120k. Ik ben heel blij dat het binnen een paar uur verkocht is, dan maar wat meer geld kwijt.
Die wordt na de koop door een taxateur vastgesteld (of nadat het bod geaccepteerd is eigenlijk)