Huizen/woningmarkttopic #3

Hiervoor hadden wij een aankoopmakelaar die met ons meedacht. En een hele goeie adviseur.

2 likes

Ik weet niet of je een aankoopmakelaar hebt? Die kan meestal wel een goede inschatting maken. Je zou ook in het kadaster kunnen kijken voor welke prijs huizen in de omgeving zijn verkocht en naar de woz waarde. Dat zegt op zich niks maar het geeft een indicatie die een taxateur ook meeneemt. Maar het blijft altijd een onzekere factor inderdaad.

1 like

WOZ-waarde kun je niet vanuit gaan als taxatiewaarde. Die van ons ligt minstens 70k onder de taxatiewaarde(we hebben redelijk recent getaxeerd ivm verbouwing). Dit gaat dan om gewoon een rijtjeshuis in Midden Nederland. Zal ook wel per gemeente verschillen hoor. Ken je mensen die recent in de omgeving gekocht of verkocht hebben waar je kan peilen qua prijs?
https://walterliving.com/ zou je ook kunnem gebruiken om wat onderzoek te doen.

3 likes

meestal wordt het huis getaxeerd op het bedrag van je bod/de aankoopprijs. dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

althans, dat zei onze hypotheekadviseur en is bij ons ook precies gebeurd

1 like

In zo’n geval bied je onder voorbehoud van financiering.

Dus stel je wil 300.000 bieden en je hebt 30.000 eigen geld dat je in kan leggen (let op, hiernaast nog zo’n 15.000 euro nodig voor de kosten koper. Dus dan moet je dus totaal zo’n 45.000 hebben om in de aanschaf van de woning te kunnen steken).
Dan bied je “300.000 onder voorbehoud van financiering van 270.000”. Hiermee zeg je eigenlijk : de woning moet op 270.000 of hoger worden getaxeerd.

3 likes

Bij ons niet. Wij boden 40.000 boven vraagprijs, met meerdere andere bieders, en de taxatie kwam op 3.500 boven vraagprijs, met daarbij de opmerking dat wij als bieders “waarschijnlijk uit emotie zoveel hebben overboden” maar het niet zoveel waard was. Wij konden dat opvangen met overwaarde maar je weet nooit hoe ze echt gaan taxeren.

7 likes

Dat is wel een gevaarlijke uitspraak vooral als je van plan bent veel te overbieden

28 likes

Niet alleen gevaarlijk, ook gewoon helemaal niet waar.

19 likes

De bewoners van ons nieuwe huis wilden de bovenverdieping gaan verbouwen (nu gaan wij dat doen). Zij hebben de cv’s al verwijderd waardoor er nu geen vorm van verwarming is.

Nu hebben wij in ons huidige huis sowieso nooit de verwarming aan maar dit is nieuwbouw met een plat dak en dat een huis uit de jaren 80 met een puntdak.

Iets van verwarming lijkt me wel slim om terug te brengen, maar we weten niet echt wat de opties zijn. De aannemer begon over airco maar dat staat me ergens ook wel tegen. Vloerverwarming is denk ik veel te duur en ook zonde als we daar de verwarming ook nooit zouden gebruiken. Toch maar cv’s? Gewoon eerst aankijken wat de winters en zomers daar doen?

Iemand een idee?

2 likes

Hoe verwarm je de rest van je huis?

1 like

Beneden hebben zij overal vloerverwarming aangelegd

Waarom denk je dat vloerverwarming duur is? Als je sowieso een grote verbouwing gaat doen zou ik er een offerte voor vragen. Wij hebben best wel spijt dat we toen radiatoren hebben gekozen ipv vloerverwarming.
Anders wel kiezen voor radiatoren die geschikt zijn voor lage temperatuur verwarming.

4 likes

Vraag gewoon offertes op bij een stuk of 3 partijen, dan weet je waar je aan toe bent. Als je handig bent kun je ook zelf vloerverwarming leggen.

Heb je een cv ketel of een warmtepomp? En heb je de wens dat ooit nog te veranderen? Met andere woorden, wil je met lage temperatuur verwarmen?
Is je huis goed genoeg geĂŻsoleerd om met lage temperatuur te verwarmen?

Een cv ketel en ik heb geen idee of een warmtepomp kan met de isolatie die er is. Ik weet alleen dat we de muren niet verder kunnen isoleren, wel de vloer en het dak. Het heeft energielabel c. Ik heb er ook gewoon te weinig kennis van.

@itakepictures nee handig zijn we helemaal niet dus we moeten het meeste uitbesteden. Zoiets groots zou ik ĂŒberhaupt nooit zelf durven doen. Offertes opvragen kan altijd inderdaad.

@Willy waarom heb je spijt van de radiatoren? Voor beneden kan ik me dat voorstellen maar op een slaapkamer zou het mij niet zoveel uitmaken denk ik.

Een lastige is denk ik ook nog dat we de bergzolder eruit willen halen waardoor het best een hoge/grote ruimte wordt om te verwarmen (als het allemaal kan) en weet ook niet of vloerverwarming daarvoor geschikt is.

1 like

Ik geloof wel dat het niet waar is en risicovol maar ik heb tot nu toe 3 hypotheekadviseurs gesproken en die zeiden allemaal dat het huis bijna altijd wel getaxeerd wordt op de prijs die je ervoor hebt betaald :smiling_face_with_tear:

Ja zou wat zijn als een hypotheekadviseur zou zeggen oh nee geen bod doen hoor, VEEL te groot risico, dan is hij/zij z’n business direct kwijt

11 likes

Dit ligt echt alles aan in welke regio je biedt. In grotere steden kan ik je verzekeren dat de ton die je overbiedt echt niet gedekt wordt door de taxatiewaarde. Komt vaak ergens in t midden uit dan.

9 likes

Bij mij is dat ook niet gebeurd, dus ga hier niet blind van uit!

4 likes

Wij hebben in ons jaren 70 huis die we aan het verbouwen zijn beneden en in de badkamer vloerverwarming. In de slaapkamers van de kinderen convector verwarming en op de zolder kamer ook. Dat werkte met de warmtepomp die we hebben. In onze slaapkamer en in de gang hebben we de verwarmingen weggehaald en niet vervangen. Omdat we die nooit aan hadden. Ik zou niet zo snel vloerverwaming boven kiezen omdat je niet veel tijd in die kamers bent en ze niet continu warm hoeven zijn (bij ons) en ik niet kan slapen in warmte.

2 likes