Huizen/woningmarkttopic #3

Dubbel post maar: houd je vast aan dat de verkoopprijs waarschijnlijk sowieso wel getaxeerd wordt, en in deze markt een klein beetje overbieden ook wel (zeker als het op gewilde locaties is). Alles boven de verkoopprijs zou ik er vanuit gaan dat je het uit eigen zak moet kunnen betalen. Na de koop laat je de taxatie doen, dan weet je zeker wat je over hebt aan eigen geld.

2 likes

We gebruiken een van de slaapkamers ook als thuiskantoor dus sowieso voor die ruimte was het beter geweest. We hebben de radiatoren alleen in de kamers hangen maar niet in de hal. Met vloerverwarming hadden we ook de hal kunnen verwarmen. We hebben ook de badkamer boven. Daar hebben we elektrische vloerverwarming gelegd maar dat kost wel meer energie.
Al met al is het geen wereldramp maar ik vind het wel verkeerde zuinigheid als je kijkt over welk bedrag je het aan meerkosten hebt en de lange termijn waarop je het gebruikt. Daarnaast ligt de boel maar een keer open (hoop ik). Achteraf alsnog doen kost sowieso nóg veel meer.

1 like

bij ons zei de adviseur dat ze elkaar hier in de omgeving (stad in brabant) ook allemaal kennen (hypotheekadviseurs en taxateurs), dus dat er dan wel ‘afspraken’ worden gemaakt daarover. smerige spelletjes

maar goed, dat is dan blijkbaar per regio verschillend! sorry dat ik het te stellig verwoordde

5 likes

sowieso is het superraar dat een huis dus twee keer getaxeerd wordt, een keer vóór de verkoop en een keer na de verkoop. terwijl daar vaak maar max een maand tussen zit. geldklopperij.

9 likes

Ik zou nergens vanuit gaan, maar een goed geïnformeerd bod doen. Gebaseerd op transactieprijzen van woningen in de buurt en ontwikkelingen in de lokale markt. Kom je daar niet aan is een aankoopmakelaar het overwegen waard. Als je uitgaat van de vraagprijs sowieso en de rest zelf inleggen kom je als koper zonder vermogen de markt op veel plekken niet meer op. Zou in jouw geval @kienke afhankelijk van hoe gekkenhuis het is waar je zoekt een oriënterende afspraak met een aankoopmakelaar doen. Kun je ook wat informatie krijgen over de huidige situatie waar je zoekt en je eigen positie.

Daarnaast zijn er meerdere tools waaruit je gratis inzicht krijgt in transactieprijzen uit een bepaalde buurt: Makelaarsland | Waardecheck. Hier gewoon het adres van de woning waar je naar kijkt invullen.

5 likes

Volgens mij is het meer standaard dat de verkopende makelaar een waardeinschatting doet om tot een goede verkoopprijs te komen, maar niet een officiele taxatie met rapport en alles.
Wij hebben 1 huis bezichtigd die een taxatie had laten doen, was een soort onderbouwing voor de hoge verkoopprijs

4 likes

Ik denk dat dit soort formules niet op gaan. Het is niet zo dat huizen overal getaxeerd worden op de verkoopprijs zoals hiervoor gezegd werd. Het is ook niet zo dat huizen altijd voor de taxatieprijs te koop worden gezet. Ik lees hier ook wel eens de vraag hoeveel procent je moet overbieden, maar ook daarvoor zijn gewoon geen standaard formules. Het is zo afhankelijk van de woning zelf, het gebied en de verkoopstrategie. Ik snap wel dat het fijn is om een soort houvast te hebben en dan op zoek te gaan naar dit soort ‘regels’ maar het enige dat echt zin heeft is goed onderzoek doen naar de prijzen in de buurt en als dat lastig is je laten informeren door een aankoopmakelaar.
Even om te illustreren dat het echt overal weer anders kan gaan: in mijn geval heb ik een appartement gekocht door € 20.000 over te bieden en de taxatie kwam nog eens ruim € 10.000 hoger uit. Maar doordat ik vergelijkbare woningen in de buurt heb gecheckt kon ik een inschatting maken die dus redelijk klopte. Tegelijkertijd zie ik hier ook genoeg woningen die zo duur te koop worden gezet dat ze uiteindelijk onder de verkoopprijs verkocht worden. Dus staar je niet blind op goed bedoeld advies met een soort standaard regels maar doe echt onderzoek, is wat ik iedereen wil meegegeven.

3 likes

Bij ons was er ook geen verwarming boven en zijn we vior radiatoren gegaan. Achteraf hadden we vloerverwarming moeten doen. Er zijn is ook vloerverwarming met matten die op elektriciteit gaan. Dan hoeft er dus niet gefreesd te worden.

Dit is ook wel een beetje mijn ervaring. Ik vond het natte vinger-werk lijken. De taxatie van ons huis viel uiteindelijk OK uit, maar het kwam ons beter uit als het iets hoger getaxeerd werd. Ik heb dit dus gevraagd en toen hebben ze er 10.000 bij op gedaan. Kan blijkbaar gewoon…

5 likes

Ik zit een beetje met wat @Bennielava zegt, wij hebben boven al zolang we hier wonen inmiddels 10 jaar nog nooit de verwarming aangehad. Ik heb nu beneden ook vloerverwarming en het lijkt me niet geschikt voor boven? Omdat het eigenlijk dan standaard aan moet blijven. Alleen de badkamer verwarmen we nu met een klein elektrisch kacheltje. Ik weet gewoon echt nog niet wat we ermee moeten

Wij zijn aan het nieuwbouwen en advies van de bouwer was alle radiatoren eruit en boven elektrische radiatoren.
Die kan je dan puur effe aanzetten als het nodig is. Bijv als ze om 16u thuiskomen en gaan studeren. Niet de hele dag of als je de thermostaat beneden opendraait dat boven dan ook gaat loeien voor niks.

Edit. Zijn volledige advies is trouwens een stopcontact voor de radiator laten plaatsen, en dan eerst eens een winter aankijken of je het nodig vindt. Je koopt die dingen zo.

5 likes

Dat gebeurt niet als je hem gewoon uitdraait?

4 likes

Klopt, maar in praktijk merken wij dat iemand m dan opendraait op maandag ochtend omdat ie daar gaat werken. Vergeet dat uit te draaien omdat ie niet meer warm is en zodra je dan beneden je verwarming iets aan zet, schiet alles boven ook aan. En ik heb het niet de illusie dat dat met 3 pubers beter gaat. Of de kinderen die er aan draaien :smiling_face_with_tear:.
Die elektrische bedien je op afstand of bijv op de klok oid.

Volgens mij kan je dat met gewone radiatoren wel oplossen met tado’s oid er tussen. Maar dat vonden wij een vrij dure oplossing in verhouding tot dit

2 likes

Wij hebben Jaga radiatoren. Als je op een gegeven moment een warmtepomp hebt kunnen deze radiatoren ook koelen. Wij hebben nu alleen nog de verwarmingsoptie en zijn daar heel blij mee, ze vallen niet zo op en zijn stil. We hebben er tado knoppen op (die kan je “locken”, handig met kinderen want dan kunnen ze niet aan de knop draaien maar gaat alles via de app😅). Kan je ook nog overwegen

2 likes

o bij ons moest dat, 2x taxeren

1 like

Huh maar wie taxeerde dan voor de verkoop en waarom?

Bij ons is de eerste taxatie vanwege onze eigen hypotheek voor de woning erna.
Daarna gaat het de markt op en moest er nog een taxatie door de kopende partij gebeuren

2 likes

Kan nodig zijn als je eigen huis nog niet verkocht is maar je wil wel al een overbruggingshypotheek aanvragen. Dan kan het nodig zijn (kan soms ook zonder en met een ander soort waardebepaling).

2 likes

Ja dit weet ik. Maar @Fukaeri post het alsof zij haar huis 2x moest laten taxeren en das dan voor haarzelf nog steeds maar 1x en de andere keer is voor de kopers. Wat logisch is dat het apart moet.

Ik denk dat ze bedoeld dat háár huis 2x getaxeerd moest worden. Zo lees ik het althans.
En wie dat liet doen staat er niet bij, maar neem aan de verkopers 1x en de kopers 1x.
Maar daar zit soms idd maar 2mnd tussen, dat is ergens wel gek

1 like