Huizen/woningmarkttopic #3

Echt goed! Ik heb dat laatst gevraagd, maar wilden ze niet doen.
Bijpassende ergenis, ik heb contact gezocht met onze hypotheekadviseur, ben degene die alle bestanden en dingen steeds naar hem stuurt, maar hij communiceert alleen maar naar mijn vriend :triumph:

Oh dit hadden wij bij de notaris ook. Mijn vriend had geen contact gehad met de notaris. Alle telefoontjes, mails etc. waren met mij geweest. Maar toen we het kantoor binnen kwamen om te tekenen werd zijn naam omgeroepen ipv de mijne. Vond dat zo raar.

1 like

Ik vond het verfrissend dat ik op de hypotheekaanvraag (Argenta) wel als eerste werd genoemd ipv mijn man. Mag ook wel gezien ik alle communicatie regelde en meer verdien.

3 likes

Wat jammer om te lezen dat jullie allemaal, zo het lijkt, het meeste werk hebben gedaan qua communicatie, stukken aanleveren enzo. Dat kan je toch prima samen verdelen? Ik ben echt blij dat mijn vriend ook veel heeft opgepakt want er komt zoveel op je af!

3 likes

Dit is toch helemaal niet het punt?

19 likes

Ja maar mijn vriend heeft vervolgens het hele huis verbouwd dus ik vond het wel een prima verdeling :stuck_out_tongue_closed_eyes:

5 likes

In het verlengde daarvan, regelde ik een gezamenlijke rekening incl. bankpassen bij de Rabobank toen we ons huis kochten. Ik heb overal mijn naam als eerste genoemd. Maar toen het geregeld was, stond zijn naam overal als eerst en hij kan met zijn beide passen nog inloggen en ik alleen met de gezamenlijke pas. Toen ik daarover belde, kreeg ik te horen dat het nou eenmaal de standaard was om de man als eerste te noemen en op beide passen te laten inloogen. En dat aanpassen niet kon. :hushed:

2 likes

Zoals Wonderland al zegt: er bestaat zoveel meer dan de administratieve last voor het daadwerkelijk aankopen van een huis. Ik deed toen ik met mijn ex een huis aankocht ook al het contact met de verschillende instanties en het juridisch beoordelen van contracten. Mijn ex had daarvoor al een financieel plaatje gemaakt en op financieel vlak een (voor)afweging gemaakt voor de hypotheek.

En zo is er op zoveel vlakken onderscheid te maken: mijn ex onderzocht bijvoorbeeld hoe we het beste van de vergeelde rookvlekken op onze muren af konden komen (methode en type verf) en ik zocht uit wat de beste manier is om strakke verflijnen te krijgen en welke kleuren goed bij onze ruimte zouden passen. Hij had dan weer opgezocht hoe je het beste een plafond streeploos kon krijgen. Etc, etc.

Ieder zo zijn ding toch?

2 likes

Dat was mijn micro feminisme toen ik nog bij een bank werkte, als er een gezamenlijke rekening geopend werd zette ik altijd de vrouw als eerste.

47 likes

Haha jezus wat achterlijk. Ik zou daar dus echt mijn rekening opzeggen uit protest.

17 likes

Wij hadden hetzelfde bij ING. Ik heb daar ook nog over gebeld en ben echt heel boos geworden (had ook niet voor niets overal mijn naam als eerste ingevuld) maar ze konden dit, in ieder geval 10 jaar geleden, echt niet aanpassen :rage:

1 like

Is hier nog iets uit gekomen? Of heb ik daar nou helemaal overheen gelezen?

3 likes

Vandaag de koopovereenkomst getekend met mijn naam erop als koper en mijn vriend als medekoper/echtgenoot. :clinking_glasses: Het was blijkbaar toch niet zo moeilijk als we gewoon alsnog hebben kunnen tekenen op de afgesproken datum. :exploding_head:

44 likes

We hebben het er bij laten zitten.

We zijn nog een paar keer heen en weer gegaan met de verkopende partij. Eerst een lager bod neergelegd - toen weer terug naar ons oude bod, toen financieel voorbehoud eraf.

Maar de verkoper wilde (steeds) meer. Maar hij had (denk ik) tegelijkertijd geen zin in nog een ronde met bezichtigingen.

Wij hebben vooraf heel duidelijk bepaald wat ons eindbod was en daar wilden we niet van afwijken. We zijn in onze zoektocht ook in contact gekomen met een makelaar die veel woningen in deze specifieke buurt verkoopt en die was verbaasd dat er zo een hoog bod was gedaan (als dat waar was) en vond ons bod in de juiste range zitten.

De woning wordt nu weer aangeboden op Funda… er is dus blijkbaar ook niets meer gebeurd met de andere mensen die tijdens de eerste ronde hebben bezichtigd. Nou succes ermee dan.

Ik ben blij dat we ons niet gek hebben laten maken.

20 likes

Wij hebben 8 bezichtigingen staan voor ons huis. Leek me best weinig maar er moet natuurlijk maar 1 goed bod zijn en het is verkocht. Hebben jullie hier ervaring mee?

1 like

Ligt denk ik heel erg aan de prijsklasse van je woning? In de ene prijsklasse zal je meer bezichtigingen hebben dan in de andere

3 likes

Ik zou n je besluit meenemen hoe lang je verwacht er te gaan wonen. En of je bij 15 jaar vast het hogere maandbedrag kan / wil betalen. En wat wordt er verwacht dat de rente gaat doen over 10 jaar, maar dat is speculeren.

Wij hebben de rente 20 jaar vast staan, maar die is in 2021 zowat op laagste niveau ooit vastgezet dus die keus was wat makkelijker gemaakt, het verschil was ook iets van 0.25 procentpunt.

2 likes

Tussen de 600 en 700, populaire stad

1 like

Ik had er laatst 11 voor mijn appartement in een populaire stad (randstad), randje centrum. Viel mij (en de makelaar) ook wat tegen. Heb wel twee biedingen!

Oeh had je twee biedingen waar je blij mee was? En was het ook in juni? Hier ook aan het centrum trouwens! Wel echt what you see is what you get dus kan me indenken dat mensen niet teleurgesteld zijn bij de bezichtigingen (of althans dat hoop ik dan maar haha)

1 like