Huizen/woningmarkttopic #3

Snelle vraag: ik ga vandaag weer bij een woning kijken. De vraagprijs ligt onder de WOZ-waarde. Kunnen we daar nog iets uit concluderen?

Ik denk zelf dat het te maken heeft met dat het huis op grond van oppervlakte en locatie meer waard zou kunnen zijn dan het feitelijk is obv de staat van de woning, maar misschien zit ik er wel helemaal naast.

Edit: iets waar ik me echt kapot aan erger zijn documenten bij een woning die elkaar tegenspreken :sweat_smile:

2 likes

Daar kun je heel weinig uit concluderen. Een lage vraagprijs kan net zo goed te maken hebben met verkoopstrategie (veel concurrentie, dus mensen gaan hoog bieden). En een hoge woz-waarde kan er net zo goed mee te maken hebben dat deze mensen nooit bezwaar hebben gemaakt of dat zij de woning zelf ook kort geleden hebben aangekocht, waardoor de woz-waarde in die tijd een norme sprong heeft gemaakt. In mijn ervaring is er niets zo onbetrouwbaar en onnauwkeurig als een woz-waarde.

15 likes

Thanks! Denk dat die lage vraagprijs sowieso bedoeld is om de verkoopprijs op te drijven, daar houden we rekening mee (wordt dus ws ook niks, want we kunnen niet zo hoog bieden als vermoedelijk nodig is).

1 like

Mijn partner en ik hebben een huis bezichtigd dat echt perfect is. Wel wat kleiner dan onze huidige woning, maar in de plaats waar we willen en ook nog onze voorkeurswijk. We gaan dus een bod uitbrengen die we hebben bepaald in overleg met onze aankoopmakelaar. Dit is sowieso zo’n geval waarbij de vraagprijs bewust laag is ingezet, dus ondanks dat we overbieden, weten we al dat de kans klein is dat we het worden. Probleem is dat we, buiten spaargeld voor inrichting en kosten koper, geen vermogen hebben dus we kunnen niet hoger bieden dan de verwachte taxatiewaarde. Ik weet dat dit een proces gaat zijn van waarschijnlijk veel teleurstellingen, maar alsnog worden dit spannende dagen :tired_face:

7 likes

Same here. Prachtig huis bezichtigd, hebben nu ook een koophuis. Is met een vanafprijs 545.000. In een prima wijk, moet wel 1 en ander aan gedaan worden maar niet veel. En nu? Geeen idee wat te bieden. Is het 10.000 eroverheen of 50.000 (dat willen we sowieso niet). Echt geen idee.

Mocht iemand een tip hebben (nee geen aankoopmakelaar).

2 likes

Maar dat is niet dezelfde situatie als @Calypso toch? Jullie hebben een koophuis waar hoogstwaarschijnlijk overwaarde op zit, waar je het gedeelte boven de taxatiewaarde mee zou kunnen financieren. Ik begrijp dat het gissen is naar hoeveel je moet bieden, maar je hebt wel wat meer ruimte (en dus kansen) dan zonder koophuis/vermogen.

27 likes

Er zijn al wel eerder tips gedeeld voor hoe een goed geïnformeerd bod te doen zonder aankoopmakelaar, de afgelopen twee weken zelfs nog, dus zou ff teruglezen

Ja het budget is ook wat andere koek dan waarin ik kijk😂

3 likes

Ik ga zo voor het eerst een bod doen op een huis, meer weet eigenlijk al dat ik het toch niet ga “krijgen”. Toch wil ik wel een bod doen want als ik niks bied weet ik natuurlijk al zeker dat ik het niet word haha. In je eentje willen kopen en tijdens de bezichtigingen allemaal stelletjes zien die samen waarschijnlijk meer kunnen lenen is erg ontmoedigend :sweat_smile:

5 likes

Genoeg meiden hier die het gelukt is, you never know. Succes!

1 like

Veel succes met de zoektocht!

3 likes

Voor de mensen die ervaring hebben met bieden bij een gesloten inschrijving: hoe lang duurde het bij jullie voor je reactie kreeg?

Max 2 dagen later. Vaak om 12:00 gesloten en de volgende dag al bericht. Heel soms de dag daarna.

4 likes

Voor 30 euro een abonnementje op Walter Living nemen zodat je statistieken kunt opvragen

Ik moest woensdag voor 17:00 bod uitbrengen en werd om 17:20 gebeld dat ik t niet was geworden

Bij mij sloot het om 17:00 en hoorde ik het de volgende ochtend om 08:45

2 likes

Bij mij gaat er binnenkort (weer) een huizenzoektocht beginnen. Ik vind het echt spannend! Eerder al eens gezocht maar niet super serieus. Nu is het de bedoeling wel echt een keer wat te vinden.

Heel benieuwd of ik er tussen kan komen, aangezien ik starter ben. En of ik wel of geen aankoopmakelaar wil. Ergens lijkt het me wel fijn aangezien ik nogal emotioneel wil bieden soms :smiling_face_with_tear:. Het lijkt me fijn iemand te hebben die me ff met beide benen op de grond houdt.

1 like

Onlangs 3x geboden en het 2x nog zelfde avond gehoord en 1x de dag erna (allemaal niet geworden :skull: )

1 like

Binnen uur al zoiets!

2 likes

Ik ga er tegenwoordig al vanuit dat ik het niet ben geworden als ik 3 uur na sluitingstijd nog niks heb gehoord. Tot nu toe klopt dat