Huizen/woningmarkttopic #3

Haha sorry maar wat denk je dan, dat een makelaar denkt ‘goh laten we dat huis voor een zo’n laag mogelijk bedrag verkopen’. De verbazing in dit topic soms.

20 likes

Is geen verbazing maar deel dat lekker met je vrienden op deze manier in plaats van zo toondoof in dit topic

4 likes

Dit is toch bij uitstek het geschikte topic daarvoor? Vind het een irritant fenomeen, maar alleen maar goed om te weten toch. Ook als koper handig om te weten.

40 likes

Dit is toch waar het topic voor dient?

7 likes

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen

3 likes

Ik snap heus wel dat een (goede) makelaar dat doet en als ik mijn huis zou verkopen zou ik daar natuurlijk aan mee doen, maar het geeft wel aan hoe verrot de huizenmarkt is.

Het is voor mij dus niks persoonlijks maar meer algemeen dat dit kak is. Maar het is natuurlijk geen probleem om dat gewoon te delen hier.

2 likes

Nou dat dus. Ik ben er absoluut niet verbaasd over. Natuurlijk drijft een goede makelaar de prijs lekker omhoog. En in de huidige woningmarkt zeg ik daar ook geen nee tegen, je wil zelf immers ook een nieuw huis kopen en daar gebeurt hetzelfde helaas :skull:

Edit:
Ik denk wel dat ik, moest ik kiezen tussen bieders, eerder voor een particuliere koper dan een huisjesmelker zou gaan, zelfs als die huisjesmelker meer biedt of onder gunstigere voorwaarden biedt. Jullie?

4 likes

Nee, want je moet ook een duur huis voor terug kopen dus elke cent is mooi meegenomen. En een stukje zekerheid is ook mooi meegenomen want het is een ramp als een koop niet doorgaat doordat iemand de financiering niet rondkrijgt. Dan begin je weer vanaf 0 en kun je zelf ook in financiële problemen komen. Dus makkelijk gezegd, maar nee. Als de voorwaarden hetzelfde zijn, dan zou ik wel voor de particuliere koper gaan. Maar het komt denk ik niet vaak meer voor dat een huisjesmelker een huis gaat kopen in Nederland. Ze zijn nu juist aan het verkopen.

5 likes

Ligt aan het verschil. Voor 10.000 meer gaat die toch echt naar een huisjesmelker.

2 likes

Wij hadden één bod, 15 k onder vraagprijs, van een huisjesmelker. Tja, dan gaat hij niet nog een keer voor die lagere prijs op funda, hopend dat iemand die er zelf in ging wonen, zou bieden.

Ik denk dat dit heel makkelijk gezegd is maar wanneer er situatie zich voordoet lijkt het me lastig om nee te zeggen tegen een hoger bedrag. Geld is dan gewoon geld. En waarschijnlijk heb je het zelf ook nodig voor je nieuwe huis.

Ik had het hier pas nog met m’n vriend over. We bespraken dat we het zo belachelijk vinden dat het nu normaal lijkt dat wanneer je een bod uitbrengt dat je ook een stukje over jezelf meestuurt (en soms dus blijkbaar ook een foto?). Ik vind dat toch iets raars.

Als wij ons huis verkopen maakt het me echt niet uit wie hier gaat wonen. Weg is weg. Het enige dat ik relevant zou vinden is hoeveel zekerheid kopers me zouden kunnen bieden.
Maar dat z’n een hond en 6 kinderen hebben en van wandelen houden, dat boeit me niet. Maar misschien ben ik daar de uitzondering in.

2 likes

Toevallig heb ik hier pas discussie over gehad met mijn partner. Ik zei iets soortgelijks tegen hem en hij zei toen iets in de trant van: dit is eigenlijk hetzelfde als 2000 euro (voorbeeld) geven aan iemand die je niet kent zodat diegene een huis kan kopen. Als ze een ander huis dan jouw huis konden kopen met dat geld zou je het toch nooit aan ze geven? En toen dacht ik uhh ja daar zit wel wat in eigenlijk. Los van eventuele andere voorwaarden natuurlijk.

4 likes

De enige mensen die ik ken die echt kiezen voor de nieuwe bewoners op basis van dat verhaaltje zijn meerdere ooms en tantes (koude kant) die afgelopen jaar het huis van hun overleden/naar verzorgingshuis verhuizende ouders hebben verkocht. Die kochten allemaal zelf niet een nieuw huis en hebben zelf ook geen geld meer ‘nodig’ in het leven. Beide keren niet het hoogste bod gekozen maar een jong gezin dat ze een fijne plek in een grote stad gunden. Dus mocht je bieden op een huis van een oud persoon dan zou ik echt wel aandacht besteden aan zo’n verhaal over je hond en zes kiddo’s!

24 likes

Ja wij doen het ook bij ieder bod maar braaf maar wel altijd dus wel met frisse tegenzin omdat ik het zo ontzettend stom vind. :sweat_smile:

We kregen ook de tip om een foto van ons drieën mee te sturen (met baby), daar heb ik wel de grens getrokken. Een foto van ons twee is tot daar aan toe maar ik ga geen foto van m’n baby naar een wildvreemde sturen (ook niet als dat betekent dat we het huis dan kunnen kopen)

6 likes

Het is toch niet totaal onvoorstelbaar dat mensen wel íets geven om naar wie hun huis gaat (en dan niet perse wie ze het beste verhaaltje geschreven heeft, maar misschien wel of er idd ethische bezwaren zijn om aan het aan partij x te verkopen). Nog los van huisjes melkers zou ik het wel fijn vinden als er bijvoorbeeld mensen ons huis overnemen die niet van plan zijn de tuin, waar ik heel veel tijd, energie en geld in heb gestoken om het dier- en biodiversiteit vriendelijk te maken, direct volledig te betegelen. Ik hoef er niet meer te wonen maar wel op deze planeet en in deze samenleving lol. En natuurlijk zijn er grenzen van hoeveel je wil (en kan) “mislopen”, en het is afhankelijk van of je naar een groter/duurder huis “moet” of gewoon wat anders wil/moet of juist kleiner wil oid, maar come on geld is toch niet het énige belangrijke.

Mensen nemen toch ook een hypotheek bij een duurzame/eerlijke bank ook al is dat (soms) duurder, scheelt uiteindelijk ook duizenden euro’s, maar wel fijn om de grootste investering in je leven niet te doen in wapens oid. :woman_shrugging:

En ja ik snap ook dat de realiteit is dat de meeste mensen wel gewoon zo veel mogelijk geld willen, maar ik hoop ook dat er af en toe jonge(re) mensen zijn waarvoor zo veel mogelijk geld verzamelen niet het allerbelangrijkste is :joy:

29 likes

Maar je weet van tevoren toch niet wat iemand met de tuin wil gaan doen? Dat bespreek je toch niet als je een bod gaat accepteren?

Edit: ik neem een hypotheek bij de goedkoopste bank om zo min mogelijk te moeten betalen. Het leven is al duur genoeg.

1 like

Nee maar misschien dat een “verhaaltje” dus wel iets over de tuin zou zeggen als in, mooi/groen whatever, of dat ik het op basis van vooroordelen over wat mensen schrijven kan inschatten :crazy_face:

Edit: ja oké dan zijn jij en ik dus een ander soort mensen

5 likes

Ja maar je praat de verkopers toch ook naar de mond in dat verhaaltje. Je schrijft op wat je denkt dat aanslaat/ wat de verkopers willen horen. Dus als je ziet dat mensen erg veel aandacht aan iets hebben besteed dan benoem je dat uitdrukkelijk (want dat vinden ze blijkbaar belangrijk).

5 likes

Ja vast, ik zeg ook niet dat het een waterdicht systeem is. En nog voor de duidelijkheid, ik snap ook dat het natuurlijk afhankelijk is van de situatie en dat als je 1 bod krijgt van een huisjesmelker die de tuin gaat betegelen en het dan aan expats gaat verhuren, en verder niets, dat ik het dan waarschijnlijk alsnog zou verkopen. Of als een leuk stel het wil kopen voor iets heel ver onder de vraagprijs oid.

Ik bedoel alleen te zeggen, dat ik mij wel kan voorstellen dat er mensen zijn die het iets boeit wie hun huis koopt en die zo veel mogelijk geld niet het allerbelangrijkste vinden. En ik weet dat dat voor de meesten niet geldt, maar toch hoop (en denk) ik dat ik niet de enige ben.

8 likes

Ja daar trap ik natuurlijk niet (meer) in. Maar ik heb dan ook een keer een bod geaccepteerd van iemand die 2A4schreef over hoe fantastisch m’n huis wel niet was en alles. Vervolgens aangegeven dat diegene m’n huis mocht kopen en toen trok diegene zich terug. Ik zou ook alles op alles zetten in een brief om het huis maar te krijgen. Inclusief je biodiverse tuin die ik later zou betegelen :wink:.

Edit: betegelen omdat ik heel allergisch ben. Niet om de wereld om zeep te helpen.

2 likes