Wij hebben laatst ons huis verkocht, het hoogste bod was een jongen die hier zelf wilde wonen. Tweede en derde zaten heel dicht bij elkaar en het ene was van een investeerder en de ander van een jong stel. We wisten dat die investeerder was komen bezichtigen en hadden vooraf wel afgesproken dat we, tenzij belachelijk verschil, liever niet voor die investeerder zouden kiezen.
Als dat eerste bod er niet was geweest had ik op gevoel voor dat jonge stel gekozen, maar dat scheelde €2k, als het €20k was geweest was het een ander verhaal. Principes tot een bepaalde hoogte
Ja, ik ken ze ook hoor. Mijn ouders hebben bijvoorbeeld een flink hoger bod van een bedrijf afgeslagen omdat ze dat onethisch/geen fijn idee vonden en het hoogste bod ruim daaronder ook genoeg was voor hun en van een jong gezin kwam. Ze gingen heus niet uit de lijst de leukste mensen kiezen dus een foto ofzo had niks uitgemaakt, maar het algemene beeld speelde wel mee.
Maar dat doen je ouders waarschijnlijk alleen omdat ze het kunnen missen
En misschien is dat jonge gezin wel een PVV-stemmende klimaatontkenner 🫠
Uiteraard, ik probeer ook niet het punt te maken dat anderen dit ook moeten doen. Alleen dat het wel degelijk gebeurt dat mensen met voorkeur verkoper ipv het hoogste bod een huis krijgen.
We hebben het bizarre geluk gehad dat we bij onze eerste inschrijving zijn ingeloot voor een nieuwbouwproject.
Ik zou voor het einde van de dag horen of de hypotheekaanvraag is goedgekeurd. Het moet bijna wel, we zijn al tig keer bij de Hypotheker geweest, maar ik hou het niet meer van de zenuwen.
En!!?
Ja goedgekeurd! De offerte ligt er. We zijn zooooo blij
Niemand heeft een glazen bol natuurlijk maar ik ben wel benieuwd hoeveel de populariteit/aantal likes op funda zegt over de hoeveelheid die overgeboden wordt?
Naar mijn idee is er soms geen touw aan vast te knopen wanneer woningen op funda nou wel of niet heel populair zijn. En ik heb even op walterliving gekeken in de buurt waar ik wil wonen maar daar lijken overbiedingen soms ook vrij willekeurig te zijn. Natuurlijk hoger bij woningen die helemaal af zijn, maar ook bij vergelijkbare woningen kan het soms zo 40.000 euro schelen
Hoeveel betalen jullie eigenlijk voor een aankoopmakelaar?
Ik heb een hele fijne gevonden die veel weet wat de omgeving en ook erg kundig is in het beoordelen van bouwkundige dingen in dat gebied. Alleen de prijs is 4500 euro (wel no cure no pay) inclusief 3 bezichtigingen. Daarna betaal je 100 euro per bezichtiging bij. Ligt het aan mij of is dit echt heel duur?
Het is wel in de randstad trouwens.
Volgens mij hadden wij een vergelijkbaar tarief (ook Randstad). Uiteindelijk maar de helft betaald want de eerste bezichtiging/bieding resulteerde in de aankoop van een huis.
Maar anders was het ook elke euro waard geweest. Het is een lang verhaal maar zonder hem hadden we het huis niet gehad.
Oh dat is top zeg! Fijn dat ze je alsnog de helft lieten betalen. En goed dat het elke euro waard is geweest. Ik verwacht dat dat bij mij ook zo zal zijn omdat ik nogal emotioneel ben met bieden en in een zeer competetieve markt wil bieden.
Ik heb een jaar geleden €4000 betaald, incl. 7 bezichtigingen. Additionele bezichtigingen waren €400. Ook in de randstad.
Wij hebben wel een paar aankoopmakelaars gesproken tot we een keuze hebben gemaakt. Degene die we gekozen hebben zou nooit tot mijn vriendenkring behoren maar hij was goed in z’n vak (zover we konden beoordelen), had een groot netwerk en voelde goed aan wat wij zochten.
Oh ik dacht even chill 7 bezichtigingen inclusief, maar additionele bezichtigingen van 400 euro zou ik wel spannend vinden haha.
Maar het klinkt tot nu toe iig wel alsof de prijs ‘normaal’ is. Daar ben ik blij mee want ik wil diegene erg graag inhuren!
Ik heb geen max aan bezichtigingen gehad, betaalde €3950 of €650 indien zij de verkopend makelaar was. Was no cure no pay. Het was bij mij ook afhankelijk van het budget.
Wij hebben, inmiddels bijna 3 jaar geleden, 1% van de aankoopprijs van het huis betaald. Zat geen max op de bezichtigingen. Dit was een, heel fijne, makelaar in Den Haag.
In rotterdam 2 jaar geleden, hij was ook tegelijk onze verkoopmakelaar dus we kregen korting zei hij. Normaal vroeg hij 3500 ex btw en wij betaalden 2500 incl. btw, en onbeperkt bezichtigingen, no cure no pay. Was een zelfstandige via Remax.
Betalen per bezichtiging heb ik nog nooit van gehoord. Bij de andere makelaars waar ik gesprekken mee had en offertes van gekregen heb was dat ook nooit.
Ik hoorde vorig jaar bedragen tussen de 2500-5000. Ik betaalde zelf 3500 inclusief 4 bezichtigingen en biedingen etc. Daarna was het €250 per woning extra. Ook in de Randstad.
@Tjiftjaf Ik denk dat daar geen peil op te trekken is. Mijn woning werd meer dan 120x geliked en er waren 16 biedingen, maar als een woning veel minder geliked is kan het alsnog zijn dat er net een paar heel geïnteresseerde kijkers tussen zitten.
Populariteit zegt maar tot op zekere hoogte wat. Wij hebben begin dit jaar ergens gekeken wat mega populair leek op Funda, onwijs veel bezichtigingen en uiteindelijk rond de vraagprijs weggegaan: was een super duurzaam verbouwd huis in een hele suffe wijk. Dus het plaatje was mooi maar eenmaal daar dacht je: tja.
Ik deelde hier al dat wij 8 bezichtigingen hadden, uiteindelijk 2 biedingen die heel ver uit elkaar lagen en het hoogste bod geaccepteerd!
En nog ervaring met een aankoopmakelaar, die van ons hebben wij niks betaald want hij mocht bij succes ons huis verkopen. Voor ons uiteindelijk wel een goede deal gezien het feit dat hij echt naar best wat huizen mee is gegaan, voor hem ook een goede deal achteraf want ons huis is heel netjes verkocht.