Huizen/woningmarkttopic #3

Wordt ook niet bedoelt dat je tijd hebt verloren, wel dat verwachten dat men nog voor de bouwvak kan starten niet heel realistisch is

8 likes

Hoe deed je dat met alle verschillende vaklui die (deels) afhankelijk zijn van elkaars werk?

Echt geen probleem mee gehad. Beetje standaard maar:
Goed kunnen plannen en overzien
Flexibel zijn. Een verbouwing gaat nooit volgens originele plan zoals we weten haha
Heel. Goed. En. Duidelijk. Communiceren.
Logisch beredeneren
En vooral advies vragen aan deze verschillende vakmensen en hun perspectieven. Zij weten vaak zelf ook goed wat een logische plek is in het proces om bezig te zijn. Het beet elkaar niet, ze vulden elkaar heel goed aan.

En er zijn er veel geweest. Timmerman, stucadoor, loodgieter, elektricien, vloerenlegger, vloerverwarming bedrijf, schilders, keukenzetter (hoe noem je dat haha)

Vond het heel fijn om het zelf in de hand te hebben ipv steeds een (voor mij dan!) onnodige tussenpersoon

3 likes

Zelf goed plannen! Met genoeg ruimte voor uitloop. En goede afspraken maken over startdatum en hoe lang het duurt, en dan vooral heel erg er bovenop zitten.

2 likes

Same. Scheelde ons ook echt extreem veel geld. Aannemer neemt natuurlijk overal flinke marges op.

3 likes

Dit ligt er ook aan hoe je een aannemer inzet. Je hoeft niet alles te beleggen. Wij hebben bijv. de aannemer alleen voor het grote timmerwerk (uitbouw, wanden, de basis zeg maar en doen zelf wat we kunnen) en regelen de rest zelf. Dus ook geen projectleiding of bouwbegeleiding, wat sommige aannemers wel doen.

Maar volgens mij gaat het in dit geval niet om wat je zelf kan of niet, maar of er nog rond de bouwvak gestart kan worden. En dat lijkt me voor zowel aannemers als ‘losse vakmannen’ een behoorlijke uitdaging momenteel.

Dank voor alle advies en ervaringen! Ik heb hier veel aan, want ik heb echt geen idee van hoe dit allemaal werkt. :blush:

Huh maar een aannemer is toch gewoon de vakman die het werk uitvoert? Ik versta onder een aannemer de ‘timmerman’ die bij ons in huis de klussen heeft gedaan die we zelf niet konden (dakramen, doorgangen in dragende muren etc). En los daarvan zelf een stukadoor, dakdekker, electricien geregeld.

2 likes

Nee een aannemer zorgt ervoor dat er mensen aan het werk gaan
Een timmerman is degene die aan het werk gaat

20 likes

Heb gebeld en hij wordt vandaag op verkocht onder voorbehoud gezet :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear:

Maar ze nemen mij wel op in hun zoekersbestand, dus hopelijk krijg ik daarmee een klein voorsprongetje bij woningen die nog komen

5 likes

Jammer! Dit is sowieso wel een goede tip, mocht je dat verder nog niet gedaan hebben. Je kan je via de makelaars (gratis) aanmelden voor een zoekservice. Vaak krijg je dan net wat eerder huizen door, dan dat ze op funda staan.

1 like

Wat een shady business is de makerlaardij toch.
Wij zijn vorige week twee keer naar een huis gaan kijken (vraagprijs 700.000)

Tijdens de tweede bezichtiging vertelde de makelaar dat er 1 bod was binnengekomen maar dat het niet echt hoog was en dat de verkopers niet wisten of ze het zouden accepteren.

Na de tweede bezichtiging hebben we een bod uitgebracht (725.000 + voorwaarden). Word ik net gebeld door de makelaar: ja jullie zijn op (datum 1e afspraak) langsgekomen, na jullie komst is er een heel mooi bod binnengekomen. Zijn jullie bereid daarover heen te gaan?

Ik: waar moeten we dan aan denken?

Makelaar: Ja kan ik niet zeggen, maar het begint met een 8.

Ik: Nee dat is voor ons onbespreekbaar. Er moet nog te veel gebeuren in het huis en dan vinden wij het niet waard. Veel dank voor je tijd en veel succes met de verkoop.

Vervolgens word ik 5 minuten later weer gebeld: Hi, met … van …. Ik bel over de woning aan de …, jullie hebben een bod uitgebracht en daar wilde ik het met jullie over hebben. Het is een mooi bod. Zijn jullie bereid om meer te bieden?

Ik: (een beetje verbaasd omdat de makelaar dus niet door leek te hebben dat we elkaar 5 minuten geleden ook al hadden gesproken): nee, dit is ons eindbod.

Makelaar: ok, nou het is een heel mooi bod en ik ga overleggen met de verkopers en bel je vanmiddag terug.

Hmm maar er lag toch al een veel hoger bod??? Of mis ik nu iets.

7 likes

Nee dit is gewoon een makelaar die hoopt op deze manier ergens een hoger bod te krijgen. Best kans dat dat waanzinnige bod er niet eens ligt.

5 likes

Maar alle biedingen worden na de verkoop toch vrijgegeven. Waarom zou je er dan over liegen?

3 likes

Zou het niet kunnen dat hij dacht een andere bieder te spreken tijdens dat 2e belletje en dus ook hun bod (hoger dan die van jou, in de 8 ton) in gedachten had?
@Flowermarket

1 like

Nee want hij benoemde het bedrag.

Edit: en het gekke is: In dezelfde straat is er onlangs een huis verkocht voor 800.000. Daar hebben we het tijdens de tweede bezichtiging nog met de makelaar (noem hem even Henk) over gehad. Dat dat zo een hoog bedrag was.

Wij waren ook naar dat huis gaan kijken en hebben ook een bod uitgebracht. De verkopend makelaar van dat huis (Jan) belde ons toen en die was helemaal in shock en had het niet verwacht.

Met Henk hebben we nog gesproken over dat bod en toen zei hij dat hij niet verwachtte dat er zo een hoog bod zou komen omdat het afwerkingsniveau van de huizen echt een wereld van verschil was.

Als er dan toch een bod zou liggen van 800.000 dan zou hij daar toch verbaasder over moeten zijn. Hij benoemde het nu echt zo nochalant alsof het de normaalste zaak van de wereld was.

Maar goed misschien laat ik me helemaal gek maken door de gekte op de woningmarkt.

2 likes

Ok koekoek
Die is niet echt uitgerust tijdens het weekend in ieder geval
Nouja fijn voor jou dat jullie bod in ieder geval nog niet van tafel is!

2 likes

Maar waarom bel je hem niet terug en zeg je wat er is gebeurd en dat je er geen kloot van geloofd??

3 likes

Daar win ik toch niets mee. Hij gaat echt niet zeggen: oh ja je hebt gelijk er ligt helemaal geen hoog bod.

Ik heb dan liever dat de verkopers nadenken over ons bod en dat dat de basis is voor een vervolggesprek. Wij gaan ook niet meer bieden dus het is take it or leave it.

13 likes

Nou, ik denk wel dat je die makelaar een shit gevoel kan geven. Wat ook in je voordeel kan werken. Hij gaat echt niet zeggen oh kom je zo doen dan stik maar in je bod. :joy:

Het hoeft ook niet vol verwijten te zijn maar een goh er gebeurde net zoiets raars ik word 2x gebeld en 1x ligt er een hoger bog en de andere x is ons bod wel mooi binnen 5 min. Hoe kan dit, en doen we nou wel of niet serieus mee?

7 likes