Huizen/woningmarkttopic #3

Poe dat staat er wel ingewikkeld. Bij mijn woningbouw staat er meestal

‘voorrang voor huishoudens van minimaal 2 personen’

En dan in de omschrijving van het huis bijvoorbeeld:
‘minimaal 1, maximaal 2 bewoners’

Zou het met dit eigenlijk ook niet goed weten. Is sorteren diegene voorrang geven? Of de anderen eruit filteren? :joy:

2 likes

Ooh oke! Klinkt logisch, dankjewel!

3 likes

Relevanter lijkt mij eigenlijk wie van jullie er mag blijven wonen als je samen ingeschreven staat. Je hebt het nu over hem dan uitschrijven, is hij daar okay mee?

3 likes

Als het op jouw woningduur is zal ik jezelf hoofdbewoner/huurder maken anders moet jij eruit. De hoofdbewoner/huurder mag er in blijven als je medehuurder hebt kun je gewoon vertrekken als het niet meer blijkt te werken.

2 likes

Yes, beter hij thuis dan ik thuis! :grinning:
Ik word ook hoofdhuurder dan.

2 likes

Wel ff opletten bij tekenen contract. Mijn ervaring is dat ze snel geneigd zijn om de man hoofdhuurder te maken (aangenomen dat je partner een man is). Ook als het via jouw inschrijving gaat e.d.

4 likes

Ik kreeg gelukkig vandaag een telefoontje dat we een renteaanbod hebben gekregen. Geen idee wanneer de hypotheekadviseur dat heeft aangevraagd. Vrijdag hebben we een gesprek met hem, dus nog even een verrassing welke rente het gaat worden. Volgens mij hebben een aantal banken deze week pas flink verhoogd, dus ik hoop dat ie net op tijd is geweest!

1 like

Om het antwoord nog wat gemakkelijker te maken: als de huurovereenkomst is ingegaan, is de verhuurder aan de wet gebonden. Daarin staan alle mogelijkheden voor de verhuurder benoemd op basis waarvan hij de huurovereenkomst mag opzeggen. Buiten die redenen mag de verhuurder dat niet en laat de reden “we willen dat je er minimaal met 2 personen woont” er nou net niet tussen staan.

3 likes

Thanks iedereen voor de antwoorden!

2 likes

Wij hebben bij kopen nieuwe huis grootste deel lang vastgezet, maar 2 leningdelen voor 1 jaar voor nog geen 0,9%. Achteraf zonde, want voor 1,5% had het ook 20 jaar vast gestaan, maar goed, dat is achteraf haha.

We hadden verwacht beide leningdelen, samen 65k, van de overwaarde grotendeels te kunnen aflossen. Verbouwing viel veel duurder uit, dus hebben “maar” 40k af kunnen lossen. Er staat nu dus 25k open nog (bijna 50/50 verdeeld over de 2 leningdelen). Eind dit jaar verloopt rentevastperiode. Op dit moment is de rente voor 1 jaar vast 2,3%, voor 10 jaar alweer 3,6%, 20 jaar 4,1%.

We hebben nog klein beetje overwaarde over. Die willen we dan maar aflossen ipv verder in huis steken.

Wat zouden jullie doen? Beide delen gewoon voor 1 jaar vastzetten en snel aflossen? Of 1 lang en 1 kort en het gewoon op mn beloop laten? Variabele rente is helaas niet mogelijk.

Het gaat gelukkig om een relatief klein bedrag, maar voelt toch als geld weggooien. Of stel ik me aan en is dit echt een 1st world problem.

1 like

Dat vind ik een heel persoonlijke keuze waarbij je vooral moet doen wat voor jou goed voelt. Ik ben zelf met onze hypotheek nogal gevoelig voor lagere maandlasten en uitrekenen hoeveel rente we besparen als we extra aflossen, dus ik zou voor het scenario van rente kort vastzetten en versneld aflossen gaan als die ruimte er financieel is.

Maar of je je wat van mij moet aantrekken… Ik heb laatst een paar duizend extra afgelost om met de rente in een lagere tariefklasse te komen (zou anders nog maar een jaar duren voordat we daarin terecht zouden komen). En dat terwijl ik eigenlijk ook aan het sparen was voor een uitbouw, vervangen van 40 jaar oude keuken en badkamer en verduurzaming van het huis. Dat gaat nu natuurlijk juist weer langer duren.

2 likes

Ooooh wat fijn en blij dat je het niet eerder zei!! Haha ik had voor mijn eigen gemoedsrust namelijk niet heel goed in de gaten gehouden wanneer én hoeveel de stijgingen zijn. :sweat_smile:

3 likes

Wij hebben dit met mijn appartement gehad. Omdat de enige 2 biedingen gebruik maakte van de bedenktijd en we hem opnieuw onder de aandacht wouden brengen dus opnieuw op funda…

Maareeee jullie hadden op een huis geboden toch. Gewenst resultaat?!

1 like

Jeej!!! Wat leukkkkkk en eindelijk, blij voor jullie dat het gelukt is :hugs:. Goodbye teringlijende huisjesmelkerburen :rofl: ga je ‘schrijf de gemeente aan’ rants wel missen haha

2 likes

Mijn hemel, een huis van een vriendin is nog met meer dan 50.000 overboden dus ik zie die daling niet zo op de markt!

1 like

Nee denk dat dit niets zegt over de markt.
Kan aan 1001 dingen liggen, verkopende partij die dit per se wilde en biedingen vinden tegenvallen, huis kwam online op een moment waarop er nog 3 in de straat online kwamen en daardoor weinig kijkers etc.

1 like

Ohhh wij hebben ons droomhuis net bezichtigd met droomtuin en droomuitzicht (aan het water) en qua grootte, echt alles 100%. Maar niet in het dorp waar we nu wonen en geen voorzieningen (wel op fietsafstand en met auto ook echt 5 min). Dit huis gaan we nooit voor dit geld vinden die zo aan onze wensen voldoet in het dorp waar we nu wonen. Dillema

14 likes

Reden genoeg om het te doen haha, dit is echt niks. En hoe vaak zou je ff naar andere dorp moeten?

8 likes

Boodschappen, vrienden en familie, treinverbinding naar werk, kinderopvang, basisschool :sweat_smile:

1 like