Huizen/woningmarkttopic #3

Ja dit, ik zou dit absoluut laten weten. Die kerel doet gewoon z’n werk niet goed en snijd zichzelf enorm in de vingers. Het kan jullie potentieel veel geld schelen door te laten weten dat je weet dat hij een spelletje speelt.

Edit: als je vandaag nog reactie op je bod krijgt en dit echt je eindbod is dan daarna maar laten weten inderdaad.

3 likes

Ja ik denk dat hij dan weer met hetzelfde verhaal komt dat er toch een hoog bod ligt. En dan is het gesprek heel snel klaar. Dan wacht ik toch liever af wat de reactie op ons bod is. En als ons bod niet wordt geaccepteerd is dat ook prima. We hebben een weloverwogen bod gedaan en meer zijn we niet bereid te bieden.

4 likes

Dus jij denkt dat hij zegt oh er ligt een hoger bod en thats it? En dat hij jullie bod dan laat schieten om te laten overkomen alsof er een hoger bod lag? Want hij kan ook niet zeggen oh jullie zijn t toch geworden. Tussen 725.000 en 800.000 zit teveel verschil.

1 like

Het is idd een heel gekke situatie, maar hij moet jullie bod hoe dan ook aan de verkopers voorleggen, of er nu wel of geen hoger bod is. Jullie situatie verandert hierdoor niet (aangezien jullie niet gaan verhogen), dus het kan ook geen gevolgen voor jullie hebben als je hem vertelt wat er gebeurd is. Hooguit wordt het wat duidelijker voor jullie.

5 likes

Help me even. Want misschien denk ik te simpel. Want hoe zou het vertellen ons kunnen helpen?

En wat ga jij dan doen als dat uitkomt? Zeggen ohh maar jij zei bedrag x waar niemand bewijs van heeft want telefonisch besproken?

En dit met hem bespreken gaat jullie niet helpen verwacht ik. Geeft wat er gezegd wordt mogelijk alleen duidelijkheid over in hoeverre jullie bod serieus wordt overwogen.

3 likes

Als hij weet dat hij een fout heeft gemaakt door te bluffen over een hoger bod, dan zal hij de gesprekken met jou mogelijk liever tot een minimum beperken. Als jullie bod het enige/hoogste bod is, dan weet de makelaar dat het geen zin heeft om hier nog verder over te onderhandelen. Hij kan de verkopers dan adviseren om met dit bod akkoord te gaan.

Maar dat is allemaal hypothetisch natuurlijk, ik zou voor mezelf gewoon graag willen weten of er nu wel of geen hoger bod ligt.

1 like

Wel echt goed dat je er niet in mee bent gegaan. Dit is tegen ons precies ook zo verteld 4 jaar geleden en we zijn er ruim overheen gegaan. We zullen het nooit weten :smiling_face_with_tear:

5 likes

Dit is gewoon typisch vuil spelletje wat hier gespeeld wordt. @Flowermarket ik zou er ook niet meer achteraan bellen. Snap de reacties hier heel goed maar je zit in een afhankelijke positie en wil je eigen glazen niet ingooien. Zolang je maar wel weet dat je gevoel waarsch juist is: hij probeert je te naaien. Niet in meegaan en gewoon afwachten of de verkoper jullie bod accepteren. Succes, spannend!

12 likes

Hij doet zijn werk juist precies zoals dat gaat. Enige foutje is twee keer dezelfde bellen. Kopers gaan echt niet weglopen als dat hogere bod niet blijkt te bestaan en hij is in dienst van de verkopers en die willen het hoogste bod dus je kan altijd proberen de boel op te naaien.

Als ik hier meelees ben ik soms echt verbaasd door de naïviteit. Dit is toch hoe de markt in de overhitte gebieden al jaren functioneert?

12 likes

Ben er niet over verbaasd. Wel dat ie er minimaal 75.000 bovenop bluft haha

7 likes

Snap ik heel goed. De markt is ook echt zo oververhit.

Het scheelt denk ik dat we nu 2x een droomhuis aan ons neus voorbij hebben zien gaan en dat dit (in deze staat) niet ons droomhuis is. Als we flink verbouwen kan dat het wel worden maar goed daar gaat dan ook weer veel tijd en geld inzitten. We laten ons daarom nu niet meeslepen in de
verhalen van de makelaar (of het nou waar is of niet).

We hebben in ons bod aangegeven dat het tot eind deze middag geaccepteerd kan worden. I will report back.

10 likes

Omdat het werkt. De buren hebben al voor 800.000 verkocht, dus misschien zijn deze mensen ook wel gek genoeg.

6 likes

Als makelaar bluffen en partijen tegen elkaar uitspelen is tegenwoordig toch verboden? En alle biedingen moeten na afloop toch ook inzichtelijk zijn, zoals @Flowermarket zegt?

Er zijn wel meer dingen niet toegestaan waar makelaars maling aan hebben :sweat_smile:

21 likes

Ja heel slim! Spannend, ben benieuwd!

1 like

Biedingen moeten alleen inzichtelijk zijn als ze aangesloten zijn bij NVM of nog een partij. Het is geen wet ofzo. Wel ff goed om te checken, echt een vreemd verhaal.

1 like

Nou dat is wat je geregistreerd biedt! Maar wij hebben ook een keer geboden,
Zeg 725, dat was net onder de vraagprijs.
Kregen ene belletje dat er een partij was die de vraagprijs (730 bijv) had geboden aan het einde van hun bezichtiging (dus mondeling).
Vervolgens boden wij 735 als laatste bod. Daar is die andere partij over heen gegaan, zegt de makelaar.
Maar in move zagen we later alleen ons eerste lagere bod staan en verder niks? Die andere biedingen zijn mondeling geweest en niet geregistreerd :sweat_smile:?

2 likes

Ja move is blijkbaar ook niet helemaal waterdicht. Wij kregen vandaag toevallig ook het biedlogboek van een huis waar wij 2/3 maanden geleden een bod op hadden uitgebracht. Er kon tot 13:00 een bod worden uitgebracht en daar zijn nog allemaal biedingen handmatig geregistreerd na 13:00

Maar echt zo shady weer, dus bv
13:05 - 775.000
13:10 - 777.000
13:15 - 780.000

Maak je mij niet wijs dat er niet gewoon na de termijn even gebeld is en wat handje klap om de deal te sluiten.

Overigens nog niets gehoord van de makelaar van vandaag dus denk dat ons bod niet is geaccepteerd.

4 likes

Dit is precies waarom wij een aankoopmakelaar hebben. Wij krijgen altijd tipjes welke biedingen op tafel liggen en gaan daar altijd 2 min voor sluiten pas overheen.

2 likes