Huizen/woningmarkttopic #3

Lol door je bewoording is het alsof je elke week een huis koopt. Natuurlijk komt het regelmatig voor en is een aankoopmakelaar daarom handig, maar ik heb het in mijn ellenlange zoektocht ook net zo vaak meegemaakt dat het voor onze makelaar ook gokwerk was.

3 likes

Hahaha ja snap ik. Maar vaak doen we geen bod omdat het bod wat er ligt al veel te hoog is, of iemand is met betere omstandigheden zoals geen voorbehoud. Maar wij weten wel eigenlijk altijd wat we zouden moeten doen om het huis te krijgen. Onze aankoopmakelaar kent alle makelaars hier in de buurt en ze helpen elkaar allemaal waardoor we het eigenlijk altijd wel weten en nooit dom gokwerk is.

2 likes

Ik kom even met noobvragen want nog nooit een huis gekocht maar,
Ik snap dat een aankoopmakelaar met handige tips&tricks kan adviseren, maar waarschijnlijk hebben alle of iig de meeste geïnteresseerden een aankoopmakelaar, en die andere aankoopmakelaren kennen toch dezelfde makelaars en dezelfde trucs? Dus hoe heb je dan een edge over de anderen?

1 like

Veel mensen vinden een aankoopmakelaar duur en doen het zelf. Wij hebben de aankoopmakelaar ook om mee te kijken naar lijst van zaken, de staat van het huis. Extra dingen om op te letten, vergunningen etc.

1 like

Hebben jullie iets gedaan daarmee?
Wij hebben ook een hoger bod gedaan omdat er een ander bod lag, maar zien daarvan niks terug in het logboek…
Dus leuk zo’n logboek, maar dat komt ook pas weken/maanden na de koop beschikbaar en heb je daar dan zin in om iets mee te doen? En waar te beginnen? Een rechtszaak? Van welk geld :sweat_smile: dat zit in m’n verhoogde bod. Makelaars kunnen dus nog steeds vuile spelletjes spelen.

1 like

Ja okee maar ook in dit topic is de nummer 1 tip toch neem een aankoopmakelaar,
Als er 10 mensen een bod doen op hetzelfde huis en 5 daarvan vinden een aankoopmakelaar te duur dan spelen toch nog steeds 5 aankoopmakelaars hetzelfde spelletje?

2 likes

Nee, we zagen er niet echt nut van en inderdaad, het was zoveel later dat we het huis zelf ook al lang “achter ons hadden gelaten” zeg maar.

1 like

Ja snap ik hoor, wij hebben de afgelopen jaren 2x een huis gekocht zonder aankoopmakelaar, dus we willen het eerst zelf proberen.

Wij kunnen ook zonder financieel voorbehoud bieden dus we zijn denk ik ook in veel gevallen een aantrekkelijke partij ook al zouden we niet het hoogste bod hebben.

1 like

Maar je hebt meer en minder goede en populaire aankoopmakelaars. Sommige aankoopmakelaars hebben een beter netwerk of een betere band en die krijgen dus meer info los. Tenminste zo werkt het in de stad waar ik woon

3 likes

Toen wij ons huis verkochten vorig jaar waren 5/6 biedingen in de laatste 2 min. Ik dacht dus de hele tijd dat we maar 1 bod hadden liggen, ookal was dit ook onze tactiek toen we datzelfde huis kochten maar niet bedacht dat dat helemaal niet zo uniek is en dus in ons geval 5 van de 6 mensen dat zouden doen.

Is volgens mij ook helemaal niet uniek. Dat hebben wij ook zonder aankoopmakelaar bedacht, Lijkt me ook niet meer dan logisch dat je je eindbod niet eerder neerlegt, dat geeft mensen/makelaars alleen maar de ruimte om andere mensen op te jagen om meer te bieden.

3 likes

Bij ons (wel 4 jaar geleden inmiddels) was het idd ook zo dat de verkoopmakelaar aan onze aankoopmakelaar exact vertelde welke biedingen hij had liggen. En idd allemaal in de laatste paar minuten. Onze aankoopmakelaar is daar toen 2,5k boven gaan zitten. Uiteindelijk heeft ze zichzelf daarmee wel echt terugverdiend voor ons. Zonder aankoopmakelaar hadden wij denk ik op de gok (veel) meer geboden. Dus zou idd iedereen aanraden om een aankoopmakelaar te nemen. Ze keek idd ook mee naar staat van het huis en andere zaken, waar wij geen verstand van hebben.

1 like

Tegen ons was gezegd dat er 1 bod was uitgebracht een paar dagen voor de sluitingstermijn, daarna zouden er nog een bod bij zijn gekomen. Er werd ons verteld wat de kopers hoopten te krijgen. Daar zijn we onder gaan zitten. Zonder voorwaarden. Toen we te horen kregen dat we de gelukkigen waren werd er nog bij gezegd dat er na ons een nog hoger bod was binnengekomen maar met voorwaarden waardoor de verkopers toch voor ons hadden gekozen. Nou we hadden echt het gevoel een mooie deal te hebben.

Biedlogboek: 1 bod, het onze.

Uitleg: andere bieders hadden hun bod teruggetrokken (in de laatste minuut ofzo?)(alle 3?) jaja

Hierover willen we ook nog wel in gesprek maar de overdracht was net vandaag dus dat wilden we eerst achter de rug hebben. We gaan er niets mee veranderen maar wel een vreemd idee

4 likes

Oh bah, ik zou hier ook zo zuur van zijn!

Ik wil dit ook echt niet weten van ons huis. Wij kregen na sluiting van de inschrijving het bericht: we hebben zóveel biedingen die zó dicht bij elkaar liggen. dus we doen nog een ronde! Nasty, haha. Volgens mij mag dit ook niet eens, maar wat moet je. We hebben wel meegedaan en ietsje verhoogd en toen het huis gekregen. Maar ik heb bewust nooit verder nagevraagd of uitgezocht hoe of wat. Wij hadden dit (ervoor over), punt erachter.

2 likes

Ja maar hier moet je ook ‘geluk’ mee hebben dat dit zo gaat. Ik herken dit ook van vrienden die dit haddrn in een andere regio, maar wij zelf en andere vrienden in onze regio hebben andere ervaringen. Wij/onze makelaar wist niet wat voor bod er lag, en ging dat ook niet zo spelen.

@sashiko ja echt zo vuil, zo ging het bij ons ook. Maarja, we hebben het huis nu wel en wonen er fijn. Soortgelijke huizen waar we op hadden geboden waren allemaal ook overboden met zelfde soort bedragen, en waren we het niet geworden. uiteindelijk zijn we mee gegaan in die gekte en hebben we dat gecopy paste op dit huis.

1 like

Bijna letterlijk het telefoontje dat ik gisteren kreeg :joy:

2 likes

Wat erg?!? Hoezo zou het een probleem zijn als er veel biedingen dicht bij elkaar liggen, de kopers hoeven er alleen maar eentje te kiezen en klaar. Echt complete bullshit dit, kan echt kwaad worden om deze vieze spelletjes.

14 likes

Aankoopmakelaar had ons er al op voorbereid, dus we hebben nog iets ruimte gelaten en het bod verhoogd. Nu dan maar weer afwachten wat het vonnis gaat zijn.

Edit: geaccepteerd! Niet verwacht, wel heel blij mee!

59 likes

Gefeliciteerd!

3 likes

Ah wat fijn!! Gefeliciteerd :heart:

2 likes