Huizen/woningmarkttopic #3

Mijn makelaar zei alvorens wij mijn huis op de markt zette, dat hij wel een terugloop zag in het aantal bezichtingen recentelijk.

Daarop onze vraagprijs een beetje tactisch ingezet waardoor we juist ontzettend veel interesse hebben gecreëerd blijkbaar! Het betreft een tussenwoning in een middelgrote (niet al te populaire haha) stad binnen de starterscategorie. Uiteindelijk +/- 28 bezichtigingen gehad en +/- de helft heeft een bod uitgebracht

7 likes

Wat lekker zeg! Hier zei de makelaar hetzelfde, er staat een soort gelijke woning aan de onze te koop voor 499. Onze heeft een iets kleinere zolder en veel kleinere tuin. Maar hij wilt inzetten op 439 onder het mom ‘dan hebben we ze maar binnen’ en vanuit daar verwacht ie door de staat juist wel weer goeie biedingen. :crossed_fingers:t3:

2 likes

Eerst voelde ik weinig voor de vraagprijs laag in te zetten, maar uiteindelijk zo blij dat we dat hebben gedaan! Wat dat betreft ontzettend veel aan onze makelaar gehad.
Onze makelaar zei dat het de truc was om in het hoofd van de potentiële kopers te komen en ze echt het idee te geven dat het een populair huis is wat de prijs doet opdrijven. Hopelijk gaat dit bij jullie ook werken!

2 likes

Dank je wel! En wat goed om te horen, ik kijk stiekem ook echt uit naar de winter en dan lekker ingepakt een strandwandeling maken haha. Elke dag vakantie gevoel!

4 likes

Ja heerlijk! En inderdaad elke dag vakantiegevoel. Ik was vorige week op vakantie en vond het helemaal niet erg om weer naar huis te gaan, want daar is het ook vakantie. Oké, wel met werken erbij helaas haha.

1 like

Als huizenzoeker en bezorgde burger (want huizencrisis) lees ik dit zo :face_with_spiral_eyes: :dizzy_face: :woozy_face:

32 likes

Als iemand die net een huis heeft gekocht wat ook veel te laag geprijsd op de markt stond: same

8 likes

Haha sorry maar wat denk je dan, dat een makelaar denkt ‘goh laten we dat huis voor een zo’n laag mogelijk bedrag verkopen’. De verbazing in dit topic soms.

20 likes

Is geen verbazing maar deel dat lekker met je vrienden op deze manier in plaats van zo toondoof in dit topic

3 likes

Dit is toch bij uitstek het geschikte topic daarvoor? Vind het een irritant fenomeen, maar alleen maar goed om te weten toch. Ook als koper handig om te weten.

40 likes

Dit is toch waar het topic voor dient?

7 likes

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen

3 likes

Ik snap heus wel dat een (goede) makelaar dat doet en als ik mijn huis zou verkopen zou ik daar natuurlijk aan mee doen, maar het geeft wel aan hoe verrot de huizenmarkt is.

Het is voor mij dus niks persoonlijks maar meer algemeen dat dit kak is. Maar het is natuurlijk geen probleem om dat gewoon te delen hier.

2 likes

Nou dat dus. Ik ben er absoluut niet verbaasd over. Natuurlijk drijft een goede makelaar de prijs lekker omhoog. En in de huidige woningmarkt zeg ik daar ook geen nee tegen, je wil zelf immers ook een nieuw huis kopen en daar gebeurt hetzelfde helaas :skull:

Edit:
Ik denk wel dat ik, moest ik kiezen tussen bieders, eerder voor een particuliere koper dan een huisjesmelker zou gaan, zelfs als die huisjesmelker meer biedt of onder gunstigere voorwaarden biedt. Jullie?

4 likes

Nee, want je moet ook een duur huis voor terug kopen dus elke cent is mooi meegenomen. En een stukje zekerheid is ook mooi meegenomen want het is een ramp als een koop niet doorgaat doordat iemand de financiering niet rondkrijgt. Dan begin je weer vanaf 0 en kun je zelf ook in financiële problemen komen. Dus makkelijk gezegd, maar nee. Als de voorwaarden hetzelfde zijn, dan zou ik wel voor de particuliere koper gaan. Maar het komt denk ik niet vaak meer voor dat een huisjesmelker een huis gaat kopen in Nederland. Ze zijn nu juist aan het verkopen.

5 likes

Ligt aan het verschil. Voor 10.000 meer gaat die toch echt naar een huisjesmelker.

2 likes

Wij hadden één bod, 15 k onder vraagprijs, van een huisjesmelker. Tja, dan gaat hij niet nog een keer voor die lagere prijs op funda, hopend dat iemand die er zelf in ging wonen, zou bieden.

Ik denk dat dit heel makkelijk gezegd is maar wanneer er situatie zich voordoet lijkt het me lastig om nee te zeggen tegen een hoger bedrag. Geld is dan gewoon geld. En waarschijnlijk heb je het zelf ook nodig voor je nieuwe huis.

Ik had het hier pas nog met m’n vriend over. We bespraken dat we het zo belachelijk vinden dat het nu normaal lijkt dat wanneer je een bod uitbrengt dat je ook een stukje over jezelf meestuurt (en soms dus blijkbaar ook een foto?). Ik vind dat toch iets raars.

Als wij ons huis verkopen maakt het me echt niet uit wie hier gaat wonen. Weg is weg. Het enige dat ik relevant zou vinden is hoeveel zekerheid kopers me zouden kunnen bieden.
Maar dat z’n een hond en 6 kinderen hebben en van wandelen houden, dat boeit me niet. Maar misschien ben ik daar de uitzondering in.

2 likes

Toevallig heb ik hier pas discussie over gehad met mijn partner. Ik zei iets soortgelijks tegen hem en hij zei toen iets in de trant van: dit is eigenlijk hetzelfde als 2000 euro (voorbeeld) geven aan iemand die je niet kent zodat diegene een huis kan kopen. Als ze een ander huis dan jouw huis konden kopen met dat geld zou je het toch nooit aan ze geven? En toen dacht ik uhh ja daar zit wel wat in eigenlijk. Los van eventuele andere voorwaarden natuurlijk.

4 likes

De enige mensen die ik ken die echt kiezen voor de nieuwe bewoners op basis van dat verhaaltje zijn meerdere ooms en tantes (koude kant) die afgelopen jaar het huis van hun overleden/naar verzorgingshuis verhuizende ouders hebben verkocht. Die kochten allemaal zelf niet een nieuw huis en hebben zelf ook geen geld meer ‘nodig’ in het leven. Beide keren niet het hoogste bod gekozen maar een jong gezin dat ze een fijne plek in een grote stad gunden. Dus mocht je bieden op een huis van een oud persoon dan zou ik echt wel aandacht besteden aan zo’n verhaal over je hond en zes kiddo’s!

24 likes