Huizen/woningmarkttopic #3

Ja wij doen het ook bij ieder bod maar braaf maar wel altijd dus wel met frisse tegenzin omdat ik het zo ontzettend stom vind. :sweat_smile:

We kregen ook de tip om een foto van ons drieën mee te sturen (met baby), daar heb ik wel de grens getrokken. Een foto van ons twee is tot daar aan toe maar ik ga geen foto van m’n baby naar een wildvreemde sturen (ook niet als dat betekent dat we het huis dan kunnen kopen)

6 likes

Het is toch niet totaal onvoorstelbaar dat mensen wel íets geven om naar wie hun huis gaat (en dan niet perse wie ze het beste verhaaltje geschreven heeft, maar misschien wel of er idd ethische bezwaren zijn om aan het aan partij x te verkopen). Nog los van huisjes melkers zou ik het wel fijn vinden als er bijvoorbeeld mensen ons huis overnemen die niet van plan zijn de tuin, waar ik heel veel tijd, energie en geld in heb gestoken om het dier- en biodiversiteit vriendelijk te maken, direct volledig te betegelen. Ik hoef er niet meer te wonen maar wel op deze planeet en in deze samenleving lol. En natuurlijk zijn er grenzen van hoeveel je wil (en kan) “mislopen”, en het is afhankelijk van of je naar een groter/duurder huis “moet” of gewoon wat anders wil/moet of juist kleiner wil oid, maar come on geld is toch niet het énige belangrijke.

Mensen nemen toch ook een hypotheek bij een duurzame/eerlijke bank ook al is dat (soms) duurder, scheelt uiteindelijk ook duizenden euro’s, maar wel fijn om de grootste investering in je leven niet te doen in wapens oid. :woman_shrugging:

En ja ik snap ook dat de realiteit is dat de meeste mensen wel gewoon zo veel mogelijk geld willen, maar ik hoop ook dat er af en toe jonge(re) mensen zijn waarvoor zo veel mogelijk geld verzamelen niet het allerbelangrijkste is :joy:

29 likes

Maar je weet van tevoren toch niet wat iemand met de tuin wil gaan doen? Dat bespreek je toch niet als je een bod gaat accepteren?

Edit: ik neem een hypotheek bij de goedkoopste bank om zo min mogelijk te moeten betalen. Het leven is al duur genoeg.

1 like

Nee maar misschien dat een “verhaaltje” dus wel iets over de tuin zou zeggen als in, mooi/groen whatever, of dat ik het op basis van vooroordelen over wat mensen schrijven kan inschatten :crazy_face:

Edit: ja oké dan zijn jij en ik dus een ander soort mensen

5 likes

Ja maar je praat de verkopers toch ook naar de mond in dat verhaaltje. Je schrijft op wat je denkt dat aanslaat/ wat de verkopers willen horen. Dus als je ziet dat mensen erg veel aandacht aan iets hebben besteed dan benoem je dat uitdrukkelijk (want dat vinden ze blijkbaar belangrijk).

5 likes

Ja vast, ik zeg ook niet dat het een waterdicht systeem is. En nog voor de duidelijkheid, ik snap ook dat het natuurlijk afhankelijk is van de situatie en dat als je 1 bod krijgt van een huisjesmelker die de tuin gaat betegelen en het dan aan expats gaat verhuren, en verder niets, dat ik het dan waarschijnlijk alsnog zou verkopen. Of als een leuk stel het wil kopen voor iets heel ver onder de vraagprijs oid.

Ik bedoel alleen te zeggen, dat ik mij wel kan voorstellen dat er mensen zijn die het iets boeit wie hun huis koopt en die zo veel mogelijk geld niet het allerbelangrijkste vinden. En ik weet dat dat voor de meesten niet geldt, maar toch hoop (en denk) ik dat ik niet de enige ben.

8 likes

Ja daar trap ik natuurlijk niet (meer) in. Maar ik heb dan ook een keer een bod geaccepteerd van iemand die 2A4schreef over hoe fantastisch m’n huis wel niet was en alles. Vervolgens aangegeven dat diegene m’n huis mocht kopen en toen trok diegene zich terug. Ik zou ook alles op alles zetten in een brief om het huis maar te krijgen. Inclusief je biodiverse tuin die ik later zou betegelen :wink:.

Edit: betegelen omdat ik heel allergisch ben. Niet om de wereld om zeep te helpen.

2 likes

Ik vind dit echt zo’n knullig gesprek. Elk stel dat in staat is mijn huidige huis bij verkoop te financieren koopt wel een ander huis als ze het hier niet worden. Die hebben geld zat en overleven wel zonder mijn solidariteit. Er is door alle verhalen op de woningmarkt ook echt een raar beeld ontstaan van wie hier nu echt onder lijden. Feit is, als je nu op de woningmarkt een huis zoekt in mijn categorie gaat het prima met je en ik ga geen duizenden euro’s extra financieren tegen x procent rente omdat ze er dezelfde leefstijl als mij erop nahouden. Een verwaarloosbaar bedrag prima, maar daarboven? Ik ken ze niet eens? Voor hetzelfde geld financieren pap en mam de woning en zitten ze dus in een riantere situatie dan ik, maar hey ze vinden tuinieren zo leuk, houden van een fijn interieur en hebben een baby?

Edit; Ik moet ook denken aan ons eerste huis, gekocht door een vrouw, single, broer en zus woonden om de hoek, bod was de top van haar budget. Woont inmiddels in het buitenland en verhuurt de boel.

16 likes

Wij hebben laatst ons huis verkocht, het hoogste bod was een jongen die hier zelf wilde wonen. Tweede en derde zaten heel dicht bij elkaar en het ene was van een investeerder en de ander van een jong stel. We wisten dat die investeerder was komen bezichtigen en hadden vooraf wel afgesproken dat we, tenzij belachelijk verschil, liever niet voor die investeerder zouden kiezen.
Als dat eerste bod er niet was geweest had ik op gevoel voor dat jonge stel gekozen, maar dat scheelde €2k, als het €20k was geweest was het een ander verhaal. Principes tot een bepaalde hoogte :sweat_smile:

10 likes

Ja, ik ken ze ook hoor. Mijn ouders hebben bijvoorbeeld een flink hoger bod van een bedrijf afgeslagen omdat ze dat onethisch/geen fijn idee vonden en het hoogste bod ruim daaronder ook genoeg was voor hun en van een jong gezin kwam. Ze gingen heus niet uit de lijst de leukste mensen kiezen dus een foto ofzo had niks uitgemaakt, maar het algemene beeld speelde wel mee.

5 likes

Maar dat doen je ouders waarschijnlijk alleen omdat ze het kunnen missen

En misschien is dat jonge gezin wel een PVV-stemmende klimaatontkenner 🫠

4 likes

Uiteraard, ik probeer ook niet het punt te maken dat anderen dit ook moeten doen. Alleen dat het wel degelijk gebeurt dat mensen met voorkeur verkoper ipv het hoogste bod een huis krijgen.

2 likes

We hebben het bizarre geluk gehad dat we bij onze eerste inschrijving zijn ingeloot voor een nieuwbouwproject.

Ik zou voor het einde van de dag horen of de hypotheekaanvraag is goedgekeurd. Het moet bijna wel, we zijn al tig keer bij de Hypotheker geweest, maar ik hou het niet meer van de zenuwen. :sob:

12 likes

En!!?

Ja goedgekeurd! De offerte ligt er. We zijn zooooo blij :partying_face::clinking_glasses:

21 likes

Niemand heeft een glazen bol natuurlijk maar ik ben wel benieuwd hoeveel de populariteit/aantal likes op funda zegt over de hoeveelheid die overgeboden wordt?

Naar mijn idee is er soms geen touw aan vast te knopen wanneer woningen op funda nou wel of niet heel populair zijn. En ik heb even op walterliving gekeken in de buurt waar ik wil wonen maar daar lijken overbiedingen soms ook vrij willekeurig te zijn. Natuurlijk hoger bij woningen die helemaal af zijn, maar ook bij vergelijkbare woningen kan het soms zo 40.000 euro schelen :sweat_smile:

1 like

Hoeveel betalen jullie eigenlijk voor een aankoopmakelaar?

Ik heb een hele fijne gevonden die veel weet wat de omgeving en ook erg kundig is in het beoordelen van bouwkundige dingen in dat gebied. Alleen de prijs is 4500 euro (wel no cure no pay) inclusief 3 bezichtigingen. Daarna betaal je 100 euro per bezichtiging bij. Ligt het aan mij of is dit echt heel duur?

Het is wel in de randstad trouwens.

2 likes

Volgens mij hadden wij een vergelijkbaar tarief (ook Randstad). Uiteindelijk maar de helft betaald want de eerste bezichtiging/bieding resulteerde in de aankoop van een huis.

Maar anders was het ook elke euro waard geweest. Het is een lang verhaal maar zonder hem hadden we het huis niet gehad.

2 likes

Oh dat is top zeg! Fijn dat ze je alsnog de helft lieten betalen. En goed dat het elke euro waard is geweest. Ik verwacht dat dat bij mij ook zo zal zijn omdat ik nogal emotioneel ben met bieden en in een zeer competetieve markt wil bieden.

Ik heb een jaar geleden €4000 betaald, incl. 7 bezichtigingen. Additionele bezichtigingen waren €400. Ook in de randstad.