Huizen/woningmarkttopic #3

Wij hebben wel een paar aankoopmakelaars gesproken tot we een keuze hebben gemaakt. Degene die we gekozen hebben zou nooit tot mijn vriendenkring behoren maar hij was goed in z’n vak (zover we konden beoordelen), had een groot netwerk en voelde goed aan wat wij zochten.

2 likes

Oh ik dacht even chill 7 bezichtigingen inclusief, maar additionele bezichtigingen van 400 euro zou ik wel spannend vinden haha.

Maar het klinkt tot nu toe iig wel alsof de prijs ‘normaal’ is. Daar ben ik blij mee want ik wil diegene erg graag inhuren!

2 likes

Ik heb geen max aan bezichtigingen gehad, betaalde €3950 of €650 indien zij de verkopend makelaar was. Was no cure no pay. Het was bij mij ook afhankelijk van het budget.

Wij hebben, inmiddels bijna 3 jaar geleden, 1% van de aankoopprijs van het huis betaald. Zat geen max op de bezichtigingen. Dit was een, heel fijne, makelaar in Den Haag.

1 like

In rotterdam 2 jaar geleden, hij was ook tegelijk onze verkoopmakelaar dus we kregen korting zei hij. Normaal vroeg hij 3500 ex btw en wij betaalden 2500 incl. btw, en onbeperkt bezichtigingen, no cure no pay. Was een zelfstandige via Remax.

Betalen per bezichtiging heb ik nog nooit van gehoord. Bij de andere makelaars waar ik gesprekken mee had en offertes van gekregen heb was dat ook nooit.

1 like

Ik hoorde vorig jaar bedragen tussen de 2500-5000. Ik betaalde zelf 3500 inclusief 4 bezichtigingen en biedingen etc. Daarna was het €250 per woning extra. Ook in de Randstad.

@Tjiftjaf Ik denk dat daar geen peil op te trekken is. Mijn woning werd meer dan 120x geliked en er waren 16 biedingen, maar als een woning veel minder geliked is kan het alsnog zijn dat er net een paar heel geïnteresseerde kijkers tussen zitten.

1 like

Populariteit zegt maar tot op zekere hoogte wat. Wij hebben begin dit jaar ergens gekeken wat mega populair leek op Funda, onwijs veel bezichtigingen en uiteindelijk rond de vraagprijs weggegaan: was een super duurzaam verbouwd huis in een hele suffe wijk. Dus het plaatje was mooi maar eenmaal daar dacht je: tja.

2 likes

Ik deelde hier al dat wij 8 bezichtigingen hadden, uiteindelijk 2 biedingen die heel ver uit elkaar lagen en het hoogste bod geaccepteerd!

En nog ervaring met een aankoopmakelaar, die van ons hebben wij niks betaald want hij mocht bij succes ons huis verkopen. Voor ons uiteindelijk wel een goede deal gezien het feit dat hij echt naar best wat huizen mee is gegaan, voor hem ook een goede deal achteraf want ons huis is heel netjes verkocht.

2 likes

Wel 4 jaar geleden maar wij betaalde een percentage van de te verwachten aankoopprijs, kwam uiteindelijk neer op zo’n 2500 euro geloof ik. Oh en wel onbeperkt bezichtigingen. Had eerder een offerte bij een andere makelaar opgevraagd en daar niet mee in zee gegaan omdat ze idd per bezichtiging een bedrag vroegen. Maar uiteindelijk hebben we maar 4 bezichtigen gedaan.

Onze aankoopmakelaar vertelde dat hij express niet werkte met een percentage, want als hij ons dan zou adviseren om hoger te bieden zou je kunnen denken dat hij dat zou doen om z’n eigen beloning te verhogen.

2 likes

Hier zou ik zelf nooit akkoord mee gaan. Want dit geeft hem een incentive om jou een hoog bod aan te raden. Ik zou eerder voor een vast bedrag gaan.

Edit: precies wat hierboven wordt gezegd dus. Lijkt me geen goede deal.

1 like

Als dat percentage één procent is krijgt de makelaar 100 euro extra per 10.000 die jij meer biedt. Ik denk dat die incentive zo groot niet is hoor. Je wilt ook niet bekend gaan staan als de makelaar die je standaard tienduizenden euro’s van het tweede bod af zit. Om die tientjes doen zij het echt niet.

3 likes

Als een makelaar bij iedere klant wat extra’s meepakt is dat bij elkaar toch een flink bedrag.

Maar goed iedereen moet dat voor zich weten. Ik zou nooit zo een deal sluiten waar iemand er beter van wordt wanneer ik meer betaal.

1 like

Mij zou dat betalen per bezichtiging heel erg tegenstaan; wij hebben uiteindelijk met makelaar 12 huizen bezichtigd. Als je daar elke keer 100 euro voor moet neertikken… :sweat_smile:

7 likes

Snap ik, was bij ons juist echt niet het geval. Zij heeft ons behoed voor het doen van een veel te hoge bieding. Ze heeft zichzelf sowieso volledig terugverdiend, zonder haar waren we veel meer geld kwijt geweest. Dus zou iedereen een aankoopmakelaar aanraden.

1 like

Ja ik vind dit ook wel irritant (en mogelijk erg duur). Maar de makelaars die ik in deze regio heb gesproken doen dit vrijwel allemaal.

1 like

Het klushuis van mijn vader (jaren 50 woning, tussenwoning, grote achtertuin, goede wijk) is gewoon voor meer dan 40k boven de vraagprijs weggegaan. Mijn vader is dement, dus woont nu in een gesloten inrichting…

Maar echt bizar, al helemaal als je je bedenkt dat echt alles aangepakt moet worden. Maar goed die mensen wilden het heel graag, zijn in deze woonplaats geboren en alle familie woont hier dus nou ja oke. Ze hadden een aankoopmakelaar, hypotheekadviseur en al de taxatie besproken met iemand (want dat had een probleem kunnen worden). Zelfs onze eigen makelaar vond het een beetje te gek.

Wel heel blij, nu kan ik straks mijn studieschuld afbetalen ondanks dat het natuurlijk echt een kut reden is waarom het huis verkocht is :smiling_face_with_tear:

Ik vind 40k overbieden op een klushuis in de huidige markt echt niet bizar. Als die mensen echt graag in die buurt willen wonen dan hebben ze dat er blijkbaar voor over.

4 likes

Jaa dat blijkt. Maar in het noorden vind ik zoveel overbieden best veel. En als ik bedenk dat het huis nog voor 2 ton verbouwd moet worden voor zo’n huis, dat ga je er nooit meer uithalen. Desalniettemin blij mee natuurlijk.

1 like

Ook in het noorden hebben we een woningprobleem. De prijzen liggen nog net wat lager dan in de Randstad maar dat zegt niks over de beschikbaarheid.

3 likes