Mooi huis! Ik zie het hier ook, de meeste woningen staan langer te koop. En bij het bieden (is openbaar hier en werkt meer als een veiling, dus er biedt steeds iemand overheen tot ze een koper hebben) zie je ook dat het eerste bod onder de vraagprijs is. Dat was een paar maanden geleden echt ondenkbaar, meestal begonnen ze met direct overbieden.
Misschien kan hij ook nog om een aanstellingsbonus vragen? twv 5% vd aankoopwaarde.
Is er daar inmiddels ook zoān personeelstekort? Want dat maakt je kansen wel groter natuurlijk.
Ben wel benieuwd of dit gaat werken en of het zo echt transparanter wordt.
Edit: wel gek dat er staat āEen van de klachten was dat het onduidelijk was of een te koop staand huis nou wel echt naar degenen met het beste bod ging.ā want je hoeft natuurlijk niet voor het hoogste bod te gaan.
Denk dat ze dan vermoeden dat de verkoopmakelaar een goed bod niet doorgeeft aan de verkopers omdat die makelaar wil dat een bepaalde collega het kan laten aankopen. Schijnt wel eens te gebeuren. Dan trekt die makelaar als verkopende partij de ander dan weer voor.
Mijn partner en ik willen graag dichter bij familie gaan wonen. Hij heeft het meeste inkomen en gaat daar een baan zoeken. Gesprekken staan al gepland en er is een tekort aan personeel. Kans dat ie het wordt is groot maar risico blijft natuurlijk altijd dat hij het niet wordt. Ons huis in de randstad gaat zeker weten snel verkocht worden. We zijn al aan het zoeken naar woningen daar. Maar nu is ons dilemma: moeten we eerst wachten tot contract is getekend voor nieuwe baan? Probleem daarbij is dat tijdens de proeftijd je geen hypotheek krijgt en de kans bestaat dat we dus nog geen huis hebben. Of risico nemen en eerder al bieden en hypotheek op basis van oude baan nemen?
We hebben kinderen dus even huren is ook lastig ivm met schoolā¦
Zo lastig allemaal.
Zijn hier nog mensen op zoek? Hoe kunnen jullie nog een huis betalen uberhaupt?? Voor een hypotheek van 450k zouden wij nu bijna 2300 euro per maand moeten betalen als we het bij onze huidige hypotheekverstrekker zouden afsluiten (20 jaar vast), nou ik weet niet hoor maar wtf???
Bruto is dat. Echt niet te geloven hoe snel de rente omhoog is geschoten dan @buffel. Moet wel zeggen dat ik niet gekeken heb naar andere hypotheekverstrekkers of het daar veel goedkoper kan, was gewoon even nieuwsgierig naar wat onze mogelijkheden nu zouden zijn. Nou ja, daar ben ik snel uit zo :ā)
Ik ging voor de grap ff kijken wat het verschil met de hypotheek nu is vs 2 maanden geleden toen we ām afsloten. Bruto ā¬130 per maand extra, van 2,4% naar 3,55% met nhg. Niet normaal!
Wij kunnen onze oude voorwaarden meenemen naar de nieuwe hypotheek dus ook de lage rentes en overwaarde op het oude huis
Vraag me ook af of hier alleen de bedragen in komen, of ook de voorwaarden? Wanneer persoon 1 450.000 biedt met ontbindende voorwaarden financiering en bouwkundige keuring en persoon 2 biedt 440.000 maar kan het het afnemen wanneer het verkoper goed uitkomt en geen ontbindende voorwaarden dan kan een verkoper toch voor persoon 2 kiezen ivm zekerheid, ook al biedt persoon 1 meer?
Wij hebben inderdaad wel eens gehad dat we het hoogste bod hadden, maar iemand anders had betere voorwaarden waardoor wij het alsnog niet werden. Dus de hoogte van het bod zegt niet alles inderdaad
Edit: zie nu in een artikel van de NOS dat ze inderdaad ook de voorwaarden bekend maken
Oh dat maakt 't wel heel interessant! Kan je als koper misschien ook iets van ālerenā.
Wij gingen ook even kijken naar de impact van de hogere hypotheekrente. Wij hebben 550k kunnen lenen tegen 1,72% vast voor 30 jaar (1956 bruto p/m) en zouden met de huidige hypotheekrente 2600 bruto p/m moeten betalen. Echt een bizar verschil.
Ons bod is afgelopen vrijdag geaccepteerd! durf nog niet heel blij te zijn na wat er de vorige keer gebeurd is⦠Maar morgen tekenen voor het voorlopig koopcontract dus dan geloof ik helemaal dat het van ons is!!
Vandaag is ook de hypotheek vastgezet. Morgen gaan de rentes weer stijgen dus daar ben ik blij mee! Was nog wel een dilemma voor hoeveel jaar rentevast. We zijn voor 30 jaar gegaan maar ik zit nu al weer in dubio of we wel het juiste gekozen hebben. Het is zoooo moeilijk nu.
Wat zouden jullie doen met de huidige rente? We kunnen het niet meer veranderen maar ik ben wel benieuwd
Ik zou nog steeds 30 jaar doen. Hij staat nog steeds ālaagā vergeleken met vroeger. En de kans dat die ooit weer zo laag word als voorheen word klein geacht. Mocht dat wel gebeuren zou je altijd evt tegen boete je hypotheek kunnen openbreken en op lage rente vast kunnen zetten. Dat is wat veel mensen afgelopen jaren ook hebben gedaan.
Gefeliciteerd trouwens
Ik had hetzelfde gedaan. Gefeliciteerd met jullie huis!
Dit, plus je kan je hypotheek meeeverhuizen als je Bijv verhuizen zou binnen die 30jr
Edit: vaak. Niet alle banken bieden dat
Ik heb een paar weken geleden getekend voor mijn hypotheek en ik heb de helft vast voor 25 jaar en de andere helft variabel voor 20 jaar (ieder jaar herziening). Dat kwam in het slechtste geval (maximale stijging van de rente) op het einde goedkoper uit dan alles vast op 25 jaar en tegelijk is de maximale maandelijkse afbetaling nog wel goed te doen voor mij (maar in het ideale geval zit ik daar niet altijd aan, haha, we zullen het zien).
(Dit is wel Belgiƫ, dus ik weet niet hoeveel verschillen er zijn.)
Gefeliciteerd!!
Edit: @Fixerupper trouwens.
Omg we hebben een huis gekocht! En niet eens overdreven overboden š„¹ echt hĆ©t droomhuis van ons leven (behalve net buiten ons huidige dorp maar 5 min met elektrische fiets). Het was zo spannend om die knoop door te hakken maar het is zo alles wat we wilden. Jeeeetje. Per oktober dus ik ga gewoon daar bevallen
Nice! Gefeliciteerd. Moeten jullie veel klussen?