Huizen/woningmarkttopic #3

Dankjewel! Nee eerst niet, we willen een woonkeuken realiseren in de schuur (hoeft alleen een muurtje geplaatst te worden, laten we doen) waar verder alles al af is. En wat kleine dingen maar niet echt verbouwen. Wat een droom 🥹

10 likes

Ik betwijfel het als je in je eentje een huis van 250k hebt kunnen kopen :stuck_out_tongue:

18 likes

Maar rente vastzetten zegt toch niks over het wel of niet verhuizen? Alleen dat je waarschijnlijk minder betaald nu ten opzichte van vastzetten voor 20 of 30 jaar.

5 likes

Ik weet niet wat voor baan jij hebt, maar ik heb het idee dat veel vrouwen hier echt wel een goede baan hebben waar lekker mee wordt verdiend. Als je dan in een goede tijd een huis hebt gekocht, met een leuke overwaarde kan je bij een volgend huis ook voor een groter bedrag kopen. Overigens vind ik een huis kopen voor €250.000 in je eentje ook echt niet slecht hoor. Wij deden het met 2 personen. Ik voel me dus ook echt een arme sloeber hier maar ik denk dat bovenstaande de reden is dat je hier ook van die hoge bedragen voorbij ziet komen?

6 likes

Nee ik vind je helemaal niet dom klinken, ik ben ook verbaasd, ik denk echt dat het nagenoeg onmogelijk is om een huis te kopen als je geen overwaarde mee kunt nemen of niet anderhalve ton aan spaargeld hebt. De gemiddelde verkoopprijs van een huis was in Q1 2022 bijna 450k, daar betaal je nu dus bijna 2300 euro p/m voor aan hypotheek+rente, tering man, wie kan (en durft) zulke hoge maandlasten te hebben??

8 likes

Je moet nog steeds veel eigen geld inbrengen toch met al die overboekingen? Arme sloeber ben je dan zeker niet. @Crusti_Croc Hoezo zou je eigenlijk dan naar een huurwoning moeten gaan als je kind uit huis gaat? Zou huren goedkoper voor jou zijn dan je hypotheek?

Volgens mij hebben veel mensen hier al overwaarde van een vorig huis. Zonder ben je echt fucked (of je moet een jubelton hebben gekregen).
En zo niet dan snap ik het ook niet. Mensen om mij heen die nu kunnen verhuizen, hebben allemaal al een huis gekocht terug in 2011/2012. Toen een woning 170k was die nu 340k is.

1 like

Denk eerder dat huren onbetaalbaar wordt als je niet een heel redelijk inkomen hebt :stuck_out_tongue: en de meeste studenten hebben geen redelijk inkomen, en als tegen die tijd de studiefinanciering weer afgeschaft is dan wordt het voor jong-volwassenen helemaal onmogelijk om een kamer van 12m2 voor 800 euro p/m te betalen

3 likes

Wij zijn zeker niet rijk hoor (man en ik). We hebben onze nieuwe (Nieuwbouw) woning (357.500,-) + nog wat extra voor het meerwerk ( uitbouw, wanden, vloeren etc ( totaal hypotheek rond de 450.000,- gekocht op beide salarissen.

Gelukkig hebben we onze huidige woning met een flinke overwaarde verkocht, maar dat hadden we niet meegeteld toen we de hypotheek afsloten voor het nieuwe huis, maar dat komt nu toch wel goed van pas. :crazy_face:

Ik zie ook wel bedragen voorbij komen van 700.000,- of 800.000,- en dan denk ik ook ; hoe dan???

En met de huidige rentetarieven hadden wij onze nieuwe woning niet eens kunnen kopen denk ik.

4 likes

Minister de Jonge wil de huren in de vrije sector ook gaan reguleren. Echt een heerlijk vooruitzicht! Is best veel over te vinden op internet. De tegenstanders zitten voornamelijk in de vastgoedwereld (verrassend!)

Ik als vrij sector huurder vind het een droom! Wat zou het fijn zijn om huurverláging te krijgen!

Als jurist heb ik er mijn bedenkingen bij. Maargoed, kom maar door!!

7 likes

Heeeerlijk! Heb zó vaak dat filmpje gekeken :joy::joy:

1 like

Ja ik schrok ook toen ik deze week ging kijken hoeveel we kunnen lenen en vooral wat onze maandlasten dan zijn. Ik zag het eerder nog wel goed komen met onze positie op de huizenmarkt, maar heb nu echt het gevoel dat we de boot gemist hebben eigenlijk. Zie ook niet direct voor me hoe dit beter moet worden, want de mensen die voorheen verhuisden uit de huizen van 4-5 ton naar huizen van 6-7 ton, die kunnen dat nu niet meer doen dus die blijven zometeen lekker zitten. En ze betalen zó weinig vanwege de lage rente van de afgelopen jaren dat ze ook echt niet hoeven te verhuizen als een van beide hun baan zou verliezen oid in een crisis. Ik heb echt 0 verstand van de huizenmarkt dus hopelijk is het allemaal iets minder bedroevend dan ik nu inschat (denk het niet :smiling_face_with_tear:)

4 likes

Overbieden doe je nu vrijwel nooit met je eigen geld. Ik ken niemand die het bedrag dat ze hebben overboden, niet (grotendeels) hebben gekregen als hypotheek. Ook al zou een taxatie onafhankelijk moeten zijn: huizen worden prima getaxeerd op het bod. Mijn eigen huis trouwens niet maar dat was in ons geval ook weer gunstig om andere redenen.

2 likes

Wij wonen in een huurhuis voor 970 euro (net weer huurverhoging gehad :sweat_smile:). Vorig jaar januari gekeken voor een nieuwbouwproject, maar uiteindelijk toch niet gedaan (was echt aan de bovenkant van wat we maximaal konden lenen). Toen kwam ik in de ziektewet en hebben we t op een laag pitje gezet. Paar weken geleden een huis gezien waar we wel wilden kijken (viel heel erg tegen dus wilden we sowieso niet gaan bieden + ik ben nog niet weer beter dus lastig met hypotheek), maar toen schrokken wij heel erg hoeveel minder wij nu kunnen lenen/hoeveel hoger de maandlasten worden.

Als ik al deze berichten lees, krijg ik echt stress haha. Wij verdienen (nog) niet zoveel, al gaat dit in de toekomst wel veranderen. We wonen gelukkig in een heel fijn huis nu (2 onder 1 kap, ruim 120 m², zonnepanelen, tuin, fijne buurt), dus opzich hoeven we hier niet weg, maar als ik alles lees, is het toch ook spannend om juist niet te kopen. Wij hopen hard op huurverlaging (maar als ik kijk in de omgeving hebben wij niks te klagen qua huurprijs en zeker niet in vergelijking met de rest van NL). Als je inderdaad geen jubelton hebt of hoge overwaarde, is het heel lastig om een beetje hypotheek te krijgen in deze tijd!

3 likes

Voor het bedrag dat je aan huur betaalt voor dit type woning betaal je op de meeste plekken in NL nu een flink hogere hypotheek voor.

17 likes

Ja precies. Daar zijn we ons inderdaad heel bewust van! Daarom hebben we gekuk dat we wat dat betreft niet weg hoeven. Nu wonen wij wel in het noorden en zijn de prijzen hier sowieso lager dan in de rest van NL. Maar het voelt toch of je nu geld ‘weg gooit’, al zitten er natuurlijk ook genoeg voordelen aan huren. T is vooral ook dat we schrokken hoeveel minder we konden lenen itt anderhalf jaar geleden. Echt schokkend hoe hard dat gegaan is

2 likes

Bij ons is vorig jaar april de woning getaxeerd op de verkoopprijs. Nu konden wij dit verschil gelukkig uit eigen zak betalen en dat was ook al bekend bij de hypotheekadviseur dus misschien dat dit invloed heeft gehad, maar het gebeurt dus zeker wel! N=1 natuurlijk wel.

2 likes

Haha je bent denk vooral arme sloeber in vergelijking met Onze rich girl @anon50301661

1 like

Wij plebs hebben het geld van oma’s sieraden gewoon nodig❤️Maar je mag me trakteren op dtrh met het geld van de jouwe?

Haha klinken als goede oudjes. Nu al zin in mijn pensioen en dan lekker al mn geld opmaken

3 likes