Huizen/woningmarkttopic #3

Dat had ik deze week, toen weer een collega een tweede huis in het buitenland bleek te hebben gekocht. Grootste fout is dat ik niet 10-15 jaar eerder geboren ben. Vind het bizar hoe we op nagenoeg hetzelfde inkomen zulke totaal andere situaties kunnen hebben. (Ik heb er ter plekke maar niks van gezegd. Het kan natuurlijk ook dankzij een erfenis oid, maar vind het er altijd best veel die dat hebben.)

15 likes

Ik denk dat dat deels ook komt doordat de hogere bedragen in dit topic je meer bijblijven (is bij mij iig zo). Dat zijn ook de verhalen die voor veel mensen de moeite waard zijn om door te vertellen, dus al die via via ā€œniet te gelovenā€ verhalen komen er ook nog eens bij. In mijn omgeving zie ik gelukkig veel meer mensen waar ik me wel mee kan identificeren.

Ik prijs mij achteraf wel heel gelukkig met de timing van aankoop van onze eerste woning. We konden vorig jaar zomer samen max. 340.000 lenen (vriend vast contract, ik tijdelijk zonder intentieverklaring) en hebben met inleg eigen geld een woning kunnen kopen die daar nog iets boven lag. Op dit moment zouden we niet opnieuw een woning voor dezelfde prijs kunnen aankopen. Bizar wat er door de snel stijgende rente is veranderd.

3 likes

Hier verbaas ik me soms ook wel over, maar volgens mij komt dit vaak doordat best veel mensen van salaris naar salaris leven.

Sommige mensen hebben natuurlijk ook gewoon geluk met een erfenis of een jubelton, maar dat is niet de meerderheid van de mensen die ā€œrijkā€ leven, denk ik.

Edit: bedacht me te laat dat spreken over geluk i.c.m. erfenis voor sommigen een gevoelige snaar kan raken. Ik doel puur op het geluk van veel geld ontvangen (ongeacht de reden).

4 likes

Getaxeerd op de verkoopprijs bedoel je dan denk ik? De aankoopprijs is waarvoor jij het koopt, dus als het daarop getaxeerd wordt dan is dat voor jou juist gunstig

1 like

Ligt toch eerder aan het moment dat je de markt in kon stappen? Als ik enkele jaren eerder, sterker nog één jaar eerder, was afgestudeerd met precies hetzelfde carrièrepad hadden we nu hoogstwaarschijnlijk anders gewoond.

9 likes

Yes, je hebt gelijk!

2 likes

Ja beiden. Ik heb ook vrienden die op precies hetzelfde moment zijn ingestapt als wij en anderhalve ton meer hebben geleend, terwijl ik weet dat ze minder verdienen. Ik ken best veel mensen die elke maand 2000 euro aan hypotheek ophoesten. Ik zou het nooit willen, maar in theorie zou het wel kunnen.

Er zijn natuurlijk ook nog mensen die een (deels) aflossingsvrije hypotheek hebben… Zou niet mijn keus zijn, maar vrienden van ons doen dat wel en beleggen een deel. Maandlasten zijn dus lager en ze hopen dan aan t einde van de looptijd door het beleggen het in 1x af te lossen…

1 like

Het overgrote deel van de posters in dit topic is inderdaad bovenmatig vermogend tov de gemiddelde Nederlander. Mensen reageren dan snel ā€˜ik ben echt niet rijk’, maar gemiddeld genomen zitten iedereen die een huis van 450K+ echt in een geprivilegieerde positie.

Het forum is wb inkomen al geen goede afspiegeling van Nederland, maar de posters in dit topic helemaal niet. Ik herken je sentiment, maar probeer er niet te onzeker van te worden!

12 likes

Is dit zo? De gemiddelde verkoopprijs was begin dit jaar 450k, dus dan zijn alle bewoners van huizen van 450k toch juist… vrij gemiddeld?

@Clo haha dus zij krijgen allebei 5400 netto per maand? Ja dan is een hypotheek van 2700 niet echt noemenswaardig he. Maar wij plebsen die dus nog niet eens 5400 bruto verdienen per maand kunnen ook een hypotheek krijgen van ongeveer dat bedrag (met twee jaarinkomens van beide 50k mag je een hypotheek lenen waar je maandelijks 2500 euro voor betaald)

3 likes

De gemiddelde verkoppprijs voor iedereen die een huis koopt. Dat is echt niet voor iedereen weggelegd…

17 likes

Maar ben je dan ook meteen rijk? Niet om het een of ander, maar ik denk dat men er ook vaak bij vergeet dat de positie van veel mensen in dit topic nogal precair is. Ik zal nooit ontkennen dat ik financieel geprivilegieerd ben, maar aan die rijkdom zitten - zeker bij de stellen die hier in de afgelopen jaren wat gekocht hebben- volgens mij behoorlijk wat haken en ogen.

1 like

Ja in deze markt ben je geprivilegieerd als je uberhaupt een huis kunt kopen, haha :smiling_face_with_tear: maar tuurlijk ben je geprivilegieerd als je een huis kunt kopen, laat staan eentje van 450k. Maar als dit de gemiddelde huizenprijs is, dan ben je (vind ik) ook weer niet zó enorm geprivilegieerd als je in zo’n huis woont, in ieder geval niet vergeleken met de populatie huizenkopers. Nou ja dit klinkt wel heel blasĆ© en zo bedoel ik het niet want ik vind het schokkend dat de gemiddelde huizenprijs zo enorm hoog ligt, maar mijn indruk is vooralsnog niet dat huizen alleen nog maar gekocht worden door mensen met netto inkomens van 5000 pp en dat daarom de huizenprijzen gemiddeld zo hoog zijn. Dat zijn ook de gemiddelde gemma’s die in die huizen wonen (waarschijnlijk door hun overwaarde :smiling_face_with_tear:)

2 likes

Dat huis heeft me een jaar van mn leven gekost dus ik klaag er graag over

8 likes

Mooie redenatie, maar nee.
De gemiddelde mens is Jan Modaal en Jan Modaal kan in deze markt geen huis kopen.

Je gaat er aan voorbij dat in een koophuis wonen niet de norm is. Een heel groot deel van de samenleving huurt.

2 likes

De gemiddelde huizenprijs is toch vertekend door de hele dure huizen aan de bovenkant? Ik denk dat je naar de mediaan moet kijken om te weten wat de grootste groep Nederlanders die een huis koopt gemiddeld betaalt.

Ik word trouwens ook sad van dit topic. Had me voorgenomen niet meer mee te lezen maar kan het toch niet laten. Door bovenstaande berichten krijg ik het gevoel dat ik voor eeuwig in m’n piepkleine huurhuisje moet blijven zitten. Niet jullie schuld natuurlijk. Nou ja, anderzijds staat straks de helft van Nederland onder water, dus dan heb je ook niks meer aan je koophuis.

8 likes

Op een modaal salaris kan je een hypotheek krijgen van 175.000, op 2 modale salarissen zit je als je dus aan je max ook nog koopt op 380.000. Als je een huis van 4.5 ton kan kopen heb je het echt wel bovengemiddeld goed. 5000 netto x 2 vind ik stinkend rijk, 2 x 5000 bruto vind ik ook al rijk hoor, ik zou ervoor tekenen iig. Als tweeverdieners die beiden bovenmodaal verdienen ben je al best geprivilegieerd.

18 likes

Jan modaal en Jan modaal kunnen samen een hypotheek van bijna 380.000 krijgen en daarmee op veel plekken nog een woning kopen. De belangen van Jan modaal en het stel dat 450.000 euro aan hypotheek kan krijgen zijn nagenoeg gelijk. Afhankelijk van de locatie vissen ze in ongeveer dezelfde vijver. Ik begrijp het punt dat hier gemaakt wordt, namelijk dat de grootste problemen op de woningmarkt niet in de middenklasse zitten. Helemaal mee eens, maar ik begrijp de discussie verder echt niet om dat geen van de groepen die hier boven besproken worden (op dat stel met 2x 5000 netto na) de huizen momenteel voor het uitzoeken heeft.

5 likes

De stelling dat de koper van een huis van 450k gemiddeld is omdat de gemiddeld koopwoning nu eenmaal voor 450k verkocht wordt gaat gewoon niet op.
De koper is dan misschien wel een gemiddelde koper, maar niet een gemiddelde huis-bewoner.

Maakt verder ook niet zoveel uit. Ik zit een beetje te mierenneuken op de gedenering. De boodschap is me wel duidelijk.

4 likes

Ik weet niet precies waar je op doelt, dus misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik heb zelf een vrij goed salaris, mijn vriend wat minder, we konden max een hypotheek van 325 krijgen. Die hebben we, overigens met veel lagere rente dan nu dus nog geluk gehad, en we leven een vrij onbezorgd leven met kinderen (op een vreselijk dure opvang) en komen allemaal niets tekort.

Wetende dat de meeste mensen hier een (veel) hogere hypotheek, en dus salaris, hebben en dat het grootste deel ook zeker niet de max. leent - en dat de hypotheek meestal de grootste last is - denk ik dat de (financiĆ«le) levensstandaard voor deze mensen nog een stuk hoger ligt dan die van mij, en ze dus weinig financiĆ«le zorgen hebben. Ik vind dat dan wel ā€˜vermogend’/geprivilegieerd. Maar ik vind mezelf dat ook hoor. Of je het rijk noemt is een definitiekwestie.

Ik kom veel in aanraking met mensen die rond het sociaal minimum leven, als je de netto bedragen waar die mensen van moeten rondkomen vergelijkt met de mensen op dit forum/dit topic is er wel echt een enorme enorme kloof wat betreft welvaart. En dan gaat het nog om jonge mensen, met vaak nog een inkomensgroei in het vooruitzicht. Maar ook vergeleken met het gemiddelde gezinsinkomen (55.000 euro pj) vind ik veel forummers vermogend.

Maar misschien bedoelde je het anders en begrijp ik je verkeerd…

2 likes