Huizen/woningmarkttopic #3

Wat ik bedoel is: Ben je direct rijk als je relatief onbezorgd leeft in een rijk land waar we met de juiste keuzes allemaal relatief onbezorgd zouden kunnen leven? Ik ben zelf opgegroeid in een arm gezin, dat zit nog steeds in mijn lijf en ik vind het leven dat veel mensen rondom het sociale minimum lijden barbaars. Dat zijn echter niet mijn politieke keuzes. Ik ben er vocaal over en neem die belangen mee in de macht die ik heb, maar ik heb niet genoeg om dingen te veranderen. Daarom vind ik zo’n vergelijking in een gesprek als dit wat raar. Alsof ik niet mag vinden dat ik een ongelofelijk baggere huizenzoektocht achter de rug heb voor een doodnormaal rijtjeshuis met een kleine tuin in en stad waar ik eigenlijk niet echt wilde wonen. Voor een bedrag waar kopers die een paar jaar eerder kochten hard om lachen (en wij waren al geen starters meer). Weet eerlijk gezegd niet eens of ik eraan begonnen was als ik had gegeten dat dit het eindpunt was.

Nog los daarvan: het is een vrij simplistische weergave van de werkelijkheid om puur op basis van maximale hypotheken te bepalen hoeveel ruimte er werkelijk is. Hypotheeknormen veranderen jaarlijks, contractvormen maken uit. Je weet niet hoeveel er gewerkt wordt voor een bepaald inkomen en niet hoe dat inkomen in een huishouden verdeeld is. Daarnaast weet je niet waar iemand vandaan komt. In mijn geval: ik verdien minder, heb minder vermogen en geen vangnet. Als iemand zegt dat ik rijk ben omdat ik samen met mijn vriend en teringhoge schuld mag dragen moet ik daar ergens wel om lachen. Het is een vrij onzekere vorm van rijkdom, ik vertrouw er niet blind op. Daar ben ik vast niet de enige in.

En nog voor de zekerheid: ik erken dus helemaal dat ik op financieel gebied geprivilegieerd ben. Daar gaat het mij niet over. Mag van mij ook wel een keertje zo’n privilege.

16 likes

Hoe woon jij?

• Koop
  • Huur

0 stemmers

1 like

Volgens mij zijn we het met elkaar eens hoor. Ik bekritiseer niemand om zijn positie, ook jou niet. Het is je van harte gegund! Ik denk alleen wel dat de meeste posters hier het relatief gezien goed voor elkaar hebben wat betreft het maandelijkse inkomen op de bank, los van het leed dat daarmee gepaard gaat en het feit dat de woningmarkt fucked up is. Ook ik woon verre van ideaal, maar nog steeds denk ik dat het plaatje dat wij hier met zijn allen schetsen niet heel representatief is en anderen soms onterecht het idee kan geven dat zij gefaald hebben of iets verkeerd doen. Daar wilde ik alleen even op ingaan.

4 likes

Oh daar ben ik het helemaal mee eens (ik had zelf ook niet het idee dat mensen claimen dat dit een representatief topic is)

1 like

Dat wist ik niet. Alsnog heeft niet het grootste deel van die groep huizenbezitters haar huis gekocht in deze overspannen markt. Daar zitten ook veel boomers tussen die je er graag aan herinneren dat ze hun huin voor f 120.000 hebben gekocht en hun hypotheek € 320 is :sob::sob::sob::sob:

4 likes

Wij hebben gister een bod gedaan op een woning en het bod is geaccepteerd! Ik kan het gewoon nog niet geloven en het is nog zó onwerkelijk?
We zijn echt heel erg blij!

Er waren 15 bezichtigingen en 5 biedingen. Wij hadden het eennahoogste bod. Het bod hoger dan die van ons, was niet betrouwbaar. Dus daar kozen de verkopers niet voor. En het bod onder ons was ‘maar’ €2000 lager.

Wat een fijn gevoel!
Nu snel de hypotheek vastzetten en ons eigen huis verkopen voordat er nog meer geks gaat gebeuren.

47 likes

Wij hebben de sleutels. Nu gaat het grote klussen beginnen. Gestuntel van hypotheekadviseur is goed gekomen.

Zo raar om opeens binnen te zijn.
Het is mega veel werk en we gaan tijdelijk bij mijn ouder logeren. we nog 1 maand om uit eigen huis te zijn.

32 likes

Dit begrijp ik helemaal. Ik heb zoveel zin in dit moment! Maar ben maar 2x in dat huis geweest dus wordt vast gek haha

3 likes

Wat moeten jullie allemaal doen in het huis?

1 like

Zo’n beetje alles, het is erg verouderd, tijd heeft er 50 jaar stilgestaan volgens mij.
Vooral verduurzamen en isoleren, nieuw verwarmingssysteem, nieuwe vloer en muren stucen, meterkast vernieuwen. Nieuwe keuken en badkamer. Kijken ook naar dakkapel en evt. een uitbouw. En de tuin moet ook nog een keer. Maar dat is zorg voor later. Hek ivm hond en kind doen we wel al.

Gelukkig hebben we overwaarde van eigen huis voor de kosten hiervan. Want zelfs voor deze kluswoning hebben we de hoofdprijs moeten betalen.

@the.rebel.club haha ja en voelt ook nog niet echt van ons omdat er zoveel gedaan moet worden.

4 likes

Een beetje zoals bij ons. Veel succes in ieder geval en hopelijk hoeven jullie niet te lang in werken te wonen.

2 likes

En als het leeg is, is het sowieso nog gekker! Ik schrok me ook opeens helemaal dood van de staat van het stuc/behang en schilderwerk. We wisten sowieso al dat er veel moest gebeuren (ook aan verbouwingen) maar helemaal leeg leek het onbegonnen werk.

4 likes

Gefeliciteerd! Wij zijn bijna klaar, hadden ongeveer hetzelfde ja. Bewoner was in het huis opgegroeid maar nooit iets aan gedaan. Wel een systeemplafond en schrootjes aan de muur, echt verschrikkelijk haha. Maar ik moet zeggen, het ziet er zo anders uit als je klaar bent! Wij zijn nu wel echt gesloopt, geen rustig weekendje meer gehad. Maar super leuk, succes alvast!

3 likes

Hoe lang zijn jullie bezig geweest?
Wij hopen met kerst erin te kunnen.
Hier ook schrootjes, Ielijk.

En leeg ziet het er inderdaad nog lelijker uit want er is niks meer wat voor de muur staat. En plafond valt ook opeens op. Dat is van dat wit met een roze tint en niet eens gestucd/t.

3 likes

Ik zou me dood schamen als ik mijn pas verkochte huis zo zou achterlaten voor de nieuwe bewoners.

Zelfs nu houden we alles nog bij en netjes tot we eruit moeten.

Ik wens jullie veel succes met klussen. :muscle:t4:

5 likes

De staat waarin iets wordt opgeleverd is niet altijd echt een keuze hè…

7 likes

En het boeit mensen gewoon echt 0. In ons huis hadden de deuren en kozijnen andere kleuren en vaak verschilde dat ook nog weer per deur/kozijn. Op sommige plekken was er om meubels heen geschilderd ipv even het meubel van de muur halen. Op de muren zaten gekleurde random verfspatten dus een keer niet goed afgeplakt. En grotere dingen: het “makkelijke” stuk lood was vervangen, maar het stuk loden leiding in de muur niet waardoor we alsnog te veel lood in het water hadden. Elektriciteit is heel slecht aangelegd door iemand die dacht het wel zelf te kunnen, etc.

Zou ik ook allemaal anders doen, maar de bewoners voor ons stoorden zich er kennelijk niet aan om dingen maar half op te pakken.

2 likes

Dan denk ik aan overlijden oid, of verhuizen naar een verzorgingshuis…

Maar anders niet.

Lijkt me erg frustrerend om op die manier nog meer extra werk (wat geld kost) tegen te komen!

2 likes

Bij ons is overlijden maar dat wisten we.
De erfgenamen hadden zelfs gras nog gemaaid en bezemschoon achter gelaten.
Zelf houden we ons huis ook netjes.

3 likes