Huizen/woningmarkttopic #3

Om ze schoon weg te kunnen leggen tijdens het klussen en daarna weer vol trots terug te hangen natuurlijk!

Bij ons had de vorige bewoner zelf een ombouw voor een elektrische haard gebouwd. Toen wij bij de oplevering vroegen of de vloer onder die ombouw doorliep, wist hij al voldoende. Dezelfde middag lagen ombouw en haard in de achtertuin :sweat_smile:

5 likes

Ons vorige huis is nu een studentenhuis :sob: Zo zonde, was echt een leuke starterswoning!

1 like

Wij hebben dus een bod gedaan, is geaccepteerd. Vandaag krijgen we het koopcontract maar we zijn aan de twijfel geslagen. Echt over van alles. De hypotheekrente die stijgt als een malle en de kosten die per maand daardoor flink stijgen. De energiekosten (groot pand) en we weten niet of de prijs die makelaar noemt klopt (want makelaar). Als we nieuwbouw gaan doen zijn we vermoed ik net zoveel kwijt aan vaste lasten. En we vielen juist voor dit huis vanwege de sfeer (huis uit 1800).

Oja en de overdrachtsbelasting boven 4k, we hoopten er met de verkopers uit te komen want bod is net boven 4k qua koopovereenkomst maar dat willen ze niet. Hoppa weer bijna 10.000 euro erbij.

Het moment (ik ben zwanger van eerste en dat vinden we op dit moment al super spannend met de nipt, 13 + 20 weken echo nog in het vooruitzicht). Andere regeldingen door komst baby. Het is gewoon teveel. Mn vriend en ik willen bewust deze periode (ons eerste kindje zo bijzonder) meemaken maar we merken deze week al dat we volledig geleefd worden door twijfels, geregel en stress.

Maar het is zo’n fantastisch huis, dit komt niet weer voorbij, alleen qua voorzieningen gewoon minder chill. Die afweging is onmogelijk. Daarna denk ik weer ach het zijn 3 maanden dan zitten we er en is alles weer goed. Maar 3 maanden op een zwangerschap van 9 is toch best veel. En die kosten die we nu niet precies weten incl alle bijkomende veranderingen (auto, baby, huis, energielasten). Ben ook wel zo iemand: bij twijfel niet doen. Maar twijfel altijd aan alles en uiteindelijk komt het altijd goed. Onmogelijk

:sob:

Dat komt er dus ook nog bij. Ik ben zwanger en heb net nieuw werk dus een contract tot begin nov. Het was de bedoeling om daarna een jaarcontract te krijgen uiteraard bij goed functioneren. Nu weet ik dat het bedrijf tevreden is maarrrr je weet maar nooit. De timing is natuurlijk ruk. En ze mogen je niet op basis van zwangerschap benadelen, maar in de praktijk gebeurt dat natuurlijk wel (ze noemen bv een andere reden). We hebben zelf wel spaargeld maar in hoeverre dat in het huis gaat zitten weten we gewoon niet précies. Ik kan zelf sws niet meer sparen vermoed ik. Vriend wel maar dat voelt voor mij niet helemaal oké

2 likes

Maar verdelen jullie de vaste lasten dan 50/50 terwijl je inkomsten niet 50/50 verdeeld zijn?

Ja omdat ik dit graag zo wil. Prima dat anderen dat naar inkomen verdelen hoor, maar ik voel me fijn bij 50/50. En natuurlijk als het niet anders kan zal dat verschuiven maar ik voel me 100% fijner bij deze constructie.

2 likes

Ja eens hiermee. Qua energiekosten: wij zijn vorig jaar naar een oud vrijstaand huis verhuisd en ondanks alle isloatie die we hebben aangebracht schrok ik me de tering qua gasverbruik deze winter. We zijn echt bewust en stoken niet onnodig maar kwamen toch sommige maanden ruim boven de 300m3 :dizzy_face:

4 likes

Neuh, de bewoners en hun kennel waren het probleem niet toen we eenmaal de sleutel hadden. :joy:

Maar de teringzooi die ze hadden achtergelaten: echt om te janken :scream:

4 likes

Maar als jij dan niet meer privé kan sparen, maar jullie dat als koppel financieel wel aan kunnen, zou ik het toch anders gaan verdelen. Sowieso is elk life event als een kind krijgen of huis kopen een reden om je financiën even goed onder de loep te nemen.

En ik snap je helemaal hoor: ik wil het eigenlijk ook 50/50 omdat ik dan ‘financieel gelijk’ ben aan mijn partner. Maar privé/zelfstandig vermogen opbouwen is imo ook heel belangrijk, VOORAL voor vrouwen.

14 likes

Jup herkenbaar. Wij hebben ook 2 maanden ruim boven de 300m3 gezeten deze winter dat ik echt dacht hoe dan. Heb me daar echt op verkeken. En dan stoken wij ook niet heel warm en staat boven de verwarming uit etc. Boven kunnen we nog wat winst behalen met de schuine wanden extra isoleren, maar beneden is er qua isolatie weinig nog te doen, dat wat niet goed was geïsoleerd hebben we met verbouwen meegenomen. Nu verbruiken we echt minimaal gas, maar met de huidige prijzen en ons contract wat bijna afloopt gaan we minstens €300,- meer betalen per maand en dat is dan alleen voor gas want qua elektra leveren we ongeveer terug wat we verbruiken. Ellende.

@Chicago hebben jullie al een voorstel gehad van hypotheek? Meestal wordt zon aanbod een x-periode vastgezet, dus dat valt wellicht mee. Ik zou er in ieder geval even goed voor gaan zitten en een lijstje maken met te verwachte vaste lasten, op korte termijn. Op internet kun je in ieder geval het gemiddeld energieverbruik vinden voor soortgelijke huizen, als je niet iemand bent die heel de winter aw ruimtes op 23gr warm stookt klopt dat meestal wel redelijk.

2 likes

Gaan jullie ook minder werken vanwege de komst van de baby? Dat was voor ons best even een terugval in inkomen en dan komen er ook nog kinderopvangkosten bij… succes met de moeilijke beslissing

2 likes

Als je je het fijnst voelt bij 50/50 (want dat is je goed recht, hoe onverstandig het ook is) zou ik geen huis van dit bedrag kopen. Onderaan de streep betekent het gewoon dat je een huis koopt wat jij niet kunt betalen. Niks aan de hand als je samen 100 wordt, wel gigantische ellende als je dat niet wordt en tegenover een man staat die al die jaren wel gewoon opgebouwd heeft. Je doet jezelf te kort. Dan zou ik zeggen: doe het dan met minder dan dat grote huis uit 1800.

30 likes

Ik zou het denk ik nog wel doen. Als in, natuurlijk goed alles op een rijtje zetten, maar je zegt dat je bij nieuwbouw waarschijnlijk even veel kwijt bent in maandlasten. Daarbij heb je waarschijnlijk een tijd dubbele lasten, nu heb je overdrachtsbelasting. Dat het met een kind veel duurder wordt ook icm opvang is bij een ander huis niet anders. Je hoeft bij dit huis ook bijna niet te verbouwen… Scheelt ook een hoop tijd/stress! En verhuizen naar een ander huis terwijl je al een baby hebt lijkt mij persoonlijk eigenlijk nog zwaarder…? Het enige verschil zijn dan de stookkosten, die zou ik idd ff goed uitrekenen op bijv gaslicht adhv gemiddelden. Of je moet voor een goedkoper huis gaan wat @Shaaar ook zegt (maar ik vraag me dan wel af… Hoe haalbaar is dat en hoe veel gaat dat nou echt uitmaken, stel je vindt een huis van 3 ton bijvoorbeeld) en ik zou sowieso echt serieus overwegen om niet 50/50 te doen. Ik heb dat ook heel lang niet gedaan omdat ik dat niet OK vond maar dat is echt wel normaal als je inkomsten zo verschillen hoor!

2 likes

@Chicago ja, inderdaad dit. Ik snap je punt wel, maar ik denk dat je toch ook voor jezelf moet zorgen dat je kan sparen en stel je wil minder gaan werken als het kindje eenmaal geboren is dan kan je al helemaal niks meer met 50/50. Je kan altijd nog zeggen dat stel je gaat in de toekomst meer verdienen dat je het dan ‘rechter’ trekt als je dat dan nog zou willen. Maar als je vriend het ook prima vindt om het naar rato te doen zou ik dat uiteindelijk toch maar doen, zeker als het nu eigenlijk betekent dat jij anders niks spaart en hij nog steeds opzij kan leggen.

4 likes

Dank voor al jullie antwoorden!! Wij hebben de knoop doorgehakt om het af te blazen. Vooral qua periode (zwanger, nieuw werk) en qua situatie op de woningmarkt (hypotheekrente die blijft stijgen, terwijl de prijzen van huizen nog niet dalen, overdrachtsbelasting boven 4k).

Wij staan er ook wel zo in dat we erin geloven dat als dit niks wordt, dat het uiteindelijk goed komt. Wij samen en onze gemoedstoestand en de baby op komst vind ik even belangrijker dan een nieuw huis. We hebben 1,5 slaapkamer (schuine wanden dus 0 ruimte boven eigenlijk, beneden ook geen opbergruimte) maar het kan voor nu. Qua huis echt ons droomhuis maar het komt uiteindelijk wel goed.

De stress is het ons niet waard. Qua kosten met baby vinden we ook lastig inschatten en qua werken (minder idd) valt dat nu ook niet met zekerheid te zeggen. Ik kan wel bedenken dat ik zoveel uur wil werken maar in de praktijk kan het straks zomaar anders zijn om wat voor reden dan ook.

En nu ruimte idd om even goed financieel een plan te trekken haha zolang we hier wonen :raised_hands:t3:

Edit: echt vreselijk kut voor de verkopers trouwens want het blijkt dat het bod onder ons wel echt een stuk lager is. Maar goed makelaar begreep het wel echt en hoorde dit soort situaties vaker op dit moment vanwege de markt.

22 likes

Klinkt als een weloverwogen beslissing en dat is uiteindelijk het allerbelangrijkste! Komt linksom of rechtsom vast helemaal goed.

3 likes

Ik zou wel voor de volgende keer een goed gesprek met de adviseur aangaan. Van tevoren over tot welke lasten je je wel comfortabel zou voelen en welke prijsklasse dat dan is. Wat je daarvoor kan kopen en of dat matcht met jullie wensen. Misschien dat het de volgende keer je dan minder overvalt. En ook goed op papier zetten wat je wilt qua opvangkosten en hoeveelheid werken. zeker met een kindje onderweg.

Wij vroegen bij voorbaat elke keer op wat het zou kosten als we dit zouden bieden en of we dat wel wouden qua maandlasten omdat het zo veranderde steeds. Ik wou niet achteraf krijgen van shit wat hebben we gedaan.

Balen maar het komt vast en zeker goed :heart::four_leaf_clover:

9 likes

Wij hebben een financieel adviseur en die heeft ons ook een financieel overzicht gestuurd qua hypotheek op basis van al onze gegevens en ons bod. Later bleek alleen dat we de huidige hypotheekrente niet mee konden nemen. Daarnaast gaat de stijging van de hypotheekrente ineens heel snel wat bij 1% al betekent dat je per maand ineens weer 100 euro extra betaald. Dus terwijl wij bezig zijn met de financiering kan een week later alles weer anders zijn (waardoor hogere maandlasten) en ondertussen is de kans groot dat we ons huidige huis tegen een minder bod verkopen.

Ons overviel vooral het gevoel van onzekerheid qua persoonlijke situatie en alles wat al gaat veranderen. Dat weet je van te voren wel maar als je bod dan geaccepteerd is ga je er nóg dieper op in en hadden we er blijkbaar veel te veel stress van. Dat was de grootste doorslaggevende afweging.

Maar qua overige kosten heb je gelijk, alleen vind het dan nu ook zo moeilijk te bepalen wat die kosten zullen zijn (tov een baby).

6 likes

Ik snap je heel goed. Wij hebben onze huizenjacht gestaakt voor dit huidige jaar, door de redenen die jij noemt als rente, verkoop van je eigen huis etc, plus dat wij nu een klein appartementje hebben waarvan de energiekosten maar 100 euro per maand zijn, dus dat geeft rust.
Nu maar hopen dat wanneer ik 33 ben, we wel inmiddels verhuisd zijn, want ik ben bang dat daarna een gezin stichten nog moeilijker wordt.

3 likes

Wat gebeurt er als je 33 bent? :thinking:

10 likes