Huizen/woningmarkttopic #3

Voor sommigen hier is het wel degelijk realiteit.

Het kopen en verkopen van je woning en alle geregel en stress die erbij komt kijken.

Dus het klagen erover hoort er dan ook bij, ookal is dat vanuit een bevoorrechte positie.

Maar ik realiseer me best dat ik enorme mazzel heb dat ik überhaupt een huis kon kopen, en verkopen.

1 like

Maar omdat jij 80m2 kan veroorloven betekend toch niet dat andere daar dan rekening mee moeten houden? Mensen mogen dat toch te klein vinden voor hun eigen situatie? Het is zó persoonlijk en iedereen heeft zijn eigen wensen en perspectieven.

3 likes

En je daarmee in een super bevooroordeelde positie bevindt ten opzichte van mensen die dat niet kunnen…

En mensen die dat kut vinden omdat ze alleen maar een appartementje van 50 m2 kunnen kopen, bevinden zich weer in een super bevooroordeelde positie van mensen die dat al niet kunnen betalen. Zij mogen dus ook niet klagen.

En die mensen mogen al blij zijn dat we in NL een stelsel van sociale huurwoningen hebben, zodat ze niet op een kamer hoeven te leven.

En de mensen die alleen een kamer kunnen huren, mogen alweer blij zijn dat ze niet op straat hoeven te leven of dat ze niet geboren zijn in een sloppenwijk in Afrika.

Mensen snappen het en zijn zich daar ook bewust van, maar beginnen daar niet iedere post mee.

En nu ga ik in mijn twee-onder-een-kap koopwoning weer even lopen klagen over die rotkeuken van 40 jaar oud die het nog gewoon doet, maar waar ik na het schilderen van de kastjes nu nog wat kleine dingen moet bijwerken en deurtjes moet terughangen.

8 likes

Oh wat leuk, zitten we een beetje in dezelfde time line met alles! Ook wel meteen een hele verandering met een nieuwe baan en zo ver van waar jullie nu wonen, spannend! Gaan jullie veel aan het huis doen voor jullie er echt in kunnen of valt dat wel mee?

2 likes

Maar jij brengt het alsof huizen van 80m2 grote slaapkamers hebben. Alsof dat een gegeven is. Terwijl jij geen idee hebt wat de situatie van die persoon was.

4 likes

Ja precies, in hetzelfde schuitje de komende tijd!

We willen sowieso de vloer en keuken doen beneden en een nieuwe achterpui + houtkachel.
Als er geld overblijft of we krijgen heel veel meer voor onze huidige woning dan we nu verwachten, willen we misschien ook het plafond laten doen + inbouwspots en de badkamer + toilet.
Maar die laatste twee dingen hoeven niet nu persé. Kunnen ook leuke projecten worden voor in de toekomst!

Oja en daarnaast heeeel veel behangen/verven. Dat gaan we zelf doen. De rest laten we denk ik doen.

En jullie?

2 likes

Maar er zijn ook gewoon huizen van 80m2 (of vele maken groter) die hele kleine slaapkamers hebben. En dan heb ik het niet over een kamer van 3x3, maar kamers waar je net een ledikant in kwijt kan bv, maar dan al geen commode meer want dan kan de deur niet meer open. Waar je niet meer in kan lopen als je er een 1 persoonsbed in zou zetten. Ik heb ze echt gezien tijdens onze vorige huizenzoektocht. En dan dachten wij echt wel, we hebben een kinderwens maar dit huis moeten we zodra het eerste kind ouder wordt verkopen of flink verbouwen. Het aantal vierkante meters zegt echt niets over de grootte van de leef/slaapruimtes. Dat is maar net hoe die ingedeeld zijn en wat voor keuze er zijn gemaakt. Ik ken ook huizen van rond de 80m2 met prima slaapkamers, waar een bed, bureau en kledingkast in past bv.

3 likes

Haha dat was ik. Echt geen boodschap aan dat de rest van de wereld niet vindt dat ze meer verdienen hoor. Ik wil gewoon een lekker luxe leven lijden en zal klagen tot ik tevreden ben. Dat de rest zich in zijn lot berust - en ervoor kiest om hun energie niet te richten op dingen die misschien echt iets gaan veranderen, maar liever online zeikt op mensen die hun koopsores delen in een huizentopic en echt niet ineens gaan stoppen met kopen - is niet mijn probleem

Edit: het is daarnaast ook zeer selectief onthouden van een gesprek want het ging niet over dat je op 80m2 kleine slaapkamers hebt, maar dat ruimteverdeling er nogal toe doet op een oppervlak.

9 likes

Oeh, ga je zo’n Tigchel kachel installeren? Die zijn heel efficiënt en de finovens zijn echt wat ik wil.

1 like

Oee ik ben benieuwd, heb je een linkje?

2 likes

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: IKEA topic

Echt the hill I’m willing to die on, ik begrijp niks van mensen die met de kennis van nu hout stoken. En al helemaal niet met kinderen in huis. In het dorp waar ik werk staat het blauw van de rook als het ‘lekker stookweer’ is. Zo ontzettend ongezond. Dat houtstookverbod komt er wat mij betreft liever vandaag dan morgen, gelukkig wordt er in mijn eigen gemeente al werk van gemaakt.

39 likes

In Blind gekocht (onze kopen zonder kijken) installeerden ze een finoven om te verwarmen, die zou ecologisch zijn en niet zo veel duurder dan een centrale verwarmingssysteem. Misschien daar eens naar kijken?
Verder: hebben jullie een serre :heart_eyes:? Wij ook maar in zeer slechte staat waardoor we ze moeten afbreken.

4 likes

Ik betaal zelf helaas ook de hoofdprijs voor het verwarmen van een jaren '30 woning, maar die houtkachels zijn nou niet bepaald een fenomeen van de afgelopen jaren.
De meeste houtstook zie ik overigens in de meer welvarende buurten. Het dorp wat ik benoemde is voor een groot deel villawijk.

Het is wat mij betreft geen persoonlijke keuze, omdat ook de buren / buurt er last van hebben. De houtstokers een lagere rekening, de buren meer kans op een longziekte of kanker door de fijnstof. Oprecht mega aso gedrag. Een houtstookverbod is perfect te rechtvaardigen vanuit de wetenschap.

31 likes

Wat leuk!
Hier zit al een houtkachel in, maar die is niet naar onze smaak. We willen een nieuwe aanschaffen als er ruimte is binnen ons budget. Verder ligt er ook vloerverwarming beneden, dus zal het niet onze hoofdverwarming worden.

Wat betreft klussen gaan wij ook veel doen als we er al in zitten. Hebben ook een zoontje van 1 jaar oud, dus gaan ‘t rustig aan aanpakken allemaal.

Zoveel zin in!

Wanneer krijgen jullie de sleutel?

4 likes

Wij zijn ook aan het kijken naar een andere (deze is heel inefficiënt) en zetten er dan meteen een ABCAT filter in. Schijnt heel goed te werken!

3 likes

Mijn reactie was gericht op het fenomeen ‘houtstook’, dus niet per se op jouw persoonlijke situatie. Dat jullie het allemaal goed willen regelen is top, maar dat is echt niet de norm. Daarnaast komt er al fijnstof vrij bij het wokken van je avondmaaltijd, dus jouw reactie leest ergens toch als een verkooppraatje voor die moderne kachels die in mijn ogen nog steeds het ongezonde en (in Nederland) onnodige gebruik van houtstook normaliseren. Daarnaast vraag ik me ook af hoe je dat voorzien in het eigen hout voor je ziet, want zo snel groeien bomen niet.

Een gezond binnenmilieu is echt enorm belangrijk (al helemaal voor kinderen en ouderen), ik begrijp niet dat mensen daar onnodige concessies in willen doen. Ik kom regelmatig in huizen waar het overduidelijk is dat die kinderen worden uitgerookt omdat het “zo gezellig” is, en dat geeft wat mij betreft net zo’n aso uitstraling als een paffende ouder boven de buggy.

Tja ik zei het al, the hill I’m willing to die on :wink:.

16 likes

Heb jij het nu niet over open haarden met je uitgerookte kinderen? Want het gesprek hier ging in eerste instantie over houtkachels. Kies wel even de juiste hill to die on als je zo graag je in het gesprek wil mengen.

En wat is hier je punt? Bij koken komt fijnstof vrij, dus dit is een verkooppraatje?

Overigens helpt het ook niet om je gesprekspartner uit te maken voor aso als je echt in gesprek wil blijven maar oké.

4 likes

Fair enough, dit is iets waar ik me echt kwaad om maak dus dan komt er soms wat emotie bij. Neemt niet weg dat ik het oprecht asociaal vind, want je belast de gezondheid van anderen hiermee.

Ik heb het zeker niet over open haarden, dat vind ik natuurlijk al helemaal niet kunnen.

Mijn punt is dat het ontzettend nauw komt met houtstook, dus fijn als jullie houtstook-experts zijn en daardoor jullie omgeving minder belasten, maar dat is nogmaals echt niet de norm. In onze samenleving krijgen we met z’n allen al veel te veel fijnstof binnen en sommige bronnen zijn moeilijk te vermijden (bv. bij het koken). Dat mensen daar moedwillig nog een extra risico aan toevoegen snap ik niks van. Ik vind het echt zo’n heilige koe waarvan sommigen blijkbaar vinden dat er geen kritiek op gegeven mag worden, terwijl iedereen weet dat de alternatieven gezonder zijn voor mens en milieu. Er is niet voor niks een breed draagvlak voor een houtstookverbod, dus daar zou ik ook rekening mee houden voordat je een dure kachel aanschaft.

7 likes

Pff, deze reactie onderschrijft dus mijn hele punt. Het boeit je weinig dat het ongezond is, gezondheid delft in deze simpelweg het onderspit voor “gezelligheid” en “sfeer”.

In de praktijk betekent dit dat er bij 4 uur hout stoken in een vuurkorf of vuurschaal evenveel fijn stof zal vrijkomen als bij een autorit van ca. 5000 km, of van Brussel naar Moskou en terug.

Bron: Vuurkorven zijn een ramp voor onze longen | VRT NWS: nieuws.

Veel succes met je rokerslongen.

28 likes