Huizen/woningmarkttopic #3

Het valt mij ook wel op in mijn omgeving dat veel mensen heel bewust bezig zijn met verduurzaming en milieu etc. als het aankomt op hun woning (zonnepanelen, isoleren, groene daken etc.) maar dan idd wel weer voor een houtkachel kiezen. Dat vind ik zelf ook wat tegenstrijdig gezien alle alternatieven. Of is het argument voor verduurzaming dan stiekem toch vooral om goedkoper uit te zijn? (Zijn grotendeels echt vermogende mensen dus het er is geen acute financiële nood vanwege de gasproblemen).

Of is het een gevalletje in het vliegtuig zitten en denken: ‘dit zou ik eigenlijk niet meer moeten doen’, oftewel: hartstikke leuk zolang ik er niet teveel last van heb… (ik kan dat plaatje mbt dat vliegtuig niet meer vinden😬)

14 likes

Ik denk eerlijk gezegd dat dit de hoofdreden is. Volgens mij wordt er ook iets gesubsidieerd door de overheid, dus dat zal ook wel meespelen. En daarnaast denk ik ook waardevermeerdering voor een huis.

3 likes

Dit sowieso voor minstens 95% van huishoudens, maar zo raar is dat toch niet? Er zijn maar weinig mensen die zoveel geld investeren om er niet op zn minst beter van te worden.

6 likes

Nee daar heb je ook gelijk in. Maar soms wordt er zo mee te koop gelopen ihkv duurzaamheid, terwijl aan de andere kant dus net zo goed weer veel wordt vervuild, overigens ook wat betreft autogebruik en reizen. Dus qua eindstand vermoedelijk meer dan bij mensen met een lager budget, maar er wordt wel enorm mee geprofileerd

4 likes

Lekker fikkie steken in je tuin of huis mot kunnen yolo. Gelukkig denkt niet iedereen zoals jij.

Ik vind het ook echt niet meer van deze tijd om anderen tot last te zijn met rook, fijnstof en stank. Ja, alles is teringduur, maar dat is geen vrijbrief. Want inderdaad, veel mensen pleuren alles wat maar fikt in zo’n kachel. That shit is nasty man.

19 likes

Dit is wel een dikke vinger naar mensen met longproblemen en eigenlijk uberhaupt je buren.

Absoluut geen heilige Maria hier, maar ik heb een tijdje voor het Longfonds gewerkt en sindsdien toch wel bewuster van hoe naar het is. Zie: Houtrook is voor iedereen ongezond | Longfonds. Als je we alsnog voor kiest, prima. Ik ga zeker niet op deze heuvel sterven. Maar als je je nog niet bewust bent van de effecten, is het wel goed om te lezen. De verhalen van mensen zijn schrijnend.

6 likes

Mijn vriend en ik hebben deze week onze eerste bezichtiging gepland staan😱 huizenjacht is dus echt begonnen nu. Het is allemaal nog heel nieuw en ik vind het ook megaspannend en dit huis voldoet ook echt aan al onze wensen en past mooi in ons budget.
Is natuurlijk te mooi om waar te zijn dat de eerste keer gelijk raak is😂 maar alsnog wel heel leuk.

14 likes

Leuk!

Ik heb het idee dat hier (in de regio waar ik woon) steeds minder overboden wordt met hier en daar natuurlijk nog uitschieters, en een stuk minder bezichtigingen worden ingepland.

Welke regio zoeken jullie?

Succes!

1 like

Wij zoeken in Oost-Nederland en daar valt het momenteel ook wel mee, het is hier sowieso nooit zo hevig geweest als bijv. in de randstad. De stad waar we het liefst willen wonen is alleen wel heel populair dus ben wel bang dat overbieden nodig gaat zijn. We willen dit alleen niet met tienduizenden euro’s gaan doen dus dat maakt dat het waarschijnlijk wel wat langer zal gaan duren voor we beet hebben.
We zijn bij een hypotheekadviseur geweest en die gaf ook wel aan dat steeds meer woningen hier voor de vraagprijs verkocht worden dus dat biedt hoop!

Oh, jullie huizenzoektocht is geslaagd?? Heb ik gemist, gefeliciteerd!! Buiten U geworden? (Als je dat wilt delen…)

1 like

Leuk al die plannen en lekker een nieuwe keuken en een pui! Wij hoeven niet mega veel te doen gelukkig, er ligt een houten visgraat die we willen oppoetsen en net als jij ook hier en daar een nieuw behangetje en een lik verf. Wil ook veel nieuwe meubels, dus deze week maar eens beginnen met de zoektocht naar een nieuwe bank.

2 likes

Oh spannend zeg!

Nou laat ff weten hoe het gegaan is, ben benieuwd! Leuk!

Ga ik doen, thanks! :smile:

4 likes

M’n vriend en ik hebben vanmiddag een bezichtiging bij een huis dat er echt heeel leuk uitziet. Het komt alleen eigenlijk wat te vroeg, aangezien ik 1 augustus begin met een nieuwe baan en het bijbehorende inkomen wel nodig is om dit te kopen. M’n vriend denkt dat ik prima bij die nieuwe baan al om een werkgeversverklaring oid kan vragen, maar dat is een beetje gek toch, aangezien ik er nog niet eens werk? Heeft iemand daar misschien ervaring mee?
Daarnaast moeten we voor morgenmiddag al een bod hebben uitgebracht haha, dus ik denk dat het allemaal wel iets te snel en last minute wordt om alles te regelen.

Ik denk dat het probleem met een nieuw contract kan zijn dat je nog in je proeftijd zit. Ik vermoed dat het dan nog niet telt

2 likes

Op zich kan je bij een nieuwe baan een werkgeversverklairng krijgen, als je maar geen proeftijd hebt. Geen enkele bank financiert iemand in zijn proeftijd (dit is mij iig heel duidelijk vertel) en het probleem bij je huidige baan is dat je een werkgeversverklaring wilt hebben uit de periode voordat je je baan opzegt omdat je ook niet gefinanciert wordt als je binnenkort geen baan meer hebt. Ik zou dus eerst nog even contact zoeken met een adviseur of het überhaupt zin heeft.

Ik ben hieromheen gegaan door met de nieuwe werkgever een maanden latere start af te spreken en vond zelf erg stressvol omdat je in de basis liegt tegen de bank door te verzwijgen dat je een nieuwe baan hebt waar je nog voor de overdracht de proeftijd doorgaat.

3 likes

Dank voor alle reacties! @Rapsody @Shaaar en @buffel
Ik heb inderdaad bij m’n nieuwe baan een maand proeftijd, dus dat is dan behoorlijk shit haha. We hebben al een hypotheekadviseur aan wie we het wel zouden kunnen voorleggen, maar ik denk dat het weinig zin heeft dan. Bij m’n huidige werk verdien ik te weinig voor dit huis en kreeg ik geen intentieverklaring voor onbepaalde tijd, wat ook niet echt een gunstige positie is voor een hypotheek (ik werk ernaast sinds kort als zzp’er maar dat inkomen telt nog niet mee + ik ben pas een jaar geleden afgestudeerd dus ook geen goed gemiddeld inkomen van de afgelopen 3 jaar).

Het lijkt me idd @Shaaar en @buffel erg stressvol om het zo te moeten doen, maar wel logisch in jullie situaties.

Ik denk dan dat er niks anders opzit dan wachten tot ik door m’n proeftijd heen ben en dan meteen die verklaring fixen. We gaan sowieso nog wel naar de bezichtiging omdat dat altijd wel leerzaam is, hopelijk valt het huis tegen :sweat_smile:

1 like

Mijn vriend zat in een vergelijkbare situatie en kon bij zijn nieuwe werk regelen dat hij geen proeftijd had. Dus initieel had hij die wel maar hij had de situatie uitgelegd en ze begrepen het en hebben de proeftijd geschrapt. Dus als het echt een geweldig huis zou je dit misschien nog kunnen vragen.

5 likes

Ik kan nu ook in dit topic mee gaan posten. Ik heb volgende week een bezichtiging in mijn lievelingsstraat van mijn stad!

9 likes

Het kan wel!! Bij ons was het bij het eerste huis ook gelijk raak. Wij hadden 1 bezichtig en daarna gelijk geboden en zijn het toen ook geworden. En ook niet super veel overboden. We hebben “maar 20k” hoeven overbieden. (Eind januari dus toen was het nog iets hectischer. In een klein dorpje, maar wel dichtbij de randstad)

2 likes