Da’s bijna een ton minder om te janken toch!
Hopelijk raakt ie verkocht …voor boven de vraagprijs.
Da’s bijna een ton minder om te janken toch!
Hopelijk raakt ie verkocht …voor boven de vraagprijs.
Of niet, misschien betreft het een bovenwoning van 28m2 voor dat geld. Dat iemand zich al rijk gerekend had wil niet zeggen dat het allemaal niet een tandje minder kan.
Hij is getaxeerd op 530.
Sowieso denk ik dat het allemaal wel 2 tandjes minder kan.
Maar dat maakt het nog niet minder lullig voor de verkoper.
Wij zitten met ongeveer dezelfde situatie, dus ik trek me dit misschien te persoonlijk aan, maar ik vind dit wel erg hard eigenlijk? Als je huis op een bepaald bedrag getaxeerd is, dan is het toch logisch dat je dat bedrag meeneemt voor de overbrugging? Want welk bedrag moet je anders gebruiken?
Klopt dat zeg ik hij is getaxeerd.
De bank gaat je geen overbrugging geven op een bedrag wat je zelf uit je duim hebt gezogen.
Die taxatie is ergens op gebaseerd.
Bij een taxatie voor overbrugging heb je niet te maken met biedingen. Ik vraag me echt af waar je dan van uit moet gaan als je de taxatie niet kunt gebruiken??
Edit: het artikel kan ik niet lezen, dus weet niet wat er precies staat.
Taxatie ten behoeve van een overbrugging heeft niks te maken met een bod.
De ene is voor de verkoper, de ander voor de koper, ja en die zou gebaseerd kunnen zijn op het hoogste bod.
Ik vraag me af voor welk bedrag de taxateur van de koper onze woning heeft getaxeerd…kan me niet voorstellen dat het net zo hoog als het bod is
Ik kan het artikel ook niet lezen.
Maar anywayz het een heeft niets te maken met het ander.
Ik heb er als verkoper geen enkel belang bij om een taxatie te krijgen voor een bedrag wat niet dicht bij de waarde van de woning ligt. Ik moet die lening namelijk aflossen met de verkoop van de woning, als die lening te hoog is blijf je dus met een restschuld achter.
Ja echt he!
Taxaties voor de bank ter overbrugging zijn toch juist hierom vaak wat conservatiever dan die voor hypotheekverstrekker? Zo is het bij mijn ouders wel gegaan, voor de overbrugginghypotheek was de taxatie stukken lager dan de taxatie voor de hypotheek van de kopers.
Veel geldverstrekkers overbruggen max 90% van de taxatiewaarde (en ik vermoed dat ze weer terug gaan naar max 80%)…
Was bij ons ook en 10% van die waarde konden we niet via een overbruggingshypotheek financieren maar moesten we of zelf inleggen of met een kortlopende lening financieren.
Het huis van onze oude overburen staat trouwens te koop sinds deze week, voor ruim op 150k meer dan waar wij ons huis voor hebben verkocht vorig jaar. Tuin is wel iets groter, maar verder heel vergelijkbaar huis. Echt wow, ben benieuwd of ze dat ervoor gaan krijgen met die stijgende rentes nu en vind het totaal niet realistisch, huis paar deuren verder is 2 maanden terug verkocht voor 75k meer dan dat van ons en dat snapte ik met de stijgende markt, maar deze is echt bizar geprijsd tov wat er afgelopen maanden in de rest vd wijk is verkocht.
Dat weet ik niet, maar dat lijkt me wel aannemelijk. Wij hebben iig bij die taxatie niet aangegeven welk bedrag we graag wilden hebben. Ons huis is in november getaxeerd, dat bedrag is meegenomen voor de overbrugging (onze hypotheekverstrekker nam wel 100% mee) en nu zijn we in gesprek met makelaars voor de verkoop en komen zij met prijzen die een stuk lager liggen dan de taxatie in november. Mocht het huis ook voor die prijs verkocht worden (ik ga er niet meer van uit dat er nog overboden wordt) dan moeten we dat bedrag dus zelf inleggen of we kunnen de overbrugging niet in z’n geheel aflossen.
Je weet dat dat risico er is wanneer je een nieuwbouwhuis koopt en je huidige woning pas later verkocht gaat worden, maar deze situatie had natuurlijk niemand voorzien toen we in november kochten.
Oh dat is echt kut! Nee niemand heeft dit kunnen voorzien.
Het ging ook opeens heel rap naar beneden.
Volgens mij begon het ergens februari al minder te worden, maar nog niet echt zorgwekkend.
En dan hangt het ook nog van de regio en segment af.
Nou echt dit. Ik woon in een rijtje met 14 identieke huizen (geen grap, het deurnummer is het enige verschil. Ze komen volledig uit de fabriek. Vanbinnen zijn alleen de looks van de keuken en inrichting anders) en er zit ruim dertig duizend euro (!) verschil tussen taxaties die op dezelfde dag gedaan zijn door hetzelfde kantoor. Het huis van mijn rechterburen is 20.000 meer waard dan dat van de linker.
Dit hebben wij ook.
Onze WOZ waarde ligt hoger, tussen ons en de buren scheelt het geloof ik iets van 30.000.
Ander nieuws.
Staat een huis hier in de buurt opnieuw op Funda met een daling van 25.000.
Zijn jullie en de buren er tegelijk komen wonen? Onze WOZ scheelde dacht bijna een ton met de buren terwijl het exact hetzelfde huis is (zij zelfs nog een dakterras) maar komt omdat zij er al +15 jaar wonen en wij 1.5 jaar. Ze nemen de aankoopprijs als uitgangspunt en doen daar jaarlijks een percentage bovenop.
Wat @Shaaar zegt klinkt wel echt vreemd. Weet je de onderbouwing van dat verschil?
Nee niet tegelijk.
Maar scheelt dacht ik maar iets van 6 jaar.
We hebben een onderzoek laten starten door de gemeente aangezien wij de hoogste WOZ waarde in het blok hadden. Zelfs de hoek huizen met een grotere oppervlakte liggen lager dan ons huis die midden in het blok staat.
Gemeente heeft een taxateur langs gestuurd, dus ben benieuwd wat eruit gaat komen.