Huizen/woningmarkttopic #3

Ik heb er als verkoper geen enkel belang bij om een taxatie te krijgen voor een bedrag wat niet dicht bij de waarde van de woning ligt. Ik moet die lening namelijk aflossen met de verkoop van de woning, als die lening te hoog is blijf je dus met een restschuld achter.

6 likes

Ja echt he!

3 likes

https://12ft.io/ je kan het artikel hier mee lezen! werkt bij de meeste sites trouwens

7 likes

Taxaties voor de bank ter overbrugging zijn toch juist hierom vaak wat conservatiever dan die voor hypotheekverstrekker? Zo is het bij mijn ouders wel gegaan, voor de overbrugginghypotheek was de taxatie stukken lager dan de taxatie voor de hypotheek van de kopers.

Veel geldverstrekkers overbruggen max 90% van de taxatiewaarde (en ik vermoed dat ze weer terug gaan naar max 80%)

Was bij ons ook en 10% van die waarde konden we niet via een overbruggingshypotheek financieren maar moesten we of zelf inleggen of met een kortlopende lening financieren.

Het huis van onze oude overburen staat trouwens te koop sinds deze week, voor ruim op 150k meer dan waar wij ons huis voor hebben verkocht vorig jaar. Tuin is wel iets groter, maar verder heel vergelijkbaar huis. Echt wow, ben benieuwd of ze dat ervoor gaan krijgen met die stijgende rentes nu en vind het totaal niet realistisch, huis paar deuren verder is 2 maanden terug verkocht voor 75k meer dan dat van ons en dat snapte ik met de stijgende markt, maar deze is echt bizar geprijsd tov wat er afgelopen maanden in de rest vd wijk is verkocht.

2 likes

Dat weet ik niet, maar dat lijkt me wel aannemelijk. Wij hebben iig bij die taxatie niet aangegeven welk bedrag we graag wilden hebben. Ons huis is in november getaxeerd, dat bedrag is meegenomen voor de overbrugging (onze hypotheekverstrekker nam wel 100% mee) en nu zijn we in gesprek met makelaars voor de verkoop en komen zij met prijzen die een stuk lager liggen dan de taxatie in november. Mocht het huis ook voor die prijs verkocht worden (ik ga er niet meer van uit dat er nog overboden wordt) dan moeten we dat bedrag dus zelf inleggen of we kunnen de overbrugging niet in z’n geheel aflossen.

Je weet dat dat risico er is wanneer je een nieuwbouwhuis koopt en je huidige woning pas later verkocht gaat worden, maar deze situatie had natuurlijk niemand voorzien toen we in november kochten.

3 likes

Oh dat is echt kut! Nee niemand heeft dit kunnen voorzien.

Het ging ook opeens heel rap naar beneden.
Volgens mij begon het ergens februari al minder te worden, maar nog niet echt zorgwekkend.

En dan hangt het ook nog van de regio en segment af.

Nou echt dit. Ik woon in een rijtje met 14 identieke huizen (geen grap, het deurnummer is het enige verschil. Ze komen volledig uit de fabriek. Vanbinnen zijn alleen de looks van de keuken en inrichting anders) en er zit ruim dertig duizend euro (!) verschil tussen taxaties die op dezelfde dag gedaan zijn door hetzelfde kantoor. Het huis van mijn rechterburen is 20.000 meer waard dan dat van de linker.

6 likes

Dit hebben wij ook.
Onze WOZ waarde ligt hoger, tussen ons en de buren scheelt het geloof ik iets van 30.000.

Ander nieuws.
Staat een huis hier in de buurt opnieuw op Funda met een daling van 25.000.

2 likes

Zijn jullie en de buren er tegelijk komen wonen? Onze WOZ scheelde dacht bijna een ton met de buren terwijl het exact hetzelfde huis is (zij zelfs nog een dakterras) maar komt omdat zij er al +15 jaar wonen en wij 1.5 jaar. Ze nemen de aankoopprijs als uitgangspunt en doen daar jaarlijks een percentage bovenop.

Wat @Shaaar zegt klinkt wel echt vreemd. Weet je de onderbouwing van dat verschil?

Nee niet tegelijk.
Maar scheelt dacht ik maar iets van 6 jaar.
We hebben een onderzoek laten starten door de gemeente aangezien wij de hoogste WOZ waarde in het blok hadden. Zelfs de hoek huizen met een grotere oppervlakte liggen lager dan ons huis die midden in het blok staat.
Gemeente heeft een taxateur langs gestuurd, dus ben benieuwd wat eruit gaat komen.

1 like

Nop geen idee. Het is ook voor oplevering gebeurd dus er is ook niet echt een onderbouwing. Weet het alleen omdat wij op zoek waren naar de taxateur die het hoogst getaxeerd heeft😅 (voor verlaging renteklasse)

1 like

dat is toch ook niet logisch? Ik zou denken dat zo een taxatie gebeurt op basis van een gemiddelde prijs per mÂČ woonoppervlakte en terrein in de regio + energiezuinigheid + extra’s

2 likes

Hoe het aan mij is uitgelegd, is dat het gebaseerd is op een x aantal verkochte huizen dat jaar die vergelijkbaar zijn in ligging, aantal m2, type huis, wel/geen tuin, etc. (eigenlijk wat jij noemt). Als een huis net verkocht is dan leidt dat tot een nieuwe taxatie dus nieuw bedrag en als een huis al langer bij dezelfde eigenaar is leidt het tot een percentage dat bij de WOZ van het jaar ervoor komt.

Hoop overigens dat ik de uitleg zo goed heb onthouden hoor, ik vond het best ingewikkeld!
Ik vond het ook oneerlijk en toen zei de gemeente ook nog: maar dit heb je er zelf voor betaalt dus jij vindt dit het waard. Ja joe, het is nu toch wat de gek ervoor geeft en niet een reeele waarde van een huis.

3 likes

nee klopt hoor! Opzicht klinkt het wel logisch zoals jij het ook uitlegt maar ik ben er cynisch over omdat ze in dat artikel van NRC duidelijk claimen dat een groot probleem met de taxaties is dat deze pas gebeuren als er eigenlijk al verkocht is, enkel omdat het verplicht is, uit gemakzucht gaat de taxateur dan gewoon het geboden bedrag erop zetten omdat er anders toch discussies zijn. Hierdoor krijgen je natuurlijk een effect waarbij overbiedingen genormaliseerd worden wat ook het geval lijkt te zijn in Nederland voor zover ik het begrijp als Belg

Ik ben me er zelf ook meer in gaan verdiepen recent omdat er in België ook sprake zou zijn van het mogelijk verplicht te maken met mogelijke effecten op het leenbedrag

Oh we hebben het nu over twee verschillende dingen!

Jij hebt het over taxatie bij de aankoop, dus de taxatie om een hypotheek te krijgen. Daarbij klopt het dat ze naar de wijk, maar ook staat etc horen te kijken maar nu in de praktijk vaak op/heel dichtbij het bod ligt.

Ik heb het over de WOZ waarde, die bepaalt de onroerend zaak belasting als je er al woont. Als je daar bezwaar tegen maakt kan er een gemeentelijk taxateur langs komen om de waarde opnieuw te bepalen, ik had zelf een recent taxatierapport ivm aankoop dus kon dat gebruiken voor het bezwaar. Maar de WOZ stijging wordt dus (iig hoe mijn gemeente het mij heeft uitgelegd) bepaald zoals ik hierboven uitlegde. Dat is iets heel ansers dan taxatie bij aankoop.

1 like

Nou klopte toch wel dat de eerste keer te mooi is om waar te zijn!
Het huis was echt prachtig maar moet wel eerst asbestvrij worden gemaakt (gedeelte hing gewoon los aan het plafond in de schuur) en de duizenden euro’s die we daar tegenaan moeten gooien maakt dat we voor overbieden niet echt ruimte meer hebben dus ik ga er vanuit dat het niks wordt.

Maar wel leuk en leerzaam om eens gedaan te hebben en we zoeken gewoon vrolijk verder :smile:

8 likes

Ah ok jammer!
Maar inderdaad, gewoon op naar de volgende.

Ach als jullie verder geen haast hebben; gewoon rustig rondkijken en je niet gek laten maken.

2 likes

Misschien staat ie over paar weken nog te koop en als prijzen zakken, kan je misschien minder bieden.
Is mogelijkheid tot verduurzamen nog een optie?

3 likes