Huizen/woningmarkttopic #3

Nop geen idee. Het is ook voor oplevering gebeurd dus er is ook niet echt een onderbouwing. Weet het alleen omdat wij op zoek waren naar de taxateur die het hoogst getaxeerd heeft😅 (voor verlaging renteklasse)

1 like

dat is toch ook niet logisch? Ik zou denken dat zo een taxatie gebeurt op basis van een gemiddelde prijs per m² woonoppervlakte en terrein in de regio + energiezuinigheid + extra’s

2 likes

Hoe het aan mij is uitgelegd, is dat het gebaseerd is op een x aantal verkochte huizen dat jaar die vergelijkbaar zijn in ligging, aantal m2, type huis, wel/geen tuin, etc. (eigenlijk wat jij noemt). Als een huis net verkocht is dan leidt dat tot een nieuwe taxatie dus nieuw bedrag en als een huis al langer bij dezelfde eigenaar is leidt het tot een percentage dat bij de WOZ van het jaar ervoor komt.

Hoop overigens dat ik de uitleg zo goed heb onthouden hoor, ik vond het best ingewikkeld!
Ik vond het ook oneerlijk en toen zei de gemeente ook nog: maar dit heb je er zelf voor betaalt dus jij vindt dit het waard. Ja joe, het is nu toch wat de gek ervoor geeft en niet een reeele waarde van een huis.

3 likes

nee klopt hoor! Opzicht klinkt het wel logisch zoals jij het ook uitlegt maar ik ben er cynisch over omdat ze in dat artikel van NRC duidelijk claimen dat een groot probleem met de taxaties is dat deze pas gebeuren als er eigenlijk al verkocht is, enkel omdat het verplicht is, uit gemakzucht gaat de taxateur dan gewoon het geboden bedrag erop zetten omdat er anders toch discussies zijn. Hierdoor krijgen je natuurlijk een effect waarbij overbiedingen genormaliseerd worden wat ook het geval lijkt te zijn in Nederland voor zover ik het begrijp als Belg…
Ik ben me er zelf ook meer in gaan verdiepen recent omdat er in België ook sprake zou zijn van het mogelijk verplicht te maken met mogelijke effecten op het leenbedrag…

Oh we hebben het nu over twee verschillende dingen!

Jij hebt het over taxatie bij de aankoop, dus de taxatie om een hypotheek te krijgen. Daarbij klopt het dat ze naar de wijk, maar ook staat etc horen te kijken maar nu in de praktijk vaak op/heel dichtbij het bod ligt.

Ik heb het over de WOZ waarde, die bepaalt de onroerend zaak belasting als je er al woont. Als je daar bezwaar tegen maakt kan er een gemeentelijk taxateur langs komen om de waarde opnieuw te bepalen, ik had zelf een recent taxatierapport ivm aankoop dus kon dat gebruiken voor het bezwaar. Maar de WOZ stijging wordt dus (iig hoe mijn gemeente het mij heeft uitgelegd) bepaald zoals ik hierboven uitlegde. Dat is iets heel ansers dan taxatie bij aankoop.

1 like

Nou klopte toch wel dat de eerste keer te mooi is om waar te zijn!
Het huis was echt prachtig maar moet wel eerst asbestvrij worden gemaakt (gedeelte hing gewoon los aan het plafond in de schuur) en de duizenden euro’s die we daar tegenaan moeten gooien maakt dat we voor overbieden niet echt ruimte meer hebben dus ik ga er vanuit dat het niks wordt.

Maar wel leuk en leerzaam om eens gedaan te hebben en we zoeken gewoon vrolijk verder :smile:

8 likes

Ah ok jammer!
Maar inderdaad, gewoon op naar de volgende.

Ach als jullie verder geen haast hebben; gewoon rustig rondkijken en je niet gek laten maken.

2 likes

Misschien staat ie over paar weken nog te koop en als prijzen zakken, kan je misschien minder bieden.
Is mogelijkheid tot verduurzamen nog een optie?

3 likes

Veel asbest is wel balen.
Wij hebben nu eerste offertes binnen voor verduurzamen en helft van budget is al op en we zijn nog niet eens op de helft van de plannen. Het is best duur allemaal en veel kan pas in oktober november. Of nog later.
Denk daar waar jij woont misschien nog wel meer kost.

Als het zo hard daalt allemaal zou ik nog even wachten (of brutaal veel minder bieden als je echt graag wilt).

2 likes

Oeh mag ik het ook zien? :grin:

3 likes

Wooow iemand in de straat tegenover ons heeft zijn huis verkocht, kleiner dan van ons en minder mooie ligging… 165k overboden. Doe even normaal joh wat een geld. Wij moesten iets van 80k overbieden op het huis wat wij gekocht hebben en vind dat al absurd. Deze week zijn er foto’s gemaakt van het huis en hopelijk over twee weken op Funda. Ben heel benieuwd.

1 like

Je kan voor de lol een bod doen haha? Dan krijg je toch Inzicht in dat nieuwe Systeem? Move.nl ofzo

3 likes

Oh ik dacht dat dat nieuw was. Ben niet helemaal bij, maar het is toch openbaar per 1 juli ofzo wat er geboden is? Maar dan alleen voor mensen die ook geboden hebben dacht ik? Of voor iedereen

Edit: zou mij trouwens niet echt uitmaken als iemand de vraagprijs biedt, er van uitgaande dat er toch nog wel 7 (of 17) andere biedingen zijn die hoger zijn…

1 like

Nu gasvrij wonen is wel fijn, scheelt idd veel geld. En met die vooruitzichten mbt stadsverwarming is wachten ook weer voordelig maar snap dat je ook graag tuin etc wilt. Lastig, moet je zodanig laag kopen dat 500euro niet uitmaakt maar is veel geld per maand. En prijsklasse van huis zakt ook enorm.

En wat als je in de winter wat meer gebruik maakt van elektrische kachels om de ruimtes op te warmen waar je tijd doorbrengt? Dus dat je niet een hele verdieping hoeft te verwarmen? Weet niet hoe de prijzen voor elektriciteit daar zijn, maar evt in combinatie met zonnepanelen scheelt dat wel wat in je gasverbruik.

Wat is veel daar variabel, ik zou er gek van worden.
Andere kant kan ook voordelig zijn. Maar je moet dan eigenlijk echt rekening houden met een hele goede buffer.

1 like

Wauw, mooi huis! Gaat vast als een warm broodje over de toonbank.

Hoop dat de foto’s bij ons ook zo mooi worden. Maandag krijgen we de voorstellen van 2 makelaars… dan eentje kiezen. Zo spannend allemaal!

4 likes

Je kan hier ook amper vaste contracten meer afsluiten. Wij hebben daarom nu relatief energiezuinige (in hoeverre dat kan) elektrische kachels besteld zodat we in ieder geval onze twee thuiswerkplekken kunnen verwarmen zonder de hele bovenverdieping warm te moeten houden. Hopelijk scheelt dat iets.

In januari verhuizen we van energielabel D naar energielabel A, dus hopelijk gaat het dan wat schelen qua kosten per maand.

Variabele hypotheekrente zou ik ook echt slapeloze nachten van hebben :laughing:

Ja klopt, hypotheekadviseur zei dat variabel de norm is. Hij was echt extreem verbaasd toen ik zei dat wij het zo lang mogelijk vast willen zetten, en zei toen dat 10 jaar de max is. Die online tools geven altijd variabel aan, en dan kun je nog kiezen voor 1 of 3 jaar vast. Als je het langer vast wil kun je niet eens online zo’n rekentool gebruiken.

2 likes

Dat zal je altijd zien hè? Precies twee tegelijk.
Er zijn vast wel behoorlijk wat liefhebbers te vinden voor zulke mooie oude huizen!

Hou ons maar op de hoogte als je het leuk vindt. Ben benieuwd!