Weet ik niet. Zal wel historisch zo gegroeid zijn denk ik? In Nederland kun je je hypotheekrente voor 30 jaar vastzetten maar dat kan in andere landen ook niet altijd (in de twee andere landen waar ik gewoond heb in ieder geval niet, in Frankrijk moet je bijv je hele hypotheek in 15 jaar afbetalen)
@simsalabim ik heb wel eens gehoord dat je historisch gezien aan het einde vd rit minder aan rente hebt betaald bij een variabele rente dan bij 1 die vast staat (wel al jaren geleden, voor de extreem lage rentes). Maar de meeste mensen zijn vrij risicomijdend en weten liever wat ze moeten betalen dan het risico dat ze ineens veel meer moeten betalen bij stijgende rentes.
Dus misschien daarom?
Ja dat zou ook kunnen. Een vriend in NL heeft me dit ook wel eens zo uitgelegd, dat je onder aan de streep altijd minder kwijt bent met een variabele rente. Zou voor mij geen optie zijn omdat ik inderdaad risicomijdend ben. Lijkt me heel vervelend als je vaste lasten opeens hard kunnen stijgen.
Heb hem even gecheckt, mooi huis!! Hopelijk komt er een goed bod!
Ik heb vrijdag een bezichtiging van een huis wat al 3 maanden in de verkoop staat. Heeft iemand enig idee wat daar in de huidige markt redenen voor zou kunnen zijn? Huis is goed onderhouden, energielabel C en staat in een goede wijk dus we snappen het niet zo goed. Zal vast een addertje onder het gras zitten maar dan hebben we een idee waar we op moeten letten als we er zijn.
Funderingsproblemen? Dus goed letten op scheuren in de gevel of aflopende kozijnen/vloeren. Misschien wordt er iets gebouwd in de omgeving waardoor je uitzicht gaat veranderen. Geluidsoverlast van een school of snelweg?
Even snel waar ik aan denk.
Misschien verkocht tussendoor en ontbonden? Door dat ze de financiering niet rond kregen oid. Dan is er misschien niks mis maar “pech”.
Wellicht zijn ze er niet uitgekomen qua biedingen of heeft de koper de financiering niet rond gekregen.
Je kan vragen of er een bouwkundige keuring is uitgevoerd. Kan zijn dat er eerder mensen waren die het gekocht hebben, keuring hebben laten uitvoeren waaruit bleek dat er een hoop gedaan moet worden, waardoor ze hebben gekozen om de koop niet door te laten gaan
Ik denk dat het halve forum hem heeft bekeken op Funda .
Dank voor jullie reacties!
Ik kom vaak in die straat en daar wordt momenteel niks gebouwd en dat staat voor zover ik weet ook niet op de planning. In de beschrijving staat wel dat de woning bouwkundig gekeurd is maar ik zal er inderdaad nog even achteraan bellen om te vragen hoe recent die keuring dan is en vrijdag extra goed letten op eventuele scheuren/lekkages etc. En anders hoop ik inderdaad maar dat het komt doordat er wat mis is gegaan met een eerdere verkoopronde.
Overlastgevende buren kan ook nog!
Ik heb wel eens meegemaakt dat de opleverdatum pas 8 maanden later lag, daar haakten kijkers toen op af.
Vaak kun je die keuring opvragen als je daadwerkelijk komt kijken. Je zou even kunnen bellen met de verkopende makelaar om te kijken of je het kan opvragen
Het huis wat wij afgelopen zomer kochten heeft ook langere tijd (ook 3 maanden) te koop gestaan, hij had een hele kleine achtertuin wat kopers met kinderen tegen hield, en er zaten 2 scheuren in de woning (1 in de garage en 1 in de achtergevel). Beide cosmetisch en niet constructief, maar ik kan me voorstellen dat dit kopers afschrikt.
Wij vonden het huis en juist een kleine achtertuin perfect, wij leamen uit een woning met een veel te grote achtertuin voor ons.
Mijn punt is, het hoeft helemaal ernstige reden te zijn.
Ik zou het met de bezichtiging aan de makelaar vragen en dan goed letten op de reactie. Daar kun je soms wel uit opmaken of die de echte reden noemt, of dat er iets verborgen wordt gehouden. En als er een bouwkundig rapport is dat inderdaad opvragen. Weet niet of ze verplicht zijn dat te delen, maar als daar niks geks in staat zie ik geen reden waarom ze het niet zouden delen.
Heb je al een update gehad van de makelaar wat betreft het aantal bezichtigingen? Ben benieuwd!
Wij hebben vandaag een keuze gemaakt uit de verschillende offertes voor een verkoopmakelaar. Blij met de vraagprijs die ze adviseren (allemaal gelijk). Nu hopen dat we dat ook gaan krijgen !
Wat is je huis fotograaf-/bezichtigingen-proof maken veel werk trouwens! Had ik echt een beetje onderschat.
Ja dat is wcht horror dat klaar maken voor bezichtigingen. Door omstandigheden hebben wij dat 3x moeten doen mijn huis is nog nooit zo schoon geweest maar vond mijn huis daardoor ook gelijk niet meer leuk hahaha
Ik vond mijn huis zo onpersoonlijk aanvoelen.
Nu is het weer een rommeltje met overal kinderspeelgoed.
Toen ze voor taxatie kwamen voor de kopende partij was ik net 1.5 week bevallen en geen zin om al die (schone) was en spullen etc weer op te bergen dus staat allemaal op de foto in dat rapport haha.
Pff wij hebben vorig jaar april een nieuwbouwhuis gekocht, projectbouw. De eerste woningen worden deze week opgeleverd. Dat is blok 1 en 2. Wij zitten in blok 5 en hebben gehoord dat we nog tot oktober minstens moeten wachten… we betalen ook sinds oktober vorig jaar. Nou hebben we een contract getekend waar oa in staat dat de aannnemer een boete aan ons moet betalen als ze de 200 werkbare dagen overschrijden. Dat is ongeveer een jaar. Heeft iemand hier ervaring mee? Ze mogen zich beroepen op overmacht, maar dat moeten ze wel echt aan kunnen tonen lijkt me…