Huizen/woningmarkttopic #3

Wanneer was de start bouw? (Volgens de aanneemovereenkomst). Want als die ook rond oktober was zit je nog lang niet aan de 200 werkbare dagen.

2 likes

Echt hè? Vooral al die persoonlijke spullen die opgeruimd (moeten) worden. Net een showroom.

Hoop dat ze alle bezichtigingen op 1 of 2 dagen kunnen plannen, want met een kleintje van 15 maanden blijf ik bezig anders.

1 like

Als je sinds oktober betaalt, ga ik ervan uit dat toen de grond gepasseerd is en de bouw dus begonnen? De werkbare dagen beginnen dan pas te tellen en volgens Vereniging Eigen Huis heeft een jaar gemiddeld 180 werkbare dagen. Bij oplevering in oktober zit je daar dan dus nog onder. De aannemer moet ook een logboek bijhouden met alle werkbare dagen, dus mocht je twijfelen dan zou je die dan op kunnen vragen.

Hebben wij een woning in hetzelfde project???
Noorden van het land toevallig?

4 likes

Alles is in augustus gepasseerd en ze zijn begin oktober begonnen. Ik wist niet dat een jaar 180 werkbare dagen had. Dat van dat logboek is een goede, dat kunnen we nog checken.

@Bouwnummerzoveel ja! Je hebt een pb

6 likes

PB terug! :laughing:

3 likes

Wat een cliffhanger dit, worden jullie buren??

8 likes

Tromgeroffel………

2 likes

Ja! Haha

45 likes

Haha wat leuk!

Ja echt toevallig he!

Moet me dan maar wel een beetje gaan gedragen hier :joy:

11 likes

Niet een nieuwbouwhuis maar een klushuis;

• Vloer in dec/jan uitgezocht en gepland, eind maart/begin april geplaatst
  • Keuken in mei uitgezocht, eind oktober geplaatst

Gaat allemaal om 2021, vloer en keuken zijn geplaatst zodra de betreffende partij daar tijd voor had.

We hebben verder nog eea laten doen aan elektriciteit en leidingen en dat ook ca 3 maanden van tevoren geregeld. Dat speelt denk ik niet bij nieuwbouw?

Wij zijn per 1 maart van dat jaar verhuisd en vooral de vloer was daardoor wat onhandig omdat we er al woonden dus veel gesleep met meubels etc. Zou dat de volgende keer doen voor het verhuizen maar dat paste niet in de agenda van de vloerenman.

1 like

Nieuwbouwhuis: eerst verwachte oplevering Q2-Q3 2021. Groot langdurig project, waarbij we in zomer 2019 al een keuken hebben uitgezocht omdat we keukentekeningen aan moesten leveren. Uiteindelijk mei 2022 de sleutel gekregen.
We hebben de vloer in oktober 2021 uitgezocht, was wel ruim op tijd. Stukadoor in feb/maart uitgezocht voor in mei.

Houdt rekening bij de keuken dat er grote chiptekorten zijn en best wat apparaten slecht leverbaar zijn.

1 like

Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht, verwachte oplevering q1 2023.
De keuken hehben we eind vorig jaar al uitgezocht ivm keukenopstelling die we moesten doorgeven bij de aannemer.

We zijn nu aan t oriënteren op een vloer maar daar zijn we ruim op tijd mee.

Met een badkamer lopen we tegen een groter probleem aan. Bij 1 winkel kunnen ze pas over 1 jaar monteren, een andere winkel neemt niet eens nieuwe klanten aan omdat de qachtlijst naar 1.5 jaar ging :sweat_smile:

Je kan wel gewoon de materialen krijgen, dus mocht je zelf handig zijn of iemand kennen is dat ook een oplossing.

1 like

In vervolg op wat al werd gevraagd: Wij zijn op zoek naar een huis en zien veel huizen waar veel aan moet gebeuren. Dit schrikt mij af omdat ik overal hoor dat je geen aannemers kunt vinden en dat de materialen schaars en duur zijn. Is dit echt zo of valt het mee? Iemand ervaring mee?

Denk bijv aan een muur eruit halen en een nieuwe keuken plaatsen, badkamer eruit slopen en nieuwe plaatsen, elektra, nieuwe vloeren, dak repareren, nieuwe kozijnen, balkon repareren, verduurzamen, etc

1 like

Oktober 2021 getekend voor een nieuwbouwhuis, oplevering maart/april 2023.

Keuken: december 2021 ivm aanleveren tekening bij aannemer
Vloeren: deze maand besteld, omdat ik zelf graag dingen wilde afstrepen. Had later gekund!
Stucadoor: ben ik nu mee bezig, mensen die ik spreek zitten tot dec-maart vol (dus ben ik nog niet op tijd mee).
Badkamer gaat via het project.

2 likes

Isoleren ging bij ons vrij snel, kon na een paar weken al (kruipruimte en spouwmuurisolatie). Keuken en kozijnen was wel minimaal enkele maanden wachttijd (als in: minstens 4 maanden, vaker pas na 6 maanden mogelijk). Stucadoor was ook al 6 maanden minimaal vooruit aan het plannen. Keuken en stucadoor is recente ervaring , eind vorig jaar was dat

3 likes

Nieuwe keuken: dec 2021 besteld en mei 2022 geplaatst (mis alleen nog de vaatwasser die pas in december 2022 komt :upside_down_face:)
Stucadoor: 3 maanden van te voren (maar was maar paar muren, voor grote klussen had hij wachtlijst van 6 maanden)
Vloer opschuren/opnieuw olieen: 4 maanden van te voren
De rest hebben we zelf gedaan, maar ik zou wel echt op tijd beginnen met alles regelen. Bij vrienden zie ik dat losse kleine klusjes van een dag vaak nog best snel geregeld kunnen worden (paar weken/maand), maar degene die echt een grote dingen zoals kozijnen, uitbouw etc. laten doen zijn echt een eeuwigheid bezig met een aannemer vinden en moeten vaak echt super lang wachten.

2 likes

Wij hebben pas gestript en gerenoveerd. Voor schrijnwerk en keuken mag je toch minimaal 6 maanden tellen, de vloerder ongeveer 4 maanden, stukadoor geen idee want dat hebben we zelf gedaan :blush:
Ik woon wel net over de grens in België.

1 like

En @Poesje
Wij hebben vorig jaar juli een huis gekocht, hebben april 2022 de sleutel gekregen. We hebben alles uitbesteed, hebben vanaf september verschillende aannemers benaderd. Van de 4 hebben er maar 2 gereageerd een offerte gemaakt, en met 1 zijn we in zee gegaan. Aannemer heeft stukadoor, schilder, elektricien etc sinds begin dit jaar vastgelegd. Keuken hebben we in het najaar uitgezocht, apparatuur besteld in december, en wordt morgen geplaatst (1 oven is nog niet leverbaar ivm WiFi chip tekort).
Vloer ook dec/Jan uitgezocht, werd op tijd geplaatst.
Volgende week verhuizen we!

Qua kosten valt het wel allemaal (veel) duurder uit dan we van tevoren gedacht hadden, dus neem je budgetten ruim!

3 likes