Ik heb alleen recent ervaring met nieuwe (houten) vloeren, daarvan was de levertijd echt 6 maanden omdat er blijkbaar een enorm tekort is aan hout. Dit was eind vorig jaar/begin dit jaar.
Wij hebben voor een totaalrenovatie prijzen gekregen gaande van 140.000 euro naar 280.000 euro. Heb bij elke aannemere referenties gevraagd en uiteindelijk gekozen voor degene die meer nadacht over “goedkopere” opties: ramen rechtstreeks bij de leveranciers bestellen en samen met mijn vriend plaatsen, tonen hoe je een vloer mooi legt zodat wij zelf verder kunnen.
De prijzen zijn enorm duur maar we merken niets van lange wachttijden momenteel. De aannemer kon direct beginnen omdat een werf uitviel maar ik had hem 6 maanden van tevoren gecontacteerd. Hier gaat om België.
Als het geen draagmuur is dan komt het je allemaal goedkoper uit. Een draagmuur betekent hier direct architect en stabiliteitsingenieur en veiligheidcoördinator onder de hand nemen en die grap kost 15.000 euro zonder dat er ook maar werken zijn uitgevoerd.
Ja, snap ik. Wij weten het ook nog niet precies maar goede vakmensen zijn schaars, dus zitten snel vol. Als je al iemand weet dan kan die daar iig rekening mee houden. Vind het zelf ook wel fijn om al dingen geregeld te hebben, we krijgen het straks nog druk genoeg als het huis (bijna) klaar is.
Ik krijg echt lichte paniek als ik dit allemaal lees. Wij hebben net 1,5 week geleden de koopovereenkomst getekend en krijgen begin oktober de sleutel. Hoe ga ik dat allemaal regelen met die lange levertijden?
Eerste aannemer waar we contact mee opgenomen hebben kan pas in februari .
En we zijn nu zó druk met ons huis verkoopklaar maken voor de foto’s die morgen gemaakt worden…. Hoe doen mensen dit! Haha…
Oeh, wij hebben een bod van 475.000 gehad op ons huis. De vraagprijs is 495.000. Het waren volgens de makelaar expats die meteen een bod hebben gedaan. Straks even met de makelaar bellen, wat is dit toch zenuwslopend.
ja niet? Wij hebben vorig jaar rond deze tijd ons huis opgeleverd en nog steeds moet men terug komen om dingen te regelen.
Zelf de aannemer die het huis gebouwd heeft moet nog 30 punten herstellen…maarja corona en de oorlog he?
Ik vind het hele nieuwbouwhuis enorm zwaar proces en heb het gigantisch onderschat.
Als je het bijv zelf iets gaat aanpassen ben je je garantie kwijt… en je bent zo afhankelijk van andere mensen.
De schilder, de keukenboer, de aannemer, de stucadoor, de hovenier, de klusjesman, badkamermoer, de raambekleders…en allemaal zijn ze stuk voor stuk druk en lossen ze iets op net op een manier die het juist niet moet of beschadigen je net gerenovlieste muur…΅kan gebeuren he?Doen we niet expres¨ Dat zal wel, maar ik zit er uiteindelijk mee omdat jij niet netjes te werk gaat.
Je merkt, de frustratie zit erg hoog
Ons huis wordt nu gebouwd, maar ik heb het nieuwbouw proces ook onderschat. Er komt zoveel bij kijken, je moet telkens wel iets anders regelen. Ik dacht “we tekenen nu, dan een jaar wachten en dan zo rond de oplevering dingen regelen”. Maar ondertussen zijn we al vanaf oktober continue bezig met dingen regelen. En veel komt ook tegelijk waardoor je bijv. in 2 weken ineens een keuken, hypotheek en meerwerk (elektra en waterleidingen) moet uitkiezen/doorgeven.
Schrik er wel van dat je nu een jaar na oplevering nog steeds met dingen zit die niet opgelost zijn. Dan is er ook wel veel mis gegaan of niet? Heb je een vooruitzicht wanneer het wel opgelost wordt? Hoop dat je ondertussen ook wel een beetje kunt genieten van je huis!
Ik ben enorm dankbaar voor mijn huis hoor.
Maar no way dat ik dit binnen nu en 10 jaar nog een keer ga trekken.
Wat een geregel en gedoe inderdaad.
We hebben eindelijk een oplever datum jawel: 20 oktober. Dus alle partijen informeren, hier en daar verzetten waar nodig.
Ik ga huilen als er zoveel oplever punten zijn en een jaar na dato nog steeds niet allemaal verholpen
Ik ben wel benieuwd: is die 495 naar taxatiewaarde of hebben jullie hoger ingezet? Als jullie die 475 accepteren is het voor het eerst sinds laaaaaange tijd dat ik hoor dat er niet gigantisch is overboden.
Vrienden van ons hebben hun appartement te koop staan, is in een week tijd maar 1 bod op gekomen. En naar iets van 3 kijkers
Bod is ook nog eens de vraagprijs
Nu is onze aannemer echt verschrikkelijk, wisten we van te voren maar zo erg had ik niet verwacht.
Een tip: vertrouw niemand van de bouwwereld, zorg dat alle papieren op papier staat en sluit een rechtsbijstandsverzekering verzekering af. Mocht je deze niet nodig hebben is dat geweldig, zo wel dan ben je er blij mee.
Wij hebben nu 3 bedrijven bij de advocaat liggen, en die helpt ons erg goed. Wij zijn helemaal op, wekelijks uit aan het bellen met bedrijven, advocaat, plannen wanneer wie komt. Men zegt op het laatste moment af of komt überhaupt niet? Vrije dag weg en als je ze spreekt : oh ja is wat tussendoor gekomen we komen ergens over 2-3 weken weer. Geen eens een sorry.
We hebben een prachtig huis hoor, wonen er ondanks het gezeik er met veel plezier maar man wat kost het een energie…
Echt, ik vervloek die hele bouw wereld, legale maffia is het. Weten precies wat mag en niet mag en uiteindelijk zit de klant met de gebakken peren.
Gelukkig geloof ik in karma en krijgen zij hun portie nog wel.
Gaat het hier om zelfbouw of projectbouw?
In dat laatste geval zou je samen met de andere bewoners 1 advocaat kunnen nemen en de kosten delen?
Wat een nachtmerrie!
Wat ik vooral zie is dat de woningen sinds het oplopen van de rente (februari dit jaar?) veel maar dan ook veel hoger in de markt gezet worden. In mijn buurt gaat het letterlijk om €50.000-70.000 verschil ten opzichte van herfst '21 (toen ik zelf gekocht heb).
Dus waar dit bedrag eerst overboden werd, zit het nu al “in” de vraagprijs. Het verbaast me niks dat je inmiddels ook regelmatig kunt “onderbieden”.
Ondertussen is het maandbedrag aan hypotheek zoveel hoger geworden… In mijn geval was het 35% meer geweest, elke maand, voor 20 jaar lang. Dus volgens mij zijn kopers nu echt veel slechter af dan op het dieptepunt van de rente.
Projectbouw, onze advocaat heeft idd al contact met andere juristen en we staan sterk thank God maar Poe hee, je leert je wel kennen.
Mocht ik nog een keer bouwen dan weet ik precies wat ik moet doen
Wij zijn nu bezig. Mijn man zoekt vooral ondernemingen in de buurt en via via. veel hebben toch paar weken of maanden wachttijd.
We willen eigenlijk voor kerst erin maar is maar vraag of we dat gaan halen.
We hadden vandaag asbest onderzoek uit laten voeren, zegt die man dat het waarschijnlijk ook in de vloer kan zitten en muren ipv alleen het dak.
Ben benieuwd naar uitslag van het onderzoek.
Kan zo enorme kostenpost worden.
Oh , daar zit je ook niet op te wachten he?
Hopelijk valt het toch mee.
Maar met de stijgende rentes kan dit toch best gaan veranderen? Of zie ik dan iets over het hoofd… Ik probeer sinds kort de woningmarkt te doorgronden maar vind het vooralsnog vrij ingewikkeld allemaal.
Wij hebben vorig jaar ook onderbodrn, onderhandeld en 20k onder de vraagprijs gekocht!