Huizen/woningmarkttopic #3

Nieuwbouw is écht veel hè? Ons eerste huis (waar we nu 10 jaar in wonen en die nu dus te koop komt) was/is ook een nieuwbouwhuis. Dus herken heel veel van wat je zegt. Er lijkt geen einde aan te komen.

Het huis wat we nu gekocht hebben is een bestaande woning en echt geen bouwval ofzo. Als het moet, kunnen we er zo in. Dus dat scheelt wel denk ik. We willen alleen heel veel naar onze eigen zin maken. Gaan wel zien hoever we komen…

Als het behangklaar wordt opgeleverd kun je er niet direct overheen verven, dat wordt echt lelijk. Je hebt dan stuc of behang nodig.

2 likes

Ik zou oppassen met stuc. Een nieuw huis zet uit waardoor je bijna altijd scheuren in stuckwerk zal krijgen in de loop vd tijd.

4 likes

Maar dit is wel makkelijker te herstellen dan wanneer je scheuren in je renovlies krijgt. Allebei heeft voor- en nadelen.

2 likes

Het ligt ook aan hoe je erin staat. Ik herken het ‘je moet heel veel en de bouwwereld is vrij onbetrouwbaar’ (ik heb zelfs het bouwbedrijf van mijn eigen stiefvader als onbetrouwbaar ervaren😅). Tegelijkertijd denk ik; je kunt wel achter ze aan blijven rennen tot het op de letter correct uitgevoerd wordt en dat moet je ook zeker doen als er grote zaken misgaan, maar dat kost vaak meer energie dan wat je terug krijgt en je komt al uit 1-2 vrij rommelige jaren. Bij ons tweede ‘nieuwbouw’ hebben we het daardoor wat meer op zijn beloop gelaten vanuit het idee dat het toch wel losloopt. De basis van het huis is op orde, we hebben ze (met hier en daar wat dwang) zo ver gekregen om voor de afloop van de garantiestelling alles wat we echt belangrijk vonden te repareren en de minimale details laten gaan. Was uiteindelijk best ontspannen, terwijl er ook buren zijn die waanzinnig in de clinch liggen met de bouwer.

3 likes

Het is idd maar net wie je het vraagt, de een adviseert behang en de ander stucwerk. Ons werd verteld dat stucwerk ook wel wat beweging kan opvangen, grote scheuren krijg je met behang ook.

Uhm en als je wel voor die tijd bevalt, verzet je man die keuring he. Dat ga je niet in je kraamweek doen :wink:

6 likes

We hadden vandaag een makelaar op bezoek ivm de verkoop van ons huis en die vertelde dat de banken de rente nu nog kunstmatig gelijk/hoog houden ivm de werkdruk, zodat ze hun achterstand kunnen wegwerken. De verwachting is dat de rentes daarom na de zomer weer iets zullen gaan dalen. Ik kon alleen zo snel helaas geen bron vinden, maar het zou wel fijn zijn als mensen daardoor weer iets meer ruimte in hun hypotheek krijgen.

1 like

Je hoeft niet heel erg op te ruimen. Ze kijken naar bouwstaat. Als ie de zolder op kan, evt kelder, onder het huis en ketel etc toegankelijk is, is het voldoende.
Heb zelf huis niet opgeruimd voor taxatie, was net na m’n kraamweek en staat lekker rommelig op de foto. Als je wel eerder bevalt komt ie maar na de kraamweek, wanneer jou uitkomt.

4 likes

Jullie gaan dan na de vakantie het verkoop proces in?
Ook al een afspraak gemaakt voor de foto’s op Funda, of zijn die er al?

2 likes

Lijkt mij een sterk verhaal, rentes gaan wereldwijd omhoog.

9 likes

Ja, we gaan in 2e helft september de markt op! We zijn begin oktober met vakantie, dus willen proberen of we dan de bezichtigingen in onze vakantie kunnen plannen zodat we daar verder weinig last van hebben (ook wel makkelijk ivm de hond haha). Kunnen we in augustus mooi de foto’s laten maken nu het nog zonnig is en hebben wij nog een paar weekjes om de laatste puntjes op de i te zetten.

@PrincessPeach en @Ovenschaal ik probeerde idd al een bron te vinden, want ik had het zelf ook nog niet gehoord. Hij vertelde dat ie een artikel gelezen had, maar misschien was het wel gewoon om ons gerust te stellen :sweat_smile:.

1 like

Kapitaalmarktrentes zijn afgelopen week gedaald, waarschijnlijk baseert hij het daarop.

4 likes

Dit gaat erover, een daling van de rente is niet doorberekend aan de consument.

4 likes

Ja dat is goed geregeld, als je nl tussen de kijkdagen door weer in huis bent, moet je weer opruimen en schoonmaken.

Ik wens jullie net zoveel geluk als ons: meteen de eerste kijkers met een superbod zonder voorbehoud, en de zaak helemaal rond binnen 2 weken :+1:t5:

3 likes

Oh hier hoop ik ook zo op!

De fotograaf is nu bezig in ons huis. Ik zit as we speak op de vloer van m’n slaapkamer, omdat ik door hem naar boven verbannen ben en het bed niet wil kreuken :crazy_face:

3 likes

Whahahaaaa zo herkenbaar!

De fotograaf zal wellicht ook nog opnames maken met een drone van de buitenkant, kijk dan uit niet bij het raam te gaan staan.

Houdt ons op de hoogte!

2 likes

Dat komt iemand anders doen inderdaad! Maar die komt “ergens deze of volgende week”… zonder afspraak dus. Best gek… ga maar niet in m’n tuin liggen dan of troep maken in de tuin :joy:

Ja het is wel even “afzien”, maar als je straks je prachtige foto’s op Funda ziet, zul je zo trots zijn op je huis en denken “ waarom gingen we ook alweer verhuizen” :rofl:

Ik heb de foto’s echt keer op keer bekeken, vrienden en bekenden getipt en complimenten in ontvangst genomen :sunglasses:

Dat was het leukste denk ik, maar de spanning of er wel interesse was, bezichtigingen en zelfs maar iemand die wou kopen?

Killing!

3 likes

Meestal bellen ze dan wel even aan! Bij ons zijn ze de hoogte foto’s ook later komen maken, omdat het de dag vd foto’s te hard daarvoor waaide en hij heeft even aangebeld zodat we uit de tuin konden :wink:

2 likes