Huizen/woningmarkttopic #3

Naast stofzuigen en dweilen ging ik ook alle deurklinken en waar je met je handen aanzit ook schoonmaken daarna.
Misschien beetje te ver maarja, hormonen.
Opeens viel me ook de allerkleinste dingen op in huis mbt schoonmaken.

2 likes

Zo voelt ‘t nu al echt inderdaad, alsof ik in een showroom leef. Ben blij als alle gezellig troepjes straks weer terug zijn!

@Lichtknopje Ik weet nu al 100% zeker dat ik dit ook ga doen, haha. Gewoon een heel gek idee, compleet vreemden die overal aan zitten in je huis.

2 likes

Wil je een vakantiehuisje voor jezelf alleen of ook voor verhuur?

2 likes

In de meeste vakantiehuisjes mag je niet permanent wonen, dat is iets om rekening mee te houden.

Via Funda kun je zoeken op ‘recreatie’, dan vind je de vakantiewoningen.

Dit zijn de enige twee dingen die ik met je kan delen! Als je het doorzet ben ik wel benieuwd naar hoe het gaat. Hopelijk wil je dat dan delen. :hugs:

4 likes

Wat toevallig! Ik heb pas een artikel gelezen en ben helemaal geïnspireerd!

Als je op de Instagram kijkt, kan je zien hoe het nu gaat. Ze had 2 weken terug ook een reeks stories gemaakt over hoe het precies is gelopen na de aankoop van het huisje. Misschien staat dat ook nog bij de hoogtepunten.

Enige waar ik zelf mijn hoofd nog over aan het breken ben, is hoe je het moet doen met de schoonmaak aangezien ik ook full-time werk. En natuurlijk het vinden van een “betaalbaar” interessant object :sweat_smile:.

3 likes

Lol wat zijn dit voor mensen?? 26 en 28 met een huis dat te groot is voor ze op een enorm stuk land, 60 duizend euro aan spaargeld waar ze geen bestemming voor hebben en drie oldtimers??

37 likes

Dit ja! :exploding_head:

@Madelief onze vorige buren hadden een stacaravan op ongeveer 20 minuutjes rijden. Dat leek me zo chill! Een deel van het jaar verhuurden ze hem en verder gingen ze er regelmatig zelf een weekendje naar toe. Soms kwamen ze tussendoor nog even terug om iets op te halen of te regelen voor werk. Misschien is een stacaravan nog een optie als een huisje niet haalbaar is?

Een vakantiehuisje is ook mijn droom maar in de omgeving waar ik zoek zie ik echt geen (redelijke) huisjes voor €65.000 zoals hierboven op funda (en dat is al niet haalbaar voor ons haha). Doe mij deze maar: Je bent bijna op de pagina die je zoekt [funda] :grinning:.

@Cleopatra voglens mij zijn er bedrijven die de schoonmaak voor je kunnen doen. Mijn opa en oma hadden een huisje aan zee en en die lieten het nadat het verhuurd was schoonmaken door een bedrijf, als ik het me goed herinner was zelfs geregeld door dat park? Ze hoefden er in ieder geval nooit naar toe om schoon te maken alleen 1x per jaar voor de grote schoonmaak.

2 likes

Veel hypotheekverstrekkers geven geen hypotheek op huizen waar je je niet op inschrijft, dus je moet vooral heel veel sparen haha.

1 like

Niet zelf, maar wel iemand dicht bij mij. Het is een beetje afhankelijk van of je het wilt verhuren of niet.

Wat ik merk is dat het wel meer werk is dan van tevoren gedacht. Je moet er toch regelmatig heen om iets te regelen (zeker in het begin) en bijv als het slecht weer/storm is dan moet je ook daar checken of alles in orde is (ervan uitgaande dat je er niet elke week bent).

Als je niet verhuurt heb je alsnog te maken met parkkosten, wanneer het huis op een park staat. Die kunnen ook een paar honderd per maand zijn. En natuurlijk energie/tv/verzekering wat alles bij elkaar aardig wat kost maandelijks.

Verder heb je als je het verhuurt natuurlijk de schoonmaak kosten, maar je moet ook de tuin onderhouden bijv. Als er iets kapot gaat moet je dat dan ook zelf fixen dus afhankelijk van de afstand kan dat wel een ding zijn.

Daarentegen is het wel super fijn dat je (als je het niet verhuurt) vaak last minute naar je huisje kunt gaan, zelfs voor een korte tijd, waardoor je heel vaak mini-vakanties hebt.

1 like

Als ik ga kijken bij een huis trek ik eerlijk gezegd ook de kasten open. Natuurlijk geen losse kasten die niet achterblijven, maar inbouwkasten en keukenkastjes doe ik meestal wel even open. Hoort bij de koop en ik wil gewoon even zien wat ik koop. Maar snap dat het vervelend voelt, dat had ik zelf ook toen ik mijn huis in de verkoop had.

@fullmoon zo’n vies idee inderdaad, al die vieze schoenen in je badkamer enzo. Wat dat betreft vind ik het hier echt fijn, je doet gewoon je schoenen uit bij een bezichtiging. En er staat meestal ook zo’n bak met blauwe schoenhoezen voor als je ze aan wil houden, die neemt de makelaar mee.

4 likes

Ik snap het, maar vind het gek idee. Zelf niet gedaan bij bezichtigingen.
Met opruimen niet aan gedacht dus zat echt volgestopt haha. Viel net niet wat uit als je de deur opendeed. Misschien meer mijn troep schaamte wat speelt.
Op het oog netjes maar zodra je een deurtje opentrekt. Nieuwe huis wil ik ook kasten netjes hebben, minder troep en meer opbergruimte.

2 likes

De markt voor vakantiehuisjes/chalets is net zo oververhit als de woningmarkt op dit moment. Echt overbieden valt mee, maar alles is snel weg en de prijzen zijn echt belachelijk voor wat je koopt.

De grond kan koop of huur zijn, huur komt best vaak voor op vakantieparken als het om een chalet gaat. Als de huur opgezegd wordt ivm overname oid van het park kan het dus zijn dat jij zit met een chalet die je eraf moet halen en een nieuwe plek hiervoor vinden gaat dan een drama worden.

Mocht je verhuur overwegen dan is het verhaal hierboven over het rendement vrij rooskleurig aangezien tijdens corona alles vol zat tegen de hoofdprijs, ook op momenten dat in een gewoon jaar de bezetting laag is.
Dit jaar zie je al dat de bezetting achter blijft ten opzichte van vorig jaar, en dat je eigenlijk met kortingen moet strooien omdat mensen niet meer bereid zijn de prijzen te betalen die vorig jaar nog prima waren.
(De Waddeneilanden specifiek is niet mijn markt, maar dit is wel een trend die over de gehele linie wordt gezien in de Nederlandse recreatiesector.)

4 likes

Ben na de eerste alinea gestopt met lezen. Inspirerend my ass.

5 likes

Je zou ook kunnen kijken naar een volkstuinen complex waar huisjes op staan. Mijn ouders hebben dat. Daar betaal je huur voor de tuin en max 10 duizend euro voor het huisje wat er op staat. Je mag er overnachten van 1 april tot 1 oktober. Maar die zal je niet vinden op een Waddeneiland :grimacing:

5 likes

Je moet minder koffie buiten de deur en avocado’s kopen, snap je dat nou nog niet :roll_eyes:

Ook echt dat ze nog 10K moesten sparen in 4 maanden, dat is een modaal gezinsinkomen per maand sparen man

4 likes

Ze hebben bloempotten verkocht hoor!!

Dat stuk zat ik echt zo: :exploding_head:
“We moesten nog even 10k sprokkelen” alsof dat een normaal doel is!
En toen hadden ze 3 auto’s, en bloempotten!, verkocht :joy:

Dit zijn volgens mij wel mensen die ook influencers zijn, dus dat helpt wel bij marketing en verhuren van het huisje (en met een overprijsde bloempottensale).

2 likes

Good for them toch! :slight_smile:

Zou ze daar zoveel geld mee verdienen? Ze heeft ‘maar’ 6369 volgers https://instagram.com/groenemuts?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Edit: oh haar partner wel 10.000 https://instagram.com/moestuin.advies?igshid=YmMyMTA2M2Y= En hun site heeft een soort community waar ze geld mee verdienen. Wel leuk dat ze met moestuinadvies geven zoveel geld kunnen verdienen. Dus niet een heel typische influencer toestand

1 like

Ja good for them, ik kies er zelf wel voor me niet te vergelijken of laten inspireren door mensen van wie ik niet snap hoe ze het financieel bolwerken.

2 likes

Hoe ik het las was de €6k wel echt inkomsten en was hierbij al rekening gehouden met de kosten. Ik weet niet wat normaal is voor een boshuisje, maar een vakantiehuisje op een park als Landal, Droomparken etc kost wel ongeveer €300 per maand aan servicekosten.

Ik vraag me ook af wat voor potten en hoeveel je er moet verkopen om daarmee €1500 te verdienen :joy: