Huizen/woningmarkttopic #3

Tuurlijk is het complexer want ik snap de strekking van dit verhaal prima. Over 30 jaar hebben mensen die afgelopen jaren hoge huizenprijzen gefinancierd hebben tegen lage rentes een stuk meer vermogen. Ik vind dat echter een bullshit redenering want ik heb geen groot vermogen nodig als de huizenprijzen laag zijn. Sterker nog: voor een vervolgstap heb ik minder geld nodig als de prijzen laag zijn en de rente hoog is dan andersom.

Ik ben dus niet echt gefocust op die vermogensopbouw, maar op wat er in mijn portemonnee overblijft en dan is 227.000 tegen 4,77 procent nog steeds goedkoper dan 386.000 tegen 1.7 procent waarbij ik helemaal tevreden ben zolang ik voor die 227.000 en wat extra als nodig is weer kan verhuizen. In situatie 1 is mijn risico op restschuld ook nog eens lager is.

4 likes

Ik vind de meubels en keuken uitzoeken ook heel leuk! Lastig al die kleuren, dat wel. Maar is in dit huis ook goed gekomen, dus moet een beetje vertrouwen op mezelf!

En lang leve de Ikea! Daar zullen wij ook nog wel wat rondjes gaan lopen, haha!

Zo klaar met onze hypotheekaanvraag :sob:. Aangevraagd met de arbeidsmarktscan en we zitten al best lang te wachten op uitsluitsel van de hypotheekverstrekker. Nu hebben ze afgewezen, want ze doen opeens niet meer aan arbeidsmarktscan. Nog wel op het moment dat de hypotheekadviseur de aanvraag indiende, dus nu is er een klacht ingediend. Ik ben niet echt bang dat het niet gaat lukken, want dan moeten we maar naar een andere partij. Kunnen dan wel minder lenen en wil gewoon weten waar ik aan toe ben :unamused: Zal nog wel een paar weken duren ben ik bang. Zo blij dat we studieschuld toch hebben doorgegeven. Anders had ik het wekenlange wachten in combi met bang zijn dat ze studieschuld ontdekken echt niet aangekund.

1 like

Wat een gezeik zeg. Ik vond het ook zo ellenlang duren en wij moesten ook zoveel extra documenten aanleveren, ik werd er helemaal gek van.

1 like

Gefeliciteerd!

Zo gek hè, dat dubbele gevoel?
Ik heb er nog steeds last van. Ook al is ‘t koopcontract al lang en breed ondertekend :crazy_face:

3 likes

Hahahaha herkenbaar!!

Gefeliciteerd, heerlijk toch!!!

3 likes

Ja echt hoor. Mijn vader zei dat je vroeger bij wijze van de bank inliep en meteen een hypotheeklening kreeg.

Maar we hebben zojuist gehoord dat de klacht gegrond is verklaard en ze nu toch akkoord gaan. Dus alles is rond :partying_face::tada:

25 likes

Per 29 september verlaten wij ons huurhuis en de huisbazin heeft gevraagd of zij eind augustus even mag komen omdat ze wil kijken of er nieuwe meubels enzo voor de volgende groep huurders moet komen.

Ik vind dit vrij arilext en wil liever dat ze dat gewoon doet als wij eruit verhuisd zijn (dit doen wij op 18 sept)

Is het onredelijk als ik terug mail dat wij haar liever niet langs hebben komen tijdens onze laatste maand wonen daar?

2 likes

Jij woont er dus jij bepaalt, maar ik snap niet helemaal waarom dit een verzoek is wat je zou verhinderen

21 likes

Kijk even wat er in je contract staat. Volgens mij moet je je huisbaas, wel in overleg over een moment, toegang verlenen tot het huis. Was bij ons volgens mij het geval. Check dus even wat je verplichtingen zijn.

7 likes

Omdat ik het geen fijn mens vind en tot nu toe hebben we elkaar nooit ontmoet en vind het wel lekker om dat zo te houden :upside_down_face:

2 likes

Ja ik vind het een beetje onredelijk ja, zij is de verhuurder toch. Ik kan me voorstellen dat ze op tijd wil komen kijken wat er in haar woning staat en wat er eventueel nodig is voordat jij er uit bent ivm de nieuwe huurder? Anders is het voor haar kort dag om nog allerlei dingen aan te schaffen?

Denk dat zoiets max een half uur duurt haha

20 likes

Heel leuk! Wij hebben ook een lap grond en het is zo leuk. Vind het onderhouden ook niet echt een probleem. Wij hebben nu best geĂŻnvesteerd in goed materiaal (kettingzaag, bosmaaier en heggenschaar allemaal op benzine) en dat spul wordt regelmatig geveild door gemeentes omdat die elke paar jaar al hun materieel moeten vervangen. Echt een aanrader.

3 likes

Ja, dat zal goed kunnen! Wij zetten het huis ergens midden deze maand op Funda. Ben heel benieuwd of het na de vakantie/bouwvak wat meer gaat aantrekken. Wij wonen ook in de randstad, rand van het centrum van de stad.

Midden oktober is de overdracht van ons nieuwe huis, kregen vandaag een mailtje met tijden van het huis controleren etc. Echt spannend! Zijn nu ook langzaam aan allerlei werkmensen aan het inplannen. Ben zo benieuwd naar hoe het uiteindelijk is als we in het huis zitten :heart_eyes:

1 like

Wij hebben een stukje bos met fruitbomen, groot grasveld, moestuin met kas en een ren voor de kippen. Tja echt onkruid vrij is het niet maar ik vind het goed te doen.

5 likes

Gelukkig is onkruid tussen planten een stuk makkelijker te verwijderen dan onkruid tussen tegels :stuck_out_tongue_winking_eye:

En gewoon los laten dat het met een volledig onkruidvrij moet zijn. Wij hebben ongeveer 2000m2 grond en het priveperce (en dus omheinde deel met tuin) is ongeveer 750m2, de rest is loods & inrit. Nou die inrit vind ik echt een crime. Mag van mn man niet zo’n machientje ervoor kopen (wat @FrauHelga geloof ik hier ooit tipte) en gezien het zijn klanten zijn die eroverheen rijden is het dus zijn pakkie-aan :stuck_out_tongue_winking_eye: de tuin is een stuk beter bij te houden, een goede bodembedekker die groen blijft scheelt ook veel qua wat er groeit. Hebben aan de zijkant van het huis een hoop planten weg gehaald, want prikplanten (en kinderen) en wilden daar moestuin maken (is de gunstigste ligging daarvoor) en dat is er maar een klein stukje van gekomen omdat ik nu fysiek wat minder kan en inmiddels is het daar weer heel erg groen… Met onkruid :stuck_out_tongue_winking_eye:. Maar voordeel is wel dat je het daar echt zo weg hebt, ik kan het nu alleen zelf niet helaas (maar ach kijken er toch niet tegen aan want geen ramen op dat stuk).

Ik deed toen ik nog wel wat mobieler was vaak ook gewoon als de kinderen in de tuin aan het spelen waren een klein stukje onkruid weghalen. Las ooit bij iemand op IG de tip een emmer per dag en dat is wel een goede. Onze kinderen zijn graag en veel buiten, dus dan is het ook zo gedaan. En inmiddels wil de oudste meehelpen dus die heeft nu een eigen setje met handschoenen en een schepje enzo.

Mijn man heeft bijna vakantie en dan gaat hij eindelijk de ren afmaken, het kippenhok staat er al sinds begin juli haha. En dan gaan we (of naja hij) ook nog allemaal paadjes door de tuin maken, naar het kippenhok toe, om de ren, via de andere kant een paadje etc. Vond dat als kind altijd zo geweldig dat we bij opa en oma via allerlei paadjes door de tuin konden lopen.

Echt heerlijk zo’n grote tuin straks! Wij hebben absoluut niet te klagen maar als ik dit zo lees denk ik oooh dat zou ik ook willen.

Edit; oh klinkt nu heel dramatisch met niet meer zo mobiel enzo, maar is tijdelijk :stuck_out_tongue_winking_eye:

9 likes

Wauw, dit klinkt echt als mijn droomtuin!
Ooit heb ik ook een tuin met kippen haha

2 likes

Edit: zie nu reactie van @Shaaar hierover, dus snap m beter

Ben ik nou gek of klopt zijn eerste regel/rekensom niet? Een woning van ruim 3,5 ton met 1,7 rente geeft toch geen maandlast van maar 567 euro? Ik kan me dat echt niet voorstellen eerlijk gezegd… wij hebben een veel lagere 1e hypotheek en een half procent hogere rente en betalen maandelijks echt heel veel meer dan dit bedrag. Begrijp ik het nu verkeerd?

1 like

Fijn om te weten dat het uiteindelijk goed komt! We gaan ook naar een andere plek in NL verhuizen, dat helpt ook wel mee dat het toch wel extra spannend is.

2 likes

De auteur rekent alleen de rente als kosten denk ik omdat de aflossing je ook wat oplevert dus in the long run zijn dat geen kosten? Want dan is het afgerond dat bedrag per maand bij die logica

5 likes